Ismét akadt egy támogatóm, asszem lassan csinálhatnánk ennek egy facebook oldalt azt lehetne lájkolni agyba fõbe :D
Sajnos viszont nem ennyire mulatságos a helyzet teljesen igazat adok az elõttem felszólaló emberrel én is hasonló következtetésre jutottam és mint írtam is, általában arra kéne törekedni, hogy olyan tanítson aki ért hozzá. Lehet az felõlem felsõbb éves is, ha csinálta már gyakorlatban 1-2 évet amirõl dumál de ha nem, könyörgöm.....ne
na, ácsi egy pillanatra hogy hívják 5-6 éve a felsõoktatást: diplomagyár ma már minden h.lye szerezhet diplomát tényleg jó tanárok? - vannak, csak a magánszférában jó tanárok felsõoktatásban - nagyon ritka -> aki ért hozzá, az csinálja -> aki nem ért hozzá, az meg beszél róla (tisztelet a nagyon csekély kivételnek: erre tipikus példa a jog)
ja, és nem annyira keresett már külföldön a magyar munkaerõ? így van, mert a legtöbb diplomás végzettség felhígult pl. JÓÓ mûszaki szakember hiány van többféle tudás van: amit egyetemen, fõiskolán megszerezhetsz (szintén csekély kivételtõl eltekintve) jó nagy százalékát az életben soha nem fogod használni és az "alapkérdés": tudás: jó-rossz, olcsó-drága van az a mondás: akinek drága a (megfelelõ) tudás, próbálja ki, milyen a tudatlanság vannak igazán nagy gyakorlati-spieler diákok (értsd: aki JÓL csinálja azt, amirõl beszél) sajnos azonban NAGYON-NAGYON elvétve más dolog valamihez érteni és megint más dolog ÁT TUDNI JÓL ADNI azt a hallgatóságnak utóbbit semmilyen szintû szakmai tudás nem tudja pótolni és hát ne mesélje nekem senki, h 24-25 évesen egy diák nulla ÉLETBÕL vett tapasztalattal OPTIMÁLIS tudást, OPTIMÁLIS elõadói módszerrel tud átadni persze kivételek itt is lehetnek nekik buli, mert kapnak egy kis zsetont, a felsõoktatásnak meg jó, mert tudja indítani az adott szakot (kemény tandíjért), aki meg igazán ért hozzá, az nem megy el annyi pénzért oktatni, inkább csinálja 15x többért kivéve presztisz (itt is ellenpélda a jog)
a következtetés a tiétek
Ahova meg nekem volt szerencsém ott MVC-rõl a gyakorlatban nem is hallottak, SVN meg csak elvétve került szóba:)
A mi egyetemünkön, amit most szapulok és ezért a neve maradjon titkos, a c++-t nem szabványos c++ban tanítja a tanár és nem használ header fájlt, mindent 1 fájlban ír
Az tanítson, aki ért hozzá! A mi szakunkon közgés diplomával vannak tanárok, akik infót tanítanak, de alig értenek hozzá...
