Na ez az a propaganda ami nem csak a XX. századi USA-t határozta meg, hanem napjainkban is épp ilyen erõsen él. A nácik helyére tetszõlegesen behelyezhetõk muzulmánok, kommunisták vagy bármilyen nem keresztény népség...
Az USA legalább annyira szélsõségesen vallási fasiszta, mint a muzulmán szélsõségesek akik önmagukat robbantják fel.
A második világháborúban a D-Day elõtt, a két öbölháborúban pedig a kihajózás elõtt hangzott el, hogy keresztes hadjáratra indulnak a katonák... ...na szerinted?
Hát igen,a multinál ahol dolgoztam ott is próbálkoztak mindenféle propagandafogással-a legtöbben nem tudtuk komolyan venni ezeket a szövegeket:(Hogy mi jobbak lehetünk a Németeknél is,csak gyártsunk 100 helyett 110%-ot.Meg hogy nagyon becsüljük meg ezt a drága jó munkahelyet,legyünk hûek a céghez mert ezen kívül ilyen jót úgysem lehet találni merthogy ugye válság is van stb...Vállaljunk felelõsséget,a cég ügye személyes ügy stb...jelmondatok,logók,zászlók,demonstratív céges rendezvények,elõadásokon tréfálkozó nagykutyák.Legyünk büszkék arra hogy 3 mûszakban 12 órában biorobotként dolgozhatunk.Kivételes emberek vagyunk egy kivételes cégnél-dolgozzunk hát még gyorsabban és pontosabban hogy még "büszkébbek" lehessünk.Ilyesmi szövegek mentek,a kisebb részlegvezetõket naponta oktatásokra hívták hogy elõadják nekik mit hogyan kell mondani,milyen csoportépítési trükkök léteznek. Még most is tele van a szobám céges csecsebecsékkel amit jómunkásemberként kaptam:) Ezzel csak azt akarom bemutatni hogy természetesen van vállalati propaganda,sõt sok energiát fordítanak rá.Még városi szemétszedõ és kerítésfestõ akciók is szoktak lenni hogy mindenki láthassa mennyire környezettudatos és közösségfejlesztõ is az adott cég.(más kérdés hogy egy jó ideig a saját szomszédságukban egész szeméthegyek álltak)
"A kérdéseidre reagáltam. Ha nem azokra reagálok, akkor meg te mondhattad volna, h terelem a témát és kibúvok a válaszok elõl." Most ezt nem teljesen értem megint, de abban sem vagyok biztos hogy ki kellene bogozni ezt hogy mi romlott el és hol. Most már elkönyveltem hogy rendszeresen félreértjük egymást, és rendszeresen nem derül ki hogy mikor és hol. Jó ez így. Vagy mi.
"Sztem meg nem." Akkor jó.
"Már tegnap elkezdtem tölteni, csak lassan csordogál..." Ma láttam hogy fenn van google video-n is...
"Nem a felvetéseimre reagálsz." A kérdéseidre reagáltam. Ha nem azokra reagálok, akkor meg te mondhattad volna, h terelem a témát és kibúvok a válaszok elõl.
"Teljesen mindegy hogy egy mosóport adsz el a tömegnek, vagy egy politikai ideológiát." Sztem meg nem.
"Szerezd meg a The Century of the Self sorozatot..." Már tegnap elkezdtem tölteni, csak lassan csordogál...
"érdekelne hogy hol mond csõdöt a fantáziád?" Létezik olyan? "Két cégrõl ugyanezt el tudod-e képzelni? 1000 cégrõl? Egy politikai pártról el tudod-e ezt képzelni? És 100 politikai pártról?" Én aztán mindent el tudok képzelni. Te nem? "Ha a dolog kicsiben bizonyíthatóan mûködik és bizonyíthatóan alkalmazzák, akkor mi akadályoz meg abban hogy el tudd képzelni hogy a dolog nagyban is mûködik?" Mondtam, semmi.
Nem a felvetéseimre reagálsz. Persze ha most megkérdezem hogy már megint ennyire nem lenne érthetõ amit mondok, akkor már megint azt írnád vissza, hogy dehogynem érthetõ, és én vagyok az aki félreért mindent.
Tehát akkor te kb. egy kalap alá vonod a reklámokat és h azok után "remélhetõleg" több terméket adnak el azzal, h hogyan befolyásolják az emberiség x%-ának a véleményét? Azért ez meredek. Neked, amit el tudsz már képzelni az valóság?
Annyit állítok, hogy (az egyik dologgal kapcsolatban) a tömeg befolyásolása és (a másik dologgal kapcsolatban) a tömeg befolyásolása az egy és ugyanazon technikákat követel meg, egy és ugyanazon emberi mechanizmusokra épül. Teljesen mindegy hogy egy mosóport adsz el a tömegnek, vagy egy politikai ideológiát. Valamint még egy nagyon fontos dolgot állítok: a manipuláció mûködik és ezért használják is.
