Felesleges annyit okoskodni itten, kérem szépen. A robotautó már ma is mûszakilag meg van oldva,, csak több gyártó rendszereit kellene egyesíteni, és az útfelügyeletnek kellene szenzorokat és jeladókat kihelyezni az utakra. Lehetõleg mûanyagból, ne színesfémbõl, vagy mindjárt lopásgátlókkal is felszerelve. A többi ugye csak pénzkérdés. A rendõrök közül meg azok a zsaruk, akik tagjai a Tettrekész Magyar Rendõrség Szakszervezetének, teljesen okésak.
Elnézést, hogy eltérek a témától, de engem még nem meszeltek le egyszer sem. Viszont biciklin ülve csaptak már el városban úgy 80-90-el (elég nagy, azaz hatalmas szerencsém volt, hogy még itt vagyok).
A táblákat illetve annyit, hogy jó hogy tudom, hogy egy 2 hónapja!!! befejezett útmunka alatt kihelyezett 30-as tábla lakott terültelen kívül telejsen jogtalan, mivel az út kész. (azzal a toldozgatós módszerrel, de még mindig jobb, mint amikor nem volt kint tábla és hatalmas lyuk volt, akkor bezzeg lehetett menni 90-el). Egy adatbázis létrehozása meg nehogy már nehéz legyen, nem 1980-at írunk. Ez csak pénz, és akarat kérdése, a ppénz megvan, mint mondtad, innentõl csak jó helyre kell hogy menjen, és akarni kell.
A rendõri szabályszegésrõl meg annyit, hogy megkülönböztetõ jelzéssel, ha mennek valahova, akkor a azt csinálnak amit akarnak, övék az elsõbség mindenhol, ezzel teljesen egyetértek, és én vagyok az elsõ aki félreáll. De ha csak járõrözik, semmi jelzés, és úgy vágja telibe át a záróvonalat egy nap min. 3-szor, azzal nem értek egyet.
Én is azt mondom, hogy minden tisztelet annak a rendõrnek, aki tisztességesen végzi a dolgát, mert nem semmi dolog, de sajnos az én városomban csak 1-2 akad, a többi pár vagy tesz az egészre, vagy próbálja meghúzni magát sajnos. Édesapám is volt rendõr, õ odalépett amikor kellett, sajnos a mostaniak fele már nem. Illetve hogy sokszor elõbbre való a kevesebb papaírmunka, mint a rendes munkavégzés, mely talán egy pár plusz oldal kitöltését és nagyobb igazságot jelentene.
Még egyszer hangsúlyozom, hogy aki rendesen végzi a munkáját, és ismerek is ilyet, azt a legmesszebbmenõkig tisztelem! (csak sajnos túl sok van az ellekezõjébõl)
Eloben is megneztem az emlitett autot. Stanley-hez kepest felelmetesen primitiv, gyakorlatilag egy atlagos diakok altal osszebarkacsolt lezeres tavolsagmeros onjaro rendszer szintjen van, amit gps-el es digitalis terkepekkel tamogattak meg.
Egy idealis robotautonal a lezeres tavolsagmerok kepesek minden a kornyezetben talalhato targy poziciojat, meretet es sebesseget megallapitani, tehat a mas targyakkal (masik auto, fa, gyerek, stb.) valo utkozes elkerulheto. A gps egyseg es a terkep biztositja, hogy az auto nagyjabol jo iranyba induljon el, tehat a megfelelo iranyba kanyarodjon a keresztezodesekben. A fedelzeti videokamerak (amennyiben vannak ilyenek az auton) kepesek felismerni a kozelekedesi tablakat es a jelzolampakat, ez sokkal egyszerubb feladat, mint egy emberi arc felismerese, marpedig mar azzal is eleg jol allunk. A burkolati jelek felismerese pedig trivialis feladat, nem veletlen, hogy a legtobb lego robot is kepes a vonalkovetesre, pedig azok csak gyerekjatekok. A szabalyok betartasarol pedig reszben a felismert tablak es burkolati jelek, reszben a gps-el kiegeszitett terkepes adatbazis gondoskodhat. Abban az esetben ha az auto talalkozik egy olyan szituacioval, ahol a szabalyok betartasaval nem lehet tovabb haladni, akkor biztonsagos modon megall. Ez altalaban jo strategia mert egyreszt a vezeto barmikor atvalthat manualisra es megoldhatja a problemat, masreszt pedig a legtobb baleset pont abbol van, hogy az emberek akkor is megkerulnek egy szabalyt ha azt eppen akkor ott nem kellene.
