ez nem ezen múlik. azért ilyen az arány, mert a jenkik minden pénzüket a shuttle fejlesztésébe ölték. a mai napig nincsen használható rakétaprogramjuk.
Terv szintjén, még a Shuttle sem volt rossz: - 2 repülés között 2 hetes újra-elõkészítési idõ, - összeállítás után 43 órával indítható, - a rendszer üzemképes marad bármely rendszerkomponens meghibásodása esetén illetve biztosítja a személyzet túlélését még 2 alrendszer kiesése esetén is, - elsõ kilövési idõ 1977 stb.
Namost ugye a rendszerrel szembeni követelményekbõl ezek nem jöttek be. A RAND corp. illetve még jó néhány független testület kimutatta, hogy a hagyományoshoz képest nem fog költségmegtakarítást jelenteni.
Hát max terv lehetett, valóság nem, mert akkor tudnék róla... nameg tervben minden lehet nagyon erõs és jó...
Energia nem csak elsõ fokozat volt. Földkörül pályára tudta teljesen emelni a burant(vagy bármilyen más 100tonnás terhet), csak ezt ugye nem tette meg teljesen, csak kb 250x30km-es pályára, hasonlóan az ûrsiklóhoz, hogy az utolsó fokozat(ûrsiklónál az üzemanyagtartály) is belépjen a légkörbe a másik oldalon, és elégjen, mint az ûrsiklónál. A burannak csak az ûrsikló oms hajtómûvéhez hasonló hajtómûve volt, amivel ezt a 250x30km-es pályát mondjuk 250x250-re emelte, meg az orbitális manõvereket hajtotta végre. buran-energia végülis olyan mint egy sts, csak itt a fõhajtómûvek az üzemanyagtartályon vannak, nem a siklón. Aztán megszüntették a programot, és jól tették, mert kb hasonlót bukott volna mint az sts rendszer. Viszont az energia megmaradt, és tervezgetik a felhasználását, pl a holdutazásnál, bár a gyorsítórakétáit jópár éve használják a zenit rakéták elsõ fokozatánál. Mellesleg ez a legnagyobb teherbírású rakéta.
Volt még az amcsiknak egy nagyon jó rakétájuk, igaz tervezõasztalon amit a Mars utazásra terveztek. Csak mikor bejött Carter bácsi ûrsiklós hülyesége, még a tervek is eltûntek. Állítólag az még az orosznál is jobb volt... Ha errõl valaki tud egy kicsit bõvebbet légyszi irja már le, mert érdekelne nagyon.
Nekem igen. Nem néztem utána, de úgy emlékszem, az orosz ûrrepûlõgép volt. Nagyobb, 30 tonna terhelhetõséggel, az Energia, vagy hogy is hívják, rakétával, mint elsõ fokozattal. Egyszer repült, automatikus vezérléssel, majd taccsra tették. Sajnos.
emberek, emberek a Buran szó mond nektek vmit? ;-)
Nem lehet nem rakétákra alapozni, mert az ûrben nincs más megfelelõ teljesítményû meghajtás, de amíg a légkörben van az ûrhajó az ki kéne használni. Egyébként meg az egyszerre ember, és teherszállítás eléggé halott dolog, jobb ha külön külön jármûvel csinálják, kevesebb a hibalehetõség. Az oroszok így csinálják. Egy teherszállító repülõn, vagy hajón, vagy egy kamionon is általában csak a személyzet utazik, utas nem...
ja csak egy rakétával nem tudsz felvinni mellette még x embert is. lásd ISS esete meg Hubble.... Ûrsikló nélkül nem lehetett megoldani. Elve jó az ûrsiklónak, csakhát kiderült hogy megbízhatatlan és drága. Általad említett Venture Star megoldotta volna ezirányú gondokat, csakhát ugye a pénz nagy úr... 50 év óta mindenki kivétel nélkül rakétákra alapoz. itt a hiba. persze örülünk nekik mert megbízhatóak, csakhát így semmi elõrelépés.
Ennyi terhet nem visz fel semmi ja. Csak többet, vagy kevesebbet. Van 20 tonna, és annál kevesebb, vagy 100 tonna ami viszont 50 tonnás cuccnál nem éri meg :)
Aaz ûrsiklónak is megvan a haszna : ekkora terhet/ennyi embert nem visz semmi más fel. Le is állt az ISS építése nélküle.
És senki sem újít (oroszok sem : alapjaiban ugyanazt használják már régóta, pont errõl szól a cikk is). Ismét a pénz : a forradalmi tervekben benne van a nagy bukás lehetõsége. Ezt senki sem akarja, inkább a beválltra alapoznak. Ez mindenkire igaz sajnos.
