Hát igen, ez valóban csak +1 lépésnek tûnnik hogy szerzõi vagyoni jogokat lenyúlja az adott site, de szerintem ez túl nagy lépés még az FBnek is. Ebbõl olyan botrány lenne, amiben az FB vagy bármelyik más portál is belebukna. A vízjelezés - ahol van - szerencsére egyelõre csak reklám, nem pedig tulajdon jog jelzése.
" Persze akinek esze van az ezt simán kijátssza, és felrakja FB-re is a cikket, meg egy független oldalra is. Így sokan is látják, meg az FB-allergiások is rátalálhatnak."
Nah, ezt magyarázza a cikk! :) Most már csak arra kell figyelni, hogy milyen szerzõdést "írunk alá" azzal, hogy a regisztrációkor az agree gombra kattintunk. Nehogy az legyen benne, hogy amit oda felteszel, az már az adott portál tulajdona, és máshol nem jelentetheted meg. Pl. Már most is nagyon sok helyen a feltöltött képekre vízjelként rámásolják saját logójukat.
Ez érthetõ, de konkrétan ez az információ áramlási korlátozás annak az ára, hogy a FB létezik. Õk ebbõl élnek, hogy valami náluk van, máshol meg nincs. Persze akinek esze van az ezt simán kijátssza, és felrakja FB-re is a cikket, meg egy független oldalra is. Így sokan is látják, meg az FB-allergiások is rátalálhatnak.
Nem véletlenül alakult az egyszerûbb UI irányába a net. Ha megnézel egy TV távirányítót mindenhol a piros gomb a kikapcs, számokkal lehet csatornát váltani, és a hangerõ szabályzó ikonja is ugyanaz. A net ehhez képest még ma is elég eklektikus, holott lassan ugyanolyan széles lesz a célközönsége, mint a TVé. De ha megnézel pl egy autót a 20. század elejérõl, hogy mi procedúra volt csak az elindulás, meg megnézel egy mai start/stop rendszerû autót itt is ez az irány látszik: belül bonyolult, nagyon sokat tud, de kezelni meg egyre egyszerûbb.
Az más kérdés, hogy az egyszerûbb UI automatikusan facebook-ot jelent-e. Sok cég úgy gondolja hogy igen, mivel azt sokan élbõl ismerik és biztos kézzel kezelik, bármi más felületet meg meg kellene ismerniük, szokniuk.
Hááát... ezzel vitatkoznék. Saját informatikus(ok) igen is kell(enek) a cégeknek. Anélkül nem tudnak megfelelõ hatékonysággal dolgozni. De most nem errõl van szó.
A cikk fõleg azt kifogásolja, hogy saját információinkat (és itt most nem kimondottan csak a személyes adatokról van szó) önként és dalolva adjuk ki bizonyos cégeknek, akik azt utána saját tulajdonként kezelik, és akár korlátozzák az ahhoz való hozzáférést. Leegyszerûsített példa: Neked van egy nagyon jó elméleted a házi méhek csokoládé függõségérõl. Leírod és közzé akarod tenni. Felteszed mondjuk a facebookra. Van egy haverod, akit szintén nagyon érdekel a téma, de õ valamiért allergiás a facebookra, és nincs is oda regisztrálva. Jó eséllyel soha nem tudja meg, hogy neked ezzel kapcsolatban van egy "kiadott" dokumentációd, de ha mondjuk valahonnan meg is tudja, akkor nem férhet hozzá, mert neki nincs FB loginja, és nem is akar. Neked ugyan teljesen mindegy lenne ki férhet hozzá, hiszen magadban eldöntötted, hogy nem korlátozod a hozzáférést, de mégsem férhet hozzá akárki, mert a FB önkényesen korlátozza ezt. Na ez a problema.
Ahogy a legtöbb cég nem alkalmaz autószerelõt, vagy nem épít ki saját mobilhálózatot, úgy a saját informatikus gárda sem feltétlenül szükséges.
