Egyre jobban úgy érzem, hogy gond van az oktatással. Ismét csak az IT-re gondolok arra volt rálátásom. Találtam megint valamit, ami érdekes lehet. Bõvebben itt! Ezen pedig már nem lehet változtatni, az elméleti anyag semmit se ér gyakorlati tapasztalat nélkül. Egyre jobban úgy érzem, hogy az igazán tehetséges emberekkel nem tud mit kezdeni az oktatás. Nekem végül is mind1, de valahogy nagyon elszomorít a dolog.
-.- ez itt a reklám helye Tudja a fene mondjuk BME-s állásbörzén magam is voltam :)
A Budapesti Mûszaki Egyetem kommunikáció szakos hallgatói vagyunk, az állásbörzék tavaszi szezonjáról készítünk felmérést.
Ehhez kérnénk egyetemisták és frissdilomások segítségét az alábbi kérdõív kitöltésében, amely mindössze néhány percet vesz igénybe.
Ami a legfontosabb, akkor is nagy segítségünkre lehetsz, ha nem szoktál Állásbörzékre járni!
E kérdõív teljesen anonim, a kitöltõk adataira semmilyen formában nem lehet következtetni belõle.
Együttmüködéseteket elõre is köszönjük
e88b
Az valóban, de ez ezerbõl egy eset volt.. :) És valószínûleg nem nálunk egyedi.(lehet hallani igencsak komolytalan iskolákról amelyeket lehetetlen nem elvégezni ha akad havonta egy szabad hétvégéd olvasgatni fél órát)
Ellenpéldaként: nem egyszer-kétszer írtunk olyan zh-t, amelynél az elõadóban 3 tanár és 5 segéd (öszesen nyolcan) mászkáltak, bevezetésként 15 percen át csak a zh megírásának gyakorlati eljárási szabályai és a retorziók rendszerének ismertetése felért egy bûnügyi per kezdõtárgyalásával... :) Voltak nem normális tanárok...
Köszönöm, hogy elõhoztad ezt a példát mert részben a saját állításaimat is alátámasztja. Gyönyörûen megállod ezek szerint a helyedet mint "Folyamattervezõ és áramlástechnikai mérnök" ahogy az adatlapodon is olvastam de mint írtad is
"BTW, gépészként én örülnék, ha tudnék prgoramozni legalább pimitív Matlab szintent, de nem tudok. Pedig kibaszott jó lenne. Egy házim volt és 2 hétig izzadtam vele. Megsemmisítõ volt látni, hogy a csoporttárs leült és fél délután alatt megcsinálta, szebben, mint én.... "
Tehát nagyon jó vagy egy bár szerteágazó mégis valamennyire behatárolható területen, de mégsem programozol és ha ilyen feladatot kapnál akkor óriási nehézséget okozna (magad írtad csak levontam a konzekvenciát). De ez nem is baj, én magam se voltam sose jó pl fizikából és igen valószínû bármennyit is tanulnék nem tudnám ellátni olyan jól a te munkaköröd mint saját magad.
Tehát ismét csak ott vagyunk, hogy mindketten mégiscsak speciális területeken dolgozunk még ha mind a te mind az én területem eléggé szerteágazó is, de mindketten ugyanoda jártunk és az alapképzésbe nem voltak akkora különbségek elsõ 1-2 év mégis te másban domborítasz most mint én és nem tudnánk egymás feladatát ellátni. Ezért mondom én, hogy mennyivel jobb lenne pl infósnak ha idejekorán 2. 3. évben már tudná mi az ami érdekli pontosan és akkor arra rágyúrni. A gyakorlat a lényeg és biztos, hogy marha sok elméletet is meg kell tanulnia adott spéci részterületre is, anélkül mint mondtam valóban nem meg, de mind ezt mind pedig a gyakot máshol is tudja használni.
Akkor miért nem az egyetemi általánosabb gyakot tanulja? Teheted fel ezek után a kérdést jogosan. Erre a válaszom, mivel egyetem után az illetõ úgyis egy jó meghatározható körben fog dolgozni (ISMÉT csak IT-ról beszélek) mekkora pluszt jelentene neki, ha normális gyakorlattal rendelkezne ekkorra. Ezért tartom fontosnak a gyakorlat orientált speciális képzést fõképp utolsó 1-2 évben. És mellette akár a munkát is. De a szemléletem nem akarom ráhúzni minden szakra és szentenciára csupán az INFÓS szakról beszélek. Szerintem ott kellene ezeken javítani. Másról nincs jogom nyilatkozni, mert nem a területem :)
Élõ példa. Lehet, hogy a bátyám tud programozni és adatbázist kezelni, de, ha csak egyszer kellene mûszaki feladatot programoznia meghalna, mert már a ginmis fizikából is meghalna. Túlságosan kocka. Meg úgy alapvetõen. Él kis világában, de hogy mi van azon túl nem is nagyon érdekli. Ez szakmai és úgy átlagember szintjén is gáz szerintem.
Más példa. Nekem fogalamam nincs a erõmûvi mezõ/cella kiosztárssról, megszakítókról, trafótervezésrõl és n+1 villamos dolgoról. Viszont lagalább annyit felfogok és tudok, hogy vannak bizonyos mûszaki igények, amikhez léteznek technológiák. Erre kell az alapvetõ mûszaki szemlélet és a természetudományos téren való sziklaszilárd alap. Megértsd, hogy ezek miér kellenek. Enélkül olyan, mintha úgy programoznál, hogy csak a kalviatúra egyes részéhez férhetsz hozzá vagy nem is tudnád, hogy mi az a videókártya. Nem kell ismerni a legutolsó chipig, de talán ismerd meg a korlátait vagy azt, hogy egyáltalán létezik ilyen. Alapképzés nélkül ez nincs, vagy kurva sokat kell olvasnod.*
BTW, gépészként én örülnék, ha tudnék prgoramozni legalább pimitív Matlab szintent, de nem tudok. Pedig kibaszott jó lenne. Egy házim volt és 2 hétig izzadtam vele. Megsemmisítõ volt látni, hogy a csoporttárs leült és fél délután alatt megcsinálta, szebben, mint én....
Ma alapszinten igenis "polihisztornak" kell lenni. Nincs titkárnõ, aki intézi a levelezésem, nem fordít helyettem senki, ha kell egy doksit összerakni, akkor én teszem meg n+1 féle pdf, kép, faszomtudja milyen formátumból konvertálva. Nem azt kell tduni, hogy hogyan csinálj egybõl kékhátteres film trükköt, de ma nem hátrány, hogy hangot és videót vágj, fotót szerkessz, stb. Döbbenetes, de sokan ma egy ajtót nem tudnak beszerelni, vagy két kábelt összetekrni, ha az kell. Kis túlzással már villanykörte cseréhez is szerelõt hívnak. Találkoztam olyan 17 évessel, aki egy csekket nem tudott feladni, vagy levelet megcímezni. Elképesztõ. Ide vezet a szakbarbárság és egyéb követelménybeli hiányosság.