Hol van már a hidegháborús vállalkozókedv, versenyszellem ???? (és pénzügyi forrás...)
Nemcsak az ûrrepülõvel, szinte mindennel. Semmi újat nem akarnak kipróbálni "mert a régi bevált". Venture star-nak annyi, kevésbé durva légkörbe lépés nem, mert a "régi bevált", ramjet/scramjet hajtómû nem, aerospike nem... inkább egy felújított apollo az igen...
részben igaz, de azért szerintem az oroszok tesznek is azért hogy "nerjenek" - ez nem jó szó de nem találtam jobbat...- itt arra gondolok, hogy bizony elég jó konstrukció volt az elsõ rakéta is illetve a kabint se mondanám rossznak, és erre fejlesztettek még elég sokat, de úgy hogy nem lett rosszabb semmi, pedig mint tudjuk a fejlesztések egyik legnagyobb hátulütõje hogy az újabb és újabb generációknál mindeg felbukkannak hibák, amitöl könnyen rosszabb lehet mint az elõzõ generáció, ennek ellenére úgy tûnik a Szojuzokban, nem követtek el ilyen baklövést, úgy fejlõdött, hogy közben a megbízhatóság és a minõség nem esett vissza, és ez szerintem elég szép teljesítmény, gondolok pölö arra hogy itt is átvette az irányítást a számítógép, pedig hogy szoktak viccelõdni hogy az oroszok meg a mikrocsip... és gondolj bele hogy a számítógépes technikánál télleg mennyi veszély és hibalehetõség van, soxor a miniatürizálásban..., ennek ellenére nem növekedett a konstrukciós hibák száma, szerintem igenis sokat tesznek, hogy megtartsák a pozíciót; no persze igaz hogy az amcsik kicsit ráfaragtak az ûrrepülõvel, pedig annó hogy odavoltak, hogy mennyire fejlett, modern, meg mennyire hatékonyabb mint az oroszok megoldásai...
"Hát a világ vezetõ ûrhatalma címet lehet hogy vissza szerzi az oroszoknak, így bõ 40 évvel halála után..."
Ez inkabb csak olyan eset mint a hideghaboru. Ott nem az amerikaiak nyertek, hanem a szojvetek vesztettek sajat hibajukbol. Itt sem az oroszok nyernek, csak az amerikaiak rossz iranyba mentek (ursiklo) a fejlesztesek soran es ezert maradtak le. Az oroszok csak tartjak a helyuket, de most eppen nincs ellenfeluk.
Idézet a NEXUS6 által belinkelt wikipédiából: "Amikor elhunyt, a szovjet ûrprogram elvesztette a hajtóerejét és a Szovjetunió elvesztette a Holdért vívott versenyt, de a világ vezetõ ûrhatalmának szerepét is át kellett engednie az Egyesült Államoknak." Hát a világ vezetõ ûrhatalma címet lehet hogy vissza szerzi az oroszoknak, így bõ 40 évvel halála után...
Nem kekeckedésbõl írom, de a rakéta tervezõjét nem Koroljev-nek, hanem Koroljov-nak hívták.
Ittláthatjátok leírva eredetiben is, aki látott már ciril betûket az el is tudja olvasni.
Hát az ilyen tanárt ott kellett volna fejberúgni, max kapsz érte vmi igazgatói fegyelmit...:) Ráadásul ha van hangfelvétel az okoskodásáról, hosszú procedúra után talán még meg is úsztad volna - habár itt Magyaro-on minden lehetséges, a negatív értelemben...:(
Emberéletet követelõ nem történt ez igaz - de nem sokon múlott!!
Amikor egyszer az idítóállásban felrobbant az ûrhajósok feneke alatt a hordozórakéta akkor tényleg nem sokon múlott. Csakis a mentõrendszer megbízhatóságának köszönhették az életüket.