Na látod, de te kapásból fel tudtál sorolni 4 különbözõ internetes alkalmazást/protokollt. Lehet hogy nem tudatosan tetted ezt, de látszik, hogy anno valamit tanultál az internetrõl. Aki mostanában kerül internet elé, az már kikéri magának, hogy neki bármit is tudnia kellene a dologról. Õ "csak" felhasználó, neki jogában áll "butának" lenni. Ezt a fajta öntudatosságot a mai portálok erõsítik is. Mert az internetes cégeknek hasznosabb a "buta" felhasználó, mint az internethez jól értõ felhasználó. Éppen ezért sajnos lehetetlen elvárni, hogy saját weboldalakat szerkesztgessenek notepadban a tisztelt bloggerek. Az egyszerû felhasználóktól meg végképpen nem elvárható, hogy esetleg zsebbõl finanszírozzon tárhelyet magának. Cégek viszont igen is tarthatnának saját szervereket, nem pedig a facebookon, meg twitteren blogolni. Egyre több olyan cég van aki saját honlapjáról átirányít az említett portálokra további információkért. Na ez már igen aggasztó tendencia.
15 évvel ezelõtt még nem is használtunk a fõsulin webet, mert az lassú. Ment a Pine levelezésre, a gopher olvasgatásra, az ftp töltögetésre, meg volt aki mud-ot vagy mit is játszott (én spec nem).
https://www.iwhois.com/oldest/ A 100. domaint '87-ben jegyezték be. 22 évvel ezelõtt az internet még semmit nem jelentett, ezért a párhuzam is teljesen rossz. Az információ visszatartására kifejezetten szükség van a sok user miatt, akiknek így nehezebb ellopni az adatait...
Összeteszem a két kezem ha 20 év múlva lesz nem lesz 3. vh. Internet kb. úgy fogy kinézni ahogy most Kínában, minden kormány tudni akar mindent mindenkirõl. Hogy miért? Csökkenõ édesvízkészlet, energiahordozók, munkakedv (az új generációknál). Növekvõ környezetszennyezés, energiaéhség, populáció, munkanélküliség (ugye addig mindent automatizálunk), nagyobb és nyitottabb gazdasági olló. Ezek miatt több konfliktus, társadalmi elégedetlenség, növekvõ bûnözés. Még kevesebb gazdag és sokkal több éhezõ. Ez lesz 20 év múlva...
Ha ezt Lady Gaga írta volna a tweetjében könnyen lehet, hogy nagyobb lenne hatása...
FaceBook és társait lehet szidni de ha elszeparálódunk tõle akkor se nem oldjuk meg se nem járunk jól. Olyan mint a pénz. Lehet utálni és mondani hány embert tesz tönkre (vannak olyan bigott vallásosok akik meg sem érintik, nehogy tisztátalanok legyenek tõle), de helyette jobb ha inkább uralja az ember és jó dolgokra fordítja. Ha egyfolytában szapulja az ember attól csak neki csinál ingyen reklámot és az irányítást is átengedi neki.
Ezekkel kapcsolatos dolgok majd akkor fognak kiderülni mikor a facebook beíndítását támogató szervek, olyan keresõ elemzõ algoritmusokat használnak amik képesek lesznek az egyének szokásait hajlamait elemezve bármikor beazonosítani. Magyarul keressük a tenoristákat, meg ezt azt is mellé aztán használjuk reklámcélra is a megszerzett kiszivárgott személyes adatokat stb. Elszomorító hogy ez már mûködik és nem a fecebo..kal indult!
A sok facebookratyi, és fogalmuk sincs hogy kihasználják õket. De sokszor fogom én ezt még leírni minden hová...
