Ha enyhén karcos a lemez akkor eladom megfelelõ áron és felhívással. Azonban sajnos nekem kevés a helyem (fõleg 1500 lemez mellett) így pluszban 40-50 olyan lemezt amit soha nem fogok feltenni nem tárolok. Mamámnak szoktam ilyeneket lepasszolni, de az idevágó lemezek nagy része már megvan neki, több példány meg felesleges.
#401-re: Ez mind jól hangzik, de szerencsére nem igaz :) Egy igazi vinyl gyûjtõ sosem dob ki egyetlen vinylt sem. Mármint használható vinylt nem. A magam részérõl még a karcosokat sem. Gyûlnek szépen a mûhely sarkában, s majd egy nap valamit (fészertetõt, monumentumot, vinyl-tapétát) vagy a garázs falát beburkolom velük :) De van egy szomorú sztorim is: Pár éve egy távolabbi régebbi szomszédom átjött DVD filmekért. Meglátta az akkori hi-fi állványom aljában a vinyleket és kikövetkeztette valahogy, hogy vinylbuzi vagyok :) Elmesélte, hogy 2 évvel korábban, mikor még nem ismertük egymást, olyan 180 - 200 fekete korongot dobált a tûzre. Azt mondta, amúgy semmi bajuk sem volt, csak úgy kapta valakitõl és eladni meg nem bírta. Így elégette azon a télen mindet. Tokkal, vonóval. Majd a szívem szakadt meg, mikor elmondta, hogy az Edda, Bikini, Prognózis, P. Mobil, HBB albumok mellett Zoltán Erika, Vince Lilla, Exotic és még jónéhány hazai csemege a 80-as évek derekáról is a füst martalékává vált. Jó, mondjuk az említett lemezek úgy 95%-a mára már meg van :) De akkor is kár értük...
Áh az ilyen oldschool magyarok csak a port fognák, pénzt nem ad érte senki, helyet nekem ne foglaljon. :)
Húha és még te mondtad nekem a múltkor hogy dobjam ki valamelyik lemezt :) Szólhattál volna, hogy ilyen érdekel; vettem múltkor 100 lemezt egyben kiválogattam belõle azt a 10-20 lemezt ami miatt megvettem a többit kidobtam - tele volt ilyen kovács kati, hofi, koós meg ilyesmikkel - ezek erõsen mentek a kukába :(
#396-ra: Mármint ezek közül amit utoljára ajánlottál? Kösz, de még várok egy jobb ajánlatra. Viszont sikerült beszereznem két régebbi zenét vinylen karcmentes állapotban, amikre szintén vadásztam már egy ideje: Hernádi: Sohase mondd és Kovács Kati: Mami blue. Gyûlik szépen a gyûjtemény ;)
Akkor szaladj vegyél is valamit, had örüljön a vinyl ipar :)
mainstream rockzene Hát így még sosem hallottam. De a kínálat nem rossz. Ajánlani meg szinte bármit ajánlhatsz. Hiszen tudod: megbízom az ízlésedben ..azaz miket is beszélek: megbízom a zenei ízlésedben. Így már helyes
Ha szereted az igényes elektronikus zenét akkor nagyon tudom ajánlani a Gus Gus - Arabian Horse lemezét http://www.youtube.com/watch?v=e96lbFiG_k8 Itthon ötezerpárszázért lehet kapni és adják mellé a CD-t is. Hülyének is megéri :)
Ha a mainstream rock zenét akkor ugye az Aerosmith-nek, Kiss-nek, Motörheadnek, ZZ Top-nak és Iron Maidennek is jelent meg most nagylemeze.
Ha a kicsit elszállósabb popzenét akkor Ellie Goulding új nagylemeze megérne egy meghallgatást: http://www.youtube.com/watch?v=Q0wyjpSLGO4
Esetleg Kylie Minogue - The Abbey Road Sessions válogatáslemeze?
Klasszikusabbak közül Emerson, Lake & Palmer?
Ha meg kell egy laza filmzene válogatás akkor az új James Bond - Skyfall filmzene is elérhetõ bakeliten.
akkor azért 'gondban' lehetnél, milyen hasznos hozzászólást kreálj ide +1nek, ha mindenki ezt a csudijó, találó és kellemesen közhelyes világmegváltó mottót használná ars poetica-ul köszünjük MSE!
Szoktam olvasni sõt még írkálni is szoktam, bár minõségi zene ritkán kerül elõ. Általában csak régi felvételeket linkelgetnek, meg rengeteg spasynth és italo disco. Persze lehet, hogy én csak mindig rosszkor nézek be, mert az tény, hogy nem olvasom folyamatosan inkább csak alkalomszerûen.
"...de amint a vinyl lemezüket veszed meg akkor hirtelen már nem azok. Nem érzel itt egy ellentmondást?"
Nem! Ha lenne pici halványlila fogalmad a nyers stúdiófelvételek CD és vinylre kerüléséhez szükséges gyártás elõkészítõ masztering folyamatáról,akkor ezt meg sem kérdezted volna. Ettõl függetlenül egyetértek azzal, hogy a CD anyagoknál jellemzõen (és a jellemzõ szót nem +80%os értelemben használom) sajnos sok hülye, diszkókban felnõtt újgenerációs stúdiós a hangosságot részesíti elõnyben a dinamikával szemben, de ez nem jelenti azt, hogy a CD-én nem lehetne (vagy épp pont hogy lehet is) abszolút versenyképes minõségben tárolni azt, ami jellemzõen vinylen többnyire szebben szólal(hat) meg (az ok legnagyobb része még mindig a masztering,amit médiatípustól függõen több különbözõ helyen és mûszaki paraméterek szerint csinálnak meg). Tudom, téged csak a végeredmény érdekel, ebbõl a szempontból viszont tényleg értelmetlen ez az egész eszmecsere. Jól szóló (kinek mi a) jó zenéket keresel,akkor olvasd át az elejétõl a végéig ezt vagy ezt, biztos van még benne élõ link,amihez oda volt biggyesztve, hogy jól is szól vagy hozz nyugodtan te is olyan minõségi zenéket,amiket be akarsz mutatni a nagyérdemûnek.
b+ ne legyél már hangosan hülye, minden második kiadvány nincs meg vinylen, ehhez nem kell idétlenül példákat állítanod. és ezt a balfasz (engem már szarrá irritáló) 'mainstream' szót se írogasd már le légyszi ezerszer,mert azon kívül, hogy írtó hülyén és erõltetve (de kurva menõn) hangzik, van helyette 4 magyar megfelelõje, ne szégyeld használni,attól még nem leszel kisebb senki szemében. a megjelenési adatok nyilvánosak, ne nekem kelljen már téged is bevezetni az infotékába. kapcsold fel a villanyt a szobádban! már ajánlottam, nézz körül máshol is, ne csak ott,ahonnan a sok fals infódat összeszeded.a kövi kérésed remélem nem az lenne, hogy elõadó-album cím szintem másoljam be ide neked ezt a 32ezres listát, hogy megnyugodjon vagy épp felvilágosodjon a lelkivilágod.
