Nemtudom hogy vagytok vele de én hiányolom azt, hogy befolyásoló tényezõ ként jelen legyen a vallás és a nemzetiség is. Mondjuk a victoria 2 ben jól meg volt csinálva. Miért nem lehetett ezt folytatni.
akkor már jobban járnának ha egybegyúrnák a Crusader Kings és EU szériát.
Mert a victoria 2 pont a nemzetállamok koráról szól. Abban az idõszakban amikor ez a játék "játszódik" még nem létezett a mai fogalmak szerinti nemzetiség. Pláne nem a középkorban. Az volt a lényeg, hogy milyen valláshoz és melyik királyhoz tartozol. Egyébként meg egyrészt van a játékban nemzetiségi térkép, másrészt ha egy terület a core provinciád át tudod alakítani a saját nemzetiségedre, harmadrészt ha megfigyeled az elfoglalt területeknél elég komoly lázadás tör ki csak azért mert a hódító ország népe nem azonos, negyedrészt annektálás esetében (ami most már nem egybõl történik meg hanem 5 év alatt) az ország elfogadott nemzetisége és kultúrája is bõvül. Példa: Magyarországgal annektáltam a cseheket. Miután megtörtént kaptam egy üzenetet (és a diplomácia menüben is ott van), hogy az elfogadott nemzetiség az országon belül a magyar és a cseh.
A vallásról. Egyrészt elég komoly vallásháborúk vannak miután a reformáció beindul. Nálam eventként jött fel, hogy kirobbant a vallásháború és hogyan akarom kezelni. Van lehetõséged kiválasztani egy vallás egységesítési opciót a national decision résznél. Itt rá tudod kényszeríteni más országokat arra, hogy a te vallásodat fogadják el (pl: megnyert háború vagy vazallus állam esetében). Aztán lehetsz akár a vallás védelmezõje, ebben az esetben ha egy olyan állam ellen indítanak háborút akinek azonos a hite a tiéddel és a harc azért tört ki, hogy a régi (vagy az új) vallást elfogadják az adott országban akkor beléphetsz az azonos vallású ország mellett a harcba. Ezen kívül minden vallás ad valami plusz bónuszt. Nagyobb termelékenység, jobb katonai morál stb. Szóval a vallásnak elég komoly befolyásoló tényezõje van a játékban.
Elõször is nagyon tetszik a játék. Pont azt kaptam amit vártam, az apró pontatlanságokon nem szoktam kiakadni.
Aztán, hogy valami hasznosat is írjak: A kereskedelem régiókra van osztva. Minden régiónak van egy csomópontja (trade node) ami kapcsolódik sok másik csomóponthoz. Minden pontnak van egy összértéke ami szétoszlik azon nemzetek között akik érdekeltek benne. Minél nagyobb az érdekeltséged ( amúgy "trade power" de valamiért ez a szó jutott eszembe) annál nagyobb szeletet szakítasz a tortából. Az érdekeltséget növeli pl az útvonalak védelmezésére kirendelt light shipek száma, a régióhoz tartozó provinciákon épített ilyen jellegû épületek (pl marketplace), valamint az eszmékbõl és eseményekbõl származó bónuszok. Ez utóbbiak negatívak is lehetnek ám úgyhogy érdemes odafigyelni.
No igen. Az elsõ EU még csak csak, a második is. Utána jött azonban a Victoria és a CK. Már ezután egybe kellett volna gyúrni a két játékot, és csinálni egy-egy évente-kétévente megjelenõ nagy valamit, amihez szabadidõben kiadhatják az HoI-féle vonalat is, még grandiózusabb stratégiák szintjén. De az EU léte a CK óta, különösen a Victoria óta számomra egy talány. A második résszel le kellett volna zárni a szériát. Sõt, talán a legcoolabb a CK-Victoria vonal ötvözése a Knights of Honor-féle vonallal lenne. Úgyis egy kiadó, talán a KoH az egyik legjobb kk-i stratégia, amibõl simán lehetne egy Imperialismhoz hasonló verziót is készíteni.
Imperialism ááá de egy nagy játék volt! A második része sem volt rossz de az elsõ! Szerintem a paradoxos srácok onnan vették az ötletet erre a franchise-ra :)
Amióta az emberek más nyelveken beszélnek létezik a nemzet fogalma. Ez amit mondasz kedves barátom egy szabadkõmûves maszlag. De errõl nem szállok vitába egy fórumon... max egy sör mellett.
"ez a játék "játszódik" még nem létezett a mai fogalmak szerinti nemzetiség."