Sõt pl nálunk is C volt az elsõ nyelv könnyebb késõbb nehezebb feladatokkal. És igen mutatóktól egészen a többdimenziós tömbökig elég széles palettát be lehet mutatni, a strukturált programozás és az algoritmusok rejtelmeit stb... utána nálunk c++ volt és java aztán php(ezt már félig saját kútfõbõl) kb a sorrend jó is volt. Java kb végig meg is maradt. Amúgy valóban nem sokat ér fél év alatt úgymond beseggelni egy nyelvet, mert annyi is ér. De a legtöbb hallgató úgy van vele, hogy "á legyünk már túl rajta meglesz aláírásom azt csá, este megyünk inni haverokkal úgyis ". Döbbenet mennyire nem gondolkodnak elõre sokan. Az a baj, hogy az oktatók egy jó része is erre buzdít. Idézem egy BME-s profomat "Egy nyelvet két hét alatt is el lehet sajátítani így már felsõbb éven, mi az maguknak" Komolyan mondom így programozóként dolgozva a fejem verem a falba az ilyenek láttán, az az ember adott környezettel állítom mélyebben soha nem foglalkozott vele soha nem dolgozott. Mert ha csinálta volna a gyakorlatban tudná hogy egy Senior java fejlesztõhöz de még PHP developerhez is évek kellenek és rengeteg lefejlesztett projekt, amire elmondhatja magáról hogy jól tudom az adott technológiát. Sajnos jelen állapotban az egyetemi képzés olcsó tucatképzés, és az olcsó se nagyon áll fenn már, nem alkalmas arra sok esetben, hogy a valós igényekhez egy kicsit is megfeleljen, az oktatók pedig nem feltétlen azt oktatják ami kell, hanem amit tudnak. Sok esetben jobban le vannak maradva az adott technológiából mint esetleg az akinek leadja. De hogy egy valós körülmények között nem dolgozó felsõbb éves mi az istentõl lenne pl j2ee vagy c# császára esetleg c++-é vagy sima c-jé az számomra rejtély. Emberek tudjátok hány ilyennek a kódjával kellett dolgoznom a késõbbiekben és ne tudjátok meg miket láttam idõnként pedig a környezet csak PHP volt. Ettõl eltekintve nyilván van joguk oktatni, és megbuktatni az embereket, a való életben is van ilyesmi tehát sajnos ezen nincs mit meglepõdni.
Pascalban is "eléd lehet b*szni" nehéz dolgot, ahogy C-ben is könnyût. Ahány felsõoktatási intézmény annyiféle nyelven kezdik az alapokat. Például az Óbudain C#, az ELTE-n C++, a Pázmányon a saját fejlesztésû PLanG, a BMEn C, a Debrecenin JAVA. Ha jól tudom.
OFF: Nekünk C van elsõ félév óta és semmivel nem nehezebb mint a C++ :) ON: Nálunk akik tartják nem dolgoztak kimondottan programozóként tekintve hogy még õk is csak másodéves hallgatók, de gyakorlatra õk már külsõs cégekhez járnak.
C eléggé nehéz, ha teljesen új vagy a nyelvben. Pl Pascal az laza, meg lehet tanulni az alapokat. De most C-ben elég bsznak egy a+++b-t (ami igazából tök logikus, csak át kell gondolni) vagy egy több dimenziós pointer tönböt, akkor csak bámulni fogsz a fejedbõl.
Amúgy meg amit egyetemen tanulsz fél év alatt, szart se ér. Tanulhatsz fél évig Javát is elsõ félévben, akkor se fogsz azzal sehol se elhelyezkedni, mert fél év alatt NEM LEHET mindent megtanítani
Sajnos az a baj, hogy értem, és tapasztaltam is. ad 1. "És ha te még mindig nem jöttél rá, hogy mi az értelme ezeknek a tárgyaknak, akkor gondolkozz el egy kicsit rajta. Vagy ha nem buksz majd meg halomra belõlük, akkor rájössz..." - Nem buktam belõlük halomra, hanem átmentem belõlük az egyetemet pedig elég jó átlaggal zártam le közel 3 éve. És nem, nem jöttem rá mi volt az értelme pl egy IRF-nek vagy miért kellett analízisbõl vagy pl.: statiszikába úgy elmélyedni mikor az évfolyamnak pl.: olyan egyszerû dolgokról se volt fogalma mint coding standard-ak vagy verziókezelés. Csak mert munkába állásnál elsõ nap szembesülsz vele, és lehet ha ott cseszel el valamit az lesz az utolsó is. ad2. - Több munkahelyen dolgoztam és dolgozom jelenleg is és a legváltozatosabb végzettségû kollégákkal kellett együtt dolgoznom. Én ezt tapasztaltam, amit leírtam.
Tehát nem igaz, nem buktam meg, így írok. Értem az érvelésed de nem osztom a véleményed Nap mint nap kell egyetemet végzett "nagyon okos" emberektõl utasításokat kapnom, akik könyékbõl 2 poén között próbálják az aktuális trendeket kitalálni általában sikertelenül.