Oké mondom amit én és a haverok keresünk az megvan. Nem véletlen használtam folyamatosan a mainstream megnevezést. (Már ha tudod mit jelent). Azaz eddig is azt mondtam, hogy a kispamacs kiadó három fuvolás sztárjának cd-je amibõl egyenként eladnak 15e darabot az nyilván nincs vinylen. Ezzel kezdtem, de látom nem figyelsz. A rengeteg CD kiadás ugyanis ebbõl jön össze, meg a web only nagy része is DJ nagyslukk keveri a dalokat, de nagyjából ugyanzokat összekeveri Dj óriásiköpet és DJ törntébõltnemláttammég is. Érted? Az olyan mainstream elõadók akik meg nem 1-2 lemeznél tartanak azok meg beszerezhetõk. De most már nagyon kíváncsivá tettél, hogy ugyan milyen zenét hallgatsz ami ennyire beszerezhetetlen vinylen. Gyanítom ez olyan együttes lehet amirõl még nem is hallottam. Én ilyen stílusokat hallgatok, ezekbõl soha nem volt gondom a beszerzésekkel: Rock/Pop/Electronic/Jazz - ezekbõl még olyanokat is be tudtam szerezni amik a magyar rádiók közelében sincsenek, talán CD-bõl is pár százezer a maximum eladásuk. Summa summárum ha figyeltél akkor kihangsúlyoztam, hogy milyen vonalon, mert az icipici kiadók a kezdõkkel az alig eladásukkal öngyilkosság lenne vinylt kiadniuk - sokszor még CD-t is. Azt viszont nem ritka, hogy ha befut CD-n vagy digitálisan a zene akkor utána jön a vinyl kiadás pár hónap múlva. Ha én most ki akarnék adni pl egy zenét akkor leginkább magánkiadás és online kiadás jöhet szóba, CD még kézenfekvõ, de ha leszerzõdök egy kis kiadóval akkor is valószínûleg ez történik. Na most mivel ilyen gyerekbõl mint én van párszázezer a világon így nyilván ezek download only vagy max cd kiadások. Amit én állítottam, hogy a nagy stúdióknál NEM EZ A HELYZET. Egy BMG, Sony, Warner, stb. stb. ezeknél nagyon ritkán fordul elõ hogy az elõadójuk nem jelenik meg vinylen. Kiváncsian várom miket hallgatsz ami jó zene és olyan jól is szól
nem akarok semmit sem idézgetni, teljesen más szemszögbõl nézzük a dolgokat. most úgy gondolod vagyok annyira hülye, hogy nem tudom az eladási számokat megkülönböztetni a megjelenések számától? arányszámokat mutattam neked, hogy érezd a nagyságrendi különbséget, és nyilván a nagyszámok törvénye alapján ebbõl lejöhetett volna, hogy mennyi kiadás fog át ennyi eladást és fordítva, vagy fogod magad és lekérdezed a pontos jelentéseket. gondolom ebben is tehetséges vagy. örülök, hogy a te hallgatott és keresett zenéidet megtalálod feketében vagy kékben, de nézz már szét jobban másfelé is,mielõtt oltárit általánosítasz.
már csak a vinyl témához 1 körítés mivel nem tudom honnan veszed a havi adataidat, csak a kedvedért megnéztem a 2012-es, tehát a világban a hivatalos zenei kiadók által a korábbi évekhez képest 30%-al elõretörõ vinyl megjelenések számát az audio-cd kiadványok számához képest és az eddigi adatok szerint cd-bõl már több,mint 20ezer féle kiadás jelent meg, míg vinylen ennek a fele....ez nálam erõltetve is fényévre van az általad elképzelt 85-90%-hoz képest,mindez úgy, hogy ebben nincs benne az a 1-3000ezer only web megjelenés, tehát 1-2-3-10 évvel ezelõtt arányaiban még gyengébb volt a helyzet ugyanezen a "mi van meg vinylen" téren. szóval én elhiszek neked mindent, de ejtsük már ezt a vinylen "majdnem minden megvan" témát (mondd azt, hogy megvan,amit te épp keresel...oszt jónapot) Jó vinyl hallgatást!
"Hát én szégyen szemre most egy "használt" (inkább csak kibontott) David Guetta lemezt vettem :)"
Mond, hogy ezt viccnek szántad, please! A Discogs-on ezt írta valaki David Guetta lemezének kommentje gyanánt:
"Please don't listen to this guy, someday your ears will thank you!"
...többé-kevésbé így "hangzott" - abszolút egyetértettem vele! Ez az "ember" önmagában rosszabb bármilyen nemû természeti katasztrófánál, de amikor "kinyitja a száját"... az maga az apokalipszis!
Eme régóta aktuális téma kapcsán jött létre a "HQ Sound..." annó. A 2000 után kiadott CD-ken már hallani, hogy nagyon nem stimmel valami - "Remastered" persze, mi más?!
"én ezzel nem tudok mit kezdeni, menj be bármilyen lemezboltba és nézzél körül, és most nem a pista bácsi vinyl archivumára, bolhapiacra, bizományi vagy kisebb underground boltokra gondolok...menj be egy lemezkiadó boltjába, mit látsz? bakelit halmot vagy cédéhalmot, és hányszor több a cédé benne,mint a nagykorong? esetleg csinálj majd fényképet is róla."
Bolt alatt mit értünk? Magyarországi lemezboltot? (Van még ilyen?) Vagy a kiadó honlapját? Én komolyan mondtam amit mondtam nem hasraütésre - ne haragudj de úgy látom nagyon nem vagy képben a lemezkiadásokkal kapcsolatban.
"fogalma sincs, hogy te azt az évi 100-400 albumnyi vinyl zenédet honnan veszed,"
? Kérlek szépen release listák szerint (nagy kiadók) novemberben/decemberben kiadnak kb 300db CD-t, ezzel szemben kb 280db vinylt. Tehát az arányokkal nagyon nem vagy tisztában ezt fejtegetem. Vannak persze olyan kiadók akik semmit nem adnak ki vinylen, meg vannak olyanok is akik szinte semmit nem adnak ki CD-n, de ha te egy offline áruház kínálatából ítéled meg a kiadásokat akkor nagyon rossz oldalról közelíted meg a dolgokat.
"de annyira HÜLYE abszurd PÉLDÁT KELLENE ÁLLÍTANOM ARRA, HOGY az utóbbi években mi van meg bakeliten és mi nincs, hogy ettõl inkább eltekintek."
Na látod csak abszurd példát tudnál mondani. Nem állítom, hogy nincs ilyen hiszen én folyamatosan nézem a piacot, de hidd el, hogy a CD-n megjelenõ zenék 85-90%-a vinylen is megjelenik.
"a korábbi évekhez képest ugyan nõttek a vinyl eladások arányaikban, a cd-jé meg csökkent, de a cd-éjét csak alsó küszöbrõl se közelítik meg. és a cd azért is csökkent,mert rengetegen már csak a netrõl szerzik be a zenéket."
Ez mennyiben jön ahhoz amirõl beszélünk? Soha nem állítottam, hogy ez nem így van de ez darabszám. Lady Gagából CD-n eladnak 5milliót vinylen meg 50.000 db-ot - de ez engem hol érdekel amíg lehet kapni így választhatok, hogy min veszem meg. A kiadóknak meg ezek szerint megéri kiadni azt a pár ezer max 100e vinyl példányt. És vissza kanyarodunk az elsõ mondathoz - szinte bármit meg lehet venni vinylen is - az, hogy ezt hány példányban adják el az engem hol érdekel?
"csak egy hülye példa, míg az angoloknál múlt évben 337 ezer vinyl fogyott, addig a CD-ékbõl 86 milliót adtak el.akkor hogyan is jön össze,amit itt vízionálsz?"