(Anno az alapfokú szabályzástechnikában az, amit a tanárom mondott, hülyeségnek tûnt elsõre. Azt mondta, hogy az átlagember és kezdõ mérnökhallgató csak idõtartományban tud gondolkozni, frekvancitartományban nem. Idegen tõle. Aztán azt is mondta, ha az ember elkezd csak sokmindenre úgy tekintei, hogy "ez is csak jel", akkor egész érdekes dolgokat lehet kimutatni egyes fizikai jelenségeknél. Akkor mosolyogtam rajta. Pedig most már belátom igaza volt. Persze ebbõl valszeg te nemsokmindent értesz...)
Így visszagondolva nagyon kevés alaptárgyról gondolom azt, hogy felesleges volt. Ez több dolgot jelenthet.
1. A régi 5 éves osztatlan BME gépész elég jól volt összerakva. 2. Nem a vagyok kocka, azért nyitott vagyok mindenre. 3. Azért, mert valaminek nincs "5 percen" belül haszna, nem mondom rá, hogy hülyeség és felesleges.
Az egyetem megtanított rendszerszinten gondolkozni és felismerni az analóg / homológ modelleket, problémákat és fizikai jelenségeket. Ha talákozok egy új információval, akkor tudom köteni valamihez. Aki nem sajátítja el ez a a képességet, akkor a fonál analógiával élvbe, csak fonalakat tesz egymás mellé. Én hálót építek a fonálból.
Az a baj, hogy az IT egy nagyon szûk, túl elméleti és speciális terület, de te megpróbálód ráhúzni ezt a személetet a vilgára. Egy átlagember számára nem is érthetõ. Õ csak egy futó programot lát a gépén, nem kézzelfogható a termék. Egy ménök munkája viszont a teljesen elméletitõl odáig tart, hogy kimegy és õ mutogat és magyarûz a mûvezetésen, hogy "nem úgy kell csinálni, figyelj már rám Gazsi..."
A mérnöki munka annyira szerteágazó és széles, hogy még a spektrumát sem látom át, pedig az lennék.
* A sötétzöldek pont ilyen hülyék. Semmiféle alap nincs, ezért csak összavissza handabandáznak.
Örülök, hogy így gondolod bár nekem meg tökmás tapasztalataim vannak. Sajna én igenis sok felesleges cuccal foglalkoztam. Amúgy új kihívásokról annyit mondanék ez szerintem személyfüggõ, hogy ki mennyire tud autodidakta módon fejlõdni és megfelelni mind újabb kihívásoknak. De ez már a képzésen szerintem messze túl mutat.
Ismerek én nem egy profot, hogy gép közelébe se engedném legszívesebben mégis tanítja és sok olyat akit aki szerintük nem felelt meg az egyetemi kihívásoknak csak épp a való életben teljesíti röhögve a mind újabb és újabb feladatokat. De a szükséges elmélet meg igen kevés volt számára nagyobb részt pedig azt is munka közben sajátította el.
De megjegyezném újra, hogy IT szakokról beszélek. Ezzel arra akarok kilyukadni csak, hogy mert valakinek adtak egy szép nagy pecsétet a diplomájába még nem lesz majer mindenben. De ellentéte se igaz feltétlen. Azt se tartom igaznak, hogy aki elvégzett valamiféle fõiskolát agy egyetemet sokkal rugalmasabban kezeli az új kihívásokat. Mondjuk 30-an végeztünk anno az évfolyamban de 10 ujjamon megszámolom azt aki értett is hozzá, sokan közülük meg elmentek utána valami egészen mással dolgozni vagy pedig megragadtak egy szinten például az oktatásban és ha nem mondanám nekik, hogy kék az ég azt hinnék zöld. Ennyire nincsenek képbe a valós viszonyokkal, álomvilágban élnek.
Kérdeztem is õket miért mentek doktorira, amikor alapvetõen nem voltak se buták se annyira tehetségtelenek. A válasz kiábrándító volt. Nekik jó, hogy 3 évig szépen fizet nekik az állam bácsi mindent, doktori suli stb..
Egyetemtõl kapnak pénzt kajajegyet menzára és még koleszban egy egész szobát fejenként laptoppal és persze nettel +teló. Nekik ez így 3 évig piszokul megéri. ah kérem õk képzik pl a következõ generációt... Ez csak egy példa de sok ilyen van, tisztelet a kivételnek.
Ismertem olyan egyetemi oktatót aki nagyon értett hozzá és olyat is aki nem, hallgatóból is egyén függõ. De egyetemen kívül is sok olyat láttam ,aki meg csinálja nem pedig magyarázza. Az õ tudásukat szintúgy nagyra becsülöm.
Amúgy lehet velem vitázni nyilván de egyet senki ne felejtsen el én magam is hittem abban amit itt sokan írtak, 18 évet rááldoztam az életembõl a tanulásra de aztán rá kellett ébrednem, hogy a valóság marhára nem az, amit hittem. Én ennek a rendszernek a terméke vagyok :(
Áramlástechnikai gépészként végeztem és ilyen munkára is vettek fel. Aztán egy idõ után kazánokkal kellett foglalkoznom, aztán biogáz erõmûávekkel, aztán biomassza erõmûvekkel és n+1 dolgoggal, amiben csak az alapképzésemban kapott általános szemléletre támaszkodhatok. --> Kibaszottul nem volt felesleges. Ez hívják alapnak. A gyakorlat alapú célképzés hibája, hogy ha valami új jön szembe, szinte totál tehetetlen vagy, mert azt sem tudod, hogy mi merre hány méter.
"Vannak olyan gyakorlatok, melyek során a résztvevõk rengeteg információt kapnak, szándékoltan annyit, melyekre nincs is szükségük és a rendelkezésükre álló idõ alatt nem is igazán lehet ezeket maradéktalanul feldolgozni. A gyakorlat egyik célja, hogyan tudnak a rendelkezésre álló információval gazdálkodni, mennyire ismerik fel a legfontosabb összefüggéseket, eljutnak-e a probléma megoldásáig."
http://www.fn.hu/allas/20110331/munkahelyre_nem_polihisztorok_kellenek/ "Aztán módosítani kellene a tananyagot úgy, hogy közelebb legyen a teljesíthetõhöz. "
http://www.szakszervezetek.hu/index.php/hirek/1514 "A versenyszférában - különös tekintettel arra, hogy a multinacionális vállalatok generálják a legnagyobb keresletet - jelenleg a mûszaki végzettség iránt jelentõs az igény. Ennek a hazai képzési szerkezet nem felel meg, ennek az is oka, hogy az elmúlt idõszakban a felsõoktatás elsõsorban humán területek irányába terjeszkedett - írták. A minisztérium szerint a felsõoktatásban folyó gyakorlati képzés elavult infrastruktúrával zajlik, színvonala egyenetlen. Az utóbbi években a vizsgakövetelmények, a teljesítési elvárások fellazultak, ez a hallgatók jelentõs részében gyenge motivációt, valamint versenyképességi, terhelhetõségi hiányokat eredményezett. A nem rendszerszerûen mûködõ tehetséggondozás pedig nehezíti a valódi tehetségek kiválasztását." http://www.hir24.hu/belfold/222297/nem-versenykepes-a-felsooktatasi-rendszer.html "A tervben a többi között az olvasható, hogy a magyar oktatási rendszer egésze távol esik a gazdaság és a munkaerõpiac tényleges igényeitõl; jelentõs közpénzáldozattal olyan intézmények mûködnek, amelyek nem szolgálják a gazdaság érdekeit, és az államadósság növekedéséhez járulnak hozzá." http://www.eduline.hu/kozoktatas/20110308_tankotelezettseg_szell_kalman_terv_angol.aspx
Én most bölcsen hallgatok ^^ Hogy is mennek a dolgok mostanság...
