a két öregnek igaza volt, az obd sok esetben csak arra jó hogy a gatyádat is a szerelõnél hagyd mert felesleges alkatrészeket cserél le ahelyett hogy elõvenné a józan eszét meg a jól bevált analóg mûszereit
Remek. És a hibakód lekérdezése után nem árt, ha értelmezni is tudod amit közöl az adatbázis és van aki ért is a szereléshez. Szóval nyugodj meg, nagyon sokáig szükség lesz még a klasszikus gépészeti szaktudásra. Amíg a gépeknek van mozgóalkatrésze.
"Légtömegmérõ jel értéken kívül.De ,hogy mitõl az már más kérdés" No igen és egy általad leírt márkaszervizes szerelõnek, ha nincs rutinja és a légtömegmérõ cseréjére uyganazt az üzenetet kapja a diagnosztikától, széttárja a kezét. 1 alkatrész feleslegesen kicserélve, elpocsékolt idõ, energia és az autó ugyanúgy nem megy. Én személy szerint minimalista autót veszek csak. Ha esetleg lenne pár millóm autóra, akkor is egy régi típust vennék egy új helyett a különbözetet, pedig a felújításra fordítanám. Valószínû egy tartósabb, üzembiztosabb, könnyebben szervizelhetõbb eszköz lenne az ülepem alatt, mintha egy mostani autót megvennék. Valahogy ezek a fedélzeti elektronikák engem hidegen hagynak.
Kicsit dobálóznék az infókkal: Nem kell 5-6 évben gondolkodni a mai autókkal tervezetten max 4 évre számolnak a gyártók(lásd GM élettartam garancia:100000mérföld). Cél a vásárló meggyõzése arról,hogy egy 4 éves autó már nem megbízható,le kell cserélni(Más kérdés,hogy ez a szemlélet jót tesz az üzletnek is) Igen az autókat nem mérnökök tervezik,hanem marketingesek és gazdasági elemzõk. A mérnökök próbálnak jót csinálni,a gazdasági osztály meg szoritja le a költségeket,saját kézbõl való story:Váltótartó bak repedése,visszajelzést küldtünk a gyártónak teljes dokumentációval mire küldtek egy "updatelt" alkatrészt,amiben 2 grammal több anyag volt persze újra elrepedt. Ezt a folyamatot kb 6szor jártuk végig mire eljutottunk egy alkatrészhez ,ami nem repedt el az elmúlt 600km megtétele alatt,(0-24 ben hatják az autókat a teztpilóták). Mindent a költségek lefaragásának vetnek alá a mérnök véleménye másodlagos,õt csak akkor kérdezik ha már tényleg nagy a gond. Diagnosztikáról: Had világosítsak már fel pár embert arról,hogy a diagnosztika szó jelentése nem az,hogy bedugod a laptopot,a laptop kiírja mi romlott el, te azt az alkatrészt kicseréled és máris jobb az autó mint új korában.Ennél jóval bonyolultabb a dolog a diagnosztikai rendszerek nagyon nagy segítséget nyújtanak a modern vezérlések (nem vezérmûszíjjra gondolok itt hanem motorvezérlésre) javításában,de szó sincs arról ,hogy megmondja mi a baja az autónak.Soha nem fogsz olyan diagnosztikai üzenetet kapni,hogy: Légtömegmérõ elromlott cseréld ki! Max olyat ,hogy: Légtömegmérõ jel értéken kívül.De ,hogy mitõl az már más kérdés(Opel Mokkát semmi szín alatt ne vegyetek!). A márka szervizekrõl: Ma márka szervízben csak nagyon kevés hozzáértõ és motivált(!!!!!) ember dolgozik,aki kicsit is érti és szereti az autójavítást az mind magánbizniszben nyomul,Had ne magyarázzam el miért. Márka szervizben van hozzáférés a gyártó javítási utasításaihoz és van háttértámogatás\support a gyártó felõl,de mivel ezekben is elég sok marketinges és gazdasági "szakember" keze benne van ezért a szerelési utasítás mindig úgy zárul:cserélje ki az egységet (generátor,indító,vezérlõegység,stb,stb) ez is csak üzlet. Fedélzeti elektronikáról: A közlekedés biztonságossá tételéhez semmi köze,kõkemény marketing és mi elhisszük,hogy ez nekünk kell! Már elõre sírok azokon akik meredt arccal fognak pislogni a 500K számlára a 1.5 éves autójukkal ,mikor megáll benne az érintõgombos középkonzol,elismerem designos kis cucc, csak épp nem autóba való. Ami biztos az elkövetkezõ 3-4 évben nm nagyon vennék új autót mert annyi technikai "újdonság" van belezsúfolva a mostani prototípusokba,hogy annak kell legalább 7-8 év mire kiforrja magát,de üzleti szempontból ezt nem lehet elkerülni,mert az emberek csak azt veszik meg amit eléggé lehet marketinggel tolni,a reklámszakma meg elég bonyolult dolog ott évente valami új dolgot kell az asztalra tenni mert a tavalyi nevekkel a kutya sem fog autót eladni...