Áruld már el mit vizionalizáltam mert ebben a tekintetben eddig még semmit nem írtam. Tisztában vagyok az eladási adatokkal - de nyugodj meg ennek semmi köze ahhoz, hogy mi jelenik meg a fekete korongon. (fõleg mivel ez a szám folyamatosan növekszik). Én annyit írtam, hogy gyak bármi amit meg akarok venni azt elérem vinylen is - és nem írtam azt, hogy ezért többet adnának el belõle. Soha nem vitattam, hogy a CD-bõl nagyságrendileg többet adnak el. Csak ez sehol nem kapcsolódik ahhoz amirõl beszélünk. mp3-ban meg nagyságrendileg többet warezolnak le mint amennyi CD fogy - de ez sem jön a témához.
"nálunk ez simán 1000-2000x szorzóra jönne ki. tehát nagyon iparkodnod kéne,hogy kirakd vinlyen a cd és mostanság már a digitális web megjelenéseket."
Miért is? Még mindig nem értem. Attól, hogy vinylbõl csak 10e példányt ad el egy együttes a CD-bõl meg 1 milliót attól én miért nem tudom kirakni? Nagyon nem értem mirõl beszélsz.
"én nem mondtam évszámot, de mivel a világban 2006 óta is kiadtak néhány tízezer cédét,így biztos lehetsz benne, az arányok nem változtak. "
Évszámot én mondtam (vagyis nem pontos évszámot de azt hiszem világosan fogalmaztam azzal, hogy az ÚJ kiadású CD-k!) Még példát is hoztam ahol a 92-ben kiadott CD jól szól ellentétben a 2009-ben kiadott remastereddel. Ez utóbbi ellenben sokkal hangosabban szól - ezt keveri néhány ember össze a minõséggel.
"természetesen egyáltalán nem, tonnányi átlagos és szar minõségû kópiám van, de ha minõségrõl kezdek el beszélni vagy példálózni,akkor a legutolsók között lenne azon elõadók és hanganyagaik,akiket te itt megemlítettél. "
Akkor most nekem van igazam mégis? Vagy akkor miért lehet az, hogy minõségben szarok ezek az elõadok de amint a vinyl lemezüket veszed meg akkor hirtelen már nem azok. Nem érzel itt egy ellentmondást?
"cédét??! hogy sok cd szarul szól,arról még mindig nem a cd (technológiája) tehet."
Már az elõzõben is leírtam: NEM FOGOM A TECHNIKÁRA! Viszont a végeredményben nekem teljesen mindegy ki baszta el a hangját ha szar nem?
" hogy sok bakelit szarul szól,arról sem a bakelit tehet, de ne dugd már a fejed homokba, nézzél körül bármelyik fórumon,ahol tonnányi borzalmas vinyl digitalizálást hallhatsz (egészen 192khz-ig), és errõl sokszor nem maga az eljárás tehet, hanem az anyag,amit rákarcoltak a korongra és ezek akkor sem szólnak szebben,ha a lemezjátszódról hallgatnád."
Hát pedig ezeknek a vinyl digiknek jó részénél nem a lemezzel van a baj, hanem mert móricka azt hiszi, hogy a Fumiko USB vinyl lejátszó az kurvajó csak azért mert digitlizálásra van. Szerinted én nem hallok nap mint borzasztó szar digiket? Dehogynem, ami fõleg akkor vicces amikor az én low end vinyl rendszeremmel nagyságrenddel jobb digi lesz a végeredmény. Ez nagyon azt jelenti, hogy Joe bizony nekiállt 100USD-s lejátszón az integrált hangkártyával digizni és örül neki. Ezzel nem is lehet mit kezdeni. Az azonban tény, hogy én itthon egy Pro-ject Phono Box SEII-vel EMU hangkártyával digizve elég jó eredményt érek el de mihez képest? Mert ha felrakom a lemezt meg utána a digit hallgatom akkor sírni tudnék a különbségen. Ennek ellenére még így is jobban szól a digizett mint legtöbbször az adott CD. És ez sajnos.
"nincs köze a minõséghez, ellenben a tapasztalatokhoz jobban bár vélhetõen sokmindenben teléjesen más zenket hallgatunk vagy gyûjtünk, tehát az élmények is másak."
Errõl beszéltem eddig is.
"szerinted majd minden cd kiadásnak van bakelit párja,"
Ezt továbbra is így gondolom igen. Persze a CD-n is ritkaságnak számító zenék abszolút nincsenek valószínûleg bakeliten, csak az arány nem olyan rossz ahogy állítod. Azért egy átlagegyüttes zenéjét nem nagy kunszt vinylen megvenni Magyarországon sem, ezt már számtalanszor bizonyítottam, fõleg ha USA együttesrõl van szó - ott az arány szerintem 90% fölött van. Európában inkább 80% magyaroszágon meg szerintem nagyítóval kell keresni melyik magyar együttesnek jelenik meg most vinyl formában is a zenéje, de nem hiszem, hogy a Magyar zenepiacból kellene kiindulnunk. (amúgy sem nagyon van olyan amelyikért pénzt adnék)
"és majdnem minden cd kompresszált legfõképp 2006 óta,mert te nem hallottál még mást. asszem itt ki kell lépnem az elmélkedésekbõl,mert zavart érzek az erõtérben."
Nem azt mondtam, hogy nem hallottam más. Tudod nagy különbség van a MAJDNEM MINDEGYIK kompresszált és a NEM HALLOTTAM MÁST között. Ami tény, hogy nagyon egyszerû ilyenbe belefutni - legalábbis nekem folyamatosan sikerül pedig semmi különlegeset nem néztem.
"Ozzy O-t sajnálom, meg azokat is,akiknek elcseszik a cédéjét,mint utaltam rá,a nagy számok törvénye alapján õk vannak többen."
Most én érzek zavart az erõben; pont ezt írtam én is. Akkor most mégis egyetértesz vagy mivan? Errõl beszéltem, hogy megjelenik egy hónapban 200-300CD (nagy kiadóktól) ebbõl sajnos a nagy számok törvénye szerint minimum 200 SZERINTEM kompresszált. Ezt csak arra alapozom, hogy kijön egy új mainstream lemez - mondjuk Ozzy, Aerosmith vagy Madonna vagy akárki és láám kompresszált a CD. Madonnánál ugye ez kevésbé zavaró de Ozzynál nagyon meg talán még Bon Jovinál is. És nem vígasztal hogy Allan Taylor lemeze nem kompresszált. Tetszik érteni?
" az sem véletlen, hogy az audiophile szektor nem tömegcsoportosulás,hanem egy szûk réteg drága játéka. ez eddig is így volt és a jövõben sem lesz másképp. ez olyan mintha rácsodálkoznék arra, hogy kék az ég és zöld a fû.... és tényleg."
Ez nem tudom mire szól. Ez nem audiphile kérdés, fõleg, hogy pontosan látom, hogy ozzy - No more Tears CD-je jól szól, meg lehet különböztetni a hangszereket, más hangerõvel szól aminek más hangerõvel kell szólnia, viszont a Scream címû lemeze egy egyenhangerõs vékonycines sedinamikás szar. És tudom, hogy nem a technika miatt hanem a hülyék miatt.
én ezzel nem tudok mit kezdeni, menj be bármilyen lemezboltba és nézzél körül, és most nem a pista bácsi vinyl archivumára, bolhapiacra, bizományi vagy kisebb underground boltokra gondolok...menj be egy lemezkiadó boltjába, mit látsz? bakelit halmot vagy cédéhalmot, és hányszor több a cédé benne,mint a nagykorong? esetleg csinálj majd fényképet is róla.
fogalma sincs, hogy te azt az évi 100-400 albumnyi vinyl zenédet honnan veszed, de annyira HÜLYE abszurd PÉLDÁT KELLENE ÁLLÍTANOM ARRA, HOGY az utóbbi években mi van meg bakeliten és mi nincs, hogy ettõl inkább eltekintek.