Nálunk vezetett.
ZH-t íratott a tanár, de el kellett mennie sürgõsen, ott hagyott egy végzõs srácot felügyelni a ZH írást. Mindenki feszengve üldögélt a puskáin, odasandítva figyelték a srácot, mikor nem néz oda, stb. mire egyszercsak a nagy csendben felkiáltott: - Vegyétek már elõ a kib**ott puskákat, szerencsétlenek!
:)
Innentõl pad felett ment gátlástalanul a "fekete munka".. :)
sõt az nem elég ha hallgató csak hallgatja, és oktató csak oktatja. Ha egyik se érti :)
hallgató is "oktathat"? <--- igen!!! oktató is hallgat <--- IGEN!
VIK-en labor5 az adatbé azt hiszem. De most mindent lehet 6 felé bontani, mert minden nagyon gyors.
Akkor is feleslegesek az egyén számára ha nem az adott problémakörben dolgozik :)
PL tanulhatsz te molekuláris-biológiát is Mûszaki egyetemen a 20. század egyik nagy csodája volt az is. Épp annyi esélye van, hogy ilyen kutatóintézetbe elhelyezkedsz mint hogy a google egyik vezetõ fejlesztõje leszel. Annak viszont szignifikánsan nagyobb az esélye, hogy pl j2ee vagy c# fejlesztõ leszel. Talán nem erre kellene akkor gyúrni?:)
OFF
Amúgy nem tanulom ezeket már, köszönöm ismét elmondom én ezeken már mind túl vagyok. Így merek csak írni róla.
Ezeket azért tanulod, mert nem tudhatod elõre mikor fogsz a munkád során olyan problémával szembetalálkozni, amihez jól jöhet mondjuk, hogy te már hallottál arról az eljárásról. Illetve azért tanítanak számodra fölöslegesnek tûnõ dolgokat, hogy el tudd dönteni melyik irányba akarsz szakosodni.
Persze, a Markov láncok teljesen feleslegesek, végülis csak az IT történelmének egyik legsikeresebb találmánya, a Google PageRank rendszere épül rá. :)
Jártál 5 évig (gondolom) az egyetemre, ebbõl másfél évnyi tanulmányt feleslegesnek tartasz. Szerintem ez nem rossz arány. Nagyon szerteágazó az ipar, nem lehet azt és csakis azt tanítani az egyetemen, ami mindenkinek minden körülmények között, minden munkahelyen hasznos lesz.
PL azoknak amiket csak azért tartottak, hogy xy-nak legyen órája vagy, hogy szerencsétlen hallgatókat szívassak. Pár példa a teljesség igénye nélkül. (Az alábbi példák BME-s It szakokra vonatkoznak majd.) -Kezdeném a töménytelen mennyiségû analízissel, aminek több mint felét az életben nem használtam, és ahogy elõttem megjegyezték pont annyi az esélye, hogy belefutsz egy ilyen feladatba mint ahogy elõttem is írtak "egy mozdony kombinált vezérlését programozza akkor be kell pótolnia a lemaradását a knorr rendszerû légfékek mûködésébõl, meg az igbt áramkörök és a 3 fázisú vontatómotorok motor és generátor módú mûködésérõl" Pont annyi haszna is van. Nem azt mondom ettõl függetlenül, hogy nem kell csupán rostálni kellene.
- BME-n van pl ez bizonyos gyak. ami a legnehezebben megszerezhetõ 3 kredites labor volt talán harmadévben ilyen adatbázisok - webfejlesztés- hálózatelmélet cuccos volt Labor 3 vagy 4 néven futott nem emléxem már rá. Azt pl 3 felé kellett volna bontani és mindenbõl külön félév.
- Volt VIR nevû tárgy laborja, ami hogy is mondjam elég érdekes volt, valamiféle modellezõ rendszerrel dolgoztunk. Nem akarok neveket mondani, de pl más értelem nem volt, mint szépen szívattak a jó népet a beugrókkal 1x lehetett hibázni és utána bukott az egész. Másról nem szólt, és annyi haszna is volt.(megnyugtatok mindenkit adott labot 4-el az elméletit 5-el teljesítettem)
- IRF vagy IFM ? emberek ezek mi a lótúrók voltak, meg pl princet hol használnak ? De most komolyan, gondolom minden második cégnél. - Már nem is tudom melyik tárgy keretében tanultam Markov-láncokról. Bravó azóta se vettem elõ....
- Volt egy nagyon kedves nagyon aranyos ember akinek volt Adatbázisok órája Hp-nál is dolgozott és kedvenc idõtöltése volt fél vagy egész évfolyamokat meghúzni. Úri passzióból és mert megtehette. Pedig ez marha fontos lett volna, hogy jól tanítsák IM -et szintén. De jelen felállásban ezeknek így nincs értelme pedig fontosak lennének nem is kicsit.
A sor hosszú és még van jó pár a tarsolyomban, higyjétek el. Most, mielõtt ezeket leírtam elõvettem, leporoltam rég nem látott indexemet. Kinyitottam és összeszámoltam mennyi felesleges kacattal tömték a fejünket, és le merem fogadni akik ezeket megtanulták a felére nem emlékeznek. 13 ilyen tárgyat számoltam össze és még 2-3 -at lehetett volna összevonni. Az összesen vagy 15-16 magarán körül belül másfél évet úgy vittek el az életembõl ezek, hogy egy lépéssel nem kerültem elõrébb szakmailag. Ha ezeknek csak a felét értelmes tárgyak és gyak. töltötte volna ki, sokkal könnyebben ment volna a munka az elsõ cégnél ahova felvettek.
Amúgy persze ebbe is bele lehet kötni, nyilván minden hasznos valahol. Ilyen értelemben tanuljon minden mérnök pl kertészkedést mert egyszer úgyis lesz talán egy háza, vagy minden informatikus 4 féléven keresztül pszichológiát, mondván az üf.-eket is meg kell tudni gyõzni. Tanuljon mindenki állattartást és anatómiát mondván lehet hogy lesznek baromfik a házad körül és mennyire hasznos lesz ez akkor neked....
