Jelen esetben mondhatjuk hogy a jármûépitések központjában a turizmus állt,mint a kiszolgálandó célcsoport.1961-tõl két pótkocsival megtoldott NYSA mikrobuszokról alakitottak ki városnézõ szerelvényeket,amelyek aztán másfél évtizeden keresztül járták a Margitszigetek és a Budapest nevezetesebb részeit.Ugyancsak ebben az évben,a Budapesti Ipari Vásáron mutatták be az elsõ Ikarus 620-alapú városnézõ panorámabuszt(forgalomba helyezve: 1962)amelybõl 1963-ban még kettõt készitettek.Az elsõ kocsi rendszáma GA 58-90 volt,majd késõbb egységesítették a flottát: a három Ikarus GA 80-33,GA 80-34 és GA 80-35 forgalmi jelzésekkel közlekedett.1975.Januárig,mikor is megtörtént a selejtezés.Archív fényképeken könnyen beazonosítható,hogy a homlokfalon csepp formájúak voltak az irányjelzõk,hátul kocka alakú lámpák találhatók,a hûtõmaszk alacsony,és apró,de igen fontos részlet hogy az ezüstszínû csíkozás ellenére a fényszórok körüli betétlemez kék.A gumik fehér szegélye a korabeli divat egyik jellemzõ kelléke - késõbb a felújitásoknál már elhagyták az ehhez hasonló finomságokat,így a polírozott aluminium dísztárcsákat is. A meglehetõsen egyszerû,szemre kényelmetlennek tûnõ csõvázas ülésekre nem jutott kárpit,az utasok oldalanként két sorban zsúfolódtak össze,és hátul,ahol a normál buszokon tágas peron volt kialakítva,a városnézõt szintén ülésekkel szerelték.Felszállni jobb oldalt,közvetlenül a hátsó tengely mögötti ajtón lehetett,az idegenvezetõ pedig a nyitott fülkében foglalt helyet,a vezetõ mellett,amit anno "rendõrülésnek"is neveztek.A három Ikarus a fõvárosi turisztikailag legfontosabb pontjait érintve közlekedett,így a Roosevelt Térrõl,a Gresham elõl indulva megfordultak a Várban,a Mátyás templomnál,a Margitszigeten,a Halászbástyánál,a Citadellánál,a Hõsök terén,az Erzsébet hídon és a Népköztársaság úton is.A járatokat a Fõvárosi Autóbuszüzem,majd késõbb a Budapesti Közlekedési Vállalat üzemeltette.A mikrobuszokból és Ikarus 620-asokból álló flottához tartozott egy átalakított Ikarus 556 típusú különjárati kocsi(GA 82-04)amely zárt felépítményének köszönhetõen rossz idõben is szállíthatott utasokat. És itt van hozzá képek: És itt az 556-os Ikarus:
Nem tudom Ti hogy látjátok, de én egyre több Temsát, meg Isuzut látok szaladgálni. Mondjuk Credo-t is! :)
Nme tudom igazából nem láttam mostanában olyan kimutatást ami ezzel foglalkozna.Arról tudtam,hogy a NABI nem gyárt,de azt reméltem a többi azért többet gyárt,még ha nem is belföldre,de külföldre talán,és a kettõ együtt talán több.
A top három szerintem az Alfa, EAG, Nabi. (Nem sorrend!) Amerikai, olasz, amerikai. Ami a magyar többségi tulajdonú buszokat illeti:Credo, MJT, ARC. Ha így boncolgatjuk, akkor jó, ha kétszáz. Ami nagyon szomorú.
Érdekesség,hogy a NABI végülid az Ikarusnak köszönheti létét,mert a vámtörvények miatt alapított az Ikarus egy össze szerelõ üzemet,ez került sok tulajdonos váltás után NABI kezére.Azt elhiszem,hogy amerikában még létezik a cég.
Egyébként én eddig kb 2x ültem NBI távolságu buszon, és szerintem nagyon is jó buszok. 1-2 alkalommal furcsák voltak a váltások, de nagyon tágas az ülések nincsenekdobogóra ültetve és viszonylag széles köztük a hely. Az elsõ ajtónál csak egy lépcsõfok van (az is nagyon alacsony).
