Az elõbbi a B kategóriás jogsira vonatkozik. Az A-t olyantól kérdezd akinek van (mintha eltérés lenne a köbcentik szerint de nem tudom biztosan)
Személygépkocsi, 3500 Kg-ot meg nem haladó tehergépkocsi, lassújármû, mezõgazdasági vontató (ezek pótkocsi nélkül, illetve könnyû pótkocsival), segédmotoros kerékpár (ez lejárt jogsival is)
Kérdezek valamit:
A B. kat. jogsival milyen jármûfajtákat lehet vezetni? Homályosan t'om, de pontosan kéne.
A GKM tájékoztatója: 1. Rendszámköteles-e a mopedautó, vezetéséhez szüksége-e jogosítvány?
A közúti jármûvek mûszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) KöHÉM rendelet B. Függelékében honosított 2002/24/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv alapján, konstrukciós jellemzõik, biztonsági, mûszaki és technikai szintjük, komfortosságuk szerint a segédmotoros kerékpárok/motorkerékpárok és a személygépkocsik között elhelyezhetõ négykerekû jármûvek, mini autók (mopedautók) az EU tagállamaiban, így Magyarországon is az L6e, illetve L7e jármû kategóriába sorolhatók.
Magyarországon nem segédmotoros kerékpárként, hanem a közúti forgalomban személyszállító jármûként, un. „könnyû személygépkocsi”-ként közlekedhetnek. Személygépkocsiként helyezhetõk csak forgalomba, rendszámot és forgalmi engedélyt kell a sikeres vizsga alapján kiváltani, melynek feltétele többek között a kötelezõ felelõsségbiztosítás megléte is.
A jármû csak így szállíthat utast, azzal, hogy az L2e jármûkategóriára érvényes mûszaki feltételeket kell teljesítse és a kialakítás (2 személy szállítására kialakított zárt vezetõtér + raktér) és a kezelõszervek (áttételes kormányberendezés, pedálok, kézifék, világító- és jelzõberendezések, ablaktörlõ kapcsolói) miatt, csak „B” jármûkategóriára érvényes vezetõi engedéllyel vezethetõ.
Majdnem azt írtam ami a linkelt cikkben van... Akkor 45 KM/h 50 köbcenti egy személy...(a kerekek száma mindegy) A puding próbája ha megeszik... vegyél használd... megtudod...
Rendõr-e vagy? Ennyire értetlen nem lehetsz egyébként, esetleg, ha postás, vagy vasutas a foglalkozásod.
Mert 2001-ben változott a KRESz, amit úgy látszik még nem tudsz.
A segédmotoros kerékpárral egy kategória a három illetve négy kerekû jármû is ha egyébbként megfelel a rávonatkozó elõírásoknak.
Nos az EU tagországokban némileg eltérõ lehet a KRESZ, ezért a magyar a mérvadó. Itt pedig a segédmotoros kerékpár egy személyt szállíthat a KRESZ szerint.
Ez EU-szabály. A Közlekedésfelügyelet egyik hivatalnoka szerint a négykerekû jármûveknek kötelezõ a forgalmi, de egy íróasztal-vitéz nem hozhat a törvénnyel ellentétes rendelkezést. A rendõri igazoltatásnál, meg ha a rendõr hülye, akkor kéri a forgalmit, jogsit, ha nem akkor csak a kismotorost. Az elsõ esetben sem ér el vele mást, mint hogy be kell menni az adott kapitányságra, és kukázzák az egész papirost. Szóval csak idõveszteség, ezért a dörzsöltebb mopedautósok a kesztyûtartóban hordanak pár másolatot az EU-elõírásból, meg a '92 közlekedési törvénybõl, és igazoltatásnál elõveszik, ha szükséges.
Esetleg nem 50,5 köbcenti? Mert akkor más a helyzet, bár az egy személy az ugyanúgy igaz...
"Ligier tipusú mopedautó van, használtan kb. félmilliótól indul felfele. Van benne egy 505 köbcentis dízel, és úgy 2,5 litert eszik százra. Igaz, nem lehet vele száguldozni, és nem mehettsz vele sem az autópályára, de autóútra sem, de nem kell hozzá B kategóriás jogsi sem. Elég a kismotoros" Sajna Magyarországon nem így van, nem lehet 505 köbcentis-et kismotoros vezetõi engedélyjel vezetni, ja és csak egyszemélyest lehet...
Ja, és miután már forgott amotor kézileg kellett ráügyeskedni a tengelyvégre a meghajtó szíjjt. Elég balesetveszélyes mûvelet volt, de hálistennek soha senkinek nem esett baja.
