Sziasztok! Most indítottam egy Civilization fórumot, ahol a civfanatikusokat szeretném összegyûjteni! Az oldal most indult így szerkesztõket és tagokat is szívesen várok! :) http://civfanatikusok.proboards.com/index.cgi
Van rá letölthetõ mod, vagy a Sid Meier's Civilization V\assets\Gameplay\XML könyvtár GlobalDefines.xml file-t wordpad-del megnyitva átírod a köv részben </Row> <!-- Unit/Combat Defines --> <Row Name="PLOT_UNIT_LIMIT"> <Value>1</Value>
Nem mintha különösebben szerettem volna a több egység/mezõt (sõt a Civ IV-ben kimondottan idegesített, amikor a játék elején egyszer csak megjelent valamelyik AI 10-15 erõsebb egységgel egyben, mint az én átlagom), de hol lehet állítani a több egység/mezõt a Civ V-ben? vagy modolva?
A CivIV-ben egy ilyen stackelt tömeges támadást simán ki lehetett taktikázni. Elõször is beáldoztál egy kisvárost. Bement, te meg a lázongó városban szarrá lõtted, mert semmi védelmi bónusz nem volt. Aztán futás vissza a közeli dombos erdõs tile-re. Már az elején kifejlesztettem 2-3 erdõkerülõs promós egységet 3. szintig, amíg felderítettem a kontinenst. Õk erdõben 2-õt lépnek, eszméletlen védelmi bónuszt kapnak, és mellette gyógyítanak is mint állat. Amikor meggyógyultak vissza és elintéztem a többit is.
Aztán, ha le kellett csendesíteni valami nagyobb birodalmat, mert többször betámadott, akkor egy kis kommandós csapat erõs egységekbõl át a kontinensére, és végig rohanni a gyengén védett városain. Vagy felégetni õket, vagy csak tartani amíg lehet.
Itt szintén taktikázni kell. Az ûrkorszakos fegyverével az Irokéz csákó rám támadt. 1900 körül, nekem kb ilyen szintû fegyvereim voltak. Mindennel próbálkoztam, tüzérséget a városa közelébe csempészni, a légierõmmel legyengíteni a városát majd infantry egységekkel berohanni. De mindent szétlõtt a rakéta tüzérséggel, meg a légierejével. Vadászgépeket vettem, az sem segített. Aztán a megoldás a légvédelmi tüzérség lett, kerülte eleve, de szép lassan elkezdtek elfogyni a gépei, amit a viszonylag erõs flottájával szállított. Aztán amikor a "melee" hajók a nem kellõen meggyengített városok közelébe jöttek ott a várossal, meg géppuskás egységekkel szétkaptam õket egy pillanat alatt.
Szal itt jobb az AI. Egy erõsebb, a CivIV-hez képet csak néhány egységes harccsoport elõször megállíthatatlannak tûnik, de megfelelõ fejlesztésekkel és taktikával megtalálható a gyenge pont.
A civIV jó volt, sokat játszottam vele, szerettem. Nekem a civV is tetszik és szívesebben játszok vele, fõleg a GaK után. Mindkettõben van olyan, ami jobb, mint a másikban.
Szerintem simán leszarozni bármelyiket nem túl intelligens és nagyon szépen jellemzi a hozzászólót :)
Ezt a túlbutíott részt soha nem értettem. Igen, nincs vallás és kémkedés. Ezt leszámítva mitõl butább? Mert a IV harci rendszere olyan fostalicsak, hogy elvene nem játszok vele. Olyan szar, hogy ha csak rá godolok okádhatnékom van. A nyers erõ dönt. N+1 stratégiában voltam alázós a IV-ben az alapvetõ erõvisznyokon semmit sem tudsz változtatni. Jön egy angy stack és PAFF. Még, ha van 1-2 több egységre ható cuccod, akkor is a tömeg az tömeg...
Szerintem CIV IV beyond the swordot vegyen az, aki értelmes (gondolkodásra késztetõ) stratégia játékot akar. Gyors, bug mentes és grafiakilag annyit tud, amennyit egy startégiának kell + olcsó is:)
CIv V egy kalap szar, megvettem elõvételben anno, de azóta is bánom. Túlbutított hülyeség az egész, a grafikai motorja miatt meg lassú is. Majd esetleg a VI.:) . Leginkább a IV-nek kellene valami minimális tuning a tökéletesség eléréséhez...:)
6. szinten nincs ilyesmire idõ. Mire megépül már addigra is régen vallásokkal bohóckodik az MI...
Én rögtön megépítem a Stonehenge-t az ad 5 faith pontot, azzal viszonylag gyorsan összejön. A vallás bónuszait megfelelõen használva igazán gyors fejlõdés érhetõ el. Szerintem a lakosság lélekszámára érdemes rámenni. Van olyan bónusz, ami béképen 10% lakosság növekedést ad pl.