A fent emlitett Stanley az elso darpa versenyt megnyero robotauto volt, azon a kovetkezo szenzorok voltak: -lezeres tavolsagmerok -3d-s videokamera rendszer -gps es terkep -sebesseg, gyorsulas es dolesszog merok
A fenti rendszerek adatainak az osszegzese alapjan sikerult egy hasznalhato automata autot epiteni, ami a sok erzekelo miatt viccesebben nez ki mint a cikkben emlitett auto, viszont mukodik. (es ott nem kell megkerni az embereket egy bemutato soran, hogy alljanak el az auto utjabol, mert nem tudja kikerulni oket)
A rendõrség jelenlegi helyzete szar. Ezt bárki beláthatja egy kis józan ésszel. A törvényi szabályozás rossz, rendelkezésre álló eszközök nem korszerûek, rendõrség morálja alacsony. Egy rendõr nem érezheti úgy, hogy megbecsült tagja a társadalomnak. Mély tiszteletem közülük azoknak, akik ilyen körülmények között is tisztességes munkát végeznek.
Szerinted miért volt nem rég egy fegyverkezési hullám idehaza? (Gázspray-k, gáz-riasztó fegyverek, gumilövedékes fegyverek.) Miért bíznak az emberek jobban a Magyar Gárdában, mint a rendõrökben? Nem lehet ezeket csak politikai lejáratásra, meg mit tudom én még mire fogni.
Egy szabálynak addig van értelme, amíg a közösséget szolgálja. Ha öncélúan hoznak létre szabályokat megkérdõjelezendõ az érvényességük.
"A Demszky féle tábla-felszereléseknek volt más oka is. Az a néhány ezer ember akinek a traktorosok megkeserítették az életét." Ezt nyilván nem mondod komolyan. Egy undorító módszer volt arra, hogy megakadályozzák a demonstrációjukat. Vegytiszta politikai húzás, a sok ezer ember életének megkeserítése utólag hozzátoldott érvszerûség.
"Van más megoldás arra is amit a tüntetõk kerestek, de én csak a sok milliós traktorokat láttam." Sorold õket, kérlek! Tényleg érdekel. Alapvetõen a traktor nem olcsó mulatság. A földmûvesek körében, akinek saját traktora van már tehetõsnek számít, legyen az bármilyen márkájú. Ismerõseink most vettek EU-s pályázaton keresztül, 11 milliós volt az árcetli. Egyébként az akkori tüntetõk között valóban több volt a tehetõs, mert fõleg a Dunántúlról jöttek. Ennek az az oka, hogy ott jobban felismerték, hogy fontos a szakszervezet, az érdekek képviselése.
"De hogyan is üzemeltetne egy útfelügyelet egy ilyen adatbázist, amikor az utak állagának megõrzése is gondokat okoz?" Szerintem úgy kéne, hogy elõször kijelölnek egy kisebb területet, ahol tesztelik a rendszer mûködõképességét. Vagy a legelején csak nagyobb utakat programoznák be, lekanyarodva róluk emberi irányításra kapcsolna a gép.