ok. bocsi.Láttam a cikket,megnéztem.Azt a legénység IS hibás volt azt azért írtam mert ha jól emlékszem ,akkor az Aeromagazin egyik korábbi cikkében amit nem Schuminszky Nándor írt,ott azt írták a Szojuz 11 balesettel kapcsolatban h fellövésnél még viselték a szkafandert mindhárman,majd a visszatérésnél már nem.Erre alapoztam az egészet.én is sajnálom szegényeket persze,egyáltalán nem akartam az emléküket megsérteni (ellentétben volt gimis rajztanárommal,aki amikor 2003-ban megtörtént a Columbia katasztrófája és ez szóba került rajzórán,meg a személyzetrõl is szó volt akkor azt mondta h annyira nem is kár értük hiszen elégett egy "zsidó és egy cigányasszony" és ez az egész világnak "jó" amivel az izraeli ûrhajósra és az indiai származású amerikai ûrhajósnõre tett utalást.Én meg halkan megjegyeztem ezen mondatára (azért halkan mert nem akartam magamat kibaszatni a gimibõl),hogy neked meg a jó kettébaszót mocskos kurva anyádat te köcsög.A mai napig ha az az óra eszembejut mindig felbassza az agyam,pedig gyakran mondják rám h már kórosan nyugodt vagyok.Ne haragudj bazmeg, de az ilyen a tanár,ez az estleges példakép a gyerekeknek akik ráizgulnak h "milyen szépen fest" aztán mindenbe elkezdik utánozni,mert voltak ilyenek az én osztályomban is.Ez szégyen,h ilyen ember tanár.Úgyhogy mégegyszer bocs,én egy ûrhajós emlékét se akarom megsérteni soha,legyen bármilyen nemzetiségû,vallású stb. De mindenesetre azóta egy embert szállító Szojuz ûrhajóval sem történt baleset és remélem,hogy soha nem is fog. Bár velük se lett volna semmi:(
Valóban az utóbbi 3-4 hozzászólás a pontos és valós. Nekem megvan DVD-n (Nationalról) az ürkutatás kereszttûzben és ott is ezt mondták. Mármint, hogy a szelep korán nyitott ki.
Már ne is haragudj, de ez durva csúsztatás. Szóba sem jöhetett az ûrruha vagy bármilyen hermetizált védõfelszerelés viselése, mivel egyszerûen nem fértek volna el a kabinban! Szóval a balesetnek nem a 'tökös-ki-ha-én-nem-pizsamában-is-tudok-repülni' ûrhajósok voltak az okozói, hanem sokkal inkább a tervezõk, illetve a pártfunkcionáriusok, akik elõírták, hogy márpedig 3 embert be kell zsúfolni a Szojuzba...
A baleset után persze újra szkafanderben repkedtek, csakhogy a konstrukció így már csupán 2 embert bírt el. Közel 10 évig voltak 2 személyes legénységek, amíg be nem vezették az új Szojuz modellt, amelyben már hárman is elfértek.
Még annyit az elõzõ hozzászólásomhoz, hogy természetesen felszállás közben sem viseltek ûrruhát. A balesetrõl itt olvasható cikk.
"Hát igen.Embert szállító Szojuz-ûrhajóval 36 éve nem történt emberéletet követelõ baleset.Az a bizonyos baleset a Szojuz-11 balesete volt (Pacajevék) ahol a legénység is hibázott ugyanis a legénység tagjai a visszatérés során egyszerû szerelõoverallt meg sportruházatot(!) viselt amikor kihermetizálódott vmi miatt az ûrkabin..."
Nanana, ez azért még féligazságnak sem nevezhetõ. Gyorsan leszögezem - tartozunk ennyivel az emléküknek - , a legénység nem hibázott, nem õk döntik el, miben térjenek vissza. A leszálókókabint csak úgy tervezhették háromszemélyesre, hogy a legénység nem viselt ûrruhát. Nem véletlen, hogy a baleset után áttervezett Szojuzok kétszemélyesek lettek. Csak két ûrruhás ember számára volt hely. Hosszú évek után a berendezéseket sikerült annyira miniatürizálni, hogy ismét helyet foglalhatott a kabinban három, immár ûrruhás személy. A baleset oka pedig a következõ volt: az a szelep, amely a kabin és a külsõ légnyomás kiegyenlítéséért volt felelõs, túl korán, nagy magasságban nyitott, a kézi elzárót pedig hibás tervezés miatt olyan helyre tették, ahol a bekötött legénység nem érhette el, így a kabin levegõje megszökött.
ezt teljesen úgy írtad, mintha az állam az emberektõl vonná el a pénzt ehhez, pedig ez egyáltalán nem igaz, a 90es évek óta ott is üzleti alapon megy a dolog, tehát a ruszkik a fejlesztéseket, a mûholdak felbocsátásából, ûrturizmusból, no meg a NASA hülyesége miatt az amcsiktól szerzett pénzbõl fedezik, és az ország "civil részének" semmi köze az egészhez. Egy darabig bajban is voltak a 90es években az állam elvonta a támogatás jó részét az ûrhivataltól...