Tényleg nem csak egyfajta harcmódja van az AI-nak, pl most az Irokézek a fõ ellenfeleim az 1800-as évek végen nekem még csak 1. VH-s egységeim vannak, de pl a géppuskás nagyon használható, õ meg megépítette az Apollo projektet, rakéta tüzérsége, meg 2. VH-s bombázója van. Most gondolta hogy rám támad. Rahedli bombázóval szétlõtte a városomat, aztán egyetlen lövésszel bement. Ügyes.
Ha nincs vas a közelben az tényleg szopás nem csak a rómaiakkal. De gyakorlatilag tényleg olyan kevés a bónusza már ennek a népnek, a vezetõ trait-je sem sokat ér, hogy én is másra fogok váltani. Pl a japánoknál a sebesült egység is úgy harcol mintha egészséges lenne. Ez jól hangzik.
A kémkedés szerintem is elég jelképes lett, de legalább már van. Alakul a játék, de 2 év alatt ez tényleg elég kevés, fõleg, hogy elég jelentõs mínusszal indult szerintem is a CivIV-hez képest.
A vallás számomra olyan, mint a Civ IV-ben. Semmire sem jó. Lövésem nincs, hogy pl. hogyan csinálja az AI, hogy mire én megalapítom a sajátomat, neki már 15 városban terjed... Az elején a shrine ad városonlént +1 faith-et. Hogy ebbõl hogyan lesz 300...
Az MI tényleg picit okosabb lett, a tengeri egységeket már úgy ahogy használja, és képes igen durva szövetségeket összehozni. Teljesen logikátlan lépéseket nem hoz, de azért a diplomáciai gyõzelem küszöbén hogyhogynem elkezdett mindenki ellenem játszani.
Ûrhajót építette ebben a játékban, de a végén a célszalag elõtt elkészült az UN és mivel görögökkel voltam, simán megválasztottak.
Most 6. szinten tolom rómaiakkal. Egy fia vasam nem volt, tehát semmit nem ért a légió, nem is tudtam gyártani. Azért druva dolog a rómainál, hogy nemhogy elõnyöd nincs, de ha nincs vas, akkor azt jelenti, hogy a swordmanes ellen erõsebb nálad... Mégis én vagyok a nyerõ. (Ami meglep, mert ~1 éve nem toltam.)
A játék fejlõdött, de én nem erre számítottam. A kémkedés lassú és túl primitív.
Nincs annak semmi baja. A hiba úgymond az ön készülében van:) Viccet félre téve. Nekem sem mûködött. Az uccsó peccsel elbaszták a dolgot, ugyanis ha a windows rendszergazda neve ékezetes akkor befagy a játék, illetve nem tudod vissza tölteni mert a játék nem tudja kezelni az ékezetes betüket. Megoldás erre az, hogy vagy megváltoztatod a rendszergazda nevet úgy, hogy ne legyen benne ékezet, vagy fogod az egész user/dokuments könyvtárat és egy másik particcióra (mondjuk c helyett d) átmozgatod.
Én is pár hónapja tértem vissza a CV-hez. Egy 2, VH-hás moddal próbálkoztam, ami nagyon teccett, de állandóan fagyott (ennyit az optimalizáltságról, meg a minõségrõl). Aztán kisebb modokkal az alapjátéknak is nekiálltam. Sajnos ez az eredeti elképzelés, hogy a letölthetõ kisebb modokkal testreszabod a játékot elég nyögvenyelõsen megy. Gyakorlatilag ütik egymást a modok, így hibás mûködés a vége, de hát ugye ezt a készítõk csak lehetõvé tették, felelõsséget nem vállalnak. Minden esetre szerintem gyengébb a mod élet, mint a CivIV-nél.
A GaK-kieggel nyomtam 1-2 meccset és tényleg jobb lett. Az AI sokkal okosabb, ez az egy talán egyébként is jobb a CivIV-hez képest. A vallások jók és szerintem végig marad jelentõségük, mert gyakorlatilag elég sok boldogság bónusz elõfeltétele ahhoz képest, hogy eddig bizonyos épületek felépítésével automatikusan megkaptad. Most nem ilyen eccerû a dolog.
A kémkedésnél viszont én gyakorlatilag csak a technológia lopás funkciót találtam. Valaki írja már le, hogy lehet átállítani, mert én úgy látom, hogy csak ezt lehet velük. Amúgy ez nagyon hiányzott, mert pont elõzõleg volt több olyan játékom ahol a nagyon erõs tudományos bónusszal rendelkezõ koreaiak fényévekre elhúztak és egyszerûen nem tudtam behozni õket. A játék utolsó részében csak tehetetlenül néztem ahogy szépen összerakja az ûrhajóját.
A karthagóiak, ahogy meghágják a hágókat az tud meglepetéseket okozni, mert náluk bizony nem jön be, hogy egy hegy olyan akadály, amit esetleg ki tud használni az ember, szal okos trait ez náluk. De a többi ország spec egységei is mintha erõsebbek lennének, a római légiós a játék elején sokkal kevesebb ideig uralja már a csatatereket, már nem ez a kiskedvenc a többihez képest pofátlanul nagy elõnyökkel (én persze ezért szerettem:).