"Szerintem alig van olyan lemez ami csak CD-n jelenik meg és vinylen nem" most erre mit mondjak? nem mondok semmit.
"de ezt is ellensúlyozza a vinyl only kiadások" hmmm, ami ilyen kiadás,az általában tiszta marketing, és néhány nagyobb csinnadattra (nagy sztárok puccos lemezei) kivételével kis példányszámú (vagy még kisebb szériás bluevinyl), hogy örülnek, ha azt eladják annak a max néhányszáz vagy néhány ezer fannak. ez a mennyiség külföldön nulla,nálunk már többszörös platina lemez szint lenne.
a korábbi évekhez képest ugyan nõttek a vinyl eladások arányaikban, a cd-jé meg csökkent, de a cd-éjét csak alsó küszöbrõl se közelítik meg. és a cd azért is csökkent,mert rengetegen már csak a netrõl szerzik be a zenéket. csak egy hülye példa, míg az angoloknál múlt évben 337 ezer vinyl fogyott, addig a CD-ékbõl 86 milliót adtak el.akkor hogyan is jön össze,amit itt vízionálsz? tehát csak az angoloknál,akik kifejezetten nívósabbak ebben a tekintetben, ott is 255cd eladásra jut 1 vinyl. nálunk ez simán 1000-2000x szorzóra jönne ki. tehát nagyon iparkodnod kéne,hogy kirakd vinlyen a cd és mostanság már a digitális web megjelenéseket.
én nem mondtam évszámot, de mivel a világban 2006 óta is kiadtak néhány tízezer cédét,így biztos lehetsz benne, az arányok nem változtak.
"Na jó de akkor most oda lukadunk ki, hogy azt hallgatsz ami jól szól és nem azt ami jó zene? "
természetesen egyáltalán nem, tonnányi átlagos és szar minõségû kópiám van, de ha minõségrõl kezdek el beszélni vagy példálózni,akkor a legutolsók között lenne azon elõadók és hanganyagaik,akiket te itt megemlítettél.
és ugye nem várod el, hogy belinkeljek neked néhányezer nem kompresszált cédét??! hogy sok cd szarul szól,arról még mindig nem a cd (technológiája) tehet. hogy sok bakelit szarul szól,arról sem a bakelit tehet, de ne dugd már a fejed homokba, nézzél körül bármelyik fórumon,ahol tonnányi borzalmas vinyl digitalizálást hallhatsz (egészen 192khz-ig), és errõl sokszor nem maga az eljárás tehet, hanem az anyag,amit rákarcoltak a korongra és ezek akkor sem szólnak szebben,ha a lemezjátszódról hallgatnád.
az én zenei ízlésem annyira behatárolt, hogy 1947-tõl a mai napig kb. 15 fõstílusban hallgatom és gyûjtöm a zenéket, ha a meglévõ darabszámot album mennyiségben akarnám kifejezni, akkor az úgy 10ezer felettit fogna át, de ez most miben lényeges? nincs köze a minõséghez, ellenben a tapasztalatokhoz jobban bár vélhetõen sokmindenben teléjesen más zenket hallgatunk vagy gyûjtünk, tehát az élmények is másak.
én úgy érzem holt ágra vergõdtünk, ahonnan nincs tovább....szerinted majd minden cd kiadásnak van bakelit párja, és majdnem minden cd kompresszált legfõképp 2006 óta,mert te nem hallottál még mást. asszem itt ki kell lépnem az elmélkedésekbõl,mert zavart érzek az erõtérben.
Ozzy O-t sajnálom, meg azokat is,akiknek elcseszik a cédéjét,mint utaltam rá,a nagy számok törvénye alapján õk vannak többen. az sem véletlen, hogy az audiophile szektor nem tömegcsoportosulás,hanem egy szûk réteg drága játéka. ez eddig is így volt és a jövõben sem lesz másképp. ez olyan mintha rácsodálkoznék arra, hogy kék az ég és zöld a fû.... és tényleg.
Egészen friss (délutáni példa) ismét: Ozzy Osbourne régebbi CD-je teljesen jól szól a legutóbbi kettõ meg egy kalap kaki. És szerintem Ozzy is hallja ezt csak elmondták neki a marketingesek, hogy most ez a menõ így kell csinálni.
"jelenleg azzal nem értesz egyet, hogy a fizikai hanghordozón lévõ zenei kiadások 95%-a cd, a maradékon meg osztozik az összes további média, köztük a vinyl is, tehát lehet, hogy nem divat vinylen a kompresszált anyag, de"
He? Szerintem valami arányt tévesztettél. Ez maximum az eladott darabszámokra igaz és nem a kiadott lemezekre. Szerintem alig van olyan lemez ami csak CD-n jelenik meg és vinylen nem - de ezt is ellensúlyozza a vinyl only kiadások. Az nagyon nagyon fals arány, hogy a megjelenõ zenék 95%-a csak CD-n jelenik meg ezt nem is tudom , hogy honnan szedted.
+1. mert 3 millióféle cédé között van 200ezer kompresszált is, az még nem bûn, és nem kell általánosan ráhúzni ezt a cédére, maga a technika sem a cd bûnösségén múlik,hanem a stúdiósén.... elsõsorban is pop- és elektronikus zenéknél népszerû ez a megoldás, akusztikusba ilyet nem tesznek."
No én ezzel az aránnyal nem értek egyet, a hónapban megjelenõ 200 CD közül szerintem inkább 150 a kompresszált ez közelebb áll a valós arányhoz. Soha nem állítottam, hogy ez a technika bûnössége. A technikai limit egy teljesen más dolog amit a loudnessen kívül leírtam. Ha csak az elektronikus és pop zenék lennének ilyenek akkor olyan nagy bajom nem is lenne hiszen ezeknél a legkevésbé zavaró, sõt ezeknél már eredetileg is sok a kompresszor. A Scooter úgy szól jól ahogy van. Kompresszáltan szarul, de ez ilyen mindenhol mert ilyen a zenéjük. Ezzel nincs is gondom. Akusztikus alatt meg mit értesz? Chesky records féle parasztvakítós zenét? No ott tényleg nincs kompresszálás, helyette ezer más sebbõl vérzik.
"tehát ettõl még nem jobb minden vinyl"
Sehol nem is írtam, hogy minden vinyl jobb. Max annyit, hogy amelyik ugyanolyan az is hallgathatóbb, de tény, hogy léteznek elbaszott vinyl kiadások is.
"összefutunk tudok neked néhányszáz albumnyi olyan zenét mutatni,amiben nincs kompresszió, de szerintem más is."
Néhány száz olyan lemezt amit 2006 után adtak ki? Erre nagyon kíváncsi lennék. Fõleg mainstream vonalból.
"az említett elõadók pedig egyáltalán nem tartoznak abba a zenei körbe, ami képviselné bármiben is a minõséget."
