Ha láttatok már valami jegyzetet, leírást például a neurális hálózatokról (ami azért még messze nem a tudomány csúcsa), az tele van(többváltozós) deriválással, meg integrálással, és esetleg még rondább dolgokkal is. Egyébként meg, ahogy mondani szokták: az egyetemen tanult dolgoknak legfeljeb az 5%-ára lesz szükséged az életben - csak sajnos nem lehet elõre tudni hogy melyik az az 5.
A deriválás az valóban nem nagyon kell a programozáshoz. Magyarországon viszont valami miatt az a gyakorlat, hogy villanykaron, gépészkaron stb-vel egybekötve oktatják az informatikus mérnököket. Mondjuk az algoritmus elmélet, számelmélet stb már azért hasznos lehet. Az, hogy mi lesz hasznos és fölösleges, az sokszor csak munkába állás után derül ki. Pl van ismerõsöm aki a Knorr Bremsénél programoz. Neki nyilván nem haszontalan, hogy tanult gépészeti dolgokat. Ilyen tudású szakembert egy 3 éves képzés nem nagyon tud produkálni.
Én egyébként úgy gondolom, hogy a 3 év alapképzés + 2 év szakirány a labormunkákkal ad annyi lehetõséget, hogy általános tudás és specializált tudás is lesz. Jól kell szakirányt és gyakorlati feladatot választani és akkor az ember azzal foglalkozhat, ami érdekli.
Tudom, én fél évente szoktam szájkaratézni a t üfsz-ével amikor valami fasz rátol egy zajforrást a kábelhálóra és a netnél elveszik a letöltési szinkron, de szerintük a modem logban az a sok error meg critical besorolás, az nem is baj, meg a 10DB-t ugráló snr-sem, aztán 2 hét baszogatás után végre körülnéznek és rájönnek hogy jéé igazam volt. Ilyenek a szolgáltatók. Õk okosnak hiszik magukat, az ügyfél hülye azért hívja õket.
De ez nemtudom hogy jön ez ahhoz hogy, a programozóknak megtanítják hogyan kell 3 db 3 fázisú erõmûvi generátort bekapcsolni egy szimulált országos hálózatra, vagy megtanítják hogy x évben y rájött egy olyan számítástechnikai trendre ami 1 évig igaz volt, amúgy nem de szentírás ma is, vagy hogy x évben megépítették az y számítógépet. Merthogy ilyeneket tanítanak. De pl az is hogy tudjon deriválni fejbõl (könyv használata nélkül), az is mire jó a programozónak. Hát persze lehet deriválnia kell az egyik programjának ha olyan témában programozik... de mi van akkor ha autógyári robotot csinál, vagy dns elemzõ programot, vagy vízlépcsõ vezérlõszoftvert? Akkor miért nem tanítják meg az autógyártás fortélyait, mikrobiológiával, és a folyadékfizikát, áramlástannal?
Szóval az a lényeg, hogy sokféle teljesen használhatatlan dolgot akarnak az emberbe verni, és sokszor specializálni akarják egy olyan irányba amerre az illetõ NEM akar menni, de mégsem választhat.
Azt imádom amikor a kompetenciamérésen lesnek a másikról. A kompetenciamérésen, aminek a világon semmi értelme, nem adnak rá jegyet, senki nem fogja nézni, nem, neki lesnie kell.
Lerajzoltam otthon egy papírra, hogy mi okozhatja gyújtáskimaradást az Astrámban (kb 10 alkatrész jöhetett szóba). És leírtam azt is, hogy mi a legvalószínûbb. Utána egy maszek szerelõ elakadt vele, egy maszek villamosságis elakadt vele, végül egy márkaszervizben 1 hét kipróbálunk sok mindent alapon megtalálták a hibás alkatrészt (amit javasoltam elsõ helyen). Õk se ésszel álltak neki, csak õk megtehették, hogy potyára megrendelnek minden szart, amit majd egy másik kocsiba betesznek késõbb.
Aki típuspéldákat biflázik az nem fog megtanulni gondolkodni. Aki nem tanulja meg a lexikális dolgokat, nem fogja tudni milyen lehetõségekre gondoljon.