A QR-Kód titka! Beszélgessünk a tárgyakkal - Mondo magazin 2009/03 46.old Technoweird rovátából olvastam, h még a legdrasztikusabban megrongált objektum felületérõl is simán olvashatóak a jelek, s ez a lézereknek könnyebb olvashatóságot biztosít egy közlekedési táblán. - Esetleg közlekedési csomópont: jelzõ lámpa mellé fekete fehér 16x16-os elnagyolt kijelzõt is rakhatnának. LED-ekbõl, a QR-Kód kivetítésére. XD :D
Te a rendõrök között vezetõ lehetsz, mert meg tudod ítéli, hogy mikor jogos szabályok áthágása szolgálati érdekbõl, és mikor öncélú! Ha valahová kihívják a rendõrjárõrt, akkor könnyen elõfordulhat, hogy pár perc késlekedéssel emberek élete forog kockán, úgy mint a mentõknél. Sajnos politikai érdekbõl folyik a rendõrök lejáratása, mindenbe belekötnek amibe csak lehet. Ha ott volt a rendõr akkor miért nem intézkedett? Ha intézkedett, akkor miért intézkedett? Ha meg nem volt ott, akkor meg miért nem volt ott? Tipikusan a "...nézd most sincs rajta sapka!" vicc jut eszembe. Ha meg nem tartottad be a sebességkorlátot és bemértek, akkor miért a rendõr a HÜLYE?! Önkritika semmi? De gondolom ha egy megszállott száguldozó (ismerek nem egyet) eltapossa egy családtagodat, akkor biztos meg fogod kérdezni, hogy a rendõrség mit tett ezen galád emberek ellen? Ha a rendõrök tekintélyét aláássuk és a hétköznapi ember nem tiszteli õket, akkor mégis hogy várjuk el egy bûnözõtõl? Ha a hétköznapi ember nem tiszteli meg a rendõrt normális viselkedésével, akkor a rendõrtõl miért várja el ugyanezt? Gyenge válasz, hogy a rendõrt a törvény kötelezi! Az állampolgárt is!
Szívesebben bízom az életemet egy vezetõre mint egy számítógépre, holott tudom, az ember is hibázhat.
Azért mert nem értesz egyet egy-egy tábla kihelyezésével, vagy kényelmetlen számodra, még nem hagyhatod figyelmen kívül! A Demszky féle tábla-felszereléseknek volt más oka is. Az a néhány ezer ember akinek a traktorosok megkeserítették az életét. Van más megoldás arra is amit a tüntetõk kerestek, de én csak a sok milliós traktorokat láttam. A kisemberek mind otthon voltak és dolgoztak. Ezektõl az önjelölt képviselõktõl/pénzlesõktõl mindig kiráz a hideg. Sokszor önös érdekek húzódnak az állítólagos közérdek mögött. Lehet, hogy csak pár száz embert érint a dolog. De errõl szólna a demokrácia, ami nálunk még elképzelhetetlen. A földhivatalok térképészei sokszor több éves késéssel tudnak felmérni egy-egy területet. Hogy tudnák megoldani, hogy aktuális legyen egy-egy út? Maximum ha az útfelügyelet ebbe az adatbázisba felviszi az általa eszközölt változtatásokat, és ez azonnal eljut az arra közlekedõkhöz. Néhány órás késés káoszt, vagy óriási balesetet okozhat. De hogyan is üzemeltetne egy útfelügyelet egy ilyen adatbázist, amikor az utak állagának megõrzése is gondokat okoz? Ezt valószínûleg te is tapasztalod. Az meg csak hab a tortán, hogy fagypont körüli hõmérsékleten javítják azokat a kisebb úthibákat amik a futómû számára nem okoznak gondot, de nem javítják még 30 fokban sem azokat amelyek tengelytörést okozhatnak. +5 fok alatt nem volna szabad aszfaltozni. Ha mégis meg kell tenni, akkor az elsõ adandó alkalommal újból javítani kellene. Technológia! Ezt mégsem teszik. Ha a munkájukat nem végzik el, milliárdos bevételekbõl, akkor hogy várhatjuk el tõlük, hogy még adatbázisba is felvigyenek dolgokat, amihez még jogosultságuk sem lehetne. Ugye nem állami cég/hivatal turkál az állami adatbázisban! Necces!
Az, hogy a rendõr is tilosban áll, sõt nap mint nap megszegi a szabályt, mert csak úgy tud balra kifardulni, hogy átmegy a záróvonalon (ahelyett, hogy körbemenne, ha már ennyire ez a dolguk), akkor tõlem hogy várhatja el? Illetve egy dolog a kötelesség, és egy másik az emberség, a kettõt néha össze is lehet hozni...
Tisztelet a kivételnek, vannak nagyon rendes, és értelmes rendõrök (egy jó páran), csak sajnos egy nagy hányaduk nem az.
#30 | lotsopa Szerintem te túlságosan magadból indulsz ki. A közlekedési szabályokat én például igyekszem kivétel nélkül betartani.