Na jó de akkor most oda lukadunk ki, hogy azt hallgatsz ami jól szól és nem azt ami jó zene? Mármint részemrõl, mert elhiszem, hogy neked mondjuk egy nagyon behatárolt zenei stílusod van és ott jól szól minden, de ez engem nem boldogít. Akkor a vége csak ugyanaz, hogy abban a kis szegmensben amiben te hallgatsz zenét ilyenek vannak de a nagy körben nem hiszem. Nekem egyébként most olyan 8000 körüli albumom van meg digitálisan, és sajnos jó pár kedvencem friss cdje is szarul szól. Voltak errõl egyébként jó kis cikkek mainstream hangmérnököktõl, egyszerûen szörnyû :(
"Ezzel megint részben értek egyet. Az utolsó mondattal ugyanis teljességel nem. Vinylen azért még egyáltalán nem divat a kompresszált fos - míg CD-n ez az általános."
jelenleg azzal nem értesz egyet, hogy a fizikai hanghordozón lévõ zenei kiadások 95%-a cd, a maradékon meg osztozik az összes további média, köztük a vinyl is, tehát lehet, hogy nem divat vinylen a kompresszált anyag, de 1. mert 3 millióféle cédé között van 200ezer kompresszált is, az még nem bûn, és nem kell általánosan ráhúzni ezt a cédére, maga a technika sem a cd bûnösségén múlik,hanem a stúdiósén.... elsõsorban is pop- és elektronikus zenéknél népszerû ez a megoldás, akusztikusba ilyet nem tesznek. tehát ettõl még nem jobb minden vinyl...de teljesen másként szól, azzal felesleges is vitatkozni, nem is tenném....vinylre nem csak stúdiómunka,hanem gyártástechnikai okai is vannak,hogy nem raknak kompresszált anyagokat....a többi O.K. és sem vagyok ennek híve, de ettõl még van és van ahol elõnyös.ha egyszer összefutunk tudok neked néhányszáz albumnyi olyan zenét mutatni,amiben nincs kompresszió, de szerintem más is. az említett elõadók pedig egyáltalán nem tartoznak abba a zenei körbe, ami képviselné bármiben is a minõséget.
hallgas mást. van néhány millió választék.
Nos rendben kedves ismeretlenŸ kolléga :) (Sajna a nevedet nem írhatom ki :D) Mivel beszélhetek itt errõl-arról-amarról, Te úgyis csak annyit hiszel el belõle amennyit akarsz, maradok a józan paraszt észnél és az egyszerû világos magyarázatnál: Keríts valahonnét (ha más nem egy hangszerboltból) egy egyszerû szintetizátort. Kapcsold be, és nyomj le egy tetszõleges billentyût (lehetõleg ne az off gombot :) Majd engedd el, és utána nyomj le egy másikat valahol. Két különbözõ fekvésû hang szólalt meg eddig. Ezután nyomd le ugyanazt a két billentyût, csak most egyszerre! Nahát! Csodák csodája, megszületett a harmadik hang is :D Nos ilyen egyszerû a dolog. Attól még, hogy egy frekvenciatartományt még nem hall az ember, attól az még létezhet. Ha tudsz olyan hangszert megszólaltatni, amelyik ultrahangon is kommunikál, és tartod a két frekvencia közti különbséget, akkor ugyanaz a helyzet mint a szintetizátornál volt az imént. Pedig a hangok még csak azt sem tudják mi a fizika. Nem okoskodni kell, hanem okosodni :) Azt meg nagyon fájlalnám, ha csupán sértõdöttségbõl nem válaszolsz nekem, vagy bárkinek. Ez is butaság. Pedig szerintem Te nem vagy buta. Humorérzéked is van. Csak nehezen emészed meg, ha másnak van igaza valamiben. Látod, mióta van saját gurum, beláttam én is, hogy sok mindent nem tudok. A csákó, napra, percre pontosan megjósolta a halálomat, majd megkérdezte elhiszem-e neki. Mielõtt feleltem volna azt mondta: "Ha nem hiszed el és nem is teszel ellene semmit, akkor be fog következni." És ha elhiszem? "Akkor tedd fel a következõ kérdésedet és ne raboljuk tovább egymás idejét!" :D
"cd viszonylagos sterilsége téged zavar vagy hiányt kelt bármiben is, erre utaltam az analógos hangzás 'természetessége' kifejtõ résznél."
Nem nem ez egyáltalán nem zavar hiszen mint mondtam a jó cd-vel nincs bajom, sõt 1-2 szám erejéig szinte bármilyen CD-t képes vagyok élvezni, de utána nagyon bántja a fülem. Egyszerûen nem tudok egy komplett albumot végighallgatni CD-n mert a végére úgy érzem valaki kalapáccsal kocogtatja a fejem - és nem a zenével van gond, mert ugyanazt a zenét SACD-n vagy még inkább bakeliten gond nélkül végig hallgatom (és itt jön be, hogy SACD-n is - tehát a sterilséggel semmi gond nincs)
"szóval nincs ezzel gond, te ezt szereted....én meg egyiket sem, mivel se cédét, se vinylt nem hallgatok (csak elvétve, teszt jelleggel), mivel én a zenét már csak digitálisan tárolva hallgatok"
Nah most itt elbeszéltünk akkor egymás mellett mert a CD alatt én sem a fizikai médiumot értem - nincs is már CD lejátszóm (legalábbis bekötve). CD alatt én a CD formátumban 16bit/44.1khz kiadott zenét értem. Mint korábban is említettem CD-ért évek óta nem adok pénzt mert az utolsó idõkben mindig csalódtam benne - ezeket szégyen vagy nem az, lewarezolom. Persze ami jó azt megveszem vinylen - ezzel kompenzálok szerintem.
"(nyilván sok analógos háttérrel megszólaltava) és nekem nem az számít mirõl szól....hanem hogyan, és ebben elsõsorban a rögzítés minõsége és a megszólaltatás körülményei számítanak, legkevésbé tûk, optikák vagy mechanikák....mindig is elismertem a vinyl minõségét, nem az átlagét,ami egy nagy hányás, mint a cd-éknél is, hanem az olyan vinyl lemezekét,amire úgy kerültek fel a hanganyagok,hogy azt élmény legyen hallgatni, na de ebbõl megintcsak annyira szokott kevés lenni,mint amennyi a hasonló minõségû cd-ékbõl."
Ezzel megint részben értek egyet. Az utolsó mondattal ugyanis teljességel nem. Vinylen azért még egyáltalán nem divat a kompresszált fos - míg CD-n ez az általános.
"remastered, eson, smcd stb. cd-ét nagyon keveset hallottam jól szólni (de hallottam!),"
Pont errõl beszélek. Persze, hogy van de a 90% nem ilyen ami nem túl jó arány.
"azért hagyjuk már ezt a loudness kompresszió baromságot,mint általánosítást, nem tudom te miket és honnan véve hallgatsz, de egy normális stúdióban a remasztering rohadtul nem ebbõl áll, most nem akarok ide ömleszteni konkrétumokat, meg zenei példákat, de pl. a Sony mögött álló stúdiók komoly minõségû remaszteringet tudnak, nem úgy a lengyel és orosz ömlesztvények, melyek tényleg hulladékok töbnyire....részükrõl nem értem az erõlködést ezen a téren."