Egy mai modern autó hibadiagnosztikája pedig vagy megy kód alapján (betanított munkás szint), vagy ha gondolkodni kell, ahhoz meg nagyon komoly háttértudás szükséges.
Nos, konkrétan igen. Unokatesóm mondta, hogy egy merci szervízben 50k volt a motorháztetó felnyitása egy felsõkategóriás kocsin ...bár nem úgy számlázták (:
"Egy orvos se csak azt tanulja meg, hogy kell felírni a Maripent, holott látszólag csak ennyi kell neki."
Meg az hogy tudja miért írja fel.... uh ez az érv fail.
Az autód elektromos részeit meg azért képtelen megcsinálni szervizben, mert a gyártók úgy akarják hogy ne lehessen... csak speciális szerszámokkal lehessen szétszedni, nem dokumentálják, aztért hogy toljad a márkaszervízbe, nehogymár egy maszek megjavítsa...
"Kb ilyen dolgok miatt képtelenek a szervizben megcsinálni az autómat ha valami elektromos kínja van."
Azért mert egyetemi/phd villamosmérnöki mennyiségû tudást raknak bele, és kurvaélet hogy egy szakmunkás nemtudja megoldani. Csak kiolvassa a hibakódot, megnézi mit jelent(és ezt nem iskolában tanulja) és megpróbálja megoldani. Ja és a hibakódolvasóért is fizetni kell rendesen. Mellesleg lehet csak olaj-,gyertya- stb csere kell...
A tipusfeladatoknak az a célja hogy megtanuld megoldani. Uána már lehet kombinálni, de elõtte még nem.
Hogy nem kell? Pedig nagyon sok munkahelyen már a normális szemlélethez is kellene az egy nagyságrenddel nagyobb háttértudás. Kb ilyen dolgok miatt képtelenek a szervizben megcsinálni az autómat ha valami elektromos kínja van.
Egy orvos se csak azt tanulja meg, hogy kell felírni a Maripent, holott látszólag csak ennyi kell neki.
@JMáté: A típuspéldákkal az a gond, hogy meg lehet tanulni õket megoldani, anélkül, hogy a konkrét témakört megértenéd. Ezt próbálják meg elkerülni. A valós környezetben magát a problémát is fel kel tudni ismerni, nem lesz mindig valaki ott mellettünk aki ebben segít.
Az megint más kérdés, hogy a magyarországi multik zöme felsõfokú végzettségû emberekkel tölti be a szakmunkát igénylõ pozíciókat.
Ez meg nem teljesen igaz. Ennyi diplomásnak is lehetne munkája, ha: - valami létezõ dolognak tanultak volna az egyetemen (és nem vendéglátóipari- és turisztikai szakmenedzsernek) - értenének ahhoz amit tanultak (például a tanári szakma kifejeztten híg)
Kicsit más irányba szeretném elvinni a beszélgetést: "Pritchard népszerû Fizika mesterfokon címû online tankönyve mindazonáltal kivétel, mert a kiadó folyamatosan figyeli az internetet, és ha rábukkan valahol egy feladatmegoldásra, a szerzõi jogokra hivatkozva leveteti a hálóról." Jól értem hogy most már kérdéseket is le lehet védetni? Mert akkor én levédetem az elõzõt. Ez a Pritchard nagyon jó tanár, hiszen mi sem szolgálja jobban a diákok felkészülését, mint az ha megtiltják nekik a feladatok megoldását (tudom, megoldhatják, meg is beszélhetik másokkal, hátha valaki egyszerûbb/szebb megoldást talált, csak ne lehessen rájuk bizonyítani).
Nem, a leendõ munkahelyén egyszerûen nem használja azt amit kipuskázott, mert nem kell :D mint az élet többi részén sem... ez a baj.
Látom a többség nagyon kiáll a puskázás mellett. Gondolom majd a leendõ munkahelyén is folyamatosan puskázni szeretne:D Képzeljünk csak el egy nyelvtudást szókincs nélkül.
A középiskolai oktatás tananyagmennyisége az agyi kapacitás tágítását szolgálja. Aki fõleg puskázik az kvázi nem fejleszti ezen területet.
Számonkérés: Lehet olyan dolgozatot íratni, ahol ne tudj érdemben puskázni. Vagy nagyon egyedi példák kellenek (sok munka a tanár részérõl) vagy nagyon sok kérdés szûk idõkerettel, nagyon részletekbe menõ kérdésekkel.
