Szerintem ha annyival gyengébben teljesít, hogy 5-öt tudnak csinálni belõle, míg az amcsik 1db F-22-t, akkor az az F-22 10-et is leszed belõle egymaga.
Ez csak egy prototipus, 2019-re veszi fel a versenyt az F22-el... Amugy ez is csak a pénzrõl szól, kiváncsi lennék mennyiért passzolnak majd el egyet ilyet
ha az USA kifejleszt egy nagy felbontású hõkamerát, 5-ször annyi ilyen huli-muli géppel se érnek majd semmit...
minden bizonnyal õk nem azzal az elõfeltételezéssel gondolkodnak, hogy gazdaságilag egyenlõ vetélytársakról beszélünk, hanem azzal, hogy mondjuk Pekingnek 5-ször akkora forrása van arra, hogy repülõgépet csináljon. ;) Ide értendõ a számszerûsíthetõ pénzügyi elõny, és a munkaerõ megfizethetõsége is jócskán ennek a számlájára írható, de ettõl függetlenül még Washingtoné az MIT, szóval nincs ez még leírva... ;)
Nem értem miért pont az F-22 szedne le 10 ilyet? :o Mi van akkor ha 5 darab F-22est szed le 1 ilyen és 10-szer annyi J-20-as lesz mint F-22? Attól mert a kínai piacon a mûanyag játékok szarok, még lehet, hogy a világ legerõsebb gazdaságával rendelkezõ ország csak ki tud guberálni pár olyan mérnököt (vagy jobbakat) mint amilyen az USA-nak van.
Ami a hadrendbe állítást illeti, azért érdemes megfigyelni, hogy az F22-est már a 80-as évek végén elkezdték fejleszteni. Az elsõ repülése 1990-ben volt! És csak 2005-ben állt hadrendbe! Az 15 év az elsõ felszállástól. Szal ha csak hasonló ütemben is haladnak a kínaiak, akkor az a 2017-es hadrendbeállítás igen necces lesz, vagy erõs kompromisszumok árán lesz lehetséges.
Egyelõre a világ legerõsebb gazdasága az USA, és Kína egyelõre nem az innovációjáról híres... A jövõben ez persze változhat, de az még egyel odébb van. Ez a gép FORMÁRA hasonlít egy 5. generációs géphez, de ugyanígy ránézésre elmarad pl az F-22tõl. Lásd hajtómû... És ha még el is érné annak a szintjét, akkoris 20 év lemaradásban vannak:)
Jah, ha addig nem folyik le a drága festék az F-22-rõl. Volt egy ilyen hír nem is olyan rég hogy a gyakori esõs repülések lemossák az radarelnyelõ festék réteget a géprõl, és horribilis javítási költségeket idéznek elõ. Amúgy az oroszok-é elõbb lesz kész, az már többször is repült.
"rendelkezõ ország csak ki tud guberálni pár olyan mérnököt (vagy jobbakat) mint amilyen az USA-nak van."
Hát, ha ezek is olyan, mint akik nemrég azokat a gagyi iPhone másolatokat tervezték akkor asszem nincs mitõl félni :D Ha megfigyeled - mondjuk nem hadászati szempontból - az építészetben az elmúlt évek legnagyobb teljesítményét szinte kivétel nélkül Európai és / vagy Amerikai mérnökök segítségével hozták létre.
Meg azért a "made in csájna" kifejezés nem véletlenül lett az elmúlt 10-15 évben jóformán a gagyi megfelelõje...
De az tény, hogy Kína igen erõs haderõt képvisel, amit semmiképpen sem szabad lenézni. De ezzel az amcsik is tisztában vannak.
Az biztos hogy kínában értelmes dolgot mostanában még csak nyugati tervrajzok szerint alkottak, nyugati vezetéssel:)
Amúgy ha már azzal jöttök, hogy húdesokat legyártanak belõle: USA-nak azért van "csak" ennyi gépe (180+ F-22 azért nem kevés, és a maradék 2000 is a világ élvonalába tartozik), mert ellenség hiányában leépítették a hadsereg költségvetését. De indult már be 70 éve egyszer be a hadiipar ott, és le is hengerele a világot. EU pedig hasonló potenciállal rendelkezik gyártókapacitás és mérnökök szintjén is, csak ezt mégkevésbé a hadiiparra fordítjuk:)
Lehet kína egyszer tényleg ellenfél lesz majd, de egyelõre gazdasága 3ada mind az EU-nak, mind az USA-nak. És ez a 3ad is a mûanyagjátékok/porszívók szintjén mozog, az innovációhiányról nem is beszélve. Õk a nyugat gyarmatát jelentik most, csak más formában mint 100 éve.