#32 | Piel Pedig van amikor a pénzszedésrõl szól a dolog. Éppenséggel rohadtul nem mindegy, hogy egy tábla jogosan van ott vagy jogtalanul. Emlékszik még valaki, amikor Demszky traktoroknak behajtani tilos táblákat rakatott mindenhova? Na, az mi volt? Az alapján, amit mondasz, minden törvényt, szabályt kritika nélkül el kell fogadni. "Fejjel a földnek és húzd az igát paraszt! Mással ne is törõdj! Majd mi kitaláljuk, hogy mi a jó neked."
#33 | Piel Nem ismerem ezeket a rendszereket, de véleményem szerint csak akarat kérdése, hogy kiépítsenek egy ilyen megoldást. Természetesen nem a mûholdas képeket kéne frissítgetni, hanem az önkormányzatokkal együttmûködve, akár Google Maps-et felhasználva, egy önálló térképet kéne kialakítani. Illetve ahogy xyl is mondja, fokozatosan kéne bevezetni, lépésrõl lépésre.
Ha az egymáshoz közel lévõ jármûvek kommunikálnának egymással akkor nem lenne semmi probléma... De hogy windows?! ennyi erõbõl orosz rulettezhetnék is.
Akkor most feleslegesen csináltam meg a jogosítványt? :( bakker... :U
És mivan ha vírusos lesz a gép ?:D megkergül...KÉKhalál ilyenek?:D
Valós közlekedésben nem mindig jutna idõ arra, hogy a gép döntésképtelenné válása után még sikerüljön jelezni ezt a vezetõnek. Annak meg legyen ideje elkapni a kormányt és manõverezni. El tudom képzelni, ahogy a mai fiatalok a barátnõjükkel foglalatoskodnak, és bejelez a számítógép. Mielõtt megdobálnátok kõvel, persze én is voltam fiatal, de el tudtam választani a kettõt.
Pl: autópálya. Teljesen zárt útszakasz. Ahogy ismerem az embereket, akkor is lennének olyanok akik repeszteni szeretnek és kikapcsolnák az elektronikát. Az már nem érdekli, hogy veszélyhelyzetet teremt mások számára.
Így is teleszemeteljük a környezetünket rádióhullámokkal. Arról meg nem is beszélve, hogy zavarható! Ha egy robogó gyújtása megzavarja a jelek érzékelõjét a számítógép félreértelmezi a szituációt.
"Közlekedési lámpák, KRESZ táblák, útburkolati jelzések betáplálhatók egy központi szerverbe így a leolvasás problémája megszûnik." Nézz utána a NET-en milyen gyakorisággal tudnak frissíteni a navigációs rendszerek gyártói térképet. Ha fél évet tudja tartani, az akkor nagyon jónak mondható, és az útépítésekrõl, karbantartásokról nem is beszéltünk.
A zéró tolerancia elve valóban csak a pénzszedést szolgálja? Javítani kellene a közlekedési morálunkat elõször. Azután a rokkant agyú közlekedési mérnököket lecserélni, akik a táblákat helyesen tetetik ki az út mellé, és végül jó utakat kellene építeni, ahol autózni lehet és nem szlalomozni mint a gokartpályán. "...a rendõrök vannak ilyen gecik, hogy oda állnak mérni, ahol tök jogtalan a tábla.." mindegy, hogy jogos vagy jogtalan a tábla, nekik ez a dolguk. Ezért kell javítani a közlekedési morálunkat, mert sportot ûzünk a szabályszegésekbõl és még a rendõr a geci, pedig a munkáját végzi. A káoszon nehéz uralkodni. Visszatérve a robotautóra! Jó lenne ha az oldalról érkezõ autókat is figyelemmel tudná követni. Sok baleset adódik abból, hogy nem adják meg az elsõbbséget. Én ezt meg tudom oldani, mert látom a sofõr fejét, hogy odafordult felém és lassít, akkor valószínûleg meg fogja adni az elsõbbséget. Vannak eszement sofõrök akik a normális féktávolságot úgy ítélik meg, hogy az õ autójuk még befér, és eszeveszett elõzésbe kezdenek, hogy egy autóhossznyival elõrébb jussanak. Érdekelne hogyan oldja meg a robotautó ha bevágnak elé. Valószínûleg erõteljes fékezéssel, ami egy kocsisor összeszaladását fogja eredményezni. Addig nem látom értelmét a dolognak amíg emberek vezetik az autók 99%-át. Egyébként nehezen bíznám az életemet egy windows vezérelte számítógépre, tudván hogy még a motorindításnál is baj volt.
