"A számítógép csak annyira lehet intelligens, mint a programozója." -muhaha! akkor hallgassunk meg egy szakértõi véleményt is: http://www.youtube.com/watch?v=JLbzKf25aRM - a harmadik perctõl kezdõdik a limós csóka kínaiaknak dolgozik, a.i.-t fejleszt
A gép, csak gép marad. A számítógép csak annyira lehet intelligens, mint a programozója. A gépek csak a szabályokat tudják követni. Az ember rendelkezik intuícióval is! Sõt a tapasztalata alapján bizonyos elõre látási képességekkel is rendelkezhet(nem a látnoknak mondott emberekre gondoltam). Vannak tipikus vezetõk akiket a vezetési stílusuk alapján lehet felismerni, pl. hétvégi vezetõk. A vezetési hibáik tipikusak, a minden nap közlekedõk, ezt kiszûrik és megfelelõ módon megpróbálják elkerülni. A gépek ezt még jó ideig nem fogják tudni! Az emberek is hibáznak, hát még a gépek! Hiszen sokkal kevesebb adatot dolgoznak fel mint az emberi agy. Csak meg kell nézni az egyik vezetõ autógyár biztonság technikai elektronikáját, ami ELMÉLETILEG megállítja az jármûvet, ha gyalogos lép elé. Gyakorlatilag a számítógép még nem ismeri fel 100%-os biztonsággal az elé lépõ gyalogost. Persze a figyelmetlen vezetõ mellett növelheti a gyalogos túlélési lehetõségét, de nem tudja egyenlõre kizárni!
Azért írtam, hogy kicsit szigorítani kellene a jogosítvány szerzést, mivel a mai nagy teljesítményû autókkal nem mindenki tud bánni. Sok fiatal megkapja apucitól/anyucitól a drága verdát és már mehet is szórakozni, ahol rendesen becsápol és viszi haza a többieket. Az úton közlekedõkön is múlik a továbbiakban az életük, mert vagy el tudják kerülni a ficsúrokat, vagy nem. Persze nem csak a fiatalokra jellemzõ, de a többséget õk jelentik. A diszkó-balesetek nem véletlenül történnek! Figyelmetlenség, ittasság, esetleg kábítószer fogyasztás, de a társaság által elvont figyelem is mind hozzájárul. Ha megfelelõen nehéz megszerezni egy jogosítványt (és itt nem az anyagiakat értem, hanem a feltételrendszert), akkor talán esély lesz arra, hogy kevesebb felelõtlen ember üljön volánhoz. Persze tisztában vagyok azzal is, hogy nem kevés jármûvezetõ úgy kapta a vezetõi engedélyét, hogy "megkente" (közvetve vagy közvetlenül) a vizsgabiztost. Az orvosok felelõssége is fokozottabb, mivel az autók gyorsabbak, erõsebbek, az emberek (érzékszerveik) pedig szinte ugyan olyanok mint 50 évvel ezelõtt voltak, esendõek és elbizakodottak. Szinte mindenki azt hiszi, hogy ha már jogosítványt kapott akkor már tud vezetni! Persze ez nagy tévedés. De mégis azt mondom, hogy az embereket könnyebb megtanítani helyesen közlekedni, mint a gépeket! Bocs, hogy megint hosszú voltam.
"Õk akkor sem fognak jobban vezetni, ha 15 számítógép felügyeli az autójukat." Ezért kell gépeknek vezetniük helyettük. Lehetsz bármilyen ügyes, gyors, és lehet akármilyen jó a szemed, ha a gyerek a hátsóülésrõl tarkón vág a cumisüveggel emberek halnak meg. "Mert az elektronikát is becsaphatja valami" Az embert pedig gyakoratilag bármi becsaphatja. Az ember nagyságrendekkel gyakrabban hibázik mint a gép. És ha a gép mégis hibázik, az általában azért van mert valamelyik karbantartó (=ember) hibázott.