I would gauge a modern combat aircraft’s capabilities by looking at the following features:
1. Access to offboard space, ground, and air-based sensors, particularly a capable AEW/AWACS system with a well-trained crew and robust data links.
2. Effective sensor fusion to allow the pilot to make use of all this information, as well as information from onboard sensors.
3. An integrated EW system.
4. An AESA radar with a high level of reliability.
5. Training and doctrine necessary to make effective use of all this data and equipment. Plenty of flight hours for pilot flight training, too.
6. Powerful engines (ideally capable of supercruise), with a high mean time between overhaul and failures.
7. An airframe with low-observable characteristics.
8. A robust air-to-air refueling capability (equipment, readiness, training).
9. Sophisticated and reliable precision guided weaponry.
10. A robust software and hardware upgrade roadmap, to keep this plane effective in 5, 10, and 30 years.
11. Maintenance procedures in place to keep the plane operating with a high mission-capable rate. And of course equipment that has been designed with easy access for maintenance and easy access for electronic diagnostic tools, and ideally a sophisticated health-usage monitoring system (HUMS).
This list is not in any particular order of magnitude. And I’m sure I’ve missed quite a few other key items.
The J-20 offers one item from this list (#7). I’m not convinced that the PLAAF has any other items from this list, although China seems to be making some progress with #9.
It’s kind of fun to watch the world fixate on this one item (#7). Then again, I still enjoy air shows, too. Pugachev’s Cobra maneuver, for example. Drives the crowd wild. Relevance to modern combat? Zero.
As for the F-35, it certainly has its problems, especially regarding the price tag. But most, if not all, of the customers and partners are sophisticated enough to have a list that’s a lot more comprehensive than the one above. And I’m sure the appearance of item #7 as a prototype in PLAAF markings affects exactly none of their thinking.
Nem tudom honnan veszitek ezt a sok marhaságot, hogy innovációban a kínaiak nagyon le vannak maradva. Attól, hogy mi a szemetet is megvesszük, ha olcsó, még nem jelenti azt, hogy csak olyat képesek gyártani. Rengeteg kínai tanul/tanult a legjobb amerikai egyetemeken, és a kínai egyetemek is egyre jobbak. Az amerikaiaknál az a baj, hogy egyre kevesebbet költenek kutatásokra, a kínaiknál viszont brutális a növekedés. Nem arról van szó, hogy most milyen erõsek, hanem, hogy 20 év múlva milyenek lesznek.
Miért, mi az amit õk terveznek? Van tapasztalatom az átlag kínai jómunkásemberrõl, akik csak azt képesek megcsinálni, amit pontosan megmondanak nekik, önállóan gondolkozni képtelenek. Ebbõl kitermelni egy innovatív mérnök-réteget nem lesz egyszerû. És biztos sokat költenek rá, de egyelõre semmi jelét nem láttam még, hogy ez megváltozott volna már, és ha meg is változott is, az a minimum 20 év ott van. Ezért is nem röhögök ezen a gépen:)
20 év alatt nagyon sok minden megváltozhat. Nehéz megmondani elõre mi lesz. Az tény, hogy naagy nagy kínai gazdaság alapját nagyjából az adja, hogy a világ legnagyobb cége - amik ugye nem kínaiak - kínában gyártatják le szinte az összes terméküket, mivel õk dolgoznak a legolcsóbban. Kb mintha Kína lenne a világ gyártósora. Így közvetve a külföldi cégek (telefon, IT, és még ezer másik) építenek gyárakat és adnak munkát nem kevés kínainak.
"Van tapasztalatom az átlag kínai jómunkásemberrõl, akik csak azt képesek megcsinálni, amit pontosan megmondanak nekik" Ja mert a magyar vagy bármelyik európabeli jómunkásember kurva innovatívan dolgozik:D Az átlag jómunkásember mindenhol ugyan olyan kisebb nagyobb eltéréssel.