Kisarkított példák, de amit én itt leírtam az vezet valahova, nevezetesen változtatni kellene mert nem egy tanulmány foglalkozik ezzel (elõ fogok keresni párat és belinkelem) Egy doktorandusz talán jobban utána olvas a dolgokba, mielõtt leadja és próbál dolgozni mielõtt tanítani kezd. Talán eleve izomból azt mondja, baromságokat beszélek, de mint ahogy ti is õ is belegondol abba, amit én itt magyarázok. Kezdetnek ez pedig elég. Talán lesz egy olyan hallgató, aki utolsó 1-2 évben msc-nn elkezd munkát keresni egyetem mellett, hogy amire végez legyen gyakorlata és saját életét is megkönnyítse.
De mégis azt mondjátok minden a legnagyobb rendben van így :|
Szerintem nincs!
OFF
Minden, amit most leírtam ugye IT-ra vonatkozik én azt látom, azt tapasztalom. S kérek mindenkit, hogy ne vegye személyeskedésnek az itt leiratakt, mivel nem szándékozom senkit se megbántani pláne nem it fórumon keresztül.
Van aki sehol se lenne elõképzés nélkül. Nekem ott ért rá az agyam a bonyolult dolgokra. És pont a te általad lefikkantott matekos tárgyaknak (is) hála.
"A programozásnak szintve semmi "anyagköltsége" nincs, autodidakta módon is tanulható, mert a készterméked futtatható." Egy részére ez igaz is, de vannak konkrét technolgiák amiket jobb ha gyakorlatorientáltan oktatnak. PL nem egy vállalat el is küldi jó nagy pénzekért 3-5 hónapos továbbképzésre az oda került kollégát. Mert mint egy cég vezetõje nekem megjegyezte, nem is olyan régen. Egyre kevesebb kész embert kapnak, vagy legalábbis annak nevezhetõ egyént. Állandó költséget jelent, hát az utánaképzésük, ezért elsõsorban jó felfogóképességgel megáldott tehetséges embereket keresnek. Sajna a tehetséget nem az egyetemen mérik sem az észt, és ez megint csak személyfüggõ.
"Te ezzel azt mondod, hogy legyen programozó szakmunkás képzés a programtervezõ matematikus/mérnök informatikus helyett/mellett."
Igen ezt mondom, félig meddig mert erre van szükség, persze magasabb szinten úgymond. "Diplomás szakmunkás" kell úgymond ismét csak képletesen szólva, aki nem csak beszél róla hanem meg is tudja csinálni. Ettõl eltekintve fontos az elmélet anélkül való igaz semmit nem lehet, de ne oktassanak ár könyörgöm olyat aminek semmi értelme.
"A baj az, hogy csak programozásban tudsz gondolkodni"
Ezt bóknak veszem :) Igen alapvetõen ebben tudok gondolkodni, miért is? Mert ez a dolgom, ezért fizet az a 3 munkahely, aminél dolgozom jelenleg. Mint ahogy a mérnök mérnökként gondolkodik, a jogász jogászként és nem is értené mikrõl fecsegünk itt. (pl az említett technológiákat) Nem lehet mindent átlátni, ismerni, csupán pár nagyon szûk részterületet. Ezek egy részére ideje korán már képezni kell magát az embernek.
"Az, hogy az ember nagyon hatékony, nagyon "szép" kódokat produkáljon tetszik vagy nem nagyon kevés szegmensében fontos szempont az "iparnak", mûködjön és kés" Jól látod sajnos ez a helyzet nem vitatkozom vele. PL dokumentáció sok projekthez alig van de egy ER diagramot se tudnak sokszor mutatni nem hogy egyéb UML-t. Aztán néha jön egy friss diplomás és szépen belerondít több ember több éve kódjába. Vannak cégek, amik csak emiatt plusz embert alkalmaznak, hogy az ilyenek után lapátoljon. Erõforrás azonban nem mindig van. A lényeg az lenne szerintem, hogy gyorsan elfogadható minõségû kódokat gyártson az illetõ. Ehhez pedig akárhogy csûrjük csavarjuk a dolgot gyakorlat kell.
Abban is egyet értek, hogy jó pap holtig tanul. Mindig lesznek új technológiák, amiket már akár 30-40 éves fejjel el kell sajátítani. De ez már túlmutat az egyetemi oktatáson és eléggé személyfüggõ.
OKJ-t nem kell lebecsülni, amúgy ha van elég esze az embernek simán át tudja valahogy képezni magát. Ehhez ugyan kell elmélet is, meg marha nagy gyakorlat. De persze nem mindenre! És ezen van a hangsúly, a Jóistennek se lesz C++programozóból önszántukból javas csak ha a föld szakad. Vagy ha valaki belemászik a j2ee-be nehezen jön ki onnan és nem fog feltétlen SAP-zni. Aki pedig VIR-rel foglalkozik az nem fog hardcore coder lenni. Tisztelet a kivételnek. Az emberek mindig tudják a saját határaikat, kár, hogy saját maguk elõtt se képesek bevallani.
Te ezzel azt mondod, hogy legyen programozó szakmunkás képzés a programtervezõ matematikus/mérnök informatikus helyett/mellett.
Ott kezdõik, hogy szegény diák hova menjen gyakorlatra, mikor már lassan nekem sincs meló, ha meg van, akkor természetesen tegnapelõttre kérik. Hogyan illeszthetõ be ebbe a gyakorlat...?
Az az igazán szép a dologban, hogy a programozásban is ez a helyzet. Van egy rakás programnyelv. Persze némelyek elterjedtebbek és a legtöbb egyetem ezekre próbál apellálni, de egyáltalán nem tudhatod, hogy miben fogsz élesben kódolni. Az, hogy az ember nagyon hatékony, nagyon "szép" kódokat produkáljon tetszik vagy nem nagyon kevés szegmensében fontos szempont az "iparnak", mûködjön és kész, erõforrás avn szarásig (persze van kivétel!). Az viszont, hogy elboldogulj több nyelvben is és ne nézz értetlenül, ha egy olyan fejlesztõi környezet/nyelv elé ültetnek le, amit nem szakmai gyakoroltattak veled az egyetemen még egy munkahelyen belül is sokszor nagyon fontos hát még ha munkahelyet kényszerül váltani az ember. Talán pont ezért fektetnek nagy hangsúlyt az elméleti háttérre, mert ha az ember tisztában van az elvekkel, háttérismeretekkel, mûködéssel, felépítéssel és nem úgy ül oda, mint egy betanított munkás, hanem mint egy értelmiségi, akkor bármely nyelvet viszonylag hatékonyan tudja majd TANULNI (lifelong learning, vagy mi is az a mostanában oly divatos szókapcsolat...). Nyilván könnyebb lenne szakmai gyakorlatról szakmai gyakorlatra hajigálni a diákokat, jól járna az egyetem (nem kell annyi tanár) és a munkaerõpiac (sok ingyenmelós) de szerencsére nem így tesznek. Pár hét szakmai gyakorlat mindenképp kell, szokja a diák, hogy milyen "élesben" csinálni, de szerintem addig jó, amíg nem errõl szólnak az egyetemek. Akkor inkább csináljon az ember valami 1 éves OKJ-t és menjen dolgozni, aztán ha nagyon akarja levelezõn végezze el az egyetemet.