Aki a stricik jövedelmét irigyli az csinálja az õ munkájukat. Valahogy mégse megy a többség stricinek.
Ezt a funkcióját szerintem segítené, ha valamivel több idõ jutna gyakorlati feladatokra, együtt csoportokban feladatokat megoldani, stb... A hallgatás és jegyzetelés helyett, amivel idõ nagy része többnyire elmegy...
Nekünk volt gyerek aki a házi-dolgozatban benne hagyott olyanokat, hogy "az alábbi linkre kattintva érhetõ el" vagy "a fent látható képen" (nem volt kép sehol), de mivel a tanár is kb ennyire foglalkozott az egésszel, simán ötöst kapott
Az iskola egyben megfelelõ szociálizációt kellene, hogy adjon. Sajnos egyre kevésbé tölti be ezt a funkcióját (is).
Én is csak akkor puskáztam, ha csak memóriagyakorlat volt a tárgy: bemagol aztán visszaad, meg amúgy is lényegtelen az én szempontomból. Sajna a magyar oktatási rendszerben még vannak ilyenek...
Szerintem majdnem(!) az egész(?) középsulit és felsõoktatást ki lehetne váltani valami netre feldobott csúcs szuperül kidolgozott video anyaggal, ahol az ország legjobb tanárai összeállítják és felveszik videora. Szerintem jobb otthonról videon megnézni , mint az iskolába végighallgatni kora reggel és jegyzetelni nap mint nap. És az iskolába csak konzultációra, vizsgázni és gyakorlati órákra kéne bejárni. Nem is lenne szükség annyi tanárra.
Amit írtok, hogy azért puskáztok mert semmi értelme megtanulni, fasz tanárok, stb. Nos, járok egy nyelvtanfolyamra, "ingyen" van, a befizetett adókból megy, nem zsebbõl. Ha valaki bukta nincs semmi, mész következõ félévre újra. Ezen a kurzuson a beadott esszéket plágium-check-en futtatják át és egyetlen egy olyan dolgozat volt harminc fõbõl amiben 0% volt a copy-paste... Úgy copy-paste-elnek, hogy nincs tétje a dolognak, és ami még rosszabb: egy országban ha az ország nyelvét nem tanulod meg akkor magaddal szúrsz ki nem mással.
Szóval imho ez az "azért puskázom mert hülyeség a tárgy" ez egy óriási önámítás, hazugság. Azért csinálod mert lusta vagy, az uccsó pillanatra hagyod a dolgokat, és még saját magadnak sem mered bevallani. Marad az önigazolás... Ennyi és nem több.
Az iskola azért van hogy mindnen haszontlan dolgot megtanulj mivel az értelmes dolgokat már mindenki más tudja majd helyeted a nagyvilágban.
"minden értelmes ember puskázik" Jé! Akkor én nem vagyok értelmes! A fenti kijelentésbõl is látszik, egy nem értelmes ember is szerezhet diplomát. Akkor azt képzeljük mi lenne, ha az a sok értelmes még tanulna is... Azért mégiscsak a lustaság miatt puskáznak az emberek, mert tanulásra én sem sok idõt szántam. Mindig csodáltam azokat akik puskák tömkelegét készítették, hogy, de ráérnek! Én meg még lustább voltam, egyetlen egy puskát sem készítettem. Azért volt egy elõnyöm, ha érdekel valami, akkor a tanulását nem érzem elfecsérelt idõnek. (és a tanulás inkább megértést jelent nálam, mint bemagolást)
Nekem volt tanárom, aki dolgozat elõtt felajánlotta, hogy a cetlis puskákat átveszi és osztályozza. Mondván hogy az is, aki puskát ír, foglalkozik az anyaggal. Egész jó jegyeket lehetett szerezni.
Na, ez egy durva cikk. Tollba helyezett rejtett kamera, rágózásnak szimulált Bluetooth telefonálás, és errõl az egészrõl videót égetnek CD-re. Nos, tényleg eléggé kelet vagyunk, ha nyugat puskázási rendszere ennyire "vagány". Mindenesetre jó ötleteket lehet innen lopni, amiket a magyar professzorok még nem ismernek, szal' köszönöm a cikket. Bár az amerikában beismert "65%-unk puskázik" azért még mindig elég kicsiny szám a magyar "minden értelmes ember puskázik" mentalitáshoz képest. Vagy a kis papírcetli a bugyiban már nem számít puskázásnak?