Hogy mennyire potenciál kína, pár dolog: - kína rendelkezik több igen ritka, hadi és modern iparban használatos fém legnagyobb készletével. És ugye épp tavaly intettek be néhány esetében, hogy bocsi, de nekünk is köll nincs több export. Nem lehetetlen, amerika hiába indítja be a hadigépezetet ha nem lesz mibõl az F22-öt megcsinálni. - kínában baromi sok pénz van, és mivel a politikai rendszer is adott gyakorlatilag bármekkora költségvetést bármi mögé tudnak állítani. - ne nézzük le a kínai potenciált, amerikaiak se maguk erejébõl tartanak/tottak ott ahol, hanem az emigráns koponyáktól, lásd atombomba. Namost kína simán ráigér bármire, ha kell az ember megszerzik. - sokak szerint kína már most a vezetõ ipari hatalom, csak még jól ködösít nyugat. Azért elgondolkoztató, hogy a jövõ nagy durranása az afrikai kontinens kiaknázása során milyen nemzetek vannak már most ott az elsõ sorban. Bizony, kína a top-on van, mire észbekapunk az angol nyelvtudás helyett a kínaival lenne érdemes barátkozni :) - végül egy ellenérv. Az F22 ÖNMAGÁBAN nem sokat ér, ha nincs mögötte a háttér rendszer. Kína hiába gyárt le egy lopakodót, tudja ugyanazt mint az amcsi ha nincs meg a megfelelõ háttér akkor nem sokat ér imho. Hát ezek a gondolatok merültek fel bennem...
Ostobaság leírni a kínai oktatási rendszert, fõleg úgy hogy az OECD az USA-t "visszahelyezte" az átlagos szintre és Shanghai áll az élen:
A kínaihoz képest igenis kurva innovatív. A magyar képes megoldani IQ-tól függõen kisebb nagyobb problémákat, míg a kínai csak azt csinálja meg szószeriont, amit mondanak neki. Bár azt viszont hatékonyan:)
A lemaradás az lemaradás és pont. Az F22 1990! 2005-ben handrendbe állítva! Mire ez a kínai csuda tömegesen repül,addigra az USA UFO-kkal repked fénysebesség 1/4-ével,jó persze ez egy kis túlzás,de érdemes ezen elgondolkozni,hogy most mit tervezgethetnek az USA-ban,biztos nem vitorlázógépet.
-Más országokban is vannak ritka fémek, csak nem termelik ki. Helyesen, én sem örülnék neki, ha a szomszéd erdõt mérgeznék vele, jó helyen van ez a világ másik végén:) -A baromi sok pénz az csak akkor ér valamit, ha el is tudják költeni...Egy haderõ felállításánál nem a pénz számít háború esetén, hanem a technológia és az ipari kapacitás.
A kínai potenciál viszont valóban nagy, de ez elsõsorban a méretükbõl adódik. Másolásban, illetve a parancsok követése miatt hatékonyságban élvonalban vannak, ami miatt a felzárkózásban jók lesznek, de az élre töréshez ez kevés lesz.
Szerintem buklee csak a szalagon, éhbérért dolgozó szakemberekkel találkozott eddig, vagy még azokkal sem.
Az egyik kollégám utánaépítette a ZX-Spektrumot, csak épp ULA nélkül, mert azt nem tudott szerezni. Így jóval olcsóbb volt neki. És képzeld el, még mindig mûködik!!!
Ne haragudjatok de nem értem ezt a kínai lenézést. Ezek a kínaiak a több ezer éves kultúrájukkal már akkor alkottak amíg mi magyarok a pusztában azt sem tudtuk hova menjünk. És ezek a kínaiak mindenütt ott vannak. Régi megfigyelés az ázsiai turista nyakába lógó fényképezõ. Lehet sokat lopnak de inkább csak technológiát.
A másik meg, hogy nem hiába akarják a nyugatiak annyira kontroll alatt tartani. Van mitõl félni.
Szerintem önbecsapás lenne ha gõgbõl meg megszokásból lenéznék õket.
Ami pedig a kínai "lopakodót" illeti, most még csak a külsõ dizájnt látjuk. De hogy élesben mire képes, az jóval odébb van még. A kínaiak ugyan gyártanak mindent, de a világszínvonalat saját erõbõl még nem érik el. Az olimpiai csodacsarnokaikat sem kínaiak tervezték meg, a lebegõvasutat sem.
Ha igazi kínai munkát akartok látni, nézzétek meg milyen törésteszteket produkálnak az autóik!!!
