Én ritkán járok messze az otthonomtól, de nem is kell mert a hétvégén tönkrement a kocsi futómûve, pont az említett 3-as fõút egyik szakaszán. Marhajó, hogy mint egy lépcsõfok úgy hagyják félbe az aszfaltozást.
egy hete mentem arra, de lehet, hogy kettõ, pont akkor aszfaltoztak a Turul Szikszó felõli oldalán (amióta csinálják az utat már harmadszorra). Hát mondom végre megcsinálják rendesen. Mentem amennyivel lehetett (90 km/h) és akkor éreztem meg a "lépcsõt" A futómûvem kb 2-3 centit ment arrébb.
Ha már valamit félbe hagyan akkor legalább jelezzék már elõre. Paraszt szar az út.
Mellesleg Nagycsécsen már vagy 3 éve csinálják az utat, ma sem végeztek vele.
Tegnap volt a Kisalföldben: az M1-es Lébény utáni szakaszát újraaszfaltozták, mivel az augusztusi silány munka miatt hullámos volt a felület, de még szabványos! Strabag...
Azért érdekes, hogy ugyanez a cég ausztriában pedig milyen jó minõségû autópályákat, és utakat tud építeni, ráadásul secperc alatt.
Strabag eredetileg STRAssenBauAG, amiben már az AG (AktienGesellschaft) benne van, szal a magyar STRABAG Rt. is elég hülyén hangzik :D De nem mi basztuk el végülis, mert sok helyen külföldön is STRABAG AG-nek irják :)
Olyan mint amikor az emberek "NTFS fájlrendszert" mondanak, holott a nevében az FS-el már benne van a FileSystem :)
"Strabag feliratú munkagépek és munkások..."
Az nem jelent semmit. Itt mifelénk a helyi vállalkozó autóin is figyel(t) Strabag matrica, mivel az ország másik felén alvállakozóként dolgozott éppen. A probléma sok esetben éppen az, hogy nem egy "útépítõ" cég valójában a "xy utca n házszám z emelet másik ajtó" címmel is pályázhat, sõt, nyerhet többmilliárdos tendereket. Nincs saját aszfaltkeverõ telepe, nincs egy darab munkagépe. Majd keres egy pár alvállakozót, akik az ország másik végébõl, éhbérért dolgoznak majd. No persze nem mind ilyen, de ilyen is akad...
"Ausztriában persze...."
Itthon sem felejtettek el utakat csinálni, csak éppen a legtöbb esetben az ár, meg az elkészülés ideje a döntõ tényezõ, és nem a minõség. Érdekes probléma a közmûvek esete is. Vidéken ahol csak járok, szinte mindenhol a közutak alá vezetik be a csatornákat. Pedig nem csak ott lehetne, és akkor nem lenne probléma a megsûllyedõ csatornafedelekkel... Egyébként külföldön is gyorsan mennek tönkre a nagy forgalmú utak, csak ott 3-5 évente teljes felújításnak vetik alá õket. Itthon az az alapvetõ hozzáállás, hogy az 1980-as években 10 évet is kibirtak az utak, ma mé' nem bírnak ki ennyit? Ja, hogy a forgalom megsokszorozódott, és legtöbbször csak foltozzák az utakat, ahelyett, hogy rendesen felújítanák? Hát kérem, ez vele jár...
Csak ismételni tudom magam: 1. Tényleg szánalmas szinten folyik a magyar utak karbantartása/építése. Sokadjára mondom el hogy ezzel nem vitatkozom, tökéletesen egyetértek. Én is tudnék jópápéldát hozni erre. 2. Nehezebb jó utat építeni évi 70 fokos hõmérdékletingadozás, kemény tél és az összes hozadéka, és "puha" talaj mellett, mit ott ahol a hõmérsékletingadozás 30-40 fok, a tél sokkal enyhébb (ha van egyáltalán hó), és esetleg van természetes kemény alap. Komolyan nem értem hogy normális ésszel ezen mit kketatkozni. Nem azt állítottam hogy ezen múlik minden, ne állítsuk már be így a dolgot sokadjára mostmár. De ez is van akkora tényezõ amit illik beleszámolni.