Olvasd el még egyszer. A középkori és újkori Magyarországban (kb úgy a 12. század közepétõl egészen a Rákóczi szabadságharcig) sok fajta nemzetiség élt. Románok, szerbek, szlovákok, németek, horvátok, ruténok. Ebben az idõszakban nem azt nézték, hogy te szlovák vagy vagy magyar vagy román stb, hanem, hogy mely korona alattvalója vagy. A nemzet tudat az valahol ezután kezdett felébredni (meg az is, hogy szakadjunk el a történelmi Magyarországtól). UI: Ez nem szabadkõmûves maszlag, hanem történelmi tény. Kérdezd meg bármelyik történészt vagy olvass el bármely ezzel kapcsolatos történelem könyvet.
A nemzettudatot tekintve részben szerintem igazad van, a nemzetállamok és a nacionalizmus a 18-19. században kezdett komoly szerepet kapni.
Azonban:
- A 12. században még sehol nem voltak románok Erdélyben se, nemhogy a Tiszántúlon. Az 1200-as évek közepén jelentek meg elõször, onnantól kezdve szállingóztak be Havasalföldrõl és Moldvából. - A szlovák mint nép csak a nacionalizmus megerõsödésekor, a 18-19. század folyamán jött létre az ottani német és szláv népek keveredésébõl.
A 12. században a Kárpát-medence nagy részében magyarok éltek, kisebb részében senki (pl. a Kárpátok, hegyes vagy mocsaras vidékek stb.), és még kisebb részében lakták nem-magyarok. Ez a Horvátországon kívüli területre igaz, mert a horvát részen, a Szávától nyugatra-délnyugatra természetesen már ekkor is többségben voltak a horvátok (a Száva-Dráva közén nem!). Ezt leszámítva még az északi, ritkábban lakott peremterületen éltek nagyobb számban szlávok. Az ország lakossága 80%-ban magyar volt.
Az EU4 egyébként nagyon tetszik! Normálon kezdtem Magyarországgal. Mit ne mondjak, sokkal nehezebb, mint az EU3.
Jaj :) Azt írtam, hogy a 12. század közepe. Tessék rendesen elolvasni amit leírtam na! :) Olyat írtál le amit én is csak én egy évszámmal, és nyilván azért mert 1242 a tatárjárás ideje volt. Innentõl kezdve szûnt meg a magyar lakta területek homogenitása. Szóval egyrõl beszeltünk.
ehh azért ennyire nem vagyok elmerülve a régebbi ország menedzselõs játékokban(direkt nem rts írtam) pl: Knights of Honor-ról még nem is hallottam(le ne fejezzetek :-D) és a Victoriát is csak terveztem hogy kipróbálom, de azt szerintem mindenki tisztán láthatja hogy a paradoxos játékok köszönik szépen nincsenek rászorulva arra hogy más fejlesztõk által gyártott játékokból keljen nyúlniuk ötleteket, csak hát paradoxék igen csak szigorúan elõre beosztott menyiségben csöpögtetik az újításokat.
CK EU VIKI összeolvasztása tényleg nem lenne rossz ötlet csak igen valószínûtlen hogy ilyen lépésre rá szánnák magukat a fejlesztõk.
Kolozsváron János és Pista kocsmázni mennek. Futva közeleg feléjük egy úr: - Legyenek szívesek, mondják meg, hol van az állomás. - kérdi románul. Mire János: - Mi nem tudjuk. Az úr továbbszalad, Pista pedig megkérdi: - Te János, miért nem mondtad meg, hogy hol van az állomás? Lekési ez az ember a vonatot. - Hagyd csak! Azt mondják, hogy már kétezer éve itt vannak, tudhatnák, hogy hol van az állomás.
A kereskedõk kétféle megbízása mit takar pontosan? Az egyik ugyebár a collecting trade, a másik pedig a transferring trade power. a III-ban könnyû volt a kereskedelmi hegemóniát létrehozni és abból jó sokat lehetett szakítani. Kíváncsi vagyok itt hogy lehet/meg lehet e egyáltalán ezt oldani..
legújabb tudomásom szerint az a nemzeti felfogás ami a 18-19. századba bejött az országba homlokegyenest más volt mint ami a történelmi magyarországon korábban kialakult, hisz itt eleve több nemzetség élt évszázadokig, még a magyar királyságon belül is.
különben külön vicces és szánalmas mikor ck2-be ilyen duke of slovakia meg vicky 2-be szlovák tartomány-nak nevezett dolgok vannak, hisz maga a szó nem is létezett még akkor. nem hogy a szlovák nemzetség...
ami a magyarokra nézve felháborító még h érdekes miért nem vagyunk kemelve olyan nemzetként ami érdekes az adott periódusba(1444), mert nehogy már ekkortájt ne lett volna egy fontos ország Magyarország, fõleg h a török ellen fõleg mi küzdöttünk ez idõbe már jó ideje.