Szerintem simán megoldható lenne, hogy ha olyan helyzetbe kerül a robotautó amihez pl muszály szabályt szegni (1 sávos uton elakadt auto és zárovolnal stb..) akkor tudjon kommunikálni a többi jármüvel (ami egyébként is sokat számitana pl rendör mentö tüzoltó elöl kitérésben meg ilyesmi) ez az estek 90 % ban már megoldást is jelentene. a maradék estekben mikor nem tud mit tenni egyszerüen jelzi a benne ülönek hogy gond van, nem tud továbbhaladni döntsön az utas, vagy vegye át az irányitást, esetleg válasszon a felkinált megoldási alternativák közül.
"A szabályokat betartani kéne" kéne dumához csak annyit hogy senki nem tartja be az összeset, mindenki megszek valahogy legalább egyet. És az ember szerintem amúgy is szereti feszegetni a határokat. Nyilván lehet teljesen automata gépjármû és lesz is. De az ember gép kombináció a legnyerõbb, nehogy már XP, Vista, Win7, Mac-ek és Unix rendszerek versenyezzenek a 2020-as Formula 1-ben...
Szerintem kellenének a rendszer bevezetésekor kijelölt utak, ahol csak ilyen kocsik közlekednének. Ezt kombinálnám a rádiós jelzéssel. Aztán az út végén a kocsi megállna, átadná a kormányt, és onnantól már az ember vezetne.
és ha rádiós jelzésekkel dobnák tele a városokat? az alapján már tudná a kocsi hogy mit kell csinálnia és nem kell felismernie.. oké persze az úthibákat jelzõ táblákat nem biztos elsõre felfogná.. kivéve ha abban le van kódolva hol és meddig van úthiány :P
szal nem felismernie kellene a táblákat és lámpákat hanem azoknak közölni az állapotot és jelentést.. a gép meg feldolgozza..
redundáns xp autóagyként - na végre. még jó, hogy harckocsit vettem, 20 év múlva csak le kell majd vakarászni az ilyen passatokat az elejérõl.
a piros gomb a felkenõdött gyalogosnak van leszállásjelzõ gyanánt?
egyébként nem az önmûködésen van a hangsúly, ugyebár a kocsi jellemzõen visz valakit, aki képes kikerülni a napi rendszerességgel kigyulladó tartálykocsikat. elég lenne, ha csak városban / bajban kéne beavatkoznia a sofõrnek.
itt leginkább a burkolati jelek lehetnek gázosak szerintem, mármint errefelé. ugye balra melletünk külön táblával jelzik, hogy "vigyázz felmartuk a csíkot". meg "jobbra tarts", "neindekszelj körforgalomba befele, kifele igen" stb szintén ki van írva. de hát ezt az xp mind tudja.
Talán az érzékelõk mögött álló program fejlõdése a fontosabb, hiszen azt már most is meg lehet csinálni, hogy fölrakod a világ összes érzékelõjét a gépre, majd megadsz neki valamekkora értéket, hogy ennél és ennél álljál le, nem érdekeljen semmi, vagy küldjél figyelmeztetõ jelzést az elõtted lévõ autónak. Illetve az utasok érzékelésére, intelligenciájára is lehetne támaszkodni, pl. ha látják, hogy kezd kigyulladni a tartálykocsi... :D Ami - valljuk be - nem nagyon szokott kigyulladni. :D (Jó, tudom, csak példaként hoztad, ezeregy más eset is van.)
Amiket felsoroltál esetek fõleg abból erednek, hogy a másik fél feltételezhetõen nem ismeri, vagy nem fogja betartani a szabályokat, ezért valóban rögtönözni kell. De ha mindenki a szabályoknak megfelelõen járna el, nem lenne semmi probléma, hiszen pontosan meghatározott sorrendiség, rangsor van.