Na akkor mesélek neked egy kicsit. Borsod megye, 3-as számú fõút. Mint ahogy a magyar vidékek nagyrészén, itt sincs "kimondott nagyalföld a süllyedõ alappal". Ez a fõút (vagyis egy része) amirõl írok Miskolctól Kassáig tart. a szlovák oldalról nem beszélek mert minek, szted nem kell/lehet osszehasonlítani. Ha jól emléxem 1,5-2 éve adták át az út egy részét, egy elkerülõ szakaszt Novajidrány és Hidasnémeti (határátkelõ) között. Ezt a szlovák útépítõ cég csinálta (azt nme tudom mi a neve), mert olcsobb volt. Sokkal, de nagyon sokkal. Most már ide-stova kb 2 éve csinálják a másik felét az útnak, Miskolc és Forró között. Az út még mindig járhatatlan, elvileg szélesítik is, és teljesen új burkolatot kap, nem csak ráaszfaltoznak, de sztem egy cm-rel sem szélesebb (össz 70cm-vel kell szélesíteni, ami azért már szemmel s látható). A minõsége egy darab kaki. van egy két olyan rész, ahol úgy tûnik, hogy kész vannak, de az autó majd szétesik (igaz, sportfutómû, ültetés, de más uton mint a hajó a vizen ugy siklik). szóval úgy néz ki, hogy soha se lesz kész, és hát a minõség is odavan. És tippelj, hogy mennyibe kerül ez nekünk, adófizetõknek?
Ha jól tudom 12 milliárd forintba. Egy koszvadt, nyomorult 25km-es, sima fõút, amit 2 éve nem tudnak befejezni, cak tudkálnak meg furkálnak. És ez az összeg tavaly még csa 6 milliárd volt, de abból nem jöttek ki, szal megduplázták.
Na szal itt a gond, nem pedig a környezeti viszonyokkal.
Nem, elbeszélünk egymás mellett.:) Persze igazad van, tény hogy a határtól sokkal jobbak az utak, tehát lehet jobb minõségben is dolgozni a magyartól nem vitatom. Amit én mondok az kiegészíti ezt, nem cáfolja: egy halom olyan út van eleve Ausztriában is ami kemény sziklaalapra épült, nem spóroltak az anyaggal/pénzzel, és nem folyik rajta átmenõ kamionforgalom, így évtizedeket is kibírhat az út. Mivel nincs az egész országban leromolva az úthálózat mint nálunk, ezért arányaiban sokkal több marad a tényleg elhasználódó utak karbantartására, amik így ugyancsak jó állapotban vannak folyamatosan. Éppen itt a lényegi eltérés. A magyar utak nagyrészt süppedõs földön épültek, a magfelelõ alap nélkül, mert ezen is spóroltak a kommunizmusban. Ezeket javítgatják úgy-ahogy azóta is, de soha nem lesznek normálisak rendes alap nélkül, amit a legritkább esetekben javítanak. Pluszban még hozzájön az is hogy lopnak/csalnak az ahogy csak tudnak. Viszont attól még tény marad hogy az utak nem csak a feketézés miatt ilyenek, az éghajlat is az átlagnál jobban eszi õket, és kátyúzgatással soha nem fognak rendes alapot teremteni az utak alá.
Hogy eggyel lejjebb is válaszoljak, Ausztria esetére is írtam még etõtt szóba került, csak el kellett volna olvasni: ott sem kell az utak jó részével rendszeresen törõdni, így persze hogy van pénz a maradékra. Idegen országot egyyént is szokás úgy megítélni hogy pl. esetünkben elmegyünk Bécsig, és abból az egy útból megmondjuk a frankót.
Miért? Hegyeshalomnál megáll a klíma, oszt szevasz? A túloldalon meg hirtelen minden oké, alacsony a hõmérséklet-ingadozás? Vagy mi? Túrót. Az idõjárásnál sokkal, de sokkal többet számít a mûszaki ellenõrzés, hogy milyen körülmények közt veszik át az utat és hogy a késõbbiekben, az esetleges hibáknál mennyire érvényesítik a garanciális feltételeket. (Egyébként ha meg annyira fontos lenne a klíma, akkor miért nem kalkulálják bele a beruházásba?)
Fikázhatsz nyugodtan, ettõl függetlenül az is benne van a dolgoban amit írtam, több más mellett. Egyénként meg folyton Szlovákia a példa ha a magyar útépítés van a célkeresztben, ugyanis ott pár év alatt szinte a teljes úthálózatot rendbehozták, egy halom újjat is építettek, és van pénz a karbantartásra. Innentõl kezdve el lehet felejteni a példálózást az útminõséggel kapcsolatban. Ha nálunk az alaptól kezdve újjítanak fel valamit vagy újjat építenek, azzal se nagyon lesz gond 2-3 évig. Ráadásul javíts ki ha tévedek, de Szlovák az a kimondott nagyalföld a süllyedõ alappal ugye? Hogy eggyel lejjebb is válaszoljak, Ausztria esetére is írtam még etõtt szóba került, csak el kellett volna olvasni: ott sem kell az utak jó részével rendszeresen törõdni, így persze hogy van pénz a maradékra. Idegen országot egyyént is szokás úgy megítélni hogy pl. esetünkben elmegyünk Bécsig, és abból az egy útból megmondjuk a frankót. Továbbra is hangsúlyozom hogy egyáltalán nem az útkészítõket védem, én sem vagyok megelégedve velük. De tény hogy a sok lenyúlás mellett a környezeti viszonyok is eléggé lehúzzák a színalat.
