Nem tudom, hogy a cikkíró, vagy a tanulmányt készítõ hallgatók egyszerûsítették le ennyire a dolgot. A "kirobbanó" növekedést nem feltétlen ilyen direkt módon kötném össze a fájlcseréléssel. Szerintem nagyban hozzájárult, hogy a kiadók hajaznak az újdonság erejére, és az egyre több lehetõségnek köszönhetõ fiatal tehetségek, olcsó és gyors megoldást jelenthetnek a bevételkiesés problémájára. Manapság amúgy sem bonyolult kiaknázni egy feltörekvõ, vagy eddig elbújt, eltitkolt tehetséget. Gondoljunk csak a tehetség kutató mûsorokra. Már a gagyi emberekbõl is pénzt lehet csinálni, a válogatásokat feldolgozó mûsorok alkalmával.
Az mondjuk kétségtelen, hogy ha van egy rendszer, ami hozzásegíti az embereket a kultúrtermékek ingyenes "fogyasztásához", akkor az minõségi javulást is jelent, de ne feledkezzünk meg, hogy ezek az eredmények nehezen mérhetõk. Nem lehet pontosan tudni, hogy hányan nézték meg a filmet, vagy hallgatták meg a zenét, illetve az mennyire tettszett a hallgatónak, nézõnek.
Nem véletlen, hogy a worldwide listák elejét a látványfilmek tömkelege uralja, mert arra ülnek be a legtöbben a moziba, abból lehet a legtöbb pénzt kihúzni. A kiadók meg próbálkoznak mindenfélével, hogy több embert csábítsanak be, pl. olyan filmekkel, ami csak évek múlva hozza vissza az árát.
A fájlcserélés jó dolog, ez kétségtelen, most már csak azt kell kitalálni, hogy hogyan lehet gazdaságosan mûködtetni a dolgot.
Más gazdasági ágazatok is így mûködnek, mindig van motiváció mindkét félrõl.
Akik meg alapból azt kiabálják, hogy a fájlcsere lopás, alapból hülyék mert fogalmuk sincs a motivációkról mindkét fél részérõl.
Manapság már fölöslegesek a kiadók, ezt egybesûrítve is megoldható lenne a gyárrtó stúdióval egybefonva és még csökkenhetnének is a kiadásaik, de a jogvédõket csak a pénz érdekli és nem a szerzõi védelem, mert jól tudják ezek a hárpia kullancsok, hogy milyen biznisz van benne, ha nem lenne benne biznisz, le sem csesznék az biztos...
Nem a kultúra érdekli õket, hanem a pénz.
Magyarul a cikk azt állítja hogy a warez jó. Ezt mindenki tudja.
Ez tényleg gyarmatosítás. A helyi igényeket teljesen felülíró médiakampányokkal eladják nekünk Britney Spearset, meg Paris Hiltont, meg tudomisén. Nem a helyi igényeket nézik, hanem az agymosást globalizálják.
Hát, könnyen meglehet hogy ezt õk is tudják, ez csak egy könnyû "megoldás". Amíg bevételforrást jelent (pozitív NPV) addig nyomják... Azt senki nem mondta, hogy el is hiszik amit mondanak, ez tisztán üzlet.
Ami engem legjobban zavar, hogy az amerikai kiadók felvásárolták/felvásárolják a többi létezõ kiadót Ojrópában, Ázsiában. tehát rajtuk keresztül folyik (fog folyni) minden. Nemcsak az amerikai szenny, hanem a helyi mûvek is. Európában nagyon durva az amerikai "kultúra" gyarmatosító ereje: pl. Magyarországra jóval kevesebb más európai országból származó (spanyol, olasz, lengyel, cseh, dán, stb.) film vagy zene megy el, mint amerikai. És ez mindegyik európai országban így van.
Szerintem meg sok zenész örülhet a fájlcserélésnek, különben általuk zenének nevezett hanganyagot rajtuk és ismerõseiken kívûl, a kutya se hallgatná. A zeneiparnak, meg pont az a baja, hogy ipar, és gyártják a zenészeket, mint terméket, használják egy ideig majd lecserélik õket újakra, ha számukra deficitet termelnének...
"Egyesült Államokban 35 516 albumot jelentettek meg, 2007-ben már 79 695-öt, köztük 25 159 digitális kiadványt" - olvasható többek között a jelentésben."
Ezt marketingszaknyelven Lineáris Választékbõvítés"-nek hívják. Az egyik legmeggondolatlanabb, legsúlyosabb hiba, amelyet egy szolgáltató vagy akár egy piaci szegmens (szolgáltatócsoport) véthet. Ugyanis attól hogy több a megvásárolható termék, még nem lesz nagyobb a felvevõpiac, így a vállalkozás(csoport) összességében veszteségesebbé válik.
A sok barom meg ráfogja ezt a fájlcserélésre. Minek jártak egyetemre?!
innetõl egyetlen darab termékét sem veszem meg ennek a 4 kiadónak: Warner, Universal, EMI és Sony Music
legyenek boldogok a kierõszakolt 2 milliójukkal
BOJKOTT
Hát ez király HSZ volt és sok igazsággal. :)
Amúgy a rockban is sok a gagyi. Én a Rockot és a metált szeretem, ergo rocker vagyok. No de amikor metal alatt össze-vissza ütik a kurva hangszereket, azt utálom. Azért, mert igazi hangszeren csapnak ricsajt, nem fizetek érte. :)
Nemá' hogy VV Faszomfüttye vagy BB Tökömtelevele tuggyon énekelni! Felvezetik a médiában, hogy Õ most alkotni készül, könyve ésvagyés lemeze fog megjelenni hamarosan, eltelik két hét, és jémárkészvan! Betuszkolták ugyanis a stúdióba, néhány sokat látott-hallott-tapasztalt frontkatona átsegítette a pár órás felvételen, a többi idõt már az utómunkálatokra fordították, zenei szoftverekkel. A "lemezek" egy részét már így készítik, zérónullanothing énektudás se kell hozzájuk. Az "arc" adja el õket.