Hát igen.Embert szállító Szojuz-ûrhajóval 36 éve nem történt emberéletet követelõ baleset.Az a bizonyos baleset a Szojuz-11 balesete volt (Pacajevék) ahol a legénység is hibázott ugyanis a legénység tagjai a visszatérés során egyszerû szerelõoverallt meg sportruházatot(!) viselt amikor kihermetizálódott vmi miatt az ûrkabin...Mire leértek (mellesleg teljesen szokványos biztonságos leszállást produkálva addigra a legénység mindhárom tagja halott volt mert elfogyott a levegõjük.Ez az eset szkafander viselése esetén simán túlélhetõ,és a parancsnokság is hibázott h nem kötelezték a legénységet h visszafele úton is viseljék a szkafandert ,ne csak kilövéskor.Tudom h lehet h meglepõ h sportruhát meg egyszerû overallokat viseltek még a visszatéréskor jelentkezõ 6-8 g terhelés miatt is. De ahogy láttam az oroszokat nem nagyon hatja meg a túlterhelés,nem kevés video tanulsága szerint például Viktor Szeljutyin MiG-29-es pilóta a híres Sztrizsi mûrepülõcsapat hátsó kisérõje ( Viktor Szeljutyin) is oxigénmaszk nélkül repüli végig a nem kevés terheléssel járó 35-40 perces bemutatókat.Persze ez személyfüggõ is de az ûrhajósokat se zavarta akkor.A vizsgélat egyébként azt állapította meg h a Szojuz bírt akkor egy konstrukciós hibával ugyanis az ilyenkor használható vészlevegõ csap az ülés alatt volt elhelyezve és nehezen volt elérhetõ.ezt a hibát rögtön kijavították és azóta is minden Szojuzon(természetesen a legújabb TMA változaton is) olyan helyen van ez h minden ûrhajós bármikor elérje.Ezen kívûl kötelezõvé tették a szkafander viselését az ûrhajósoknak a visszatérés során is.és még mielõtt jönne vki h biztos sokkal több Szojuz-baleset volt csak az orszok elhallgatják,azokat ki kell ábrándítsam ugyanis az amcsik minden egyes orosz ûrrakétakilövést megfigyeltek végig olyannyira h pl.a Szojuz-1 balesetét is teljesen végigkövették,lehallgatták a Komarov ûrhajós és az irányítás beszélgetését plusz még az ûrhajó telemetriáját is végig látták a repülés során és elemezték is (ugyanis az oroszoknál nem volt letitkosítva a telemetria így akinek volt vevõeszköze hozzá ugyanúgy tudta venni mint õk,és az amcsiknak volt) és rögtön látták h eszméletlen nagy baj történt,amit persze az ûrhajós és a Koroljov irányítóközpont imádkozásokkal és durva káromkodásokkal tarkított beszélgetésébõl is le tudtak szûrni. Rögtön tudták h Komarov meghalt és ha jól tudom éppen ezen információk alapján a nyugaton jóval elõbb hírekbe került a baleset mint ahogy itt a keleti blokk országaiban megtudtuk.Tehát az amcsik minden egyes orosz eseményrõl jóval elõbb tudtak mint mi.És ha az oroszok nem is akkor, õk úgyis tuti nyilvánosságra hozták volna akkkor meg elõbb utóbb úgy is bemondta volna a Szabad Európa Rádió.Meg mellesleg a rendszerváltás után az oroszok is rengeteg mindent nyilvánosságra hoztak.Azon kívül nem tudnának eltitkolni ma egy ilyen balesetet az oroszok sem hiszen a személyzet vegyes nemzetiségû mostmár,hol amerikait hol ESA ûrhajóst visznek fel,a kilövéseket élõben közvetítik Bajkonur és Csillagváros is megtellik olyankor külföldi újságírokkal(plusz ha mondjuk azoknak vhogy befognák a száját valószínûleg feltûnne mondjuk az ESA-nak h egy ûrhajósuk aki az ûrben tartózkodott és már egy hete vissza kellett volna térjen,de nincs sehol nem tudni róla semmit ami megint hatalmas balhét jelentene),úgyhogy ott nem lehet eltitkolni semmit.Mellesleg amúgy ez azért is van mert az amcsi technika kevésbé megbízható és az ûrhajósok szeretnének életben maradni ezért ülnek inkább Szojuzra (bár ezt az õket kiképzõ ügynökségek döntik el de nem véletlen h õk a szojuz melett döntenek hiszen szükségük van élõ ûrhajósokra).Ezenkívül ott vannak az ûrtúristák is akiket megint csak hatalmas médiacsapat kisér és tuti h azonnal tudná az egész világ ha lenne valami.Persze mennek már az ûrrepülõgépek is de valószínû,hogy jobban izgul az az ûrhajós aki tudja h egy óra múlva be kell üljön egy ûrrepülõgépbe,mint aki egy Szojuzba kell beüljön.
Álcázni kell az épületet különben a csecsen teroristák elopják a rakétákat vagy túszul ejtik a mérnököket. :D