Gyerekkoromból emlékszem, nekünk otthon volt, - sõt még ma is megvan - egy villanymotoral meghajtott kis malmunk. Én is beindítrottam párszor. A beindítása úgy történt, hogy a motor meghajtó kereket tartalmazó végére rátekertük a bõrszíjjt, és "behúztuk" a motort a tengelyénél fogva. Utána kapcsoltuk rá az áramot. Egyébként nem indult volna el! Az áramellátás normál 220 V. Emlékeim szerint apám szeretett volna 3-fázisú ipari áramot behúzatni, de nagyon sokba került volna. Lehet, hogy emiatt kellett kézileg elõször felpörgetni a villanymotort. Az persze lehet, hogy azóta (mert ez a 70-es években volt) már korszerûbb villanymotorok vannak.
Nem szokták tekergetni. az egyfázisú villanymotoroknál tényleg nem indul be a motor, ha csak egy tekerccsel mûködik. ezért szoktak egy segédtekercset mellészerelni, amit egy kondival kötnek sorba, hogy a fázisát kissé eltolják. Ez a segédfázis-tekercskör. Ez általában fix bekötésû, de van olyan is, ami csak indításkor kapcsolnak rá. Na!
A megoldást erre itt találod: http://en.wikipedia.org/wiki/AC_motor#Three-phase_AC_synchronous_motors Azt írja, hogy általában változtatható frekvenciájú áramra kapcsolják, mert így nem fell felhozni a szinkronfordulatszámra, vagy pedig indukciós tekerccsel kombinálják. Így ha alacsony fordulatszámra kerül, akkor indukciós motorként mûködik, és nem veszti el a nyomatékát, vagy indításkor fel tud pörögni a szinkronfordulatszámra.
Ezt szépen megcsinálja saját maga. Ventilátorokat szoktak meghajtani leginkább szinkronmotorokkal. Még sohasem láttam indítómotort egyetlen villanymotoron sem. Még mozdonyon sem.
A szinkronmotorokat elõször szinkronfordulatszámra kell hozni, de ilyet ma már szinte senki nem használ. Egyetlen elõnye, hogy állandó fordulaton meg, a meghajtás frekvenciájával forog. Viszont ennek semmi értelme egy jármûben, ott épp a változtatható fordulatszám a lényeg. Ha meg elektronikusan vezérelt a meghajtás frekvenciája, akkor ezt sem kell felpörgetni, elég 0 frekvenciáról indítani, és onnan emelni.
Fogalmam nincs, hogy mopedre kell-e regadó. Én még csak az intézet takarítónõjének a tragacsát láttam élõbe, az egy Aixan JDM típusú mopedautó. 380 ezerért vette használtan. Ami pedig a dízelmotorját illeti, egy marmonkanna olaj elég neki 2 hónapra.
Az biztos. A villanymotor elindulásakor már adottak a feltételek a folyamatos mûködéshez. Ez mondom, nem robbanómotor. Ami csak szûk fordulatszám-tartománybam képes mûködni.
Ott írja a honlapon, hogy az ár regadó nélkül értendõ. Persze, lehet, hogy a regadó erre 0.
A haszna egy ilyennek esetleg az, hogy a hasonló áru limuzinnal szemben kevesebb a fenntartási költsége. Mindenesetre, ha már az ember moped kategóriában gondolkodik (v=40-60 km/h), akkor inkább vegyen villanykocsit, ne ilyen Ligiert, amely robbanómotoros és olajat eszik.
Amelyik villanymotor nem tud elindulni magától, az vagy rossz, vagy valami megakasztja. Különben meg miért építenek be elektromos indítómotort a robbanómotorokba, ha nem indul be magától?
Én is tudom, hogy drága. Nem is tudom, hogy mi kerül ebben a tragacsban újonnan kb. 2.5 gurigába. Azért már normális autót adnak. Amúgy ennek nem kell regisztrációs adó, sem forgalmi. Az éves adó 2-3000 forint.
Igazából nem 20 millió, hanem csak 17, és ha belegondolsz az nem is olyan sok, ha azt vesszük, hogy egy középkategóriás autó is lehet 5-7 millió, és még nagyon új a technológia. Szerintem a Roadster a maga kategóriájában olcsónak nevezhetõ. De a következõ verzió a WhiteStar lesz, ami már sokkal barátibb áron lesz elvileg, utána pedig a BlueStar, ami ha jól emlékszem már csak 5 millió körül lesz.
Használtasn 500k-ért rendes kocsit lehet venni, amivel autópályára is felmehetsz. Persze többet fogyaszt.
Amúgy meg: a kurva életbe!
Mindig elmeséljük egymásnak az alternatÍV AUTÓK ÉS ENERGIAforrások csodálatos világot, álmodozunk szépeket, és aztán, amikor meghalljuk, hogy a Tesla Roadster 20 milka forintba kerül, akkor hirtelen rádöbbenünk a meztelen valóságra. Beleér a kezünk a bilibe!