A magyar jómunkásember márpedig innovatív, az más kérdés hogy a fejlesztései mindíg arra irányulnak hogyan lehessen kevesebbet dolgozni úgy hogy a fõnök ne vegye észre, vagy hogy a selejtet hogy tudjuk jónak eladni... ;)
"Hát, ha ezek is olyan, mint akik nemrég azokat a gagyi iPhone másolatokat tervezték akkor asszem nincs mitõl félni :D" Szerintem meg van ha 5-od áron gyártanak egy olyan telefont, ami cpu-ban kicsit gyengébb, és a kijelzõje csak nagyon kicsit kisebb felbontású, de olyan "fejlett" dolgokat beleszerelnek ami a szifonba lehetetlen (bt, sd kártyahely), akkor bizony DE :D
"Meg azért a "made in csájna" kifejezés nem véletlenül lett az elmúlt 10-15 évben jóformán a gagyi megfelelõje..."
nem ám! a nyugati cégek terjesztik, mert be vannak fosva... miközben minden elektronikai cucc made in csájná (igen még a fos apple cuccok is), na meg egész országoknak építenek "gagyi" mobilhálózatokat, és olyan olcsón gyártanak olyan jó cuccokat amikre a nyugati cégek nem képesek...
Elárulom most is tele van a piac 5öd árú a csúcsnál nem sokkal rosszabb telefonokkal, neves, nem kínai gyártóktól. Sõt bármely technológiára igaz, hogy a csúcs nagyságrenddel drágább, mint a következõ lépcsõfok.
Ajjaj ilyet leírni! Hogy "Csak nehogy terr..." Engem 4 büntiponttal jutalmaztak legutóbb ezért! Kíváncsi vagy mennyit kapsz érte. A Japán lopakodóról nem is tudtam.
"Ide értendõ a számszerûsíthetõ pénzügyi elõny, és a munkaerõ megfizethetõsége is jócskán ennek a számlájára írható, de ettõl függetlenül még Washingtoné az MIT, szóval nincs ez még leírva... ;)"
Pénzügyi elõny? Nofene, és ha a nyugat nem veszi meg a kínai biszbaszokat mibõl lesz pénze?
Munkaerõ megfizethetõsége? Azért vannak oylan dolgok, amiket nem lehet 13 éves gyerekekkel dzsunkákon összetákolni. Egy lopakodó vadászrepülõ például pont ilyen.
Szómiszó, jelenleg Kína jobban rá van utalva nyugatra, mint nyugat Kínára. HA elzárkózna az USA/EU/Japán trió kínától, az elején biztos nagyon nehéz lenne, de aztán beindulna a belsõ piac és a kényszer miatt az ipar.
Azt írta rá, hogy: nem kellett volna. Én sem értettem, csak utána nézegettem meg miért kapnak mások. Igen erõs, obszcén káromkodásért kaptak 1-2 büntit. Pedig ez a J-20 aztán nehogy a terroristák kezére kerüljön:)
Az MIT-n a posztgraduális képzésen résztvevõk 44% külföldi, annak meg közel fele kínai. Azoknak a külföldi mérnököknek az állására, akiket még mostanában alkalmaztak/alkalmaznak a nagyobb tapasztalatuk miatt, egyenként több száz olyan kínai jelentkezõ van, akik a legjobb nyugati egyetemeken végeztek, és Kínában hajlandók napi 12 órát dolgozni, annak töredékéért, mint amennyit az USA-ban keresnének. Shanghai
Peking
Dalian
Azért lett belõle négy bp, mert régebben minden cikkhozzászólás teli volt ezekkel a mondásokkal, aztán gondolom mint elrettentõ példa. Olyan ez, mint amikor a jogvédõk milliókra büntetnek valakit egy .mp3 zenefájl letöltéséért...
Szerintem Kínának már titokban min 10 év van lopakodó vadászgépe, mert a nyilvánosságnak bemutatott és majd pár év múlva hadrendbe álló gépek az éppen kifutó széria már :D
Volt nekik régebben, tudod? Csakhogy lebombázták tévedésbõl, a belgrádi nagykövetséggel együtt...