"Ahhoz tényleg nagyon hülyének kell lenni." dehát rengetegen vannak, akik elhiszik, amit egy autószerelõ mond és fogalmuk sincs arról, hogy egy generátort pl. újra lehet csapágyazni. Rásózzák az újat, aztán késõbb koppan, amikor megtudja, hogy nem is biztos, hogy csereérett volt, pusztán kihasználták a hiszékenységét :S
Az a jelölõs módszer jó ötlet, de szomorú, hogy ilyet kell alkalmazni :S
Ahhoz tényleg nagyon hülyének kell lenni. Generátort akkor cserélhetnének, ha nem volt töltés (és még akkor sem biztos, hogy a generátor hibája). Egy márkaszervizben mielõtt szembesülne az ember a számlával (nem a kötelezõ szervizekre gondolok), elmondják, hogy mi a gond, és hogy az mennyibe fog fájni. Ha az ember bólint rá, akkor lehet mélyen a zsebbe nyúlni. De ha ez nem felel meg, akkor lehet nem márkaszervizbe vinni az autót, és ott egyéb okosságra is hajlandók lehetnek.
PS: a fiam elõzõ autójánál (Fiat) fordult elõ, hogy márkaszervizben cserélték ki az alig 2 éves gyári aksiját egy öregre, pedig annak semmi baja nem volt, egész más miatt ment be a szervizbe. Azóta minden autóban a könnyen cserélhetõ alkatrészekre teszünk egy kis, nem feltûnõ jelet, így egybõl kibukik, ha valamit cseréltek.
A fiamnak Seat-ja van, mégse került 600 rugóba a mûszakija a felkészítéssel együtt (csak a tizedébe), pedig márkaszervizben volt. Igaz, az övé még nem öreg (még csak 1 mûszakija volt). A nejemnek Toyotája van, az sem horror. Az enyém már húzósabb, de az prémium kategória, nem 5 misis árfekvés.
AZ biztos, hogy a jelen autóipar lehúzása és mindamellett ez az esztelen pazarlása az alkatrészeknek elszomorító... régebben ha egy generátor tönkrement, megjavították. Csapágycsere, stb és ismét elment hosszú éveket. A !valóban normális! szerelõ ma is így tesz. De a "normális" mûhelyben fogják aztán, ha rossz a generátor kivágják a fenébe, holott lehet 20 perc melóval javítható lenne.
"... a nagytöbbség normális mûhelyekbe fog járni."
Baxus, ez valami új városi legenda, a "normális mûhely"? Ez mi lenne? Márka szerviz? Vagy micsoda?
A márkaszervizek mondjuk híresek a lenyúlásaikról, olajcsere, kötelezõ szerviz rögtön 60 rugó. Mûszakira felkészítés, zéró komoly hibával, hiányossággal, 600 000! Ezek ismerõseimtõl jövõ konkrét adatok, Suzuki/Seat. Egy 5 milkós kocsinak az integrált fedélzeti kompjuterét kicseréltetik, ami lesz vagy 1 milkó a végén,amikor a kocsi aktuális használtpiaci ára mondjuk 1,2. Na ezt hívják kb. gazdasági totálkárnak. Egy nyamvadt hifi, vagy gps miatt. Klafa!!!
Nem tudom, hogy mi lesz ezekkel a kocsikkal 5-10 év múlva, de a dolgok jelen állása szerint, nem túl biztató a helyzet. Nem fogja ezeket szerelni a bolhás foltos kiskutya sem!!!!
Ha nem akarod felvenni a telefont, akkor megnézni se akard, hogy ki hív (szerintem). Pláne nem rossz látási és útviszonyok mellett, ráadásul olyan helyen, amit nem is ismersz. A KRESZ nem véletlenül tiltja a vezetés közbeni telefonálást (leszámítva azt az esetet, ha headsetet, vagy kihangosítót használ az ember).