Puskázás van, volt, lesz. Annyi a különbség, hogy most már lehet bérelni csipesszel a fülbe rakható kis hangszórókat, amik egy indukciós nyaklánc segítségével mûködnek, és kintrõl a haverod lesúgja az egészet. Ha nem turkálnak a füledben vagy állítanak egy medencébe mint a maffiánál nem buksz le :D Egyébként a sláger a ruhába ragasztott papírfecni nálunk is.
A klasszikus puskaírás, amit SK. a diák készít, ha más szemszögbõl nézzük, az is tanulás mert foglalkozik az anyaggal. Én is irkáltam puskákat, és miután végeztem velük, a dolgozatok alatt nem is igazán kellett, legfeljebb néhány bonyolult képletnél, vagy évszámoknál mert mikor írtam, jó része meg is maradt bennem. Az online puska sajnos nem tanít semmit. A diák nem foglalkozik vele, csak Copy-paste, és elfelejtve, így tényleg hülye marad. Az is tény, hogy a tanárok legnagyobb része leszarja a diákokat, ledarálja az anyagot, mert a tanári fizetése nem takarja be azt a minõséget, hogy rendesen foglalkozzon is a tanulókkal. Tisztelet a kevés kivételnek... A diák is leszarja a tanárt, fõleg mostanában. A tanár-diák tisztelet már régen nincs meg, sõt a tanárok "rettegnek" a diákoktól, mert ha véletlenül meglegyinti a gyereket, mert nem lehet máshogy megnevelni, a gyerek forróvonalon feljelenti a tanárt, és már ugrott is a tanár állása, megspékelve egy bírósági tárgyalással... És ezzel egyre több kölyök van tisztában és él is vissza a NAAAGY oktatási reformok miatt kialakult helyzettel. De a tanulás persze komoly csorbát szenved, marad a puska, és hála az információs szupersztrádának, és a modern telekommunikációnak, a puskázás kvázi internet böngészésben kimerül, és egy fikarcnyit sem dolgozik a gyerek egy saját puska megírásán, vagy ne adj isten tanuljon is !
Így van, csak kifelejtetted diákokat, és te is egy lehetsz (voltál) közöttük. Viszont tanulni azt minek, hülyeség, hiszen az analfabéta strici több pénzt keres, mint egy friss diplomás (meg mint egy nem friss). Csakhogy, a stricinek felkopik az álla, ha mindenki strici lesz.
fasz tanárok fasz tantárgyak, fasz tantervvel. Ez a problémája a magyar oktatásnak.
Amúgy ez érdekes, tehát a te azt mondod, amióta nyugati mintával megy az oktatás, azóta van puskázás?
Nem értem, nekem még a nagyanyám is mesélte, hogy náluk mik voltak az akkori puskázási szokások (pl ruhacetlibe írni). De biztos az 50-es években kezdõdött ez a nyugati minta
Én kétszer puskáztam még az alma materben, pedig az bizony nem ma volt. De igazából annak sem éreztem szükségét. Valamivel kevesebb sallangot tanultunk (oktatáselméleten például nem minden második szó került ki a kompetencia-projekt-mapping szóhármasból, hanem egyszerûen megtanították, hogyan érdemes. Az öreg Sanyit a portában még nem front office manager titulussal látták el, s nem húztak rá kék, security feliratú pulcsit, hanem õ volt a jó fej portás, aki mindig útbaigazított. És nem volt kivetítõ, nem volt internet, csak néhány tankönyv és a tábla - mégis megtanultuk, amit kellett, és nem volt igazán szükség a puskázásra. Nem is nagyon fordult elõ. Pedig nem voltunk épp angyalkák.
Átvettük szépen a nyugati mintát, csak épp azt nem tudom, minek. Nyugaton az oktatás százszorta gyengébb volt, mint itthon, küldték mindenhonnan a diákokat a hazai orvosi egyetemekre. Mondjuk akkoriban egy tanárt még becsültek is valamire. Mert hogy a puskázás, s az az ellen fellépõ módszerek az oktatás gyengülésének következményei, az nem kérdés.