De úgy látom érdekel a téma, és úgy rémlik hogy tudsz angolul is. Szerezd meg a The Century of the Self sorozatot, és beszélgessünk inkább az abban elhangzó konkrét tényekrõl, érvekrõl, bizonyításokról, minthogy arról vitatkozzunk hogy már megint ki értett félre és mit. Ja és nem, nekem nincs kedvem leírni egy többórás sorozat teljes tartalmát csak azért hogy ne úgy érezd hogy alaptalan az amit mondok.
...érdekelne hogy hol mond csõdöt a fantáziád? Létezik olyan?
"Két cégrõl ugyanezt el tudod-e képzelni? 1000 cégrõl? Egy politikai pártról el tudod-e ezt képzelni? És 100 politikai pártról?" Én aztán mindent el tudok képzelni. Te nem?
"Ha a dolog kicsiben bizonyíthatóan mûködik és bizonyíthatóan alkalmazzák, akkor mi akadályoz meg abban hogy el tudd képzelni hogy a dolog nagyban is mûködik?" Mondtam, semmi.
Tehát akkor te kb. egy kalap alá vonod a reklámokat és h azok után "remélhetõleg" több terméket adnak el azzal, h hogyan befolyásolják az emberiség x%-ának a véleményét? Azért ez meredek. Neked, amit el tudsz már képzelni az valóság?
Szerintem az "EMPIRE OF THE CITY - Ring of Power" filmben felvázolt hatalmi piramis teljesen korrekt. Ebben a struktúrában az állam, melynek feladata más szervezetekkel együtt az emberi erõforrás feletti ellenõrzés megvalósítása, alárendeltje a cégeknek, amely cégeknek a természeti erõforrások (pl. energiahordozók) feletti ellenõrzés megvalósítása a feladata. A cégek pedig alárendeltjei a bankoknak, akik egy speciális erõforrás felett rendelkeznek amit pénznek hívunk. De a bankok felett a piramis még tovább folytatódik.
nem feltétlenül. elég, ha a hétköznapi szóbeszédben bent marad, és megszokott dolog lesz. esetünkben egy olyan üdítõnek csúfolt katyvasz, ami szépen leszedi a vízkövet a perem alól.
Azért hívtam a kokakóla marketingjét propagandának, mert ami kicsiben marketing, az az egész rendszert nézve a konzumidiótaságra épülõ társadalomirányítási rendszer propagandája. Ezért használom a propaganda szót, mert valójában többre célzok a mondandómmal mint amit ilyen röviden le lehet írni.
Ha azt el tudod képzelni hogy a kokakóla tudatosan ad pont olyan reklámokat amilyeneket, és ezzel jól mérhetõ gazdasági eredményeket ér el, akkor ha ezt a gondolatot továbbvisszük, akkor érdekelne hogy hol mond csõdöt a fantáziád? Tehát egy cég még képes arra hogy különféle módszerekkel igényt teremtsen a termékeire és így megnövekedett profitot zsebeljen be. Két cégrõl ugyanezt el tudod-e képzelni? 1000 cégrõl? Egy politikai pártról el tudod-e ezt képzelni? És 100 politikai pártról? Ha a dolog kicsiben bizonyíthatóan mûködik és bizonyíthatóan alkalmazzák, akkor mi akadályoz meg abban hogy el tudd képzelni hogy a dolog nagyban is mûködik? (Arról nem is beszélve hogy ráadásul ezek a manipulációs technikák nagyban jobban mûködnek mint kicsiben...)
Abban az értelemben ahogy te tekintesz a propagandára, valóban, a propaganda nem hat az emberre: csak azért mert meglátsz egy kokakóla reklámot, még nem fogsz hirtelen átalakulni és onnan kezdve kizárólag kokakólát inni. De valamilyen hatással mégis van rád, és ez a lényeg jelen esetben.
Az hogy rád is hatással van a propaganda, az abból is látszik hogy pont mekis és kokakólás példával jöttél elõ. Miért? Tudom, most azt gondolod hogy ez badarság, akár elõjöhettél volna más példával is. De nem jöttél, és ez a lényeg. Ez is bizonyítja hogy a meki és a kokakóla kampánya sikeres, mert sikeresen elhintették a társadalomban azt hogy õk vezetõ márkának számítanak, amirõl mindenki beszél, amit mindenki számon tart, még a propaganda ellenes és antiglobalista és multi ellenes emberek is. Szimbólummá váltak, életünk meghatározó részévé. Pl. én is rendszeresen hozom fel példaként a kokakólát, mikor azt írom hogy a 40 évvel ezelõtti és a mostani éltünk között az az alapvetõ különbség hogy ma lehet kapni kokakólát. A kokakólával jövök elõ én is, mert az egy szimbólum, ha tetszik, ha nem. (Mondjuk rendesen kiírni nem vagyok hajlandó a termék nevét, de ez az egészen nem sokat változtat.)