Hát igen, hiába köpi ki a hibakódot a rendszer, attól még szerelni kell. A törött autókról már nem is beszélve. Mondjuk szerintem ezzel a mai elektronikákkal feleslegesen túlbonyolítják az autót. Minél összetettebb egy rendszer, annál könnyebben adhat rossz hibakódot is, amikrõl nem egyszer hall az ember autószerelõktõl.
Lehet, hogy jót röhögtél, de vagy lesz olyan, hogy ezeket a bizbaz fedélzeti számítógépekbõl is lesz utánygártott alkatrész, vagy egyszerûen nem fogja megérni ezeket javítani, cserélni a gyárira és az egész kocsi egészben ott rohad el ahol van, csak mert mondjuk egy 200 Ft-os memóriamodul megadta magát.
Egy 5-10 éves kocsi még éppen javítható értelmes költséggel, ha meghal a fedélzeti agy. Az akkori fedélzeti diagnosztikai berendezés még segítség volt. Egy mai kocsi az új integrált navigációjával, sávtartó-, parkoló autómatikájával, stb-vel már nem. És egy egyszerû weblap szerkesztést, PHP-t, akármit tanult informatikus sem fogja tudni javítani.
Pl. egy lengéscsillapítóhoz nem tartozik érzékelõ, de egy gömbfejhez sem. Még a legmodernebb autókban sem (tudtommal). És ugye ezeket is autószerelõ javítja. Az autószerelés nem kizárólag a motorról és az erõátvitelrõl szól. Egyébként meglepõdnél, hogy Magyarországon mennyi 2000 elõtt gyártott autó szaladgál még mindig. A veteránautózáshoz (OT) sokkal régebbi autók kellenek.
Will, a 2000 után készült autók mind tömve vannak elektronikával. Ami 2000-ben készült az most 12 éves, ami már öregnek számít. A veteránozás mindig is egy szûk kör hobbija volt, azoknak lesznek saját szerelõik, a nagytöbbség normális mûhelyekbe fog járni. És hogy mi lesz azzal, amihez nem tartozik érzékelõ? Egyszerû: az mint pl. a TV-kkel van. Egyben cserélnek nagy modulokat, és reménykednek, hogy abban volt a hiba. Ha meg nem, akkor mossák kezeiket, nem õk fizetik.
Nem eltérõ a véleményünk, és is így gondolom, csak azzal egészítettem ki a dolgot, hogy technikailag már rég megoldható lenne bolondbiztossá tenni ezeket az eszközöket, így akkor sem tudna új célt megadni, vagy telefont felvenni, ha akarna. Meg azok sem akik azt hiszik(!), hogy nekik nem vonja el a figyelmüket ez a cselekvés a vezetésrõl. Például én is mentem már le az útról 110-el 15 éves jogsival millió kilométerrel a hátam mögött európa szerte, csak azért mert csörgött a telóm, és megnéztem ki hív (nem is akartam felvenni!!), közben a szakadó esõben felértem a domb tetejére az autóval, és rögtön azt láttam hogy egy Y elágazás van elõttem, pont az a 2mp kellett volna, hogy úton maradjak. És mennyi ilyen van... ezért ha nincs fülesbe, vagy kihangosítóba dugva, még csörögnie sem lenne szabad, és tuti jelentõsen csökkenne a balesetek száma is.
Autószerelõknél ez igaz lehet, de nagyon sok szakmára nem. De egy régebbi autónál is feldughatja magának a laptopját az autószerelõ, ha nincs mit és honnan kiolvasni.
Az újratervezés is tervezés! Abban igazad van, hogy egy nem gyakorlott autós, aki emellett rövidnadrág a technikai dolgokhoz, akkor adja be a célt a navigációhoz, mielõtt elindul, de legalábbis álló autóban. Én már sok százezer km-t levezettem, navigációt is használok 6 éve, nekem nem probléma menet közben megadni egy célt. Ráadásul ezt kényelmesen, nem tapicskolós módszerrel tudom megtenni (akár hangvezérléssel is).
A menet közbeni telefonálásért súlyos zsetonokat kell kicsengetni, ha a rendõr kiszúrja (leszámítva azt az esetet, ha headsetet, vagy kihangosítót használ az ember), vagyis mindenkinek a jól felfogott érdeke anyagilag is, hogy ne nõjön hozzá a telefont tartó keze a füléhez.
