A végén mondta, hogy mi lett az eredmény nem? Sajnos nem tudok németül olyan szinten, hogy német forrásból olvassak komoly irodalmat, általában angol nyelven olvasok mert a legkönyebb hozzájutni.
A hangja nem csak a hajtõmû eredménye, repülési stilusa, turbulencia stb. mint megváltoztatja a hangját. Hidd el amikor két hónapig a fejed felett repülnek szinte megállás nélkül, megtanulod megkülönböztetni a hangokat (persze nem tudod, hogy melyik, de hallod a különbséget.) Nézd különbség van a háborúrol olvasni és a háborút átélni :(
3 MiG-29 volt a tõbbi gépet általában a földön semmísítették meg.
"Ezt te meg honnan veszed? Azért, mert egyesek ilyeneket állítanak az F-117 egyszeri lelövése (?) óta??"
Gondolom, mert hogy tanultam radar technikát. Szal pár méter hullámhosszú radarnál nagyjából már mindegy, hogy a kilógó részeken milyen kialakítást alkalmaztak, ha az nagyrész fémbõl van.
"Hát nem sokat, ha képes a 2Machra és a pilóták szerint semmivel sem manõverez rosszabbul, mint az eddigi gépek." Tegyük hozzá: de igazán jobban sem manõverez, és mindezt gyakorlatilag számítógépes vezérléssel. Szupercirkálásra 1963-ban a német VJ-101 kisérleti STOVL vadász is képes volt.
"Hát igen, az oroszok mindig is imádtak lódítani. Mellesleg a plazma álcázás az elég szar, mert TE sem látsz ki belõle és rádiózni sem tudsz az árnyékolás irányában... Az áramlási viszonyokat meg miért javítná? Errõl eddig nem is hallottam. Az 1%-os légellenállás csökkenés miért csökkentené 10%-kal az üzemanyag fogyasztást???" Az biztos, hogy az oroszok tudnak nagyokat mondani!;))) De egyrészt nem kell mindent leárnyékolni, max a szárnyakat, aerodinamikai felületeket, levegõ beömlõ nyílást. Másrészt azt nem tudom, miért írnak ilyet, hogy 1%-os légellánállás csökkenés 10%-os hatótáv növekedéssel jár, meg hogy ezel a technológiával olyan 30%-os légellenállás csökkenést lehet elérni, mert plazma-aerodinamikában nem vagyok olyan spíler. De pl a liftereknél az elektromos meghajtással anyi tolóerõt állítasz elõ, hogy magát a szerkezetet felemeled. Amúgy pont Gunston, az egyik legismertebb szakíró írta a B-2-rõl pár éve, hogy szerinte ilyen meghajtást is használ, mert a hajtómûvei nagyon gyengék.
Tipikus felülbecsülés, könyebb a végén azt mondani, hogy jobban megúsztuk mint amire számítottunk mint fordítva. Különben a hadviselésben lehetetlen elõrelátni a sikert vagy veszteséget. "Planning is everything, plans are nothing." - Helmuth von Moltke
Honnan ismered fek a hangjáról, mikro UGYANAZ a hajtómûve, mint az F-18 gépnek??? Atyaisten. 4 ezer méter környékén volt a gép, mikor volt a mikor volt a malõr + van vízszintes távolság is. Ilyen messzirõl már szart sem hallasz.
Mellesleg 3-nál több légigyõzelme volt az USAF gépeinek...
egyébként sem igaz, hogy most repült elõször. Én láttam, hogy már hasznáják. A dájhárd 4.0-ban.
Csak érzékeltetés képpen, az elsõ 12 gépes F-111 rajból úgy tippelt a parancsnok, hogy 4 gépet fognak leszedni és hasonló arányt várt a rizkósabb bevetések esetén is az elsõ pár napban. Messze nem ez valósult meg.