Hát én most konkrétan ilyen mainstream dolgokba futottam bele; Depeche Mode régi CD-k és most van valami pár éves remastered. Ez utóbbi nagyon szarul szól. U2 remasteredek nagyon szarok kivéve a japán féle mittoménmilyen remastert. Paradise Lost - régi cdik teljesen jól szólnak az újakból azt sem lehet kihallani, hogy milyen hangszerek vannak a dob pontosan ugyanakkora hangerõvel szól mint a gitár meg az ének meg minden. Én nagyon sok zenét hallgatok nagyon sok stílusban, de én pont úgy látom, hogy nagyítóval kell keresni a nem kompresszált - rádió és itunes kompatibilis fos - zenét. Tényleg alig alig tudok ilyen CD-t mondani. Azt meg már többször leírtam, hogy milyen érdekes, hogy pl Red Hot Chilli albumok CD-n egy fos kompresszált szar, vinylen meg kurvajó és még a zenét is hallod, de így jártam most a Birthday Massacreval is. Persze vinylnél is elõfordul, hogy más a kompresszált mastert teszik rá, az egy fikarcnyival sem szól jobban mint a CD - szerintem mindkettõ hallgathatatlan, de még egyszer azt mondom, nem ez az általános. Én legalábbis ezt veszem észre. Lengyel meg orosz CD meg nem nagyon járt még nálam semmilyen formátumban így nem tudok nyilatkozni de ha még a normál kiadásoknál is szarabb akkor nagy gondban van a zeneipar :(
A fizikából te annyit tudsz wazze, ha kiejted a kezedbõl a téglát, akkor az ráeshet a papucsodban lévõ lábfejedre vagy ha kiveszed belõle, hogy ZI, akkor csak fika marad.
ez most ugye megint egy újabb vicc? a legnagyobb probléma az, hogy te el is hiszed,amit mondasz, de ez volt az utolsó ZR bácsi,hogy én bármilyen faszságodra, vagy akárcsak egy hsz-ed 'a' betûjére reagálok. csak annyit kérek, hogy a nevem sem direkt, sem indirekt, sem áttételesn ráutalva ne írd bele semmilyen nagyérdemû hülyeségedbe (azaz a hsz-eid 100%-ba).
majd úgy alkalmadtán vezesd már le - csak ne nekem, mert nekem nem kell bizonygatnod semmit sem, és innentõl egyszerûen átlépen a hszedid, hanem a nagyérdemû közönségednek -, hogy 1 szinusz 30 kilós és 1 26 kilós hangból hogy lesz egy 4 kilós hang? tehát nem a 2 szám különbségére gondolok...de inkább ne csinálj semmit sem,az lenne a legjobb és legbiztosabb! Manipuláld helyette inkább a Föld mágneses rezonanciáját, attól boldogabb leszel,hidd el.
Sokaknak sajnos tényleg nincs jobb hangfala,mint neked, tehát sokak szemében a te rendszered (a te minõséged) az Aduász, ez töltsön el büszkeséggel!),nekem is volt sokáig még fényévekkel szarabb rendszerem a tieidnél...de akik csodálják tudásod és technikád, azok legalább nem is írkálnak ennyi badarságot,mint te. és ne keverd az oktáv számot az oktán számmal,mert abban nincs annyi rezgés!a többi baromságra már nem is fecsérelném az idõm....
#356-ra: Még valami, aztán tényleg megyek a dolgomra :) Ahelyett, hogy figyelnél, már megint csak a magad (rossz) igazát hajgogatod. Nem csak denevérhangok, hanem felharmónikusok is elõfordulhatnak (elõ is fordulnak) pl. 30 kHz környékén is. Igen valóban mi nem halljuk õket...egész pontosan addig, míg meg nem szólal velük pontosan egy idõben egy másik hang egy másik frekvencián. Mondjuk 26 kHz-en amit persze szintén nem hallottunk..eddig. A fúziót követõen ugyanis létrejön egy új hang ez esetben 4 kHz-en, amit viszont ekkor már hallani fogunk. Amíg a fizika törvénye meg nem változik, ez így is fog maradni. Van jelentõsége vagy sem? Erre az a helyes válasz, hogy számomra van. Számodra meg nincs. És addig másoknak sem lesz, míg nem lesz olyan alsóközép kategóriás hangfaluk és erõsítõjük, mint nekem :D Hasta la vista...egyelõre...
#351-re: Bármennyire is szeretnék, erre most csak félszavakkal tudok reagálni, mert másokkal ellentétben nekem van munkám is :) Szóval: 1) igenis, készült vidi az eseményrõl, csak nem tudsz, vagy nem akarsz emlékezni rá. De a kevedért elõkerítem újra. Ha pedig törölve lett már a szerveremrõl, akkor levidizem újra :) Persze mostanság csak laptoppal tudom megismételni a "kísérletet", de nekem ez sem jelent problémát ;) 2) a hangterjedelem azt jelenti, amit: hangok egy skálán bizonyos oktánokon át. Hangfelvétel esetén pedig bitrátákról és Hz-ekrõl beszélünk frekvenciatartományokon át. Néha úgy érzem, Te már nem is velem, hanem a fizika törvényeivel kekeckedsz :D
a #345-ben lévõvel sajnos nem ezt írtad, lehet ezt akartad, csak nem ez jön le (bár utólag könnyû arra hajazni),hanem a denevérek létszükségének igénye....
hogy nem igazán hallgatsz, vagy találkozol valóban jó minõségû cd-vel, ez nem a te hibád, max a peched, ettõl még vannak jó hangú cédék, mint ahogy az sem szentírás, hogy minden jó,ami vinylen van, de azt is megértem, ha a (jó, audiophile) cd viszonylagos sterilsége téged zavar vagy hiányt kelt bármiben is, erre utaltam az analógos hangzás 'természetessége' kifejtõ résznél. szóval nincs ezzel gond, te ezt szereted....én meg egyiket sem, mivel se cédét, se vinylt nem hallgatok (csak elvétve, teszt jelleggel), mivel én a zenét már csak digitálisan tárolva hallgatok (nyilván sok analógos háttérrel megszólaltava) és nekem nem az számít mirõl szól....hanem hogyan, és ebben elsõsorban a rögzítés minõsége és a megszólaltatás körülményei számítanak, legkevésbé tûk, optikák vagy mechanikák....mindig is elismertem a vinyl minõségét, nem az átlagét,ami egy nagy hányás, mint a cd-éknél is, hanem az olyan vinyl lemezekét,amire úgy kerültek fel a hanganyagok,hogy azt élmény legyen hallgatni, na de ebbõl megintcsak annyira szokott kevés lenni,mint amennyi a hasonló minõségû cd-ékbõl.
remastered, eson, smcd stb. cd-ét nagyon keveset hallottam jól szólni (de hallottam!), azért hagyjuk már ezt a loudness kompresszió baromságot,mint általánosítást, nem tudom te miket és honnan véve hallgatsz, de egy normális stúdióban a remasztering rohadtul nem ebbõl áll, most nem akarok ide ömleszteni konkrétumokat, meg zenei példákat, de pl. a Sony mögött álló stúdiók komoly minõségû remaszteringet tudnak, nem úgy a lengyel és orosz ömlesztvények, melyek tényleg hulladékok töbnyire....részükrõl nem értem az erõlködést ezen a téren.
Még adalék, hogy most zabáltatják a néppel a remastered CD-ket. Ezekbõl amiket én hallottam mindegyikkel annyi történt, hogy kompresszálták a loudness war jegyében - azaz szarabbul szól mint valaha. Persze a táskarádióra a tömegnek valószínûleg ez kell, de azért én örülök, hogy azt a zenét meg lehet venni egy kompresszálás mentes vinylen is.
Nagy részével egyet értek (hiszen ezt írtam én is), viszont abban vitatkoznék, hogy jól szóló CD-t én nagyon nagyon nagyon nagyon keveset hallottam. És itt nem klasszikus zenére kell gondolni mert azt pl én nem is nagyon hallgatok. Sõt mint már többször kifejtettem, nem is akkor van gond a CD-vel amikor belehallgatok, hanem amikor FOLYAMATOSAN hallgatni kell. Nem tudom máshogy mondani csak úgy hogy fáraszt. És akárkivel beszéltem ezt megerõsítette eddig mindenki. És akkor a mai tömeges fosCD (loudness war) termelésrõl meg nem is beszélünk - sajnos nem is tudom, hogy adnak-e ki ma még normális CD-t, nem nagyon találkozok vele. Ami bizonyos, hogy ugyanazt az albumot LP-n vagy CD-n hallgatni egészen más, máshogy is szól, ebbe pedig nemigen lehet belekötni.