Nem tudom minek kell ezért kifejleszteni még egy ilyen tragacsot, mert már van. Nem is egyféle.
A képen egy Ligier tipusú mopedautó van, használtan kb. félmilliótól indul felfele. Van benne egy 505 köbcentis dízel, és úgy 2,5 litert eszik százra. Igaz, nem lehet vele száguldozni, és nem mehettsz vele sem az autópályára, de autóútra sem, de nem kell hozzá B kategóriás jogsi sem. Elég a kismotoros.
De az meg jobban tetszene,ha ez nem igy lenne. http://index.hu/politika/belfold/budapest/levego0119/
:(((((((((((((
"olyan "futurisztikus" :D vagy "sci-fi"-be illõ :D :) :"
Ez a hang tenyleg nagyon jo,nekem is nagyon tetszene. :)
Az elektromos autók és motorok legnagyobb baja a drága akkumulátor... még mindig a költségek miatt a régebbi Ólom zselés vagy savas akkumulátorokat használják... a li-ionos akkumulátor drága... nagyon drága.. a Tesla Roadsternek Li-ion alapú akkumulátora van, ezért drága, de ezért bírja olyan sokáig az erõs motor ellenére is... De az elektromos motorok hangja tényleg lenyûgözz :) nekem jobban tettszik mit a belsõégésû motoroké... :)
Ja, a 100k USD elég húzós. A Wikis szócikk ezt írja, többek közt: "Tesla is planing to offer a modestly sized and priced solar panel from SolarCity. It can be installed on the roof of a home, or set up as a carport, and used to recharge the roadster. The system would Produce enough power to drive about 50 miles per day without using the grid."
Szóval, veszel egy napelemet, és napi 50 km "ingyért" van.
Azért azok a snittek megvoltak rendezve, de jópofa volt. Ezt az ürgét a BBC prime-on rendszeresen lehet amúgy látni, õ és egy kollégája ennek a Tv-csatinak a totalcar-os fiúja. :-)
A Volkswagen Lupo is 4,5 liter dízelolajat fogyasztott 100 km-en, és az már rendes kupé volt (beszüntették a gyártását) kb. 100 lóerõvel.
"melyek 100 mérföldön (160 kilométer) beérik egyetlen gallon (3,8 liter) üzemanyaggal" Az nem is olyan nagy ugrás, hiszen ma is van jó pár autó 4liter / 100km fogyasztással. Csak az önsúly csökkentésével is sokat lehetne nyerni. Kevlárt, szénnanocsöves és könnyû kompozit anyagokat mindenhova ... aztán hajrá.
Duke, szép ez a kép a koncept renderrel, de egy AA-t tehetett volna rá aki összeollózta a háttérrel. :) Jelenleg még a karosszéria prototípús van kész fából ha jól tudom ...
ezt most találtam. A 3. percnél szakadtam a röhögéstõl :D Microcar
Én olyan verdát csinálnék, ami egy liter benzint se eszik meg
Egyszerûen csak indítómotor lenne a benzinmotor és villanymotor pedig a fõ hajtó motor... illetve nagy teljesítményû li-ion aksikkal lenne tele a csomagtartó meg a váz szerkezet... külsejét pedig napelem borítaná további energiahatékonyság céljára...
Na hol a jutalom?
Gondolom ilyenre gondoltál. Mopedcar Én elfogadnék egy ilyen, helyben rohangáláshoz tökéletes lenne, még kisebb bevásárláshoz is használható. De ahogy a cikkben írják a magyar bürokrácia útját állja a terjedését. Egy másik hátránya a karosszéria, ütközni nem nagyon kell vele. Ha minden igaz a hétvégén megyek megnézek egyet, csak kiváncsiságból.
2.375 liter 100 km-re az meg mindig nagyon sok.De ketsegtelen kezdo lepesnek elmegy.Az hogy egyaltalan mar mozdul a vilag az a szep ebbol.A solo duo tenyleg megerdemelne,hogy irjanak rola,mert fantasztikus auto lesz ha elkeszul.Azt mar tenyleg lehet majd AUTONAK nevezni.
Vannak ezek a vicc súlyú "autók" 4-500k körül, 50-él gyorsabban nem mennek, rendszámtábla nem kell rájuk... szvsz 4-5 literrel azok is elcsettegnek 150km-t.
Üdv! Nekem a motoromban 250cm3 25 LE az "erõforrás", az önsúly 150 kg, fogyasztás 2.5-3 L/100 km. Ja és már több mint 10 éves. Arra lennék kiváncsi hogy ha beépítenék egy könnyû karosszériájú autóba(500 kg környéke) milyen teljesítményt nyújtana, és mennyivel növekedne a fogyasztás.
Errõl a Solo duoról kellene mán írni, mert én még nem is hallotam róla. SG urak! Interjúvolni, ne csak fordítani!