"AMúgy nem a tereptárgyak helyzetének és távolságának felimerésében van az ördög elrejtve, hanem az útburkolati jelek, özlekedési táblák, lámpák és az objektumok típusának felismerésében. Ugyanis egy embernek is komoly erõfeszítésébe kerül olykor megállapítani, hogy adott helyzetben mi a helyes döntés, erre hasonló helyzetben egy gép képtelen. Elég egy nem jól látható/sérült/letakart jel az aszfalton, egy kidõlt/elfordult/összegraffitizett jelzõtábla, egy jobbkézszabályt nem ismerõ nõ a másik kocsi volánjánál és a robotautó simán kinyír mindenkit a maga halálpontos módján."
Ezek a problémák orvosolhatóak.
Közlekedési lámpák, KRESZ táblák, útburkolati jelzések betáplálhatók egy központi szerverbe így a leolvasás problémája megszûnik.
A gép érzékelése sokkal gyorsabb és pontosabb, mint az emberé, ezért nem okozhat gondot kiszámítani a pásztázott területen lévõ objektumok sebességét, irányát, várható helyét és ennek függvényében döntéseket hozni - ideális környezetben. Sakk automata: pár másodperc alatt minden lehetséges lépés átvillan a gép agyán. Másfelõl viszont ott vannak a rakétaelhárító, pályaszámító rendszerek, amibõl azért koránt sincs minden országnak, tehát valószínûleg nem is olyan egyszerû egy ilyet kifejleszteni. Szóval nem tudom. :D
ez úgy sem fog megvalósulni amíg a pénz diktál - ebben a pénzügyi rendszerben nem sok esélyt látok - az emberi értékek háttárbe szorultak
de ha kevesebb sérült lenne kevesebbe kerülne a kórházaknak a kiadás azért kiv. lennék ha a kamatot kivonnánk a rendszerbõl mennyivel változna minden :)
de pl vadbarmok hajthatnának de úgyis lekorlátozná õket a számítógép :)(japánban pl 180al lehet menni max mivel levannak szabályozva az autók) - azóta nem tom hogy van - gondolom kiszedik belõle a korlátot
A balesetek nagy részét a szabályok be nem tartása okozza. A szabályok betartása az ingyért lenne... Persze nem azt mondom, hogy nem kell minél több, te az árat is szem elõtt kell tartani. Némi élell megkérdezném, hogy egy száguldozó vadbarom miért maradjon életben? Aki hülye, haljon meg. Csak az a baj, hogy mást ránt magával a baromállatja.
inkább azt kellene elérni hogy minden autóban legyen biztonsági rendszerek tömkelege - pl ami jelenleg a luxusabb autókban van - lásd lefékezi az autót vagy ha átmész a szembe sávba visszakormányoz ha ilyenek lennének az autókban sokkal de sokkal visszaesne a balesetek száma - halálos meg lehet nem is lenne
Ma az MI és szenzorok egyszerûen nem tartanak ott, hogy értelmezzék a valóságot. Egy olyna egyszerû dolog, hogy egy közeledõ rakéta IR jelét észrevegye és megkülönböztesse a környezettõl az kerül milliókba. Mennyibe fáj egy olyan ami emberi érzékszerveket megközelíti?
A robotautóról mai szinten álmodozni egy vicc.
Ma is egy olyan állat elzõgetett a 7-es úton, hogy a bátyusnak olyan féket kellett nyomnia, hogy majdnem lefejeltem a kesztyûtartót az anyósülésen...
Nem attól speciális egy közlekedési helyzet, hogy ritkán fordul elõ, hanem hogy a felismerése nem végezhetõ el egyszerû eszközökkel. Vagy a beviteli eszközök kevesek, pl kamera, lézer stb látószögén kívül esik egy objektum, vagy az adott objektum belsõ ismerete szükséges ahoz, hogy meg tudd jósolni, hogy mit fog csinálni. Hülye példa, de pl látod, hogy az elõtted menõ tartálykocsi elkezd kigyulladni. Egyszerüen hiába lát valamit a gép, ahoz hogy megfelelõen tudja értelmezni, ahoz már komplexebb rendszer szükséges.
Az hogy hova fog fejlõdni a vezetés, a technika, egy megjósolhatatlan kérdés, 20 éves távlatban szerintem. Mindent le lehet programozni szinte, legfeljebb nem ma, majd 1 év múlva, vagy késõbb. A vezetés élmény, szerintem ez lesz a legnagyobb akadály. A gépek erre egy idõ után úgyis képesek lesznek, hülye szõke nõ, ide vagy oda, és csökkenteni fogják összességében a balesetek számát.