Az biztos hogy meg ezer fele kepen fog valtozni a net.Nyilvan lesz jo es rossz irany is. Valoszinuleg 20 ev mulva nem ismerunk ra, olyan dolgok, olyan modon fognak mukodni, amit most meg elkepzelni sem tudunk. Mar az elmult 20 ev is fantasztikus. Ha osszehasonlitunk egy 15 evvel ezelotti karakteres weboldalt, egy mai agyon animalt, hd videoval megtuzdelt lappal, dobbentes a kulonbseg. Erdekes lesz majd latni kulonbseget, ujabb 15-20 ev mulva.
Az a lényeg, hogy a web alapjai szabadok maradjanak. Ez most nagyjából így van. Az, hogy ki mit épít erre, az már az õ dolga. Amíg az alapok szabadak, addig van lehetõség váltani. Bár az átjárhatóság tényleg probléma. LIKE
Az igazi problémát az olyan webbõl leszakított szolgáltatások jelentik, mint pl az ájtyúnsz. epül "We are unable to find iTunes on your computer." Hát még jó! :DD http://itunes.apple.com/WebObjects/MZStore.woa/wa/viewMovie?uo=2&id=396073779&s=143441&uo=2&v0=WWW-NAUS-ITSTOP100-MOVIES
meglepodnel milyen kurva sokan :d az ismeretsegi koromben pl ilyen iwiw toltal ejtve van es egesz nap a fb-n spammoljak a faszsagaikat az emberek
úgy hívják a jelenséget, hogy fejlõdés... nincs ezzel semmi baj, ha nem lesz az emberek elõnyére a dolog, akkor majd keresnek mást, ami elõnyükre lesz.
Nem kell messzire menni, ha az életbõl akarunk példát felhozni erre a problémára. A plázák ugyanúgy szigeteket hoznak létre a városi "tengerben" megölve a kicsiket, csak nézzétek meg a belvárost, ahol laktok... Eger jó példa, a híres belvárosból egy nagy hordó fos lett, mióta a pláza átvette a vezetõ szerepet. Egyik augusztusi este 22 órakor sétáltunk négyen a városban, szó szerint egyetlen emberrel sem találkoztunk egy kilométeren át.
A webbel ugyanez a helyzet: facebook vagy halál.
uditoen jo cikk. lajkolom
najo viccet felreteve tenyleg tetszett
Más volt a web akkor, és más most. Ma már webes fejlesztésekbe komoly pénzeket ölnek, és a Facebook és egyéb közösségi oldalak adják az "ingyenes" terjesztési lehetõséget, ami nélkül ezek az alkalmazások sosem készülnének el. Na jó, nem ingyenes, de mondjuk elõfinanszírozott. Webes alkalmazásnál ma "Facebook vagy halál" a jelszó.
Az meg valahol természetes, hogy egy millió dolláros fejlesztés vonzóbb a pórnép számára mint egy notepadban írt html oldal, ami a bácsi álma (tök jól megosztható, stb). Illetve az is természetes, hogy a Facebook kér valamit azért, hogy mindezt a szépet és jót szolgáltassa nekünk, és a fejlesztõknek. Mégpedig az adatainkat.
Szerintem elég gazdag õ ahhoz, hogy a pénz ne izgassa, a wiki szerint egyetemi tanszékvezetõ Angliában, plusz egy angol kormánytestületben dolgozik, tuti van mit a tejbe aprítania. Nem mellesleg tart egy konferenciát Svájcban, és többet keres vele mint te egy év alatt. Nem mindenki akar milliárdos lenni, az emberek többsége többre értékeli a kisebb vagyont, ha az nyugodt élettel jár együtt.
és milyen igaza van... a web alapötlete a szabad infó áramlás, most meg ott tartunk, hogy tonnányi oldal regelést kér, esetleg csak meghívásos. (most a tartalmakat ne nézzük, mert azért azok is megérnek egy misét...) Mondjuk szar lehet látni, hogy amit 22 éve megtervezett, ma már lassan nyomokban sem hasonlít az eredeti 5tletre...