Az igazság az, hogy nem is volt saját gépük, 3 Mig-29 volt operatív (a tõbbi nevetséges J-22 Orao, Mig-21 és J-21 Jastreb volt amelyek fel sem mertek szálni), ezeket az amcsik az elsõ nap ledurrantották, a többi mese volt, nem szált egy szerb gép sem. A szerbek néhány Tomahawk-ot lõttek le, SA-3 az inkább dísznek volt mint valóságban, a legtöbb légvédelem elavult rakétarendszerek voltak (szerb gyártmány a 70-80 évekbõl) a Tomahawkokat pedig légvédelmi ágyúkkal lõtték le.
Különben az F-117 est felismered a hangjáról, tudod, hogy a fejed fölõtt van csak nem látod, hogy hol. Ja és a szerbek a hadviselésben nem hülyék, az eszközeik gyengék, de sok esetben 110%-ban használják õket.
Baz olyan gépeket lõtte le részben amik a '60-as évek techikáján alapultak. A-6 és Harriereket. Mellesleg hány bevetésbõl azt is nézd már meg, EGYÁLTALÁN nem sok az!! Az amik el sem hitték, hogy ilyen olcsón megússzák a dolgot.
Mellesleg az, hogy pont F-117-re utaztak az elég nevetséges feltevés. SA-3-mal megállapítani egy repülõgép típusát lehetetlen szóval max. azt tudhatja, hogy lõ valamire ami FELTEHETÕLEG nem saját, mert saját gépet is sikerült ledurrantaniuk a szerbeknek...
"don't forget one thing... a good supply of body-bags..."
42 gép az elég komoly veszteség, fõleg ha tudjuk, hogy a pilóták egy része életét vesztette egy része pedig fogságba került. Ha pl. F-22 esekkel támadták volna Irákot valószínüleg 0 gépet veszítettek volna, és ez azt jelenti, hogy a pilóták élete nem kockáztatott (és egy vadászgép-pilóta nem nõ a fán, évekbe és milliókba kerül kiképezni) és a hadifoglyokkal való politikailag problematikus gondokal sem kell számítani.
Dani Zoltán a neve a srácnak. Elég sok dolog nem ismert, de számtalan helyen próbálták a szerbek lelõnni (szinte versenyeztek, hogy kinek sikerül), a végén Zoli volt az egyetlen akinek sikerült.
Mit értesz sok alatt?? 42 gép volt az össze harci vestég egy olyan ellenség ellen, akiknek a világ 4-5-dik legerõsebb légvédelme volt. A Sivatagi Vihar idejére vetítve ez, kb. napi 1 db gép. Ez egyáltalán nem sok.
Mellesleg azóta már sok-minden változott, jelenleg az orosz légvédelem azért nincs a toppon. Vesd össze, hogy hány F-16 van az USAF légierjéban. Mindegyik két AGM-88 HARM-ot visz bevetésre. Nos igazi rakétaesõ zúdulna a légvédelemre. Az NAGYON mondern orosz légvédelmi eszközökbõl kevés van és mindenféle SAM rendszer szinte tehetetlen az alacsonyan repülõ célokkal szemben, orosz AWACS gép meg szinte nincs is..
Hehe, az F-117 nem lõtték volna le a magyar srác nélkül... aztán érdekes még azt is elmondani, hogy számtalan repülés után egyet lelõttek... ez praktikusan közvetlen veszteség nélküli harcviselés ami már elég, jó, gondolom, hogy egy orosz elleni háborúban lelõnnének egynéhány F-22 est is, de a végeredmény valami elképesztõ lenne, mert pl. a hagyományos gépekbõl még Irákban is elég sok eset le, képzelt mi lenne hagyományos gépekkel egy orosz légvédelem ellen, gondolom nem menne egy sem haza. Szóval az amcsi haditechnika mindég arról volt hires, hogy optimális a harcviselésre, nem légibemutatásra van csinálva hanem háborúra, nem az a fontos, hogy mennyi mach, hanem, hogy a nap végén elvégezte e a küldetést és haza jött e. Azt hiszem az F-22 és az F-35 jelenleg ezt a legmagasabb százalékban képesek elvégezni. Persze én háború ellenes ember vagyok, de sajnos a világ olyan abszúrd hely, hogy a háborúk elkerülhetetlenek.