Ettõl eltekintve tiszteletben tartom a véleményed,amennyiben te is az enyémet :)
Én 19 évesen tartottam gyakorlatot és elégedettek voltak velem tanszéki és hallgatói részrõl is. Illetve jártam már 20 éveshez laborgyakorlatra és teljesen szuper volt.
Szerintem ez az egész cseppet se korfüggõ. Ismerek huszonéves fos oktatót és 60éves példaképet, ahogy fordítva is.
Most mi is amúgy a téma? Szerintem kerek perec el lett mondva, hogy (értelmesebb helyeken) hogy szortíroznak hallgatókból gyakvezetõt és hogy miért is van szükség rájuk (talán mert nincs 28371272 tanár erre). Ennyi. Nincs rá keret, hogy csak tanárok oktassanak, továbbá felnõtt emberekrõl van szó, akik már letették az adott tárgyból a vizsgát, jól is tették le és más tárgyakhoz is keményen konyítanak talán. Szerintem ez bõven elég indok arra, hogy gyakvezetõ lehessen valakibõl. Elmondhatom, hogy az 5 év alatt egyszer nem volt hátrányom se nekem se senkinek az ismerõsök közül azért, mert 1-2 évfolyammal felettünk levõ tanított. Tudták az anyagot és leadták jól.
És persze kivételek mindig vannak, mert volt pár balfasz is, de nekem szerencsére nem volt szerencsém ilyenekhez.
"ne alapozó hanem szakmai tárgyakból fogják meg az embert, ha már rostálni akarnak." - nem, te tényleg nem érted ezt az egészet
Bizony nem abból áll az egyetem, hogy személyre szabva adják ki az órarendet. És ha te még mindig nem jöttél rá, hogy mi az értelme ezeknek a tárgyaknak, akkor gondolkozz el egy kicsit rajta. Vagy ha nem buksz majd meg halomra belõlük, akkor rájössz...
Részben igazat adok neked de csak részben igen is nem mindenki tud belõle átmenni, és a való életben se lesz mindenkibõl pl Matematikus akinek 10-12 féle matematikát leadnak. Nem leszel közgazdász mert tanultál mikrót makrót és még sorolhatnám stb... Bizony az ember az élete során sok mindennel foglalkozhat de igazán jól csak pár dologhoz fog majd érteni. És bizony lesz olyan, hogy széttárja a kezét, és azt kell a fõnöknek mondani srácok ezt nem tudom megoldani vagy mert nem ez a szakterületem vagy mert nincs hozzá se affinitása se ideje, hogy megtanulja. A lényeg inkább az, hogy ezt már idejekorán tudatosítani kell az emberekben, kinek mik a határai mik az erõsségei és mik a gyöngéi. Mert lehetett pl Rembrant bármekkora festõ vagy Newton bármekkora matematikus jó felfogóképességgel és kézügyességgel térlátással és egyebek mégse hinném hogy ettõl elsõ osztályú ácsok vagy fegyverkovácsok lettek volna ha a sors úgy hozza. De nem akarok elrugaszkodni egy szó mint száz ne alapozó hanem szakmai tárgyakból fogják meg az embert, ha már rostálni akarnak.
"Ha valaki elhasal analízisbõl és valami olyan problémába fut, hogy elõ kell venni a diffegyenleteket, akkor mit csinál? Széttárja a karját, hogy hát bocs, én csak programozni szeretek? Vagy elkezdi bepótolni a lemaradását, csak most nem fél éve van rá, hanem 2 hete?"
Vagy ha éppen egy mozdony kombinált vezérlését programozza akkor be kell pótolnia a lemaradását a knorr rendszerû légfékek mûködésébõl, meg az igbt áramkörök és a 3 fázisú vontatómotorok motor és generátor módú mûködésérõl... Vagy megtanulni egy autó felépítését ha éppen autógyári robotokat kell programoznia :D jaaa hogy ilyet nem tanítanak! Pedig akkora esélye van hogy belebotlik ilyen feladatba mint egy olyan feladatba ahol análizis, meg az a másik már nem emléxem mi a neve tantárgyas matek kell :D
(lényegében tehát mindenféle programozási feladatba belebotolhat a világban, még is az análizis, meg a másik matek kötelezõ minden magyar felsõoktatási intézményben. Ez az ironikus.)