Az pedig már nem a te dolgod, hogy a propaganda portfólióját úgy állítsd össze, hogy az a kívánt hatást érje el, ezért nem is kell azt tudnod pontosan, hogy az összes hír, reklám, oktatás, és az összes többi téged érõ információ összességében milyen hatást fejt ki rád. Ezt elég ha a "szakemberek" tudják. (Persze ha olyan beállítottságú vagy, akkor magad is foglalkozni fogsz a kérdéssel.) Egy dologban biztos lehetsz: azt hogy mit gondolsz magadról hogy ki vagy, és milyen világban élsz, azt a téged érõ információhalmaz minden egyes darabja (minden egyes bit-je) meghatározza. A jelenlegi világképed teljesen más lenne, ha a propaganda más lenne. (Meg az enyém is más lenne.)
Sztem nem. Utcán megyek látom akár már a 20. meki vagy kóla reklámot, mégsem kívánom meg egyiket sem. Nem vásárolok a mekiben és kólát se veszek máshol.
teljesen egyetértek. a hosszú kísérletezgetés alatt rájöttek, hogy adni kell a népnek, látszólagos jólétben tartani, szabadságban, viszont el kell szigetelni más országoktól. (persze, utazhatsz bárhová, de honnét tudod, hogy pl portugáliában mi történt tegnap? hogy élnek az emberek? ja, hogy tegnap forradalom volt? az újság azt írta, hogy egyszerû zavargások. ki is írja az újságot...?)
Egyébként érdekes hogy a "demokratikus" államok és cégek által alkalmazott propagandát nem sokan emlegetik fel. Ha meg mégis azt nem nagyon érti senki se hogy az meg miért propaganda?
Úgy látszik tényleg érdemes volt átnevezni a propagandát "public realation"-re, mert így ugyanazt, amit ma a sztereotípiák által propagandistának titulált és közmegvetés tárgyát képezõ államok régen csináltak, ma a demokratikus államok és a hatalmat kézben tartó privát csoportok (cégek és más csoportok) úgy alkalmazhatják, hogy a tömeg még örül is neki.
Ezért írtam azt egyszer hogy annyi a "lényegi" különbség a mai és a 40 évvel ezelõtti világ között hogy ma lehet kapni kokakólát.
„Nem lehet elméletileg eldönteni, hogy egy bizonyos propaganda jobb-e, mint a másik, hanem az a jó, amely eléri a kívánt eredményeket, és az a rossz, amely nem vezet a kívánt eredményekhez. Nem számít, ha ez utóbbi intelligens propaganda, mivel a feladata nem az, hogy intelligens, hanem az, hogy sikeres legyen… A propaganda azzal mutatja meg, hogy jó, ha bizonyos idõszakon belül meg tudja nyerni a népet, és izzó lelkesedést tud benne kelteni egy eszme iránt.”
Hát a spanyolomon van még mit csiszolni:) A google fordító szerint:
Mexikóiak! A diktaturák háborúba sodródtak. Egy szabad nép mely aggódik az eddigi makulátlan történelme iránt, csak egyet tehet: bátran elfogadja a tényeket és hadat üzen. A fegyvereink: az eszmény, a jog és a szabadság szeretet. Mexikó a szabadságért!
Svédországban mindennaposak hogy a bevándorolt muszlimok nõket erõszakolnak meg....Svájcban élt egy ismerõsöm a bevándorlókkal nagyon kell vigyázni elmondása szerint,a lényeg hogy ott is vannak bûncselekmények de nem engedik az országon kivülre az ilyes híreket mert rontaná az ország megítélését.Japán az okés,de hát õk a fegyelmükrõl híres népcsoport...Dániában is sok a bevándorló...Kanada is úgy szintén célpont...
ó, le vagy maradva. japánban soha nem volt közbiztonság, ugyanis a maffia optt robbant, és gyilkol, ahol akar, semmit nem tudnak tenni ellene. svédországot ellepték a kaffermajmok, meg az arabok, hétköznapos lett az a hír, hogy ezt-azt megerõszakolták, õt meg õt kirabolták, és felgyújtották... kanadáról csak annyit tudok, hogy a magyar cigányok már ott is jártak, nem is szeretnek bennünket. a másik kettõrõl még nem olvastam, nem hinném, hogy jobb lenne a helyzet.
külföldön sincs megoldva. akármit mondanak neked. olyan helyeken lehet azt mondani, hogy éjjel is kimehetsz az utcáa, ahol viszonylag kevés a "vendég".
egyébként meg, most már beszélhetsz, de csak bizonyos kereteken belül.
szóval mondhatjuk, most is kuss van, csak többet engedhetsz meg magadnak.