Meg az is érdekes h ilyenkor mi a faszért nem ugyan abba a tech groupba tartozunk amibe mondjuk osztrákia? Külön vicc h ilyen idõ kezdetbe westernizálni kell Magyarországgal. Akkor nem értem szolid 30-40 évvel késõbb h a fenébe szakítottunk ki ausztriából is területeket, ha olyan elmaradott volt már ekkor az ország?
Engem egy kissé idegesít, hogy késõbbi idõszakokban országunk minden tartománya protestáns, hollott az ellen reformácio ide sok helyen visszatérítették katolikusra.
Valaki érti a kereskedelmet? Valahol azt olvastam, hogy collect-elni a kereskedõt a fõvárosi csomópontba küldjük. Hát ilyen a Magyar Királyságnál pont nincs, így gondolom Krakkóba kell küldeni, mert a fõváros oda tartozik. A másik kereskedõt pedig el kell küldeni hogy az egyik csomópontból a másikba "áramoltassson", így növelve a második központ értékét, és az ott tevékenykedõ kereskedõk bevételét. Ezért egy olyan csomópontba kell küldeni a második kereskedõt, amelyik összeköttetésben áll a krakkóival. Megnézve az útvonalakat, Krakkóból kettõ megy ki, és egy (a kijevi) pedig be. Szóval mehet Kijevbe. Ennyi? Semmi más lehetõség? Esetleg valamit rosszul tudok?
Itt nézted? Dokumentumok\Paradox Interactive\Europa Universalis IV\save games
Az igaz, hogy a nemzeti felfogás kicsit más volt a középkorban mint manapság. Fontos volt a vallás meg, hogy éppen ki volt a hûbérúr. Ezek persze változhattak is.
Ami kellemetlenebb az az, hogy a 20. századtól a környezõ országok szépen kezdik kiszakítani a történetüket a magyar történelembõl és alapvetõ dolgokat kérdõjeleznek meg. Ilyen pl. amit a szlovákok csinálnak, akik egyszerûen átnevezték a történelmi Magyarországot Uhorskora és azt sugallják, hogy abban a magyaroknak nem nagyon volt komolyabb szerepük és igazából mindig is rengeteg szlovák élt itt és a felvidék, stb stb mindig is szlovák többségû volt, csak mint magyar királyi alattvalók ugye z országhoz tartozónak vallják magukat. Az, hogy a legtöbb régi templomom, középületen még mindig magyar nyelvû felirat van, az nem zavarja õket...vagy a nevek a temetõben stb stb,.
Ennek az egyik folyománya az, hogy ilyen nagyszerû sorozatokat lehet nézni különbözõ csatornákon, hogy a szlovák várépítészet a 16. században. És még lehetne sorolni. Legutóbb ugye koronázásokat tartottak Pozsonyban mint afféle látványosság, ahol persze a Szent koronával koronáztak, és a speaker közölte, hogy hát a Bratislavában mindig is koronáztak. Ami valahol igaz, csak akkor m,ég Pozsonynak vagy még inkább Pressburgnak hívták és nem nagyon volt szlovák benne...sokáig magyar sem túl sok. És akkor az olyan angol kifejezések, hogy battle of Bratislava (907) is azt ülteti el az olvasó fejében, hogy azt a várost már akkor is így hívták...
Ennek a politikának a sikerét mutatja az, hogy az összes ilyen történelmi játékban egyre inkább kiszorul az a gondolat, hogy itt a magyar nép volt többségben elég sokáig és tört föl újabb és újabb területeket (gyepü).
Persze ezen nem sírni kell, hanem el kell kezdeni rendbe rakni a dolgot. Az a legnehezebb mert a környéken már mindenki legyártotta a saját történelem verzióját és nekünk kell hozzájuk alkalmazkodni, ami vicc. A legjobb az, hogy lassan az osztrákok elveszik a szürke marhát is, mert ugye Európába már Bécsen keresztül jutottak ezek, szóval nyugaton az egy osztrák dolog.
nehéz dolog ez, de okosan tiltakozva, békés hangnemben kellene ezeket javíttatni.