A másik, hogy a zéró tolerancia nem biztonsági megoldás akar lenni manapság, hanem pénzszedés. Természetsen én is támogatom a drogos és ittas vezetés elleni harcot, de az, hogy még egy nyamvadt konyakmeggyet, vagy egy rummal készült somlóit sem ehetek meg, nah az azért gáz... Egész Európában nálunk és talán Albániában nincs megengedve semmi, más országban mindenhol van egy kicsi tûréshatár, ami szerintem jó dolog. Néha nevelni kell elõször, nem ütni.
A másik, hogy elször jó utak kellenének. Ha mindenki betartaná a sebességkorlátozást és a szabályokat, Pest pár óra alatt bedugulna teljesen. Elõször a feltételeket kell biztosítani, aztán számonkérni. Városon belül én is azt mondom, hogy 50 az 50 esetleg 55 de semmi képpen sem több. Viszont kint, ahol kint van a 60-as tábla, mert ott felejtették, és az út ugyanolyan szar, mint ezelõtt, ott nem látom értelmét a betartásnak, mert semmivel sem veszélyesebb 90-el menni. Elõtte is úgy jártunk, utána is, semmivel sem lett kevesebb vagy több baleset. Vagy például éjszaka 11kor amikor ahol én járok, találkoztok 20 perc alatt két kocsival, most nem tök mindegyed, hogy 90-el, vagy 110-el megyek? De! Jó, persze nem mindenkinek vannak meg hozzá a képességei, de itt is a nevelés lenne fontos, hogy tudja, ki mit bír. Mert ha kitesznek egy javítás miatt egy táblát, és fél évig kint van, míg valaki (ideges sofõr, akit megbûntettek, mert a rendõrök vannak ilyen gecik, hogy oda állnak mérni, ahol tök jogtalan a tábla) le nem szedi, akkor egy idõ után az ember nem feltétlen veszi szentírásnak a táblákat.
Szóval szeinrtem ezek az igazi bajok, nah meg persze, hogy x ember vette a jogsiját és nem kiérdemelte...
Összegezve lenne mit átgondolni a fentieknek... és néhány elõttem szólónak is.
csak nehogy a terroristák....
Dehogynem! Ezek az embereknek is feloldhatatlan problémát jelentenek olykor, ezért inkább egóval "oldják" meg, avagy az "erõsebb kutya b@szik" elven. Ez egy gépnek sajna nem megy.
Azé lehetne már ma is szívatni a jónépet. Ha egy központi rendszer tudná valamennyi gépjármû helyzetét, irányát, sebességét, típusát, utasainak számát stb. (ez ma is lazán megoldható), akkor halálra tudná szopatni a jónépet pl. olyasmivel, hogy ha be akarsz hajtani egy behajtani tilosba, akkor 1xûen figylemeztetés után szépen lassan megáll az autó és az istennek sem hajlandó arra továbbmenni, csak visszafelé. Vicces nem?! :DDD
Egy programnak az, hogy az "ismert", hagyományos helyzetet kezelje, az pont ugyanolyan feladat, mint egy veszélyes, ritkán elõforduló szituáció. Sõt, egy gépi rendszer gyorsabban le tudja kezelni azt, mint egy emberi sofõr. Nincs ez a 99%-1% felbontása a szituációknak.
Egy autó a közlekedés során az esetek mondjuk 99%-ban normál, ismert körülménnyel találkozik. Ezeket egy ilyen rendszer le tud kezelni, Viszont a maradék 1%-ban nem tudna megfelelõen reagálni. Ez kb azt jelentené, hogy naponta ezrével lennének olyan balesetek, amelyet egy gyenge képességû ember is elkerülne. Ahoz hogy az ilyen eseteket egy gép is el tudja kerülni, ahoz emberi szintû intelligenciára lenne szüksége. Olyan meg nem lesz 20 éven belül.
Megoldásnak tünhet, ha csak gépi vezérlés lenne minden autóban, így a speciális helyzetek száma 1%-ról leesne mondjuk 0,000001%-ra. Ami lényegesenn jobb, de egyrészt még így is lehet hogy sok lenne a baleset, másrészt az emberek nem szivesen adnák ki kezükbõl teljesen az irányítást.