A baj az, hogy csak programozásban tudsz gondolkodni. Sok mérnöki szakertületen nem tudsz iskolában túl sok gyakorlatra szert tenni, mert az n+1 mérnöki szoftver közül nincs egy sem. Annyi féle méregdrága szoftver van, hogy azzal már Dunát lehet rekeszteni.
Aztán vannak olyan adatbáziok és tények, amik még gyakorlatban is nagyon kevés cég birtokában van.
Igazságtalanul magas követelményeket támasztasz. A programozásnak szintve semmi "anyagköltsége" nincs, autodidakta módon is tanulható, mert a készterméked futtatható.
Én tervezhetek bármilyen jó erõmûvi hõsémát, gyépegységet, ha nincs feedback - senki nem építni meg - akkor az egész csak arra jó, hogy a fióknak tervezek...
Pontosítok: ezen lovagolok évek óta :) Nem azt mondom, hogy nem kell elmélet. Kell az méghozzá nem is kevés, de gyakorlat orientáltnak kell lennie az oktatásnak a valós igények figyelembe vételével. PL minap is nekem kell egy (elvileg egyetemi) tanár portál rendbe tennem, aki webfejlesztést is tanít. Hajjaj emberek láttam én ott mindent, még olyat is, amit lehet. S ez csak egy nüansznyi kis dolog csak egy portál. De egyáltalán nem egyedi esetrõl van szó. Nagyon okos sok diplomás elvileg programozó fõnökeim ( õ se végzett olyan régen) majdnem csõdbe vitték a cég egy leányvállalatát a nagyon OKOS ötleteikkel. Amit akkor és ott azonnal le kellett fejleszteni, utána meg visszatáncoltak a végén. Vagy eleve bukásra ítélt dolgokat kértek tõlünk, és a Jóistenért se voltak hajlandóak jobban belegondolni nem voltak meggyõzhetõek bármit is mondtunk. Csak amikor az ember állása függ ilyenek miatt, és tudja hogy bár õ szólt és baromság amit csinál, mert fõnökei igen elnézték akkor kissé elborul az agya. A munkahelyemmel játszanak ugyanis és nem csak az enyémmel 2 poén és 3 kv után. Olyan szinten is beleszóltak a fejlesztésbe, hogy konkrétan odaültek a fejlesztõk mögé és diktálták mit írjon, még ha nem is volt épp értelme. Utána persze bebukott a dolog, hibát nem ismerték el inkább félig-meddig a gazdasági helyzetre és 1-2 fejlesztõre ráfogták az egészet és pont. Ezért volt az, hogy a projekten párszor a teljes fejlesztõi gárda kicserélõdött. Ezt a felsõbbrendû, lekezelõ stílust pedig szerintem egyetem alatt vették fel. Nem mindenki ilyen de marha sok ilyet láttam mostanában, persze ellenpélda is van rendesen, én csak azt mondom nem kell bízni abban, hogy naprakész dolgokat kap az ember és abból megél amit ott tanul. De még csak jó szakemberré se teszi. Ezért kellene változtatni, ha pedig nem megy hát küzdeni azért, hogy felsõbb évben valahol dolgozzon az illetõ egyetem mellett, az legyen a másodlagos a munka az elsõ (értelmes keretek között) még ha csúszik is egy fél évet oda se neki. Akkor már a gyakorlat fontosabb lesz a lényeg, hogy el kell azért végezni viszont így 23-24 éves korára nem csont kezdõ lesz, hanem már 1-2 év gyakorlata lesz valamiben és ez óriási elõny szerintem.
Ezen lovagolsz már mióta, de nem értem hogy jön ez ide.A gyakorlatokon különbözõ mechanikus módszereket tanultok, amit késõbb vagy használsz, vagy nem a munkád során. A gyakorlatvezetõnek az a feladata, hogy egy bizonyos mûveletet megtanítson.pont
Nem nézem le, mert az azt jelentené magamat is lenézem meg másokat is pedig semmi ilyen szándékom nincs. Én egy nagyon is behatárolható kör oktatási színvonalára kívántam utalni, kérek ezért mindenkit személyeskedésnek ill. személyes támadásnak ne vegye mert semmi ilyen célom nincs. Én mindenkit kedvelek meg tisztelek itt, de attol még az oktatással igenis van bajom.
Igen személyes taapsztalat, egyike voltam azoknak akik idõnként mások feladatát is megcsinálták. Igaz én haverságból (nah jó a csaj csinos volt meg minden ) csináltam és nem túl gyakran, viszont a saját munkámat mindig én csináltam minimális segítséggel. A lány ma egyetemen oktat meg kutat valamit... ettõl eltekintve kedves meg aranyos. Miért is írom le, mert nem személyeskedni akarok csupán egy szerintem meglévõ problémáról írok. Amúgy rengeteg kimutatás és tanulmány készült már a témában miszerint a leadott anyag a valós igényektõl messze van mint Makó Jeruzsálemtõl, meg felhígult a felsõoktatás. Túl sok diplomás stb..
Kicsit már kezd uncsi lenni ez a folyamatos elte/bme fikázás a részedrõl. Az elsõ után is felfogtuk, hogy lenézed ezt a két helyet és szerinted ott annyiból áll a diplomaszerzés, hogy megcsináltatod mással a beadandókat (személyes tapasztalat netán?). Lassan, de biztosan tovább lehetne lépni.
Ezzel nincs is baj, ha már dolgozott vele a való életben :) Amúgy én is ismerek olyanokat 20-21 éves srác most épp az egyik legnagyobb magyar mobilhálózatnak gyárt szoftware-t semmiféle egyetemi végzettsége nincs ilyen irányú a BSC-t meg abbahagyta. Egyszerûen a vérében van a programozás, ez az élete. Se család se barátnõ se magánélet se haverok, csak a gép létezik a SÖR meg õ. Mellettük nehéz labdába rúgni...
Saját bevallása szerint csomó érdektelen dolog miatt, ami õt nem kötötte le nem is használja õket. De jól élt azt mondja 2 évig, mert itatták meg etették ingyen a haverjai cserébe megcsinálta az önlab házijukat :D Nos õ ugye nem végezte el, míg akiknek csinálta lassan végeznek.