Olvasgattam a hozzászólásokat. A cégem többek között kínai termékeket importál, és ad el idehaza. Tény, hogy van néhány termék, amit még nem "loptak" le a kínaiak. De az a kisebb rész. Nagyobb részben a multik ott gyártatják a márkás cuccaikat, mi meg lefexünk a márkanévnek. Tudnék sorolni jópárat, de csak egyet, azt is név nélkül. Egy csatornatisztító berendezést kértek tõlem, pontosan meghatározta a megrendelõ, melyik márkára hasonlítson. Megtaláltam a kínai gyárat, amelyik gyártja a nagy-nevû német cégnek a kérdéses berendezést. Közölték, hogy szerzõdésük szerint piros mûanyag borítással nem árulhatják, jó lesz-e sárgával. (Mert a sárgáknak azt engedélyezték, hahaha.) Persze, hogy jó volt, hiszen 1/4 áron tudtam így a megrendelõmnek adni..... A megrendelõm azóta is elégedett a cuccal. Voltam kinn, elképesztõ dolgokat láttam. Pl. egy üveg 50% rizspálinka falun 150Ft, a városközpontban 2000Ft. Pontosan tudják, kinek mit mennyiért. Ha pl. egy kínai mérnök nem megy haza, pedig "invitálják", autóbaleset áldozata lesz. Úgyhogy inkább hazamegy. Mellesleg 1500 éve még a magyarok is így rendezték az alatvalóik dolgát, csak mi elfelejtettük, mert a demokrácia nem így mûködik, õk meg elõvették a 3000 éves könyveiket, hogy-s mint mentek akkor jól a dolgok, aztán meg letojják a felháborodott demokráciavédõket....
"Ami a hadrendbe állítást illeti, azért érdemes megfigyelni, hogy az F22-est már a 80-as évek végén elkezdték fejleszteni. Az elsõ repülése 1990-ben volt! És csak 2005-ben állt hadrendbe! Az 15 év az elsõ felszállástól. Szal ha csak hasonló ütemben is haladnak a kínaiak, akkor az a 2017-es hadrendbeállítás igen necces lesz, vagy erõs kompromisszumok árán lesz lehetséges."
Ha kész van egy prototípus, akkor csak elhatározás kérdése, hogy mennyi idõ után kezdik el sorozatgyártani. Lásd, II. világháború. Akkor nem kellett a szenátusnál kilincselni, hogy rendeljenek már belõle. Kínánál meg ilyen probléma nincs. Ha kell ezer darab belõle, akkor legyártják. Amerikában, ha a tábornoknak kell ezer darab, akkor meg elkezdenek lobbizni a különféle bizottságoknál, és kilencszer visszadobják, hogy az adófizetõk pénze másra kel, mire beadják a derekukat. Kínában meg telefon a pártközpontból, azt rákerül a pecsét.
"Nem olvastam el a cikket, de a kommentek alapján az esett le, hogy Kína le fogja bombázni az USA-t... :|"
lol Na ezért erre mernék fogadni nem kis összeggel... Nem kell félteni azokat az amcsikat...
"Szerintem Kínának már titokban min 10 év van lopakodó vadászgépe, mert a nyilvánosságnak bemutatott és majd pár év múlva hadrendbe álló gépek az éppen kifutó széria már :D"
Csak az a titkos, amit fejlesztenek. Ami már hadrendbe állított, azzal villogni szokás. Az ok pedig egyszerû. Ha nincs kész, akkor az ellen is belekezdhet a fejlesztésbe, de ha már kész van, akkor az ellent lehet megfélemlíteni.
Kína 7 év alatt átszámítva 720Mrd Ft-ból csinált 377 km vasutat, aminek a 75%-a híd/alagút, 7 év alatt, 50ezer ember dolgozott az ügyön. Felénk ennyi pénzbõl 15 km metró se készül el. Szóval el lehet gondolkodni az EU/USA felsõbbrendûségén, ha gyártásról van szó. A dolog másik szemszögbõl: Ha anyag és eszközköltséget nullának vesszük, mert ugye hídépítéshez meg alagútfúráshoz ugyebár 1 szaros csákány se kell, akkor 1 fõ, 1 hónapra lebontva: 720000MFt/50000fõ/7év/12hó=0,1714MFt, vagyis havi 171400Ft-ba kerül ott 1 fõ munkája úgy, hogy ebben benne van az általa használt gép, anyag, kisf.szom költsége is. Namost ezt nézd meg USAban vagy EUban - még ha nem közbeszerzésrõl beszélünk akkor is bejátszik egy 10x szorzó lazán, de lehet hogy 100x is. Vagyis teljesen reális felvetés az, hogy Kína lehet hogy nem tud fejlettebb vadászgépet csinálni az usákoknál, de 10x annyit biztosan szembe tud velük állítani, vagy akár többet is. És egy légiharc meg nem úgy néz ki, hogy felmegy 20 amcsi faszagyerek és lelõ 200 vágottszemû lámát. Mert mondjuk mi van ha azok a lámák nem az amcsi vadászgépekre hajtanak, hanem lopakodva, mély repülésben (mert lopakodók) megközelítik a köteléket, és kilövik a rakétáikat a hajókra/radargépekre/légi utántöltõkre? A lopakodókat nem pofozógépnek kell használni, hanem besurranni, akkora kárt okozni ami a gép értékének többszöröse, utána meg már tökmind1 mi lesz. Radar nem látja, szembõl b.szhatják az infrát is, akármilyen felbontású, semmi se látszik egy ilyen gépbõl, optikai megfigyelés meg víz fölött repülõ ellenség ellen nem elég hatásos. Szóval ha alacsony repülési profilban meg tudnak közelíteni rakéta hatótávnyira egy anyahajó köteléket, akkor onnan kezdve az amcsik kukázhatják az anyahajóikat, vagy legalábbis totál át kell gondolniuk az anyahajó hadviselésüket, mert az eddig arra épült, hogy az anyahajót semmi se tudja megsebezni. Ha az anyahajónak csak a felszálló fedélzetét megrongálják - bár Kínának van nukleáris torpedója, szóval nemigen szarakodnának a fedélzettel - plusz kicsinálják az Aegis osztályú cirkáló radarját, onnan kezdve az amcsi köteléknek meszeltek - lehet õket agyaggalambnak használni.