Személyes vélemény, hogy az 1 egység/mezõ szabály az AI erõsödésével, az egyes összecsapások jelentõségének növekedésével, azzal, hogy az AI észnélkül nyomja az instant heal promót, és a városok védelme is talán erõsödött szinte játszhatatlanul nehézzé, de legalább is állandó betöltésekkel teli sakkjátszmává lassítja a játékot. A városok gyakorlatilag bevehetetlen akadályok lettek, mert a sok sebesült egységedtõl nem férsz hozzájuk. A sok egység/mezõs modot az AI viszont nem nagyon kezeli, nincs hozzá kezelõfelelüet, stack mozgatás és persze el is veszik azért a taktikázás élménye. Azonban a korábban említettek miatt a GaK-nál a permanens anyázást és visszatöltést megunva 150 kör után inkább átállítottam a 2 kat egység/mezõre. Ez egy elfogadható kompromisszumnak tûnik és az AI is meglepõen ügyesen bánik ezzel a lehetõséggel.
Már elég sokat játszottam a GaK-vel. Pár hete elõrendeltem, ami egy hülyeség volt, de nem ez a lényeg. Határozottan jobb lett a játék. Végre van benne mélység. Az eredeti CivV tényleg elég lebutított lett, ez most szerintem sokkal nagyobb élmény. Persze nem CivIV, az még mindig mélyebb, mint ez. De azt senki nem várhatja, hogy ugyanolyan legyen, csak felújítva. Én például mindig utáltam a Civ elõzõ részeiben azt, hogy egy mezõn akármennyi egységed lehet, és szerintem a hexagon is jobb, mint a négyzet. A lényeg az, hogy minden vélemény szubjektív. Nekem bejött a GaK.
"így ami akkoriban még elfogadhatónak tûnt, az mára sajnos nagyon megkopott, és ha csak stratégiaként tekintünk a játékra, akkor is tucatnyi szebb címet tudunk feltenni a mérleg másik nyelvére."
Mi ez a hülyeség? Mégis mi másként tekinthetnénk egy vérbeli stratégiára?! És ha csak fél tucatnyi szebb körökre osztott stratégiát meg tudna nevezni aki írta a cikket, már akkor is csodálkoznék erõsen.. (Megjegyzem a megjelenésekor nem volt, és ha azóta kijött volna hasonló grafikai kaliberû játék. az is valószínûleg ezt a grafikai motort használja :) ) A legkisebb gond egy ilyen, de fõként ennél a játéknál a grafika..
Az AI és a diplomácia pedig közel sem lett olyan jó mint ahogy ígérték úgy olvastam a hivatalos fórumokon, persze sokkal jobb mint az alapjáték megjelenéskor, de annál az állapotnál nem nehéz kb 2 év elteltével jobbat alkotni, mivel az egyenesen katasztrófaközeli volt :)
És már akkor is a legtöbb interneten megjelent "szakértõi" cikk, ami agybafõbe dícsérte a játékot, eléggé érthetetlen volt, biztos az újdonság varázsa kápráztatta el az írókat, vagy 5 percnél többet nem töltöttek el a játékkal, mert bizony kevés köze volt a valósághoz az ott írottaknak is.
Bár nem szokásom a cikkeket kritizálni, de valóban a CIV5 abszolút nem az a sikerprogram volt a rajongók körében mint ahogy a cikk említi. Tényleg katasztrofálisan indult az egész...
Aztán persze lehet hogyha figyelembe vesszük a piacon a mai trendet (lásd swords of the stars 2, ami már több mint fél éve megjelent és a patchekben még mindíg az alapfunkciókat reparálgatják) akkor lehet hogy ahhoz képest a CIV5 tényleg maga a minõség...
Multiplayer még mindig nem mûködik, rossz a load-save, ha egyáltalán sikeres a mentés, betöltéskor szét vagy, az AI játékképtelen multiba mert crashel, ez hol marad az értékelésbõl ?
Ez a sorozat a 4. résszel kiteljesedett, ezzel az 5. -el pedig teljesen elszúrták. Hatalmas csalódás volt ez a lebutított gagyi játékmenet, amit leginkább pont azok nem élveztek, akik a régieket szerették. Nem is értem miért kellett ennyire elfordulni az eredeti koncepciótól. Igazán kár hogy manapság is az ilyen social szarokra pazarolják az idejüket ahelyett, hogy egy rendes epizódot összedobnának.
Ez a kiegészítõ nem tudom mennyit javít a helyzeten, de annyit biztosan nem hogy teljesen rendbe tegye a játékot.
amely végül hozta a kívánt színvonalat és számtalan elismerést vívott ki magának
A Ti. cikkíró valószínûleg nem emlékszik arra, hogy milyen szintû (jogos)felháborodás övezte a játékot a megjelenésekor. Vagy a végült úgy értsük, hogy "a megjelenés után két évvel" ?