"Nem és nem sajnos, az ember azért is tanul, mert meg akar élni belõle, ezt elõbb utóbb mindenki belátja. Érdemes ezért hasznosan mûvelõdni."
De ezt pont leszarják a magyar felsõoktatásban, tanítanak mindent amire nincs szükség, hogy kapjanak fizetést a tanárok :) (nemtudom hogy vesznek fel oktatót, lehet hogy ott is haveri alapon megy mint a politikában), és akárhogy vergõdsz nem fognak olyat tanítani ami hasznos :)
Azért az ilyen "mellékes" tárgyakból nem olyan lehetetlen átmenni. Csak szorgalom és kitartás kell hozzá, de akiben ez nincs meg, az mit fog csinálni a munkában? Nem fog mindig olyan feladatot kapni, ami neki tetszik, vagy jól fekszik. Ha valaki elhasal analízisbõl és valami olyan problémába fut, hogy elõ kell venni a diffegyenleteket, akkor mit csinál? Széttárja a karját, hogy hát bocs, én csak programozni szeretek? Vagy elkezdi bepótolni a lemaradását, csak most nem fél éve van rá, hanem 2 hete?
Bingó ott a pont:) Igen ez az egész mondandóm lényege olyat kell tanítani, amit el lehet adni. Mert ugye végül is azért megy oda az ember, hogy szakmát szerezzen.
Fatal: c nem annyira nehéz viszont a szintaktikája pl a c++ java c# php és még sorolhatnám hány nyelvben elõfordul, tehát megkerülhetetlen. De jó ilyen logikával tanítsanak ABAP-ot mert vagy FORTRANT.
Nem és nem sajnos, az ember azért is tanul, mert meg akar élni belõle, ezt elõbb utóbb mindenki belátja. Érdemes ezért hasznosan mûvelõdni.
Ezt viszont akárhogy forgatod, nem tudok rá válaszolni:) Nekem igazából mindegy, engem nem ez a része érdekel a jármûiparnak. Akit viszont igen nos...hát õ sajnos így járt. De tényleg vicces kicsit, hogy olyat tanítanak, amit sehol sem használnak már.
Megfordítom a kérdést. Miért pascalt tanítanak kezdõ nyelvként ha már alig van rá kereslet, gyakorlatilag semmi. Nem lenne jó inkább C-vel kezdeni? Hasznosabbnak tartom, és még mindig eladható, és akkor az általam leírt dolog is teljesülne.
Nálunk kb csak diákok tartanak gyakorlatot (bár, ha olyan tanszék tartja az órát, ahol van elég tanár, akkor nem diákok). De nincs külön gyak jegy semmibõl, szóval nem döntenek aláírásról...
Semmi baj nincs ezzel, lehet õ jobban el tudja mondani, mert velünk 1 idõs...
Ez rendben is van úgy ha: - Közben mint programozók pl fél állásban dolgoznak valami cégnél vagy ilyesmi - Dolgoztak már a való életben mint programozó Akkor no para:)
Persze hogy oktathatnak, sok szakon elég hogyha az adott tárgyból jól teljesített és már tarthatja is belõle a gyakorlatot, nálunk így megy a programozás a másodévesek tartjá nekünk, soknak a mi évfolyamunkból van középsulis osztálytársa is, nincs ezzel semmi gáz hogyha tényleg tudja mirõl van szó és normálisan el tudja magyarázni, meg persze nem él vissza a hatalmával, az õ munkájukat is felügyeli egy tanár általában vagy egy phd-s
Nem és ha belegondolsz nem is errõl van szó, hanem a tipikus szakmai tárgyakról leginkább :) "Mea culpa, mea culpa mea maxima culpa" Így korrigálok, így értettem. Amúgy érdemes azon elgondolkozni, hogy pl. Biot-Savart tétel vagy Bernoulli egyenletnek van-e értelme pl. IT szakon. Amikor annyi más ennél sokkal hasznosabb dolgot lehetne tanítani. Mert attól még, hogy valaki pl nem jó analízisbõl vagy elkaszálják statisztikán mert nem tudja istennek se letenni. Vagy pl IRF-en vagy IM-en ha BME-t nézzük vagy a G*jd*s féle Adatbázisokon még lehet jó programozó. Erre a szokásos reakció: "de hát aki ezt se tudja megtanulni abból soha nem lesz komoly szakember mert lám nem tudta ezt a lécet se átugorni" Erre mondom én, hogy a fenéket nem. Akik egy cégnél a saját erejükbõl mindenféle komolyabb képzés nélkül vagy esetleg félbe hagyott tanulmányokkal jutottak el vezetõ programozói státuszba sokkal többet tudnak mint egy friss diplomás. Lényegesen szorgalmasabbak is sokszor, tisztelet a kivételnek és még szerények is, pl fizetés terén. S késõbb is megmaradnak a különbségek, nem tudod majd behozni õket. Mert nekik a vérükben van az, amit neked csak tanítottak.