90-es évek house zenéit kezdtem el vásárolni, ugyanis rengeteg olyan van, amit nem lehet megszerezni digitálisan. Ha valakit még érdekel ez az idõszak, zenei vonal, ne habozzon nyugodtan vegye fel velem a kapcsolatot.
1. ezt nem tudom vitatni, de bizonyítékkal sosem szolgáltál, hogy ezt össze is vethessük
2.mi neked a 'hangterjedelmileg'?? a bizonyítás itt is lemaradt részedrõl,ami mondjuk nem újdonság,hisz bármit mondtál még soha semmivel nem tudtad legalább félhihetõen alátámasztani. a hangmintáid viccesek voltak, a hiend hifid meg szép, de muris és pepita, a hangfalaid meg alsóközép kommersz kategória, persze nyilván ha te ezen élvezed a zenéket, úgy tökre egyértelmû, hogy neked ezen a rendszeren egyforma meg lealázós a cucc bármihez képest, hisz Sokol rádión teljesen tökmindegy mit és hogyan hallasz, majdnemhogy meg fog egyezni minden, mert nem tud kijönni rajta a 'különbség'
de esetleg ha egyszer, még haálod elõtt dobnál konkrét mintákat némi értelmes körítéssel (tehát nem ZR drámai dramaturgia képességire vagyunk kiváncsiak),akkor lehetne érdemben hánykolódni a témában, de ezek hiányában legfeljebb csak a szavak mestere lehetsz,nem a minõségé.
sajnos a világ összes hülyeségét nem tudom és nem is akarom kijavítani. ZR-ét meg fõleg nem (már amikor összevissza halandzsázik,mert õ aztán képes másokat irányítani a gondolataival és indirekt rávezetõképességével befolyásolni minden hülyét és okosat is, 'a la' az emberiséget).
nincs semmi gond a felharmónikusokkal, azok jók, azok kellenek, azok vannak, tehát eddig semmi új (az analógos rendszerekben legalább 2x annyi felharmónikus jut,mint egy cd anyagban, hisz számtalan egyéb zaj kerül a zenébe,ami színezi azt, ettõl lesz nekünk természetesebb hatású, hisz a mindennapjainkat is rengeteg háttérzajjal éljük, és ha beraknak valakit egy süketszobába,akkor tuti rosszul érezné magát egy fél nap múlva a megszokott 'zajok' hiánya miatt, és nem a BKV zajára gondolok), ezek nélkül steril a zene, a gond az, hogy azt keveritek, hogy mekkora tartományban és mekkora a jelentõségük.
20Hz-20kHz-ig ez teljesen normális a világunkban, ez az átlag átfedi az emberiség 9x %-át, ettõl vannak szélesebb képességû (hallásspektrumú) emberek is, de olyan nincs evilági, aki akárcsak 35khz felett bármit is érzékel akár az agyának egy sejtjével is....tehát annyiban pontosítanék a mintavételi freki jelentõsége ügyében (pl. dvd-audio és sacd), hogy nem azért lesz valami érezhetõen jobb, ha megmeljük a bitmélységet és a frekit,mert az JAJDEJÓ OLYAN KURVA MAGASAN,mert 40kHz-nál elõtörnek a godzilla felharmónikusok,hanem azért,mert a zene (hang) rögzítésére sokkal részletgazdagabb és dinamikusabb teret enged a technológia,tehát nem a 25 KHz-és felharmónikus a lényeg itt, hanem az, hogy a hagyományosan kisebb bit és mintavételi arányokhoz képest a hallástartományban lévõ hang (nagyon mély, mély, mélyközép,közép,középmagas,magas) sokkal színesebb, teltebb, teresebb és gazdagabb lehet, és itt a 'lehet' is egy fontos tényezõ,mert sokmindentõl függ.csak azért,mert valami 24bit/96khz/192khz az még nem biztosíték arra, hogy jobb mint egy minõségi mester 16-20bit/44,1/48khz felvétel....csak egy lehetõség rá, hogy jobb legyen! tonnányi olyan anyagot hallgattam többedmagammal nem gagyi rendszereken,ami ezt nem csak tézis alapon igazolja....ez az egész hóbelebanc elsõsorban nagyzenekari felvételeknél mutatja meg képességeit, ahol rengeteg hangszer szólal meg, hisz itt kell a legrészletezõbb felvételeket elkészteni, tehát az itteni zenevilág szempontjából asszem értelmetlen példákkal lehetne csak illusztrálni mikortól van értelme denevérhangokat is odanyomni egy hanganyag mellé.
Mi bajod az Audio Technicákkal? Nekem volt már párféle hangszedõm de bevallom én is az AT-t szeretem a legjobban. Nagyon jó barázda követése, kicsi a torzítása, nekem a hangzásvilága is tetszik, ár/teljesítményben nagyon jók. Nekem most az MK1210-en egy AT120E van, teljes megelégedéssel.
Kicsit elkalandoztam, bocsi. Térjünk vissza a témához. Elõhalásztam egy képet az említett Dualról. katt :) Azóta a Kenwood-ot felváltotta egy vintage Dual ebben a toronyban. Eq is repült innen, mert ez a cucc olyan perfekt, hogy az már felesleges bele. Ez a másik meg azért emlékezetes, mert megvádoltak vele, hogy magazinból ollóztam ki megint katt :)
No itt vagyok, csak volt egy kis dolgom még Akkor bele is csapok, ha már megkértél rá A végén kezdem (hol máshol?) Az emberi hallástartomány 10 oktávot ölel át: 20 Hz - 20 kHz-ig. Ez lenne az u.n. "ideális" tartomány. Persze, ahogy öregszünk + hangosan hallgatjuk a zenét + hangos helyeken dolgozunk sokszor hallásvédõ nélkül + rockzenészek, dj.-k és nemegyszer betegek is vagyunk, a hallásunk véglegesen és visszafordíthatatlanul romlik és károsul. Találkoztam nem egy emberrel, aki 10! kHz felett már semmit sem hallott. Jómagam a viszonylag szerencsésebbek közé tartozom, mert jelen pillanatban még a 18 kHz-et is hallom. Pár évvel és pár stúdióval korábban még a 19 is meg volt. Ez a jó hír. A rossz meg az, hogy még pár év és már a 16-ot sem fogom hallani. Ez van. Illetve várható.
Ezt megelõzõen a felharmónikusokról és ezen hangok felesleges rögzítésérõl elmélkedtél..no meg persze a 16 kHz-es hangtartomány feletti nem létezõ hangszerekrõl
Pár Stradivari hegedûnél, és egynémely profibb zongoránál is végeztünk hangterjedelmi méréseket még annó.. 500 000 Hz-es hangmagasságban még "megszólaltak" az úgynevezett felharmónikusok. Részben igazad van: ezek a hangok önmagukban valóban nem hallhatóak. De itt jön a "varázslat", ami nem más, mint egy kis fizika és matematika.. Amikor egy hangszer (vagy több) egy idõben két különbözõ hangmagasságot reprodukál (mondjuk 82 000 Hz és mondjuk 92 000 Hz) akkor ezen frekvenciák különbsége már megjelenik a hangképben. (példánkban ez 10 000 Hz) Ez utóbb keletkezett új hang, még ha halk is, azért már a fülünkkel érzékelhetõ. De persze más egy erõsített (rögzitett) és megint más egy élõ hang. Ekkor az esetlegesen hiányzó harmónikusok adják meg fülünknek az információkat. Ilyenkor "érzi" az ember becsukott szemmel is a különbséget.