Az FL Studio-s tüctüc már színvonal, minõség, luxus! Hallgassátok picit a bevásárlóközpontok háttérzenéjét, megértitek majd, mirõl beszélek...
Sok album... annak a napi 200 új amcsi kiadványnak a harmada bestof, korábbi albumok kiegészítve 1-2 új számmal vagy remixszel, stúdiók átrendezése közben elõkerülõ "jémitvettünkfeltízévvelezelõtt!" anyagok hallgathatóvá kevert kiadása... másik harmada újoncok halvány próbálkozása a bemutatkozásra, az utolsó harmad 90%-a pedig mások sikeres albumainak ezerféle változatban tálalt újragondolása, "hátha bejön" alapon (egy jól eltalált hangzásra már új zenei "stílust" alapoznak manapság).
A lényeg: sokkalsokkalsokkal több zene van, mint régebben, köztük jóval több az igazán fincsi és értékes, de ez csak 1-2-3%-nyi az ügyesen becsomagolt hulladékok tengerében. Ma sincs sokkal több zenei tehetség, mint régebben, csak valamivel könnyebben el tudnak jutni a maradandó szintig.
A kiadók oldaláról nézve ugyanez már vergõdés, mert évrõl évre nehezebben tudják lenyomni az általuk felvezetett sztárjelölteket a torkunkon. Egyre többet kell költeniük promócióra, reklámra, kereszthirdetésekre és más marketingmódszerekre, hogy a bõvülõ kínálatban legalább ugyanannyi bevételt el tudjanak érni. EZ A GONDJUK, nem a fájlcserélés. Jövõre még nehezebb lesz a dolguk. Megoldást pedig egyelõre senki nem tud erre a problémára.
hát...ezt fülre nehéz megmondani. elegendõ idõ és tudás birtokában simán kicsavarok neked egy vstbõl is olyan hangot, ami semmiben nem marad el egy vas hangjától, pusztán mert ma már vannak olyan jók a szoft szintik is. nem mind, de akad köztük. más kérdés, hogy 1 vasat továbbra is jobb érzés kézzel tekergetni, mint egérrel a virtuális potikat...
Légy szíves kímélj meg a sztereotípiáktól. Mert abban tökéletesen igazad van, hogy felhígult - mint minden más - a zeneipar is, de ez a felfogás, hogy a "tüc-tüc" zenét 5 perc alatt írják, a hangszeres bandák meg keményen dolgoznak és õk "zenészebbek" amazoknál, legalább ugyanolyan elavult, mint a kiadók és szórakoztató ipari óriások hozzáállása. Egyrészt, ma már gyakorlatilag semmilyen hanganyag nem készülhet el a számítógép nélkül, másrészt pedig elektronikus zenei téren ugyanolyan nehéz elérni 1 bizonyos szintet, és jót, maradandót alkotni, mint hangszerrel. Ugyanúgy hosszú évekrõl van szó, ha valaki komolyan gondolja.
Hiába van több kiadvány, ha a minõség a béka segge alatt van. Ez egyáltalán nem összefüggés. Csak mi lettünk igénytelenebbek, mert mindent szar letöltünk, de ha meg kéne venni, akkor tényleg csak a jó dolgokat vennénk, a többi megy a süllyesztõbe. Zenébõl a 2x annyi album nem meglepõ, sokkal könnyebb FL Studioba valami tuctuc vackot összedobni, mint pl. megtanulni gitározni, zongorázni. Régi idõkben ez nem volt jellemzõ, mert akkor nem nyújtott elég segítséget a technika.
Az a baj, hogy a fáljcserélés ellenzõi nem a szórakoztató-kultúrába, hanem az szórakoztatóiparba fektették be a pénzüket, és magasról tesznek rá hogy hányan fejezhetik ki önmagukat, ha ezt nem olyan formában teszik hogy meg lehessen fejni a fogyasztókat.
Ez egy elavult módszer, és meg fog bukni, mert az internetet nem lehet korlátozni ahogy azt õk elképzelik, de elõtte még akadáyozni fogja a fejlõdést egy ideig.
"A kutatók ugyanis azt állapították meg, hogy a fájlcserélés erõsíti a kultúrát. "
Thank you, Captains Obvious!
Hát én ennek a két emberkének egyébként olvastam a cikkét úgy kb 3 évvel ezelõtt, akkor is ugyanez volt az eredmény. Szerintem csak újradátumozhatták a tanulmányt, és akkor majd ezzel akarják meglovagolni a PirateBay által meghajtott hullámokat. Egyébként az eredeti tanulmány még egyáltalán nem számolt a torrent-tel, szóval érdekelne, hogy ez alapján hogyan változik meg a véleményük. ( Mondjuk annyi igazság van a dologban, hogy ha valaki minõséget akar, az úgysem fog megelégedni a fájlcseréléssel, egy Blue-Ray lemez letöltése ugyebár nem megy túl gyorsan)
Szerintem a két dolognak nem feltétlenül van köze egymáshoz.