Igazabol nem ismerunk reszleteket, de ezer oka lehet, emrt ugy akarjak megvalositani, ahogy. Lehet, van valamire egy jobb otletuk.. Lehet, az a cel, hogy rajtuk kivul emg a szukseges kezeloszemelyzeten kivul ne is ertsen mas hozza. Pl. egy olyan oprendszer amihez 20-an ertenek a vilagon, azert eleg biztonsagos. De az is lehet, hogy linux magra megy, ahogy te is irtad. Felesleges egy 15 soros cikk alapjan vitaznunk :)
"Pl. a memoria, file kezeles is lehet maskepp nezne ki, ha csak ennek a problemakornek a kiszolgalasara kellene tervezni."
A linux elodjet (a unix-ot) es az abbol szarmazo posix szabvanyt eredetileg adatkozpontok mukodtetesere fejlesztettek ki. Altalanos megoldasnak keszult es elso gyakorlati felhasznalasa automatizalt telefonkozpontokban tortent. Egy varosilranyitasi rendszer nagyjabol ugyanaz a problama, tehat nem erdemes ujra feltalalni a spanyol viaszt. Arrol nem beszelve, hogy ha szabvanyosak akarnak maradni, akkor a vegeredemeny ugyanugy fog kinezni. (a windows es a linux is hasonlo belul, raadasul mindketto posix kompatibilis) Lehet uj otlettel eloallni, de erre a feladatra barmilyen altalanos operacios rendszer jo, sot meg lehet irni ugy is egy ilyen vezerloprogramot, hogy szinte barmilyen modern os alatt elfusson, akar vegyes rendszerben is. (tehat egyik fele itt, a masik fele ott, harmadik fele megint mas rendszeren...)
A linux jo megoldas lehet, de nem az egyetlen jarhato ut. Mert ne irhatnanak ujat, ha ok ugy gondoljak tudnak jobbat, esetleg olyat, ami kifejezetten erre a celra optimalis? Pl. a memoria, file kezeles is lehet maskepp nezne ki, ha csak ennek a problemakornek a kiszolgalasara kellene tervezni.
"Sokkal optimalisabb szoftvert lehet csak erre a celra irni, mintha meglevo oprendszeren alakitasz ki valamit."
Valojaban ha fognak egy linux-ot es felraknak ra egy sima szoftvert akkor ugyanezt kapjak, csak nem kell semmilyen alapfunkciot ujra megirni. A linux-ban pont az a jo, hogy a kernel magaban csak a hardvert es az alap posix szolgaltatasok egy reszet kezeli, tehat olyan szoftverkornyezet fut rajta amilyet csak akarunk. Az android alatt is linux van, megsem nez ki ugy mint egy desktop rendszer. Egy linux-ot futtato gep lehet akar kenyerpirito formaju vagy egy csomag rago meretu. A tenyleges szoftvert meg a programozok olyanra irjak amilyenre akarjak, a nelkul, hogy olyan alap dolgokkal kellene foglalkozniuk, mint file vagy memoria kezeles.
A project kitalaloi inkabb a media es a palyazati penzek iranyabol kozelitettek a problemahoz, a sima varosautomatizalasi megoldasokat ugyanis nem kutatok, hanem mernokok fejleszik jelenleg is.
"Meg azért valószínûleg úgy fogják kiépíteni, hogy ez nélkül is mûködhessen, mert hiba az bármikor elõfordulhat."
Nem fogjak. A simens elso epulet automatizalasi demo kamionjaban is sikerult bennragadnunk a demo soran, mert a villanytuzhely etel menujetol kifagyott a kozponti gep, ami egy fix panel mogott volt. Ha nem sikerult volna ujrainditani a win95-os gepet (ez akkoriban volt), akkor nem tudtunk volja a bejarati ajton kimenni, csak bontassal. De az alstom automata vonatvezerlo rendszere is olyan, hogy ha meghibasodik, akkor nem lehet megallitani a vonatokat, mivel a mechanikus fekrendszert kihagytak. Kinaban eddig ket nagyobb baleset volt e miatt (es kettot kerultek el kis hijan). Az egyik esetben a rendszer veletlenul menetirannyal szembe kuldte be az egyik metrot az alagutba, ket masik esetben pedig egymasra futtottak a vonatok mert a szoftver elszamolta a fektavot (az egyik eset metrokkal a masik nagysebessegu vonatokkal tortent).
Szoval ha manapsag automatizalnak valamit, akkor a failsafe rendszer tobbnyire koltsegtakarekossag miatt kimarad.
A gép nem dönt. A programozója dönt, aki megírta a programot...
De jó olvasni a sok hülyét akinek túl sok volt a Mátrixból a Terminátorból meg a mittom én mibõl....
ez jól hangzik, viszont általánosan kijelenthetõ, h a növekvõ emberiség és a csökkenõ munkahelyek száma -> egyenes út az újabb világválság felé
Nekem tetszik az elképzelés, és nem meg lep hgoy páran idegenkednek tõle.
Azt teljsen természetesnek vesszük hgoy pl egy erõmû összes rendszerét egy összefüggõ szgépes rendszer vezérli, de még számtalan példát lehetne erre mutatni... ( ne menjünk most itt bele a párhuzamosításba )
Erõforrás-optimalizálásra, forgalomirányításra ( lámpák )teljesen jól használható lenne egy ilyen rendszer és elegendõ adat összegyûjtése esetén még szimulációkat is lehetne rajta futtatni felkészülve különbözõ szitukra.
Sokkal optimalisabb szoftvert lehet csak erre a celra irni, mintha meglevo oprendszeren alakitasz ki valamit. Itt kifejezetten elony is, ha emellett nem tud jatekokat futtatni, vagy hd videot lejatszani, kulonbozo periferiakat illeszteni a rendszer, hanem csak erre az egy feladatra alkalmas. Igy a kezelok sem csabulnak, hogy lan partyt futtassanak rajta.