S ez megy az elten és a BMEn is :)
Egy valami érdekes azért õ ettõl eltekintve inkább a régebbi szerintem nem helyes nézetet vallja miszerint az egyetem max alapot kell, hogy adjon és az ismereti kört tágítsa. Igen, ilyen is van. Pedig épp õ az ellenpélda rá, furcsák néha az emberek. :S
Nálunk volt olyan is, hogy egy csaj tartott programozás órát aki még BSc hallgato volt :) De elmondom nektek, néha a diákok ezerszer jobban tanitanak mint a tanárok. Persze kivételek vannak :)
mondjuk vitatkozni szerintem is tök felesleges azokkal akik meg ellene vannak, mert õk is megragadtak egy szinten... Legalábbis hozzáállás tekintetében. Kicsit úgy érzem, sokan csak azért írják amit írnak, mert ezt sulykolták beléjük és ezt akarják elhinni. Csakhogy ha egy ház pl piros az attól még nem lesz fehér hogy 10-bõl 9 ember azt mondja rá. Kicsit olyan ez mint amikor a bolond odamegy az állatkertben a zsiráfhoz és kineveti: "Márpedig ilyen állat nincs!" Ismét csak képletesen szólok, mielõtt valaki magára venné
tök felesleges úgy érzem vitatkozni a topiknyitó oldalán állókkal, megragadtak egy szinten, amin nem tudnak túllépni
Szerintem nem trollkodott itt senki beszélgetünk dolgokról valaki egyet ért valaki nem
OFF
Mindig is szerény voltam. Ne téveszd össze a szerénységet azzal, hogy a trollokat képtelen vagyok már tolerálni.
Akkor azt mondom, hogy amit leírtam az infó oktatásra vonatkozik elsõsorban így jó ?:) És tartom is a véleményem ez ügyben, meg definiáltam egy konstanst a fejemben és valahogy az se akar változni :D
én nem látom sem a topik címben, sem a leírásban, hogy kifejezetten az infosokról lenne szó.
Mondjuk ahány szakma annyi féle elvárás de igazából nem a gépészmérnökökre volt a vita kihegyezve, hanem az infósokra értsd db adminisztrátortól SAP-son keresztül egészen a programozóig. Egy szót nem írtam a gépészmérnöki oktatásról vagy annak igényeirõl, mert hát hogyan is tehetném , nem vagyok gépész nem foglalkoztam vele csak arról a szak terültrõl írok amit ismerek.
Pontosan. Pl. az áramlástechnikai gépek mûködésének ismeretéhez elengedhetetlen pl. egy Bernoulli tétel,Euler egyenlet, stb. aminek a beveztetéséhez,levezetéséhez, alkalmazásához, gyakorlati mérések végrehajtásához nem kell x év szakmai tapasztalat, max. az oktatásban. De ezt az infósoknak megmagyarázni... nem is erõltettem.
Jó, de pl egy gépészmérnök nem tud annyira gyakorolni, mint egy infós. Mert infós leül gép elé, olvas, programoz, gyakorol, de egy gépésznek ez nehezebb (mármint a gyakorlati része).
De nem is az orvosokról vagy bölcsész professzorokról esetleg jogászokról volt itt szó hanem kimondottan az infóról :)
Amúgy meg szerintem minden szakma érdekes, pl egy mai mérnöknek egy spéci terülten, hogy telnek a napjai, milyen kihívásokkal szembesül. Mik azok amiket tudni kell neki stb... Szerintem ez érdekes dolog és kapcsolódik is valamennyire a témához
Az infós szakosok sokkal nagyobb elõnyben vannak, ha egyetem mellett a szakmájukban szeretnének dolgozni. Nekik úgymond "csak" programozniuk kell. Más szakok esetében általában nem sok mindent tehetsz, amíg nincs meg a diploma.
EZ izgalmasan hangzik, szerintem fejtsd ki részletesebben ha nem céges titok, hogy mivel is foglalkozol akkor. Szerintem sokakat motiválna adnak nekik jövõképet vagy ilyesmi... :)
Nem vagyok programozó, nem tudom megítélni, hogy ott mi az elõnyös.
Én azt látom, hogy a gépészmérnök szagák olyannyira széles, hogy kvázi csak mázli kérdése, hogy a 6 hét / x hét félállásod olyan szakterület, amire szakosodsz vagy majd felvesznek máshol.
Én pl. azzal domborítottam, hogy egy szimulátorfejlesztõ csapat tagja voltam és vagy vagyok is. Olyan emberekkel dolgoztam együtt, akiket soha nem láttam, mert mind külföldi. Bizonyos képességeket validál. :)
Vagyis szerintem interjúkon minél nagyobb gyakorlati tudást kell domborítani még ha beszéd szintjén is és sokszor belekérdeznek a részletekbe. Utána kap az ember ált. valami teszt feladatot is fõképp, ha az illetõ developer lesz.
Nekem ezek a tapasztalataim, nekem és rajtam kívül többeknek ilyen általános egyetemi rizsa még nem jött be konkrét állásinterjún. Személy szerint inkább egy olyan embert vennék fel, akinek nincs papírja és úgy jutott el viszonylag vezetõ programozói státuszba mint akinek van és kinevezgették vagy valakinek fia-lánya öccse volt stb...
De megint megjegyzem semmi személyeskedés nincs abban, amit írok csak azt "vésem papírra" amit láttam, hallottam és a saját bõrömön tapasztaltam.
Mivel dolgozom nem igazán értem az, hogy menjek el. 0 órás mérnökként kaptam tapasztalatot és elméleti hátterem miatt egybõl sok téren domboríthattam. Az elején persze több segítség kellett, de nem elméleti téren.
Hiába van valakinek tapasztalata egy téren gyakorlat miatt, az ha nem tanul elég elméletet, meghal.
Hol írtam, hogy 24 éves pályakezdõ vagyok? Adatlapon megnézted...? (28 vagyok.)
Nah nem olyan biztos az, azon az egyetemen ahol pl önlabot is jó pénzért-sörért lehet venni értsd: találsz olyan embert aki megcsinálja neked a cuccot. A szemem elõtt csinálták :)
Hát, ha szopott ott x évet és sikerült elvégeznie, akkora hülye nem lehet.
Azért írtam ezeket mert épp ellenpéldaként hoztam fel arra, hogy ezekre kutya se emlékszik kérdés érdemes volt-e megtanulni akkor. A választ mindenki döntse el magában:)
Azért persze egy valami miatt bizonyára volt értelme, átment belõle az illetõ XD
Amúgy hadd jegyezzem meg számos java vagy c++ fejlesztõt ismerek mindenféle komolyabb végzettség nélkül és vezetõ fejlesztõként dolgoznak nem csak script kiddelnek tehát. És a fentiekbe nagyon is beleillenek sõt egyikük simán ugyanezt mondta, amit én most leírtam. Ennek ellentéteként láttam én már szánalom kódot ELTE-t vagy BME-t végzett embertõl és nagyon okos dolgokat mondtak mindig, marha jó elõadókészséggel csak a mögöttes tudás hiányzott. Olyan dolgokba vitték bele a céget, hogy hihetetlen, és nem hajlandóak belátni általában a hibájukat talán a "jóféle" egyetem nevelte beléjük ezt a fajta arroganciát, de ötleteikkel sokszor milliós károkat okoztak. Természetesen ezek kisarkított példát csupán az elõítélet és a téves következtetések ellen hoztam fel, miszerint akinek nincs papírja az nem viheti sokra akinek meg van és valaki nyomott belé egy pecsétet a BME-n az máris zseni és legalább elfogadható szintû munkát végez. Persze ebbe is bele lehet kötni, hogy a kivétel erõsíti a szabályt....