Ez pedig óriási különbség.
Persze van ellenpélda is rendesen, de én úgy vettem észre, hogy az élet ezeket a self-made-maneket igazolja inkább, bár sokszor szerényebbek és sokkal kevésbé megbecsültek mint akiknek valami papírja van.
Konkrétan ismerek olyan embereket, ilyen módon jutottak valamire és óriási tisztelettel adózom nekik, fejet hajtok elõttük pedig nekem papírom van. Hogy mást ne mondjak, pl egyik ilyen közülük egyetemi doktoranduszoknak segít és tanulmányi rendszer fejleszt annak az egyetemnek is amirõl õt pl kirúgták :) (nem közvetlenül hanem egy cég útján)
Nem csupán felsõbbéves, nagyobb tudása van, mint a hallgatók 90%-ának. Demonstrátori pályázathoz 5-ös kell az oktatandó tárgyból és legalább 4,5 körüli átlag. Ha sok gyakvezér kell, akkor talán a 4,0 is elég.
Amúgy papírokat félretéve. Szerintem az vezessen gyakot és tartson elõadást aki valóban ért hozzá tehát a gyakorlatban is csinálta. Persze ez nem így van egészen, de ez lenne a jó.
Igen embere válogatja, sok jó tanárom volt anno nekem is. Személyesen is sokat köszönhetek nekik. Csak néha úgy érzem egyre kevesebben vannak az ilyenek...
Nekem volt olyan tanárom, akihez nem szívesen kerülnék vissza. Viszont a fiatalabb tanárokkal eddig semmi gondom nem volt, jól fel tudják dobni az órákat, van, akinél konkrétan végig röhögjük az egészet, olyan szövege van.
Elsõ félévemben egy nálam fél évvel fiatalabb lány volt az analízis gyakvezem (csak nulladik osztály miatt csúsztam egy évet) és teljesen jól elmondta az egész anyagot a "mi nyelvünkön". Inkább a fiatalabbakat preferálom én is bár tény, hogy becsúszhat egy-két olyan akinél csak hitetlenkedik az ember, hogy hogyan vezethet õ egy kurzust.
Köszönöm a választ, erre lettem volna csak kíváncsi.