Budapesten most is van olyan központ, ahova a város jelentõsebb útjairól információk futnak be (hurok detektorokról), és a jelzõlámpákat is tudják innen vezérelni. Ugyancsak létezik pl. a köz- és díszvilágítást felügyelõ központ, és még sorolhatnám. Ebben az Urban OS-ben semmi újdonság nincs, ha csak az nem számít "áttörésnek", hogy mindezt egy helyre küldik. Azzal pedig ne röhögtessék már ki magukat, hogy op.rendszernek nevezik ezt, mikor egy közönséges szoftverrõl van itt szó, nincs is szükség egyébre. De azért jó reklámot csináltak nekik a cikkel. :)
xy helyen megoldották a lámpák távolról vezérlését... a lokálpatrióták meg megoldották hogyan kell egy éjszaka alatt kilopnin az összes " free 3G SIM " -et a készülékekbõl...
Csak nehogy a microsoft kezebe keruljon! //tm lelove, meg mielott egy kedves m$ hater hasznalna :)
Egy apró kérdés: miért kell erre a feladatra külön operációs rendszer? Miért nem elég szimpla alkalmazásként, mint egy NMS (Network Managment System), vagy SCADA vagy SAP, ami kialakítható Linuxon, Windowson, stb...?
Én úgy tudom, hogy van ahol megoldott a lámpák központi irányítása (ha jól emlékszem németországi tûzoltókról szóló dokfilmben láttam, az országban kevésbé vagyok biztos), úgyhogy ez sem utópia azért.
Szerintem túlságosan pesszimisták vagytok egyébként. Ez azért nem mesterséges inteligencia, hanem csak program. A számítógépek sokkal több információt tudnak egyszerre feldolgozni, figyelembe venni, és ezek kiértékelésével gyorsabban és jobban dönthetnek bizonyos szituációkban. Az viszont tény, hogy elsõre ilyet tökéletesen megírni valószínûleg nem fognak tudni, és itt nem olyan jó móka ha bugzik a rendszer, de gondolom azért fokozatosan építik ki, és fejlesztik.
#9: Azért ma már megvan a megfelelõ technológia ahhoz, hogy az ilyen problémákat elkerülhessük, clouding, slave vezérlõk, redundáns szervermegoldások, stb.. Meg azért valószínûleg úgy fogják kiépíteni, hogy ez nélkül is mûködhessen, mert hiba az bármikor elõfordulhat.
Már épp elég lenne az is, ha a lámpák dinamikusan alkalmazkodnának a közlekedéshez, és központilag lehetne õket irányítani. Már ez sem teljesül, kézzel mennek óda csomóhoz beállítgatni õket. Pedig milyen jó lenne, ha egy baleset esetén akár már pár perc múlva besegítenének, és csökkentenék a dugókat.
És jelzi a dugokat, és hogy merre kerüljem el? És hogy hol vannak a szép lányok?
"Príma ötlet. Kérek kettõt." Ha a protugalok nem halnak ki a kiserlet kozben, akkor valoszinuleg minden fejlett varos kap egyet. (Magyarorszagon szerencsere nincsennek fejlett varosok)
Lefagyott a város. Újraindítsam? :)
csak pvakítás! újoprsz = pistike a sim city elõtt. minden városnak ingyen pistikét!
"Sasszem" (Eagle Eye) címû filmre emlékeztet, amikor is Shia LaBeouf azaz Jerry iker testvérét baleset éri, egy átállított közúti lámpa miatt oldalról bele rohant a kocsijába egy kamion..... A végén kiderül, hogy egy ehhez hasonló "szerkezet" azaz a "Sasszem" projekt ölte meg, mert valami hiba csúszott a gépezetbe, és hihetetlen módon ez a gép bele vitte az embereket a dolgokba, képes volt telefont hívni és így megfenyegetni vagy figyelmeztetni az illetõt, daru-t irányítani, magas felszültségû távvezetéket túlterhelni egy ponton stb. stb.... Jó film :D Szerintem nem kéne itt is ez :)
Aztán egy kékhalál/külsõ idegen beavatkozás esetén egy többmilliós város marad áram/víz/Internet/közlekedési lámpák/közvilágítás/stb. nélkül. Príma ötlet. Kérek kettõt.
Már a cím alapján is a Skynet ugrott be, nem meglepõ módon nem csak nekem. A dolog másik fele, amit még régen az iskolában tanítottak az "ipari forradalmak" témakörben, hogy a gépek 1-2-5-10-xxx ember munkáját tudják elvégezni és hogy ez milyen jó. Csak ezt még a kommonizmusban tanultam és ott senki nem tért ki arra a tényre, hogy ez akkor lenne jó minden félnek, ha az adott gép az általa kiváltott emberek tulajdonában lenne és õk részesülnének a gép által termelt profitból. Mivel minden "közös" volt, így ez nem lehetett téma:) Ha jól sejtem, errõl az aspektusról most sem sok szó esik, mert most meg fránya kapitalisták vagyunk és szeretjük az embert gépekre cserélni.
matrix, Én a robot, stb... ebbõl para lesz! Nem rajongok az elgondolásért...
SimCity
GlaDOS.
Mindig azt olvassuk, hogy ehhez sem kell már ember, meg ahhoz sem... egyszer eljön a napja hogy semmihez sem... De akkor mi mit fogunk csinálni? Ki kell majd találni a vagyonelosztásra egy teljesen új módszert...
Ami a fejlesztést illeti, én félnék egy ilyen városban élni. Nem akarom hogy gépek döntsenek az életemrõl a nap minden percében...