Végezetül mai "mi is a hq valójában?" sorozatunkkal még elárulnám Neked (talán pár jó memóriájú kolléga még emlékszik is rá) volt idõ, mikor fogtam a jó öreg Dual 704-esemet, feltettem egy Pink Floyd albumot, és kiragadva egy harangos részt, rögzitettem 96/24-en pár másodpercet. Errõl a videó fent volt a 4Shareden is (talán még most is ott van) az elmentett wav formátumú hangmintával egyetemben.
Persze ez nem volt téma sokáig, mert sokaknak odabaxtam ezzel Hiszen.. 1) egy "szar" Dual lealázta a sokszázezer forintos barázdabillegetõket meg a sokak által istenített Audio Technika tûket hangtartományilag. 2) egy alaplapi integrált fos hangkártya lealázta a tkmtudjahiperszuperxxx4600-as hájgeng hangkártyákat hangterjedelmileg Igen. Vannak még csodák. Meg (és ez nem Rád vonatkozik) nagyokos "mindenttudoktemegsemmit" nagyokos kollégák, akik marha okosnak hiszik magukat, miközben síkhülyék Egyes kollégák pedig annyira hülyék (ez sem Rád vonatkozik) hogy tényleg elhiszik nekem, hogy még én vagyok az idióta semmit sem tudó nagyokos. De csak azért, mert én azt akarom, hogy azt higgyék. Mert nekem így jó. Jó, jó jó....
#345-re: Narukám :) Namár most két dolog lehetséges: Vagy Te vagy én :D, vagy annyira egy rugóra jár az agyunk (jelen pillanatban), mintha ikrek lennénk :) És most elõször, a jövõt is tisztán látom hamarosan "jön" Dióka (vagy valaki idióta :) és majd megmagyarázza, hogy aszongya "nemúgyazwazzehanem..." De szerencsére jól tudjuk, hogy hagy mondják csak :) ...mert az igazság (most is) ideát van :D
Hát ez sajnos a szokásos tudatlan hozzászólás volt, de nem baj. Azt már számtalanszor bebizonyították, hogy bõven 20khz felett is "hall" egy ember, persze ebben az esetben már nem a fülével - vagy legalábbis nem az agy által közvetlenül felfogott módon. Azonban nem véletlen, hogy a magasabb specifikációkkal rögzített (pl 24bit 96khz/192khz) zenét a legtöbb ember jóval kellemesebbnek hallja. Valószínûleg azért mert a tudatod alatt mégis érzékeled ezeket a hangokat - vagy legalábbis iszonyatosan feltûnik annak hiánya (lásd: CD 16bit 44.1khz ami elméletben elégséges lenne, gyakorlatilag meg minden komoly hifista panaszkodik a karcos digitális hangjára ami miatt képtelenség órákig hallgatni mert lefárasztja az embert - ugyanazok a zenék vinylen vagy nagyobb felbontású formátumban jóval kellemesebben hallgathatók)!
Az is megvan szép német kiadásban. Meg a Pyromania és a High N Dry, Adrenalize is megvan de azt sajnos valami barbártól vettem mert itt-ott ugrik, szóval ebbõl be kell szereznem egy használható példányt. Ami durva, hogy a Retro Active és fõleg a Vault gyak beszerezhetetlen, illetve ha felbukkan 1-1 példány belõlük akkor meg horror árat akarnak kapni érte...
#341-re: Erre késõbb még reflektálok...elöljáróban: nagyon sok hangszer képes a 16 khz feletti hangok reprodukciójára (pl. zongora, furulya..) Továbbá: 90%? :D Ha a saját gyûjteményedrõl beszélünk, akkor esetleg...egyébként nem :)
Egy világ omlott össze bennem, kidobom az összes vinylemet és a lemezjátszómat is!
#327: mesélj már, milyen hangszer szólal meg 16khz felett, (aminél amúgy felesleges több, és a lemezek 90%-án nincs is magasabb jel) a felharmónikusok még úgy is ebbõl erednek még a hangfalnál is, azt kár rögzíteni. Arról nem is beszélve, hogy nem is hallod.
Apropó hiszti.. nekem meg a hysteria van meg fekete korongon a DL-tõl
Ûj beszerzés lesz (most alkudozom rá) Def Leppard - Mirrorball 3xLP. Ha rockzene akkor abban az überkirály (nekem) a Def Leppard, bár egyébként is rocktörténeti jelentõségû együttes - úgy is mondhatnám, hogy kikerülhetetlen :) Szerencsére a legtöbb lemezük megvan, de egy-két album még vadászatra szorul.
Noh mindenki eltûnt? Ennyi sok jó zenét hallgatok, hogy már ide sem néztek be? :)
... blues, space, synth, synth pop, ragga, reggae, electro, soul, rhythm 'n blues, dark wave, new wave ... és még pár hallgatható stílust. Tehát könnyû dolgod lesz, ha a kedvemben akarsz járni :)
#331-re: Ha van ilyesmire idõd, akkor rendben: A zenei ízlésvilágom, mint jómagam is: egyszerû és átlátható. Kedvelem a ... disco, rock, rap, hip-hop, dancefloor, alternatív, punk, pszchiedelikus rock, pop, hard rock ...
Aúgy milyen stílusban utazol? Ha gondolod mazsolázok neked valamit :)
Hát én szégyen szemre most egy "használt" (inkább csak kibontott) David Guetta lemezt vettem :)
Amúgy pedig megjöttek az új kiadási listák úgyhogy valamikor frissíten a blogomat. Novemberben és Decemberben így már összesen több mint 200 lemez jelenik meg (és ezek csak azok amikrõl én tudok, kis kiadók nincsenek benne!), azt hiszem az idei év igen csak jól futott nekünk! :)
Ez arra lenne jó ha végre összeszednék 5-6 teljes számot magamtól és szépen csinálnék belõle egy vinylt. CD-t átmásolni amúgy sincs értelme :)
Tegnap volt egy kis idõm a digitális lemezgyûjteményem rendezésére és megint elborzadtam merre haladunk. A nagyjából 2006 után kiadott CD-k többsége döbbenetesen szarul szól, egy összekompresszált fosch :( Én nem tudom, hogy akik ezeket veszik azokat nem idegesíti? Nem zavarja, hogy minden egyes hangszer tök egyforma hangerõn, ennek megfelelõen minden dinamika nélkül szól? A legmegdöbbentõbb a remastered lemezek. Több együttesnél is belefutottam, hogy mondjuk 1992-es kiadású CD-jük viszonylag korrektül szól majd megjelent a 2009-es remastered változat amin minden szöveg azt hirdeti, hogy sokkal jobb minõség, stb stb. Ehelyett gyakorlatilag ráeresztettek egy kompresszort és totálisan hallgathatatlan a régi változat mellett. Kurva nagy átbaszás az egész. És nem is kell hozzá jó fül csak "símán 2db fül".
A cég cirka 4 éve üzemel. Érdekes, hogy a vágás felsõ határára csak 18 khz-et "adnak".. Azért ettõl még az audio cd is jobb minõségû Igaz, azt is ígérik, hogy: "ugyan úgy fogjuk visszahallani a zenét a vágott bakelitlemezrõl, mint amilyen a zene a forrásán volt." Hát a legtöbben valóban. Sokan hallanak csak 18 khz-ig. De ennyi pénzért és ilyen technológiával azért én egy kicsit "jobb" hangminõséget várok el..