de igen, befejezte, sõt, 2 sulit is befejezett, az alapfokú egyetemi képzést (bsc), és mesterfokút (msc) is, csak ezután kezdhet doktori tanulmányokat (phd). azért nézzél utána az ilyen dolgoknak. (ez másoknak is szól, elég sokan írnak ide sületlenségeket)
Ez természetes, hogy így van sõt ennél még durvábbak is vannak. Pl amikor az ember kifog egy igazán hülye fõnököt, aki még baromira okos is és mindenbe beleszól. Vagy Hr-es kis 20-25 éves platinaszõke mûkörmû plazacicák döntenek pl arról ,hogy az illetõt felveszik-e vagy nem esetleg marad-e a cégnél. Neked mondjuk lehet, ez annyit tesz, ma-holnap nem tudod mibõl tartasd el a családod. Õ pedig vígan este elmegy bulizni, másnap pedig a manikûröshöz és egyáltalán semmilyen szívügyet nem okoz neki, hogy emberek sorsával dobálózik. Miért is tudná hiszen sosem érezte, a fõnökúr lánya így került a céghez és ott is marad amíg világ a világ
Ez egy extrém példa, de ha belegondolsz nem is annyira sok ilyen van manapság és egy részét én is tapasztalom. Ne legyél ezért ilyesmin meglepõdve, hogy pl mennyi idõs a feljebbvalód, vagy hogy mennyit tud. Megbuktathat? Tudod, hogy igen mert megvan rá a joga. Ennyi
Öreg, vki befejezi a sulit, friss diplomával elmegy egyetemre oktatni, ugyanez a szitu nem? Elõbb még õ ült a padban, most meg már a másik oldalon áll, ez így mûködik... Fõnököd is lehet annyi idõs mint te, sõt fiatalabb. Meglepõ, h ilyenen meglepõdsz...
Nem csak ott vannak problémák, azon a téren van személyes tapasztalatod? Csak mert az egész felsõoktatási, sõt, a komplett oktatási rendszer reformra szorulna. Persze az alapok maradnának, ugyanis nincs szükségünk amerikai színvonalú oktatásra idehaza. A porosz alapokon nyugvó oktatási rendszert alapul véve kellene újragondolni az egész szisztémát.
Sõt, ha pár évvel fiatalabb akkor is tudhat többet. De én azt mondom ne oktasson olyan akinek semmi valós tapasztalata nincs az adott témakörben. - Tehát nem dolgozott az iparban - Csak egyetem berkein belül kutatott - Nem rúgták ki életében legalább egyszer - Nem tudja leadni az anyagot - Nem is érdekli a leadott anyag csak a hallgatók szívatása - Egyáltalán nem naprakész a leadott anyaggal - Az általa oktatni kívánt ismeretnek köze nincs a valós igényekhez. Kortól függetlenül. Két egyetem és három szak után több év kemény munka után nekem ilyen tapasztalataim vannak. Persze ezzel lehet vitatkozni :)
jah, hát jegyet én nem adtam, csak gyakorlati oktattam. A tanár osztogatta a jegyeket, az más kérdés hogy attól függetlenül hogy csak pár évvel idõsebb nálad, még tudhat sokkal többet mint amit te valaha fogsz, ha olyan környezetben nõtt fel, vagy csak folyamatosan képzi magát mert érdekli a téma.
hülyeség ezen vitázni. emberfüggõ, amúgy meg úgy vettem észre hogy a fiatalabb tanároknak több "affinitása" van (még...) oktatni mint egy kivénhedt kecskének aki szarik az egészbe (ez akkor baj ha nagy a szórás az õ tárgyánál)
nem értem mi a probléma, õk már doktoranduszok, már van mesterszintû diplomájuk, vagyis már tudják, amit te még csak most tanulsz. és nemhogy csak okatathatnak, hanem kötelezõ nekik, benne van a tanulmányi programjukban, kreditet kapnak érte.
Az életkor nem érdem, hanem csak állapot. Gyakvezetõ jellemzõen a (valamilyen területen) kiemelkedõ képességûekbõl lesz, akiknek megvan az erkölcsi fejlettségük (értsd legalább 5 évvel a korcsoportjuk elõtt járnak), hogy ne a hatalom és a kiskirálykodás miatt oktassanak.
az alaptémán, hogy jobban megértem a phd-s gyak vezetõimet még mindig nem változtat. És eddig hál istennek nem találkoztam olyannal, aki a tudását a hatalommal pótolná :)
Azt elhiszem, hogy munkahelyen, teljesen más a felállás... Dolgoztam már úgy, hogy nekem kelett idõsebbeknek megmondani mit csináljanak, bár velük is jól elvoltam.
Ha végzel, leszel egy középvezetõ (diplomával minimum) 24 évesen. Reméljük nem lövik ki a 40 felettieket. De, ha igen, akkor is ott lesznek a 40 évesek. 16 évvel öregebbek. Érzed? :-)