A hálózatba kötött autóknak ugyanaz lesz a vége mint a navigátorral ellátott sofõrökkel. Ha nem mûködik, akkor már nem is tudunk közlekedni. Viszont én inkább csak a navigátor berendezések információit/funkcióit bõvíteném. Akár mûholdon keresztül is kaphatnak útinfót. Majd a vezetõ eldönti, hogy mit vesz figyelembe, és mit hagy figyelmen kívül. Viszont az olyan számítógépnek nem vagyok a híve, ami az jármû vezetõ döntéseit felülbírálja. Viszont az is igaz, hogy kicsit szigorítanám az orvosi vizsgálatot, és a jogosítványszerzést, hogy ne vezessen már minden matrica, vagy akár olyan ember aki már ki sem lát a szélvédõn. Sajnos manapság sok ilyen ember közlekedik közöttünk, ismerek ilyeneket. Õk akkor sem fognak jobban vezetni, ha 15 számítógép felügyeli az autójukat. Persze a parkolást segítõ rendszerek kellenek, mert sokan jól vezetnek, de átülhet mindenki egy általa keveset vezetett jármûbe, amit nem feltétlenül "érez" azonnal. A jármû úton tartását elõsegítõ elektronikák is jók lehetnek adott esetben, de (!) jó lenne tudatosítani a sofõrökben, hogy az emberi hülyeség ellen ez sem véd! Sajnos a mai vezetõk hajlamosak felelõtlenebbül vezetni, mert sok a gépkönyv hosszasan taglalja az ESP, stb. féle rövidítéseket, amivel "sokkal" jobb az autó stabilitása. Na ja! Adott esetben. És ha nem? Mert az elektronikát is becsaphatja valami! Ha csak egy szenzor is tönkremegy a 100-ból, máris hibás következtetésre jut a számítógép! Hát én nem szeretném az saját és családom életét számítógépekre bízni.
Lehet, hogy újat mondok, de évek óta mûködik a házi wifi hálózatom, és teljesen meg vagyok elégedve vele. Az is biztos, hogy vagy 3 éve lóg a végén egy haverom, aki 200 m-re lakik tõlem továbbá két sor családi ház választ el minket. A szomszédom boldogan keresgél recepteket ugyan olyan régen. Jó néhány ismerõsömnek állítottam be évekkel ezelõtt a routerjét, amit azóta is boldogan használnak. Akkor most mirõl beszélünk? Ja! Az autókról! Viszont a wifi az tényleg nem az autókba való. Nem azért mert nem stabil, hanem azért mert egyszerûen nem erre való. Arra ott vannak a mobil (pl. telefon) eszközök.
Ha ember vezet,és csak a gép csak fékezni tud ha gond van akkor max megáll a kocsi az út közepén. Viszont ha a gép jól mûködik segíthet a balesetek megelõzésében.
"Szaguld egy auto az autopalyan,es...mondjuk...lefagy az oprencer! Tulhevul egy proci,egymilliobol egyszer elofordulo HW-hiba. Meghal-mondjuk 12 ember"
Ha ember vezet akkor elaludhat, rohama lehet, rossz a látása, a reflexei, vagy esetleg eleve részegen ült be a kocsiba és/vagy jogosítványa sincs. Gépekkel az ilyesmi kiküszöbölhetõ.
Az egész automatizált gépirányítású közúti közlekedés bevezetésének a fonákja az, hogy ezek a rendszerek vajon milyen csoda folytán lesznek képesek a hagyományosan kaotikus, túlnyomórészt emberek által mûvelt közlekedéskultúra szerves részeként mûködni.
Van egy tippem: sehogy, a homo sapiens közremûködésének teljes kizárásáig az összes hasonló altatórendszer több gondot okoz, mint amennyi hasznát vesszük... Minden humán sofõr veszélyes homokszem a gépezetben, illetve fordítva, amíg mi (anyázós-mutogatós humanoidok) vagyunk többen az utakon, addig egy ilyen gépmazsola eleve bukásra van ítélve, jó darabig biztosan nem lesz olyan gép, ami képes lenne egyszerre biztonságosan és gyorsan is közlekedni egy átlagos Bp.-i hétköznapon, _közöttünk_ :) Ráadásul ennél azért vannak sokkal nehezebb "pályák" is világszerte.