Jaja. :D De lesz valami hasonló odaát is, mert Putyin nagyon tolja. AZ év embere, meg miegymás, a KGB-s múlt gyémánttá edzette a diktátort és végül a sarkára áll az orosz medve újra. (nameg csájna is ottan ficereg)
Lesz itt még valami, de jó lenne ha nem mi lennénk a kettejük között az útban... :DDDDDD
Én azért örülök neki, hogy az amerikai hadseregnek egy új, csúcstechnológiájú, minden eddiginél gyilkosabb vadászgép van a birtokában. Remélem, hogy ezzel még hatékonyabban tudják majd levadászni az ellenségeiket.
Jaja. Én nem vagyok militarista még közelrõl sem, de csakis kib@szott nagy fegyverekkel lehet fentartani egy kvázi dinamikus békeidõszakot. Rosszfiúk mindig lesznek és a rendet mindig fent kell majd tartani. Ez jó is, meg rossz is.
Egy hozzászólásban ennyi fura dolgot...
" kialakítás alapvetõen dm/cm hullámhosszú radarok ellen védhet, de a méteresek már jól látják"
Ezt te meg honnan veszed? Azért, mert egyesek ilyeneket állítanak az F-117 egyszeri lelövése (?) óta??
"miatt rontottak az aerodinamikai kialakításon" Hát nem sokat, ha képes a 2Machra és a pilóták szerint semmivel sem manõverez rosszabbul, mint az eddigi gépek.
"Monnyuk a plasma-stealth technológiában inkább az oroszok állnak jobban, legalább is õk azt mondják."
Hát igen, az oroszok mindig is imádtak lódítani. Mellesleg a plazma álcázás az elég szar, mert TE sem látsz ki belõle és rádiózni sem tudsz az árnyékolás irányában... Az áramlási viszonyokat meg miért javítná? Errõl eddig nem is hallottam. Az 1%-os légellenállás csökkenés miért csökkentené 10%-kal az üzemanyag fogyasztást???
MINDIG vannak renitensek a társadalomban akik nem bírnak nyugton maradni, ergo háború is lesz még egy ideig. --> Kell fegyver. Az utópisztikus elveket meg leszarom.
Nem tudom mi a helyzet az F-35 esetében, de az F-22 azt hiszem az egyetlen gép volt eddig amely 1 mach fölött tud menni, a többi az elérhet 2-3 mach sebességet de nem tud ennyivel menni, csak néhány másodperc-perc erejéig képes 1 mach fõlött repülni. Különben az F-22 esetében a többi gép nagyobb sebesége semmit sem ér, hiszen elõször lopakodó másik esetben pedi elképesztõ támadási szögei miatt nem hiszem, hogy akármelyik gép képes lenne vele dogfight-ben megmaradni. Ezért is hívják Air-Dominance Fighter.nek, persze az F-35 nem F-22 de úgy nézem elég sok dolgot merített a technológiábol.
De ez a plasma stealth szvsz még csak kisérleti technológia. Ilyen szempontból pedig kb hiányolhatjuk a már említett torlósugaras kialakítást és még egy rakás egyebet is.
Természetesen bizonyos kompromisszumokat kellett kötni, de szerintem az eredmény jó lett abból a szempontból, hogy mindhárom (sebesség, lopakodó képesség, helybõl felszállás) kategóriában jól teljesít.
A függõleges emelõrendszer szerintem elég jó hatásfok. Legalábbis a Boeing megoldásánál mindenképpen jobban teljesített.
Hát nekem nem igazán teccik sem ez, sem az F-22. És igazság szerint nem is feltétlenül biztos, hogy a legjobb technológiát választották.