Tegnap beszélgetett mellettem a villamoson két öreg az oktatásról, hogy "mindig szükség lesz asztalosra, autószerelõre, villanyszerelõre, nem lehet mindenki informatikus".
Jót röhögtem magamban, hogy manapság az autószerelõk is laptoppal a kezükben kérdezik le a hibakódokat, és ez a jövõben még inkább így lesz. Nyilván vannak mûszaki hibák, de egyre több chip/érzékelõ lesz a járgányban, azaz õ fogja megmondani, hogy mi romlott el.
Szerintem meg akkor van értlme mielõtt elindulunk, (csak tudjuk hova akarunk menni..) utána már ha újra kell tervezni azt automatikusan megcsinálja, nem kell nyomkodni menet közben semmit. ""ha nincs kihangosítva, akkor a hívásfogadást" - inkább ne is vigyen magával az ilyen mobilt." - Mivel az "inkább akkor" nem szempont biztonsági rendszerek tervezésénél, marad az emberi hülyeség kizárása, amire ez tökéletes megoldás lenne. Mint ahogy van is erre számtalan példa (nem csak az autóknál), hogy nem hagyják a hülyének, hogy hülye legyen. Ezek az un. "bolondbiztos" megoldások.
"ha nem áll az autó akkor letiltja az útvonaltervezést" - pedig akkor van értelme! Ha valaki számára veszélyt jelent, az ne kérjen navigációt az autójába. "ha nincs kihangosítva, akkor a hívásfogadást" - inkább ne is vigyen magával az ilyen mobilt.
Szerintem a legtöbb felhasználó szereti, igényli a sokféle funkciót, csak (ki jobban, ki kevésbé) nehéznek találja a vezérlést, és zavarja, hogy elvonja a figyelmet a vezetéstõl. Nyilván a fejlesztések is ezeket a nehézségeket igyekeznek megoldani: pl. hangalapú vezérlés, egyszerûsített, lehetõleg automatikus mûködés, integrált navigációs-, telefon- és hangrendszer, szélvédõre/tükörre vetített képernyõ stb.
"a jármûtulajdonosok 77 százaléka mondta azt, hogy nehézséget okoz számára a fedélzeti rendszerek kezelése" vs "78 százalék közölte, hogy meg van gyõzõdve a technikai fejlõdés elõnyeirõl, például arról, hogy ennek köszönhetõen egyszerûbbé, biztonságosabbá és kényelmesebbé válik egy gépkocsi irányítása."
Nah most akkor ez hogy is van? Beismerik hogy hülyék a rendszerhez, de amúgy jó dolog lenne?
Aki meg vezetés közben folyton a GPS-t figyeli az kb alzheimeres, de hogy el kell mennie megnézettetni a rövid távú memóriáját az is tuti.
Sok aprósággal lehetne biztonságosabbá tenni.. pl. ha nem áll az autó akkor letiltja az útvonaltervezést. Ugyanígy ha nincs kihangosítva, akkor a hívásfogadást. Meg számtalan egyéb lehetõség lenne, ami még csak pénzbe sem kerül, és szinte alapból benne van egy "okos" telefonban/autóban..
Valahol volt egy felmérés mely szerint az új autókat 30%-ban elektronikai hibák miatt viszik szervízbe.
Rossz lenne ha az autók is olyan megbízhatatlanok lennének mint a manapság kapható oprendszerek. Mondjuk engem addig semmilyen extra megoldás nem zavar, amíg kikapcsolható viszont mostanság lassan oda jutunk hogy parkoló automatikát is kötelezõ lesz használni. :(
Aki hülye, az vegyen fapados autót, az nyilván nem fogja megterhelni a szellemi képességeit. Akinek van egy szikrányi értelme (meg pénze), az vehet extrákkal felszerelt "okos" autót. Megjegyzem, hogy attól az autó nem lesz okosabb, ha a mobilon lévõ alkalmazásokat fogja tudni futtatni, csak veszélyesebb. Az elsõ dolgom az lenne, hogy ezt a funkcióját letiltsam. Mondom ezt úgy, hogy okosnak mondható autóm van.
Ez azért van így, mert manapság az autókat már nem mérnökök tervezik, hanem marketingesek meg menedzserek