---- Egy lehetséges bejegyzés egy tetszõleges hírportálról, a nem túl távoli jövõbõl... ----
A reggeli órákban halálos balesetet szenvedett K. Béla bodzatenyésztõ-manager, miután az 51-es mellékfõúton haladó gépjármûve az M0 autóútpálya felüljárójánál a dekorációs céllal, EU támogatásból épült ál-vízelvezetõ árokba hajtott.
Az elõzetes vizsgálatok alapján a balesetet megelõzõen a Great Wall Dumbera típusú személygépkocsi fedélzeti rendszere a néhai úttest helyén található kátyúkat sávelhagyásként értelmezte, a biztonsági protokoll értelmében azonnal beavatkozott, valamint riasztotta a sofõrt, aki álmából felriadva még megpróbálta az alagútba terelni jármûvét.
Az útszakaszt teljes szélességében lezárták, a súlyosan megrongálódott 120cm átmérõjû vízáteresz javítása kegyeleti okokból elhúzódhat. A Magyar Nemzeti Hazafias Közútkezelõ Bizottmány határozata értelmében, a további incidensek elkerülése érdekében az érintett jármûveket a telemetria szoftver soronkívüli frissítéséig zárolták.
Az üzemeltetõ Lögúg Magyarország Kfrt. (R) közleményét eljuttatták az összes érintett gépjármû Okos Postafiókjába, azonban az eme szolgáltatás megbízhatóságát a közelmúltban ért kritikák miatt a közleményt hasábjainkon is elérhetõvé tesszük:
Szíves megértését kérjük, Kedves Ügyfeleink testi épsége érdekében szolgáltatásunk felülvizsgálatának lezártáig a Társaságunk által üzemeltetett gépjármûvek mûködését szüneteltetjük. Sürgõs esetben a hiba elhárításáig Kiemelt Ügyfeleink kedvezményes áron vehetik igénybe OmniDriver Escort Plus++ humánsofõr szolgáltatásunkat. Nem kiemelt Kedves Ügyfeleinknek pedig ezúton kívánunk Kellemes Karácsonyt és Boldog Új Évet, valamint határozottan kérjük az összes érintettet, a saját biztonságuk érdekében ne hagyják el jármûveiket, hiszen ahogy Társaságunk mottója -egy õsi irokéz közmondás- is tartja: "lassan járj, mert úgyis hamarabb érsz oda, mint az, aki el sem indult" - e nemes tradíció szellemében garanciát vállalunk arra, hogy a helyzet súlyára való tekintettel, az ünnepi szabadságolások lejártával a javítócsomag béta verzióját már jövõ év elsõ hetében elérhetõvé tesszük, ezért javasoljuk, hogy a problémamentes letöltés és frissítés érdekében a fûtés, világítás, és egyéb energiaigényes kényelmi funkciók használatától tartózkodni szíveskedjenek. Tájékoztatjuk továbbá Kedves Ügyfeleinket, hogy a bétateszt ideje alatt számítunk mindannyiuk feltétel nélküli önfeláldozására.
Szarakodunk az MI-vel...rendben.Mindent meg akarunk csinaltatni a gepekkel-helyettunk...O.K. De akkor mi a fenenek vagyunk MI? Raadasul ez egy roppant veszelyes jatek! Szaguld egy auto az autopalyan,es...mondjuk...lefagy az oprencer! Tulhevul egy proci,egymilliobol egyszer elofordulo HW-hiba. Meghal-mondjuk 12 ember. A tevedeshez,es a hibas dontesekhez itt vagyunk-MI emberek! Ehhez nem kell olyan auto,vagy barmi,ami eldonti HELYETTUNK,hogy mit csinaljunk! Raadasul az ember nem csak racionalis! Tud erzelmi alapon is baromi jo donteseket hozni/lasd-nok!/ Egy komputer soha nemn fog irracionalis donteseket hozni/kiveve,ha meghibasodik,de akkor mar O uralkodik felettunk/ De mirol is beszelek en?Haladasellenes vagyok,nem ertem a fejlodest,*geprombolo* mentalitasom van?/Lasd-ipari forradalom-Anglia/ Nem hiszem.Egyszeruen nem ertem,hogy miert kell a fekaliaeltavolitonak,vagy az autonak TELJESKORU dontesi jogot adni? Es olyan-szerintem-amikor a gyerek kezebe forgopisztolyt adunk!