Én úgy értelmezeem, hogy van egy NABI Kft., akik folytatják a buszgyártást.
Belenéztem,de nekem kicsit kinai.Egy biztos,ugy mint NABI nem létezik már.
Már egyik se gyárt buszt.A Rákos Kft szerintem 2002-2003-ban gyártott utoljára buszt akkor is két db-ot Rákos Kft Pontosan nem tudom mikor csödöltek be,de szerintem a Rákos Kft.-vel egyidõben
Ismerve a PT Rt. helyzetét kétlem,hogy ebbõl lenne valaha is vmi.Állitólag villamos is lenne a városban ujból,mert 2-es és 21-es járatok,még ha sürübben is mennek nem tudnak elvinni annyi utast.Meg most mindenki ezzel a Tubes dologgal van elfoglalva.
Valmikor azt tervezték hogy Pécsett a belvárosban (Széchenyi téren átmenõ) járatokon is ilyen méretû buszok teljesítenének (persze rövidebb követési idõvel. Jó lenne ha jönne pár Plasma Pécsre, de ebbõl úgysem lesz semmi :(
Nem rossz kis gépezet,régi város részek,ideális jármûve.:)
Egész korrekt busz, az egyetlen negatívuma az hogy a középsõ ajtótól az ülések dobogóra kerültek. A két dobogó közt pedig viszonyalg szûk a hely. Eddig egyszer láttam lerobbanni citarot.
Nos, igen itt nem írták lene a mélyedésbe a volán nevét. Elég érdekes a BAlatonvolán, egyrészt mert több más volánnal osztozik Veszprém-megyén (a másik ugye a somló volán). VAjon miért?? Egyzser kipróbálnám a Veszprém helyiben közlekedõ neolplánokt, nem nagyon elterjedtek az ország más városaiban.
Sziasztok! Meg tudja nekem valaki mondani, hogy a Fehérváron futó márkajelzés nélküli gázüzemû szóló buszok milyen típúsuak?
Érdekes nétózegettem más volánok buszait,és vhogyan hol van,hol nincs az a mélyedés benne.Lehet ahogy sikerült olyan lett,vagy csak bizonyos évjáratig használták.
A tipus sajátossága,csak esetleg nem látszik ennyire mert matricával takarják.Egyedül a legujabb EAG-okon hagyták el.
Hát igen elég érdekes,lehet hogy a korlát alatt bujik ki!:):):) Egyébknt csal a kép szerintem,mert az a korlát olyan hosszan nem nyúlik be,ahogy én a pécsi helyijáratozásaim alkalmával láttam.
Az addig ok hogy kijön a fülkébõl.Akkor hogyan szabadul az õt körülvévõ korlátrengetegbõl? A fülke nyitott ajtaja eltakarja az egyetlen elforgatható korlátot.Az ajtót becsukni elég körülményes mert az ajtó forgási sugarában áll a sofõr. Tehát a sofõrnek kb a hosszanti korláthoz kell nyomorítania magát (arra gondolok ami a lépcsõ sarkáig tart. Ebben a helyzetben fél lábbal a lépcsõ alsó szintjén áll, fél lábban a lépcsõn. Ekkor becsukja a fülkeajtót, és kinyitja az egyetlen mozdítható korlátot, és kimegy. Ilyen egyszerû :)
Ez is a mi garázsunk egyik darabja. Valszeg szintezõelektronika hibás. Nagyon sok buszunknál kijött már ez a bibi. De az is lehet, hogy csak épp kiemelte szervízállásba a vezetõ.
Igen,az alapverzió így néz ki: Amíg az összeset átalakítják olyanra mint amit az elõbb mutattam az kb 30 millió forint. Plsuz teret pedig alig fognak nyerni :/
Én is csak a légrugóban látom a dolgot. Én is sok Ikarust láttam csuklóst ennél érdekesebb pózban.Aztán pár erõs gázfröccs,és teljesen normálisan állt.