Manapság a közlekedés biztonságán inkább úgy lehetne javítani, hogy: - zéró tolerancia az ittas, kábszeres vagy gyorshajtókkal szemben - egyszerüsített közlekedés, több körforgalom a hagyományos keresztezõdséek helyett - autók minõségének javítása stb.
Viszont ha csak robotautók furikáznak, akkor minden ok!
Szerintem sem lesz 20, mondjuk inkább 10 vagy max 15. Kedves Prybaby, ezek nem jelentenek fel- és megoldhatatlan problémát, mert ha azt jelentenének, akkor az emberek sem tudnának közlekedni.
Valójában egy tisztán gépi irányítás alatti közlekedés esetében nincs szükség lámpákra (az autóknak egymás közt).
Ez a 20 év inkább 120 akart lenni. Ahhoz hasonló amikor pár tíz éve megjósolták, hogy hû micsoda mesterséges intelligencia lesz itt 20 év múlva.
Pár probléma: - rendõri jelzéseinek értelmezése - villogó sárgaban 2*2+kerékpár sávos keresztezõdésben áthajtás - egy sávos záróvonalas úton elakadás jelzõvel pakoló teherautót (szabálytalanul) ki kell kerülni - néha elõfordul, hogy beragadnak az autok egy helyzetben, ilyenkor valakinek tolatnia kell - mindezeket valós idõben kellene megoldania
Nem lesz az 20 év. Egyébként egy gép sokkal pontosabban vezehtet, és biztonságosabban, mint egy ember. Sõt: azonnali kommunikáció segítségével sokkal jobban tudja koordinálni a közlekedését a többi jármûvel. Pl. a BMW-nél most fejlesztik ezt nagy iramban.
AMúgy nem a tereptárgyak helyzetének és távolságának felimerésében van az ördög elrejtve, hanem az útburkolati jelek, özlekedési táblák, lámpák és az objektumok típusának felismerésében. Ugyanis egy embernek is komoly erõfeszítésébe kerül olykor megállapítani, hogy adott helyzetben mi a helyes döntés, erre hasonló helyzetben egy gép képtelen. Elég egy nem jól látható/sérült/letakart jel az aszfalton, egy kidõlt/elfordult/összegraffitizett jelzõtábla, egy jobbkézszabályt nem ismerõ nõ a másik kocsi volánjánál és a robotautó simán kinyír mindenkit a maga halálpontos módján.
Jobbat mondok. Manapság gyakran rosszak a lámpák a legforgalmasabb útkeresztezõdésekben, aholis ezekután mindenki megy amerre lát, leszarva nagyívbõl a szabályokat (azok mentén nem is lehetne haladni persze ilyen esetben). Ott egy "óvatos" robotautó sosem jutna át, egy "vakmerõ" pedig 99% valószínûséggel okozna közlekedési balesetet. A vezetés jó része intuíció, ösztön és egógyakorlat, mivel a többi sofõr is ember. Ezek viszont egy mai butuska gépnek átláthatatlan szabályrendszert jelentenének.
Pont a napokban volt egy idióta nõ, aki befordult a jobbkézszabály ellenére elém balról és közölte, hogy neki van elõnye és tapodtat sem mozdult. Igaz, hogy én kikerülõ manõvert csináltam éppen (és még más autók is mögöttem) és nem volt hová lehúzódni párszáz méteren belül és fel sem tudtunk volna már tolatni a hegyre visszafelé, de õ eldöntötte, hogy kemény lesz és már vette elõ a telefonját (rendõrt hívni, avagy mi?!??!). Na EZEKKEL az agyhalottakkal csak akkor tudna boldogulni egy rorbotautó, ha gatling ágyúkkal szerelnék fel, avagy volna tonnás hókotrólapát az elejére heggesztve...
HA a TE szemed kiég, te is megállsz azért, biztos, ami biztos. Hát ez itt is így van. :DDD
Kiég egy lézerszem, és már nem is látja a közeledõ gyalogost, ha így lesz 20 év múlva lehet még veszélyesebb lesz a közlekedés, bár lenne értelme. Részegeknek nem kéne taxizniuk avagy beülni az autójukba és 150-nel hazaszáguldani mert ha már részegek egybõl F1-es pilóta módjára kell vezetniük biztos ami biztos alapon.