Vadi új egyszámjegyû fõút hídja 2 hónap elteltével már vasúti sínként funkcionált, akkora árkot tudtak "csinálni" az aszfaltba a kamionok (ha jól tévedek Strabag volt az is)
Egy apró megjegyzés még: dél-alföldi városban bõ egy hónapja átadott, felújított úttesten a lámpánál már hullámosodik a beton. Ez azért vicc...
csak azért kérdeztem, mert a Halmaji elág, és Aszaló között is vannak ilyen buckák, hogy olyanok vannak e Homorogd felé is, vagy senem? (ez jó magyaros, és érthetõ :P ) Ezek nagyon hasznosak, mert a nyíl egyenes úton találhatóak, és arra szolgálnak, hogy ne tudd belátni a szembe jövõ forgalmat. Így ha eõzöl, mellõzöl, mindig el kell mondani egy imát elõtte :P
lol csak menj át Szlovákiába, és megtapasztalod, hogy a 30 évvel ezelõtt épült utaknak jobb a minõsége, mint itt az 1 évesnek, de a friss utak is sokkal jobb minõégûek, viszont kevesebb mint fele pénzbõl. Ja tudom a tenger, meg a hó hiánya. Hát kész vagy barátom rendesen
Ez az elmélet szépen hangzik. Ott bukik meg a dolog, hogy átmész Hegyeshalomnál Ausztriába és csodálkozol: mert ugyanaz a klíma, de a határ túloldalán valamiért tudnak normális utakat csinálni.
Egyik nyári bicajtúrámon Burgenlandban belefutottam egy útépítkezésbe. Az nem ám olyan magyaros "éppen-csak-megheggesztjük-a-kátyút", esetleg "leterítünk-egy-rétegecske-aszfaltocskát-oszt-szevasz" típusú építékezés volt. Nem, ott bezony az útalapig visszabontották az utat, szívtunk is a megpakolt biciklikkel rendesen. Nem tudom, hogy az osztrák maximalizmusnak voltunk szemtanúi vagy valami drasztikus úthibának, mindenesetre az építkezés elõtt és után egyáltalán nem láttunk olyan mértékû úttest-romlást, ami indokolt volna ilyen beavatkozást.
Egyébként tény, hogy nálunk igencsak meg tudja dobni az árakat az x+1 szintû alvállakozói rendszer: kerülhetne kevesebbe vagy épp ugyanazért a pénzért magasabb színvonalú munka is kérhetõ lenne.
Ne haragudj, hogy beleszólok. Szerintem a nálunk épített utak sokkal többe kerülnek, mint Amerikában. Csak ugye...meg kell élni a fõfõ, fõ, al, balközép, és legalabb vállalkozóknak is. Ja. És asszem a tévében láttam, de lehet hogy olvastam, bocsi, ha félinformáció, de úgy tudom, Amerikában a megsérült , kátyús utakat azonnal helyrehozzák, mert elég rendes pereket akaszthatnak a kivitelezõ/ útfenntartó nyakába az autótulajdonosok.
Az az igazság hogy azokban az országokban ahol ez megy, más az idõjárás. Pl. a sokat emlegetett nyugati országok nagy része tenger vagy óseán mellett van. A víz pedig nyáron hût, télen fût, ezért közel sincsennek ekkora hõmérsékletingadozások. A hozzánk hasonló országokban meg sok a hegyvidék, ott a kemény alap miatt is tartósabbak az utak. Persze biztosan vannak hozzánk hasonló területek mindenhol csak épp arányában sokkal több pénz jut a karbantartásukra, ha egy halom úttal szinte nem is kell törõdni. De amerikában is hasonló a helyzet. Ha megnézel pl. egy Los Angelesben játszódó filmet, szinte mindehol jó az út. De úgy nem nehéz hogy a legmelegebb olyan 40-45 fok, a leghidegebb meg 5-10, havat meg 20 évente egyszer látnak. Azonnal fele akkora csak a hõingadozás. De biztos lehetne itt is tartós utakat csinálni csak sokkal többe kerülne, annyi pénz meg még nincs az országban.
Erre én is kíváncsi lennék. Némelyiken még a felsõtagozat sem látszik. Csinálnak agyament dolgokat, pölö az útkeresztezõdésbe három irányból engedik be a forgalmat -egyidejûleg. És közben simán kurvaanyáznak.