A kínai gazdaság egyedül nem lenne képes megelõzni a nyugatot, ahhoz a nyugat is kell! A modern gyarmatosítás már nem csak fegyverekkel történik. Lásd az izraeli elszólást, mikor kérkedtek vele. Tehát Kína nem fogja sohasem megtámadni az USA-t, mert nem áll érdekében. De a gyarmatait bizonyára szeretné megtartani, növelni és többek közt az USA-tól megszerezni (elsõsorban gazdasági úton). Ezért fontos a lopakodó, mint erõdemonstráció, hogy az USA sem gondoljon arra, hogy jó lenne Kínát móresre tanítani.
Ezek a képek azért lehetnek csalóak is. Kína esetében nem, de pl Dubai is így néz ki, de nem az arabok mérnöki tehetsége miatt. Ha látok egy doc filmet az összes mérnök, vezetõ stb Európai, a munkások indiaiak, az arabok meg max a pénz adják hozzá, eszet azt nem sokat.
Errõl a görög világbirodalomról azért pár szót ejthetnél... :-)
A kínai ipar nagyon fejlett, csúcsminõségû árut képes elõállítani. A hozzánk kerülõ szemét az importõrök nyerészkedésének köszönhetõ. Addig faragnak az árakból, míg a kínai elvtárs, azt mondja, jó még ebbõl az árból el lehet készíteni, de akkor a minõség erõsen romlik. És a kereskedõ, még tovább farag...
Innovatívak!!! Egy ismerõsöm kiment zoknit gyártatni, hogy majd csak talál egy üzemet. Némi félreértés után egy forgácsoló üzemben kötött ki, ahol egy maszatos, olajos ruhájú szakinak adta elõ, hogy õ bizony zoknikat szeretne. Az esztergályos erre közölte, a legjobb helyen jár! :-))) Fél órán belül, már a mintákból vállogathatott. :-DD
Ez mind szép és jó, de õk ezt azért tehették meg mert feláldozták az életkörülményeiket a gazdasági fejlõdés érdekében. Ennek pozitívuma az, hogy nagyhatalom lettek és egy szûk réteg élvezi is ennek az elõnyeit.
Hátrányai:
-létminimum alatt élõ emberek milliói -szegénység, fõleg vidéken -komoly környezeti károk(Sárga-folyó, Jangce nagyon szennyezett)
Tehát semmivel sem különb a nyugati, kizsákmányoló kapitalista világtól. Persze Nyugat- Európában vagy USA-ban azért többet engedhet meg magának egy egyszerû melós.
Azért, ezek a sárgák elég fanatikusak szoktak lenni. II.Vh, Vietnam, Kambodzsa, Korea. Rengetegen vannak. Az USA-ban is. Számszerû fölényüknél fogva, egyszerûen, bottal agyon agyonverhetnék a F-22-es pilótáit még a földön. Nem is értem, minek nekik légierõ...
"Kína lehet hogy nem tud fejlettebb vadászgépet csinálni az usákoknál, de 10x annyit biztosan szembe tud velük állítani, vagy akár többet is"
Es nem. Azt nem lehet a muanyagpoharak es a gumipapucsok gyartosoran eloallitani. Egyszeruen nincs megfelelo kapacitasuk high-tech katonai rendszerek gyartasara. Arrol mar ne is beszeljunk, hogy minden fejlettebb repulogepuk hajotmuve Oroszorszagbol szarmazik mivel azt egyszeruen a mai napig nem tudjak masolni.