"És bizony a legkisebb kispista lesz az ember ilyenkor a cégnél, tudom mert én is így kezdtem aki csak tudott belém rúgott egyet és még csak nem is szólhattam."
Akkor elég szar céget sikerült kifognod, ha a kollégák egymást tapossák.
"Simán elboldogulsz ezen tárgyak behatóbb ismerete nélkül az élet sok területén akár még fejlesztõként vagy könyvelõként stb..."
Csak nem mindegy, hogy valaki megragad a PHP-s script kiddie szinten, vagy esetleg szeretne valami komolyabbat is csinálni. Az elméleti tudás nem arra való, hogy bemagold és azt a sablont próbáld minden problémára ráhúzni, hanem hogy szélesebb ismereted legyen és ha valamit újra elõ kell venni, akkor rövid idõ alatt meg tudd oldani a problémát és ne kelljen nulláról megtanulnod. Ott írod, hogy törekedni kéne a normális egyensúlyra elmélet és gyakorlat között, de pont a nyers elméleti tudást kéred számon, amikor azt írod, hogy ki tud fejbõl felírni egy Taylor-sort.
Menj el pályakezdõként egy állásinterjúra és ezt add elõ, ha kapsz egy konkrét feladatot. Majd meglátod mit szólnak hozzá. Ha nevetségesnek érzed, hogy inkább gyakorolva mint seggelve kell tanulni akkor a futást úgy kellene kezdeni, hogy 3-4 évig anatómiát tanulsz :| Én ezt érzem nevetségesnek, nem azt mondom ettõl függetlenül, hogy nem kell elmélet csupán azt, hogy gyakorlat orientáltabban kellene oktatni és valós ismereteket. Azoktól akiknek valami köze is van az adott témakörhöz. A lényeg nem az, hogy mi ebben nem értünk egyet sem az, hogy fél vagy teljes munkaidõben megy-e valaki el egyetem mellett melózni vagy nem is próbálja meg. A lényeg szerintem az, mivel ez egy fórum, hogy valaki nyíltan a sablonszöveg ellen is fel emelte a hangját és ez talán figyelemre int másokat és jobban elgondolkodnak hogy mégis nem lenne-e jó utolsó 1-2 évben suli alatt dolgozni. Amúgy szvsz ugyanott vagy 24 éves pályakezdõként mint 22 évesként hidd el a diplomától nem esnek már sokan hasra. És bizony a legkisebb kispista lesz az ember ilyenkor a cégnél, tudom mert én is így kezdtem aki csak tudott belém rúgott egyet és még csak nem is szólhattam. Bárcsak mást írhatnék, de én ezt láttam, szerencsére lekopogom ezen már túl vagyok :)
EZ részben igaz sok mindennek az alapja, meg kell tanulni vagyis valamennyit érteni belõle. De: - NEM igaz, hogy a túl sok elmélet és túl általános dolgok közelebb visznek a megoldáshoz, a túl sok elméleti óra sem. - Simán elboldogulsz ezen tárgyak behatóbb ismerete nélkül az élet sok területén akár még fejlesztõként vagy könyvelõként stb... - Nem igaz, hogy azért tanulod mert késõbb ha nem is veszed hasznát bármikor elõrántod a cache-bõl azt szeva máris eszedbe jut minden. Csakhogy az ember nem ilyen, egyetemen pl kampány szerû tanulást folytat a diákok 90%-a ami azt eredményezi, hogy az okosabbikja gyorsan magába szív 1-2 hét alatt 2 könyvnyi anyagot és a cache-t feltölti de ugye a cache nem háttértár :) Elég hamar ürül az vizsga után, hogy 1-2 hónap múlva alig tudod majd mirõl volt szó, vagy legalábbis kevesebbet. És fõképp a milliónyi elmélet amiket nem tudsz gyakorlathoz kötni így járnak. Azt hiszem Oxfordban végeztek egy tesztet nálamnál sokkal okosabb emberek akik A teszt lényege a következõ volt: Írattak illetve szóban feletettek felsõbb éveseket 1-2 éves tárgyakból a teszt erejéig, amiket elvileg fújniuk kellett volna mint a kis angyal, vagy legalábbis nagy biztossággal beszélni róla ill. alkalmazni. De az eredmények elkeserítõek voltak, a konkrét 1-2 félév anyagát ugyan jól tudták de kis százaléktól eltekintve szinte az összeset meg kellett volna buktatni 1-2 éves tárgyakból. Fõképp elméleti jellegûekbõl, magyarul el se juthattak volna odáig ahol épp voltak.
A tanulságot mindenki vonja le és aki elvégezte a sulit õszintén vallja be magának, vajon egy Mclaren sort fel tudnék -e írni esetleg egy Taylor-sor vagy megoldani egy komplex algebrai feladatot. Esetleg egy komolyabb differenciálegyenletet, tegyük fel magukban a kérdést, tudnánk-e még különbözõ próbákat végezni statisztikából esetleg Kolmogorov axiómákra ki emléxik, hát a függvényanalízis összes lépésére?
Mégis megéltek valahogy.
Látjátok és még mindig nem azt mondom, hogy ezekre nincs is semmi szükség, csupán azt, hogy nem ezek a tárgyak az igazán fontosak nem ezek a vízválasztók a való életben és a gyakorlat ezeknél fontosabb. Az ideális egyensúlyt kéne eltalálni.
Naná, hogy nem. Az egyetemnek nem az a feleadata, hogy "adatbázist" építsen fel az agyadban. Az egyetem egy szemléletet és természettudományos alapokat ad, hogy képes legyél magadtól és munka közben fejlõdni. Sokan sajnos nem látják az egyetemek korlátait itton és azt, hogy ennek ellenére sokat lehet tenni.
Az egy nevetséged érv, hogy mindent csinálva kell tanulni. Egyetlen nagy mérnök sem úgy lett sikeres, hogy hasraütéssel tervezett és alkotott. Komoly alapokat kaptak õk is oktatásban, csak a kreativitásuk messze átlag feletti volt. Az, hogy úgy próbálsz elmenni félállásba, hogy nincsa alapod, annak semmi értelme.
A 6 hetes szakmai gyakorlat jó lenne, de hova, ha meló sincs lassan...?
"lényegében tehát mindenféle programozási feladatba belebotolhat a világban, még is az análizis, meg a másik matek kötelezõ minden magyar felsõoktatási intézményben. Ez az ironikus."