Békés megyében a jelenleg felújjítás alatt lévõ 44-es mellet egymás mellett van kirakva a Stabag és a Hódút tábla, de hogy milyen megosztásban dolgoznak arról fogalmam sincs. A szokásos magyar minõséget csinálják, elsõ ránézésre szép és jó, de keményebb futómûvel nagyobb tempónál már most érezni hogy sok lehyen hullámos, 2-3 év múlva már mindegy mivel megy rajta az ember érezni fogja. Mondjuk hogy a másik oldalt is védjem picit, nem egyszerû tartós utat építeni évi 70 fokos hõmérsékletingadozás mellett.
Nekem akkor jelzett zöldet amikor szembe is zöldet jeleztek. Még jó hogy figyel az ember.
A 35-ös utat a VIADOM RT csinálja. ott is vannak érdekességek.
A Turulnál megcsináltak egy hidat, sokáig elterelõ út volt. miután átadták ismét feltúrták de az elterelõt elbontották. Ezekután(a felbontás után) otthagyták vagy 1/2 évig.
Sztem a 35-ös nem kimondottan mellékút. Ja. Ezt lehet, hogy nem is a Strabagosok csinálják. Tegnapelõtt az egyik forgalomirányítgató szakembernél hííívatalos, korrekt kis pingpongütõ volt. Egyik oldala piros, a másik zöld. Azzal jelzett.
Nem igaz, hogy nem tudnak jó utat csinálni, csak nem éri meg. Ha megcsinálja a sz@rt, akkor is megfelel, mert itt csak azt nézik, hogy szép, meg új, közben meg 1 évet se bír terhelés alatt. + ha jól tudom nálunk a legdrágább az útépítés, mégpadig nem is kicsivel, de hát ez Magyarország, amit el lehet lopni, azt el is lopják...
Gyõrben több nagyobb beruházásuk is volt, ill. folyamatban van. Az eddigi két körforgalommal semmi probléma sincs, bár elég újak. Jelenleg egy nagyszabású aluljárót építenek a belvárosban, na az napi több ezer autó minõségi próba lesz. Egyébként szerintem Magyarországon ma senki nem tud jó utat csinálni, ami 5-6 évnél tovább bírná, bezzeg a ókori római utak még most megvannak...
Én egy épületgépészeti cégnél igázom és a Strabag nem egyszer volt megrendelõnk... Az elvégzett munkákért járó részszámlákat pontosan fizette és megkövetelte a minõséget. Szerintem a saját munkáit is így kéne végezze de ez csak szvsz, egy helyen láttam eddig a munkáját magasépítésben az korrekt volt
Namost a kiírás nem táblán volt hanem a gépeken és az emberek ruháin volt. tehát szinte biztos, hogy õk voltak.
Egyébként 60-70 között szoktam járni azon az úton. Emellett a tempó mellet nem volna neki szabad akkorát bobni a kocsimon. Mellesleg attól tudom, hogy a Strabag csinálta akinek a kezelésébe tartozik a terület.
Mellesleg ha nem fõút akkor is felháborító az ilyen munkavégzés. Nem csak személyautók járnak az utakon, hanem járhat a mentõ is, amely vihet egy súlyos beteget. Nem valószínû, hogy a betegnek használ ha egyszercsak repül egyet a mentõben.
ha fõút akkor biza 100-al (de legalább 90-el) kell menni. arra találták ki.
Az, hogy kirakják a táblát még nem jelent 100% ot. Nem ugyanaz a "Strabag Ultrafasza Útépítõ Team" járja az egész országot. Az aktuális területen megbíznak valakit.
Hasonló Kaposvár környékén is történt. Nem tudom h a Strabag csinálta-e, de elõfordul h az ún. javítás után kritikán aluli lesz az út használhatósága. Ehhez csak gratulálni tudok!!!
lassíts:P
Ezek biztosan azok voltak, mert a felirat is errõl árulkodott
Borsodmegyében lakom és az útra hatalmas bukkanókat raktak. Ezért amikor megyek hatalmasakat dob az autón. Szinte elveszti az autó az irányítását.
Nincs olyan, hogy Strabag Rt. út, vagy csak nagyon kevés. Mint minden nagy építkezési vállalat õk is kiadják alvállalkozók százainak a munkát akik hol így, hol úgy dolgoznak.
Az útjaikhoz eleddig nem volt szerencsém - vagy csak nem tudok róla, hogy õk kiészítették, de a magasépítésben nyújtott teljesítményük nem rossz. Precízen, pontosan dolgoznak.