"És egy légiharc meg nem úgy néz ki, hogy felmegy 20 amcsi faszagyerek és lelõ 200 vágottszemû lámát."
Amugy a Raptor eseteben kb. igy szokott zajlani es nem csak a vagottszemuek ellen, hanem meg a 4. generacios nyugati gepek, nyugati szemelyzete ellen is hasonlo eredmenyt tudnak elerni.
"Radar nem látja, szembõl b.szhatják az infrát is, akármilyen felbontású"
Ez a nagy baromsag. Ilyen gepuk eddig egyedul a Klingonoknak es a Romulanoknak volt. A bolygonkon levo "stealth" gepek, mind alacsony eszelelhetoseguek, egyik sem eszlelhetetlen. Foleg nem olyan szintu AEW erokkel ami egy CSG-nek van. Csak az a kerdes, hogy milyen tavolsagbol lehet oket erzekelni. A J20, jelenlegi formajaban nem tul eros ebben. Csak meg kell nezni a hatjomuveit (hatalmas radarreflexios feluletek). Meg majd pont az USA-nak fognak ujat mutatni, aki mar 30 eve hasznalja a technologiat...
"Kínának van nukleáris torpedója"
A kinai tengeralattjarok kb. a CCCP es az USA 50-60-as evek technologiai szintjen vannak. Azokkal meg ugyan nem kerulnek torpedoinditasi tavolsagba egy CSG-hez.
"meg tudnak közelíteni rakéta hatótávnyira"
Egesz pontosan milyen AShM rendszerrel szandekozod tamadni a hordozo csoportot?
"plusz kicsinálják az Aegis osztályú cirkáló radarját"
AEGIS osztaly nincs. Ticonderoga es Arleigh Burke osztaly van, ami rendelkezik AEGIS rendszerrel. AEGIS = Airborne Early Warning/Ground Environment Integration Segment. Annak a phased array radarjat mivel akarod kicsinalni? Arrol nem is beszelve, hogy mivel ezek halozati rendszerek, ha az egyik hajonak bukna a radarja, a tobbi felszini vagy legi elem atveszi annak a szerepet. Az AEGIS az nagymerteku szovjet 'saturation' tamadas elharitasara lett kifejlesztve ahol szazaval ropkodtek volna a szuperszonikus AShM-ek. Ettol meg nagyon-nagyon messze van Kina!
btw: Repulogep-anyahajo mar vagy 100 eve nem letezik. Ma mar csak repulogep-hordozok vannak.
"kína rendelkezik több igen ritka, hadi és modern iparban használatos fém legnagyobb készletével. És ugye épp tavaly intettek be néhány esetében, hogy bocsi, de nekünk is köll nincs több export."
Ezt a hulyeseget meg felejtsetek mar el!
Kb. hasonlo merteku keszletek vannak Californiaban is, amit csak a kinai dompingarak merteke miatt zartak be 2002-ben. Mar kb 2 eve dolgoznak az ujranyitasan, mely iden fog megvalosulni, kibovitett es modernizalt formaban.
Ezenkivul szinten a kozeljovoben nyilik meg a vilag legnagyobb REE banyaja Mount Weld-ben, Ausztraliaban, melyet $500 milliobol fejlesztettek fel.
Amugy Kina azert emelte fel az arat a REE-knek, mival mar olyan merteku kornyezeti szennyezest okoztak maguknak es olyan szinten kezdenek kimerulni a keszleteik a felelotlen kitermeles miatt, hogy nem tudjak tovabb folytatni ilyen tempoban a banyaszatot. Szoval ezt ne emlegessuk kinai sikersztorinak, mivel iszonyatosan megszivtak.
Nem kell itt túllihegni a dolgot. Nem lesz háború. Max hadgyakorlaton "lövik" majd egymást.
Tény hogy az USA el van adósodva. Elõbb utóbb csökkenteni kell a kiadásait. Mivel tudja? Leépíti a haderõt. A világnak viszont kell egy "világrendõrség". Eddig USA volt, a jövõben valaki más lesz az, valsz. Kína. Viszont az éppen aktuális világhatalomnak kell egy akkora hadsereg amivel az egész világon jelen tud lenni.
Ez csak elhatározás kérdése. Blackbird (nem egy kategória tudom) 1962 Elsõ makett 1964 Elsõ próbarepülés 1966 Szolgálatba állítás
"Ez mind szép és jó, de õk ezt azért tehették meg mert feláldozták az életkörülményeiket a gazdasági fejlõdés érdekében."