Szerintem a lineáris algebrára, vagy diszkrét matematikára gondolsz. Igazából tényleg nem fontos tárgyak, csak minden fizikai jelenség, egyenletrendszerek megoldásának alapja, minek foglalkozni ilyenekkel. A kalkulus tanárunk mikor a diffegyenletek megoldását tanultuk megjegyezte: "de hát minek is tanuljuk ezt, lehet ezt használni valamire? Így ebben a formában nem. Viszont ez mindennek az alapja". Amiket felsoroltál azok eléggé speciális szakterületek, a matematika azon részei, amiket az egyetemen nyomnak több féléven át viszont rengeteg helyen használhatók, csak ahhoz érteni kell, és látni kell az összefüggéseket.
Ebben nagyon is egyetertunk. Az elmelet es a gyakorlat csak egymast kiegeszitve er valamit. Mit er a "hogyan?" ha nem tudod, hogy miert? Illetve forditva ugyanigy van. Ha az elmelet helyettesithetne a gyakorlatot teljes mertekben, akkor egy sarkitott peldat veve miert is kell megtanulni biciklizni? Eleg ha a gyereknek elmondjuk, hogy ha gyorsan megy a bicikli, akkor nem dol el vele, aztan maris tud biztonsagosan kozlekedni. A leadott anyag frissessegerol pedig nekem az a tapasztalatom, hogy nalunk a demonstratorok sokszor nem csak emberkozelibben oktattak, de sokkal "modernebb" szellemisegben. Gyakran olyan fogasokat is megtanitottak, amirol ugy erzem, a hivatasos oktato nem tette volna meg. Nem azert, mert rossz tanar lenne feltetlenul, egyszeruen csak nem kovette ugy az ujdonsagokat, mint a huszoneves srac. Nyilvan a demonstratorok keze is meg van kotve, hiszen ha peldaul pascalt kell oktatni, akkor senki sem igazan tud eloremutato dolgot oktatni erzeseim szerint.
Nyilván :] nincs is ezzel gond a gond azzal van, hogy amit leadnak az gyakorta nem naprakész és, ami gyak van az se jó és kevés is. Én egy cég szempontjából vizsgálom a dolgokat, minek pl a doktori baromira nem érdekel se a diploma vagy nem csak az hogy meg tudja-e csinálni vagy nem. Ugyanis ha csak beszéd és elmélet marad az oktatásban az nem más mint rizsa."A jó elmélet helyettesít minden gyakorlatot" volt olvasható egy BME-s portálon sokáig. Innen üzenem azoknak, akik onnan vannak és esetleg olvassák ezt a fórumot, hogy nem nem így van és ez butaság ha jól meggondolják. Persze ellent mondhatnak a józan észnek is, tehetik simán hiszen burokban élnek pici álomvilágban az egyetemen sokan, hogy 20-30 éve közük nincs a való élet beli kihívásokhoz, így azt mondhatnak kényelmesen a katedráról amit akarnak úri módon. De minket hívnak, ha valami elromlik ha le kell fejleszteni egy portált és még sorolhatnám. Ennyit errõl :) Ismét csak tisztelt a kivételnek
Erzeseim szerint azert az altalam leirtaknal tobbet is megtanitanak szoftvertechnologia szakiranyon :] De nyilvan az sem eleg mindenre. A "jo pap holtig tanul" elv szerintem az osszes felsooktatasi kepzes eseten ervenyes.
Alapokból baromira nem lehet megélni el kell sajátítani, de attól fogy egy kisebb gamet összeraksz javaban önlabra vagy pl valami táblarendezõt php-ben esetleg portolod asp .net-re még nem fognak elájulni egyetlen interjún sem. Ott a legtöbbször az ember orra alá dugnak néha nem is olyan egyszerû feladatokat, oszt nesze oldd meg... Egy részét ezeknek otthon le lehet még programozni, de sokszor ott elõtted az adott nyelvbõl kérdeznek rá dolgokra és algoritmusokat kell fejtegetned. Alap nem elég semmire bár elengedhetetlen megléte de az alapoknál az egyetemi képzésnek többet kell adnia.
Nalunk C#-al kezdenek, de elso felevben ott sem csinalunk tobbet, mint amit pascalban gond nelkul le lehetne kodolni. A finomsagok kesobb jonnek. Az egyetlen problema az, hogy a pointereket nem tudjak vele a gyakorlatban oktatni. Igaz a kesobbiek soran van lehetosegunk C/C++ iranyban is targyakat felvenni. Nem azt mondom, hogy az osszesen 3,5 ev alatt barmelyik nyelvet nagyon melyen meg lehet tanulni, de legalabb az alapok megvannak, amire szukseged lesz, azt ugy is magadtol kell megtanulni.
Alapvetõen igen ez a baj, bár én azért már nem pascallal kezdenék. A tovább nem lépés az egyik alapvetõ probléma szerintem, és hogy nem naprakészek abból amit tanítani kellene. (tisztelet a kivételnek mert ilyen is van)
Nem azzal van a baj, ha pascallal kezdenek. Alapozasnak egyaltalan nem rossz, gyakorlatilag pszeudokod angolul, az algoritmusorientalt szemleletet el lehet vele sajatitani. A problema ott van, ha ezek utan nem lepnek "tovabb" es oktatnak valami, a gyakorlatban is hasznalhato nyelvet.
Ami teljesen rendben is van de 6 hét marha kevés és 6-12 hónapról beszéltem legalább vagy többrõl :) Sajnos ez nem mindenkinek sikerül, de lehet rá törekedni, hogy komolyabb gyakorlatot szerezzen vaalki.
PL utolsó két évben nem egy haverom csinálta, hogy elment pl Navisionnal vagy SAP-vel dolgozni egy pesti céghez és levelezõn folytatta a tanulmányokat. Ugyanúgy meg tudták csinálni bár igaz volt 2-3 kemény évük de inkább most fiatalon, mint késõbb amikor család vagy gyerek van már.
Halkan jegyzem meg, hogy a sokat szidott BSc képzésen a legtöbb szakmánál elõ van írva kötelezõ 6 hetes teljes munkaidõs szakmai gyakorlat. ITT az elsõ számú mellékletben az összes megcsillagozottnál.
Talán lehet valami tenni is ez ellen. Valóban lerágott csont, hogy gond van, de pl egyes személyek igenis tehetnek valamit. Pl.: Még egyetem utolsó 1-2 évében el kell kezdeni dolgozni fél állásban valami cégnél méghozzá abban, amivel késõbb szeretnél foglalkozni. A fent említett problemek miatt ugyanis az egyetemi képzés nem farag belõled szakembert. HA valaki így teszt utolsó 1-2 év alatt szert tehet egy "viszonylag jó" gyakorlatra és referenciákra amikre késõbb amikor teljesen végez nagy szüksége lehet. Sajnos sokan nem tesznek így, mert magasról tesznek rá, nem gondolnak elõre vagy épp a velem ellentétes véleményeket puffogtatva (szülõtõl-tanártól 18 évig ezt hallotta) éldegélnek a buliknak meg haveroknak. Arra akarok tehát kilyukadni, hogy elõrelátónak kell lennie és idejekorán részmunkaidõben elkezdeni dolgozni.