A kialakítás alapvetõen dm/cm hullámhosszú radarok ellen védhet, de a méteresek már jól látják. A hajtómû tényleg klafa, de a stealth kialakítás miatt rontottak az aerodinamikai kialakításon, és ez a függõleges tolóerõt biztosító rendszer sem biztos, hogy a leghatékonyabb.
Fejlett aerodinamikai kialakítás mellett az úgynevezett plasma-stealth rendszer is biztosíthat jó lopakodó képességet, illetve a plasma-stealth rendszer mivel kb. megegyezik az úgynevezett liftereknél alkalmazot hidrodinamikus meghajtással gyak javíthatja a gép körüli áramlási viszonyokat. Márpedig egyesek szerint 1%-os ilyen jellegû hatásfok növekedés 10%-kal kefvezõbb üzemanyagfogyasztást jelenthet!!!
Monnyuk a plasma-stealth technológiában inkább az oroszok állnak jobban, legalább is õk azt mondják.
Rájöttek hogy felesleges a nagy sebesség. Inkább akkor már legen szupercirkáló (utánégetõ nélkül is hangsebesség felett tud menni). Ilyen tekintetbõl ezek gyorsabbak mint az általad felsoroltak, hisz huzamos ideig tudnak gyorsan menni. F22-ben több kraft van mint bármely eddigi gépben, a sebesség korlátozásának oka az hogy így nem kell változtatható keresztmetszetû szívócsatorna (plusz súly+pénz)
Kik támadnak meg? Ha senki sem fejleszt fegyvert, akkor meg pláne mivel? :D
És nem tényleg nem viccbõl fejlesztik, hanem mert kurvasok pénz van benne. És a sok kreténnel mindíg meg lehet etetni, hogy bizony veszélyeztetve vannak, és ezért küzdeni kell a gonoszok ellen, meg a terrorizmus ellen is...hiába no a 21. században nem nagyon lehet már máshogy gyarmatosítani, elfogytak a szabad területek...
Tudod az emberek nem viccbõl fejlesztenek fegyvereket. Mivel védenéd meg magad, ha megtámadnak te zseni. Persze ezeket lehet rossz célokra is használni, de mit nem. A techológia annyira erkölcsös, mint a használója.
Azt mondtam viszonylag. Legalábbis egy F15, Mig29, Mig31 ~2,5-3 Machjához képest.
Csak arra akartam ezzel utalni, hogy egy jó ideje nem a sebesség a döntö tervezési szempont. Úgyhogy ehhez képest tényleg egész jó, de nagyon várom már, hogy mikor jön sebesség terén is a következõ ugrás. Feltehetõleg valamilyen torlósugaras megoldással.
Az lehet hogy csûnya dolog a háború meg a fegyverek, csak ha ezek nincsenek vagy nem lettek volna, akkor a technológia nem itt járna mint most, és nem tudnál otthon ûlni a szép foteledben és gépelgetni az SG-én.
Nem lehetne befejezni a katonai hadviselést. Ebbõl a pénzbõl akár értelmes dolgot is csinálhattak volna.
"Nem csak az teszi egyedivé az F-35-öst, hogy az USA mindhárom nagy fegyverzeti ágánál szolgálatba áll"
Azért ez kicsit pontatlan, mert négy van, bár az ARMY-nak a II.Vh óta nincs légiereje és akkor is kicsit faramuci volt a helyzet. (USAF, US NAVY, USMC és US ARMY)
Mellesleg volt már ilyen gép, az F-4 Phanotm II, azt is használta a US ARMY-n kívûl az összes.
Miért lenne lassú??? Gyorsulási képességeivel max. az F-22 és az F-15E/I/K veruiók vetekedhetnek, de csak CFT nélkül. A gép tudtommal kirepülheti 2 Machot, annyi meg elég is.
Tetszik nekem ez a gép. Végre nincsenek olyan kompromisszumok, hogy lopakodó technológia vs szuperszónikus sebesség vs. helybõl felszállás. Bár ez is viszonylag lassú némely korábbi szuperszónikus géphez képest...