De azért hallod az szégyen, hogy a wifi instabilitását megkérdõjelezed 2011-ben, amikor már az óvodások is tudják, hogy egy borzasztóan érzékeny hálózatról van szó.
Hallottál már térerõ-ingadozásról? Na, ez majdnem ugyanaz.
De ha lekicsinyítjük. Vegyünk egy N-es középkategóriás routert. Beüzemeled a lakásodban. Haverod 50 méterre egy másik lakásban van. Van egy N-es wifi kártyája. Beüzemeli.
Mondjuk csak egy két fa van az útban. Ablak mellett van mindkét adóvevõ, az ablakok integethettek egymásnak. Na, ecsém, ha azt megoldod, hogy ez stabilan mûködjön egy éven át(mondjuk jelerõsség-ingadozás 20%), akkor te leszel a szememben a hálózatok istene.
Figyelj, na akard, hogy most belemenjünk abba, hogy a wifi mennyire instabil. Idõjárás-függõ, zavarjel-függõ, pozíció-függõ, akadály-függõ, szóval egyezzünk meg abban, hogy instabil.
Hidd el nekem, volt már dolgom pár wifi-hálózattal.
Elterjed a cucc. Aztán jön pár ügyes Hecker és letiltja az összes forgalomba lévõ autót (ugyebár most vannak olyan autók amiben ha pl a CD-tároló csatlakozóját kihúzza valaki akkor mindent letilt a számítógép.Szóval csak valamit meg kell piszkálni, a többit meg elintézi a kocsi magának)
Legalább majd a gps nem csak útvonalat néz hanem forgalom sûrûséget is. Ha meg józsi néne felborul a szekerével az m5ösön akkor majd a többiek nem fognak agyatlan módon dudálgatni meg anyázni, hanem még elõtte lemennek egy lehajtón és kisebb kerülõvel megússzák.
Egyebkent meg majd a kocsik egymas kozt tovabbitjak, mindegyik egy mozgo adatovabbito pont, szoval nem ertem a hotspotos wifis hisztit.
Wifi instabil?
Lehet nem 1200Ft os routerrel kéne ügyeskedned nem?
És az autópályán hol wifi-zel? Vagy minden hotspot elõtt megáll majd a kocsi magától, hogy feltölthesse az adatait és cseveghessen a többi autótársával a f@szbúkon?
"A jármû olyan jól bevált és széles körben alkalmazott ipari szabványokon fog alapulni, mint a WiFi és a Bluetooth, amik már jó ideje jelen vannak az internetképes eszközökben, vagyis nem kell pénzt fecsérelni gyártóspecifikus rendszerek kifejlesztésére"
Olyan jól bevált:))))) Mégis mire? Mi a faszra vált be olyan jól? A BT egy ócska szar, és lassú is. A WiFi tud gyors lenni viszont annyira instabil, hogy ugyancsak ócska szar.
Bizony rá kéne már áldozni a pénzt arra, hogy valami normális wireless hálózatot hozzanak létre ami gyors és stabil is egyben.
Nem baj. Ez a rendszer arra is jó lesz, hogy a rendõrök a szabálytalankodók autóit kapásból le tudják messzirõl is lõni. Nem lesz autós üldözés, hosszas menekülés, cserbenhagyásos gázolás. Persze a kõkemény gazemberek egybõl ki fogják iktatni ezt az opciót.
És a kocsi Internetét ki fogja fizetni? Nehogy már a kocsimnak is fizessem a netét, bakker...