A kínai életkörülmények folyamatosan nõnek. Lassan de nõnek. Az emberek pedig nem a tényleges életkörülményük alapján érzik jól/roszul magukat, hanem csak a változásokat érzik. Ha azt érzik hogy nagyon lassan de folyamatosan könnyebbül az életük, akkor elégedettek.
Ellenpélda kis hazánk ahol, bár világviszonylatban az életkörülmények még jók (magas szintû orvosi ellátás, erõs szociális háló, nagy arányú saját lakástulajdon), viszont ez folyamatosan romlik. Éppen ezért az emberek elégedetlenek.
"Szómiszó, jelenleg Kína jobban rá van utalva nyugatra, mint nyugat Kínára. HA elzárkózna az USA/EU/Japán trió kínától, az elején biztos nagyon nehéz lenne, de aztán beindulna a belsõ piac és a kényszer miatt az ipar." A fejlett nyugattal mi történne ha hirtelen 5x-ére emelkednének az árak? Mert kb ilyen különbség lenne ha nyugati fizetést kellene adni az embereknek.
Viszont ha tul nagyra nonek azok az eletkorulmenyek, akkor mar nem fogja megerni a multiknak Kinaval dolgoztatni, tehat vissza fog esni a kinai gazdasag es vele egyutt az eletszinvonal is.
"A világnak viszont kell egy "világrendõrség". Eddig USA volt, a jövõben valaki más lesz az, valsz. Kína."
Kina kis esellyel lesz az a kozeljovoben. Megpedig azert nem mert nincs power projection kepessege. A vilagszinten amugy is erotlen hadsereget nem tudja a Fold legnagyobb reszen bevetni. Ehhez kell a strategiai legiero, a legi es tengeri szallitokapacitas, valamint nem art 1-2 CSG sem. Ezekkel Kina nem rendelkezik!
Viszont Kína mindent megtesz hogy ne nõjön túl gyorsan az életszínvonal. Az egyik ilyen az hogy a valutáját csak lassan engedi felértékelõdni. Ugye Japán meg a többi "tigris" esetében ez nem így volt. A Kínai gazdaság pedig nem fog visszaesni, csak átalakul. Folyamatosan az egyre nagyobb hozzáadott érték irányába tolódik el. Így növekedhet az életszínvonal is. A rabszolgamunka pedig megy tovább más országokba.
Idõ kell nekik persze. Az USA sem fog egy jó ideig lemondani elsõségérõl. 2020-2025 között lesz azonos szinten a gazdaságuk. Rá 10 évvel 2030-2035 között Kína már katonailag is azonos színvonalon lesz az USA-val. Mennyiségileg pedig fölötte.
Az USA-nak elõbb-utóbb vissza kell vennie a kiadásaiból. És ez a haderején is meg fog látszani.
Az USA most kb ott van mint a SZU a 70-es években. Erõs de már látszanak a problémák. A gazdasági problémák. A különbözõ fejlesztési költségvetéseket már most is rendesen csökkentik és ez a jövõben is folytatódni fog. Nem fogja tudni tartani az ütemet Kínával.
És ez a legenyhébb forgatókönyv, amelyben az USA bár elveszti elsõ helyét, de azért még dobogós marad. Az USA monetáris politikáját szinte mindenki bírálja. Ha nem megszorításokat eszközöl, hanem folytatja a jelenlegi mon. pol.-át azzal a dollár hitelességét ássa alá. Ha ez megtörténik akkor nem fog megállni a második-harmadik helyen. Akkor gazdasági összeomlás várható. És az amerikai szociális helyzetet elnézve, ebbõl nagyon csúnya belsõ dolgok lehetnek. Fõleg ha hozzávesszük, hogy az emberek nagy részének fegyvere van.
A nagyok számok törvénye érdekében felhívom figyelmedet, hogy az USAF nem csak F-22 gépeket használ most és a jõvõben sem.
Ez a gép egy techdemo / protó, semmi több. Még fel sem szállt. Az F-22 és F-35 estén az elsõ felszállás és elsõ hadrafogható wing között kb. 10 éves idõtávlat van úgy, hogy a jenkiknek jóval több tapasztalata van.
Reálisan hadrafogható és mondjuk egy tényleg valamire jó szerkezet ebbõl min. 10 év. A fegyverzet kérdése sem mindegy, mert a gép jó fegyver nélkül csak egy jó platform. Egy jó markolatú bicska, aminek életlen a pengéje...