Hát... Lassan egy éve kint vagyok a "felnõttek" világában, és dolgozom. Suliban volt rá példa hogy puskáztam. Nem is kevésszer. Az ok az volt, hogy órán semmi hasznosat nem mondtak, vagy ha mondtak, akkor úgy darálták le az egészet, hogy egy szót se értsünk belõle. De legalább leugattak, ha rákérdeztünk valami olyanra, amire az egész osztály bután bámult.
Viszont érdekes, hogy voltak olyan tantárgyak, amikben eszem ágában nem volt puskázni. Szeretnék elmesélni egy valódi történetet. Középsuliban a nagyon rossz gyerekek kategóriájába tartoztam, mindenki tudta rólunk, hogy suli elõtt/után azért megittunk egy sört, dumáltunk haverokkal, néha el is felejtettünk bejárni az elsõ órákra. Kaptunk egy új tanárt, aki iszonyatosan jól tanított. A reggelek szépen fokozatosan arra alakultak át, hogy reggeli sör mellett nem a csajozás, vagy valami más volt a téma, hanem az, hogy kinek hogyan sikerült megoldani a házit, amit az új tanárunk adott. Eszünk ágában sem volt soha lemaradni az õ óráiról, és soha nem is puskáztunk, mert tudtuk az anyagot. Konkrétan bûntudatom volt, amikor egyszer este jutott eszembe, hogy elfelejtettem megcsinálni a házit, ezért reggel hamarabb felkeltem, hogy meg tudjam oldani. Mindezt úgy, hogy a többi tárgy házijára igen nagy ívben és magasról...
Nem azt mondom, hogy szentté váltunk mellette, hanem azt, hogy a tanár hozzáállásán iszonyatosan nagyon sok múlik. Meg kéne válogatni hogy kik kerülnek tanári pozícióba, és iszonyatosan megdobni a fizujukat, és motiválni õket, ha megérdemlik.
És amivel elkezdtem a posztot: Most felnõttként egyáltalán nem érzem a hátrányát annak, hogy puskáztam. Nem tartom magamat hülyének, bár kétségtelenül vannak hiányosságaim (bár ezek 98%a nem a puskázás miatt van), de amik érdekelnek, azoknak utána tudok nézni, meg szoktam találni a kérdéseimre a választ.
Hm... Amúgy nem lehet hogy az oktatási rendszerben van a hiba, nem szerencsétlen diákokban? Persze amit a fejesek fent kitalálnak, az úgy is van meg mûködik, csak a sok buta kölök szerint rossz és azért nem teszik.
De komolyan, az egy dolog, hogy nem hasznos dolgokat tanítanak, de ráadásul szárazon (a tantárgyak túlnyomó része lehetne érdekes és élvezhetõ, csak ugye ahhoz képzett tanárok kellenének, adott eszközök és feltételek, egyszóval pénzt és energiát kéne rá áldozni). Az már ssak csoki a habon, hogy úgy kezelik a tinédzser gyerekeket, mintha felnõttek lennének, holott nem azok. Ilyen korban az ember felfogás más, az értékrendek is átalakulóban vannak. Ekkor lesz gyerekbõl felnõtt. Ha ilyenkor nem fogják meg a gyerek érdeklõdését a mûvészetek és tudományok iránt (amikor erejük teljében vannak), akkor soha.
ÉS csodálkozunk hogy az átlag ember buta és begyöpösödött?
Így van Magyarországon a gyakorlati oktatás egy nagy NULLA!
"Persze az oka az egésznek az erõszakos számítógépes játékok.." xD
Na és vajon a diák miért puskázik?
Nem tanítják meg a kölköknek, hogy értékeljék a tanulást, meg alig van gyakorlati haszna mindennek amit tanítanak. Sokkal hatékonyabb is lehetne az oktatás, ahol a diákok nem lázadnának (elég jogosan), persze a megoldás a mindenféle hi-tech puskázás elleni harceszközök. Még több stressz, még nagyobb elnyomás, még erõsebb lázadás. Gratulálok! Persze az oka az egésznek az erõszakos számítógépes játékok..