Trianonban tárgyalnak az országok további sorsáról a világháború után. A tárgyalás közepén jelentkezik a magyar küldött, hogy szólni kíván. Felszólítják. - Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor idejöttünk a Kárpát-medencébe, éjszaka ellopták a románok a lovainkat. A többiek nem igazán értik, kérdi az elnök, szeretné-e a magyar, hogy a hozzászólást jegyzõkönyvbe vennék. - Á, nem, nem kell. Csak úgy mondtam… A tárgyalás folytatódik, megint szólni kíván a magyar: - Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor mi idejöttünk a Kárpát-medencébe, éjszaka ellopták a románok a lovainkat. Megint kérdik, jegyzõkönyvbe akarja-e vetetni? Mondja: - Nem kell, csak úgy mondtam… A tárgyalás folytatódik, a magyar megint szólásra kér engedélyt: - Én csak azt szeretném mondani, hogy mikor idejöttünk a Kárpát-medencébe, éjszaka ellopták a románok a lovainkat. A román küldöttnek már vörös a feje, üvöltve kifakad: - De hisz akkor még itt sem voltunk! Mire a magyar: - Na, ezt vegyék jegyzõkönyvbe!
Nyilván lehet modolni, csak a modolás az mondjuk azora marad akinek van hozzá türelme,tudása és kitartása és általában nem a többség szokta modolásra adni a fejét. Plussz nem is az a lényege ennek, hogy most épp a te játékodba hogy nézzen ki például a Magyar királyság. Sokkal inkább az az értelme, hogy a sok ember ki játszik a játékkal és innen szerez tudomást az országunk múltjával kapcsolatba például ne olyan égbõl szalajtott baromságokat kapjon h a magyar az nyugati-szláv meg a szlovák,román bullshit ami a tartományokat nézve van vagy, hogy ebben a korban már egy elmaradott gyenge ország voltunk. Akkor arról h a tartományaink kb szart sem érnek a játékba.
Azért baromság ez a balansz mert akkor az osztrákok,franciák vagy épp lengyelek hogy lehetnek olyan erõsek?
Jogos. Az egész szerintem arról szól, hogy hosszabb távon is szimulálni akarják a történelmi helyzeteket, azaz pl. Magyarország 1526-os összeomlását. A játék kezdete után van egy Hunyadink, jó magas értékekkel, vele elég sokakat meg lehet verni, de késõbb keményedik a helyzet. Az AI-féle Magyarország bukásra van ítélve. Mazochistáknak és kihívásokat kedvelõknek érdemes lehet az AI játékot 1500-1550-ig pörgetniük, és utána átvenni, ami megmaradt országunkból - és indulhat a revízió :)
A politika sokszor szól bele a történelmi játékokba is, ezért lehetnek "szlovákok" (EU3 nemhivatalos kiegészítõkben) meg "Transylvania Ország" (EU3-ban) pár játékban a 15. században is. Szerencsére az EU4 ebbõl a szempontból elég korrekt (magyar vonatkozásban mindenképp). Egy-két horvát tartományban, a Dráva-Száva közén mondjuk lehetett volna magyar a kultúra, és a ruténoknak is elég lett volna egy tartomány kettõ helyett a Magyar Kir. határain belül. (Zemplén mint õsrutén terület )
Mátyás ideje nagyon elcsépelt a játékban. Megnéztem az 1400-as évek végét - szinte semmi nincs meg a valóságban megszerzett tartományokból. Értem én, hogy játéktechnikailag elég nehezen valósítható meg pl. Bécs elfoglalása (mivel fõváros), de akkor is. Nem ártana, ha a készítõk erre a térképre vetettek volna egy pillantást:
Én 1280x1024-ben játszok - mit mondjak, nagyon kellemetlenek a hatalmas infóablakok pl. provincia vagy sereg kijelölésénél :/ A játékot optimalizálhatták volna kicsit erre a felbontásra is.
Igen, sajna nyugaton kb. azt tudják, amit a környékünkbeli országokból súgnak nekik. Érdemi külpolitikánk ez irányban nincs (pontosabban sincs, de nem akarok belemenni).
A mostani szlovák tanítások szerint VISSZAMENÕLEG mindenki, aki a mostani területükön született vagy élt valaha is, az szlovák. (Pl. a kasai születésûek, pozsonyi születésûek, rimaszombati születésûek stb., mindegy, hogy hat éve vagy hatszáz éve születtek.) A szlovák kultúra évezredeken át visszavezethetõ az ún. Nagymorva Birodalomra (ami természetesen hatalmas volt, szinte az egész Dunántúlt is magába foglalta egyebek közt!). /A valóságban vagy egy, vagy két külön, megye méretû valami volt, a mai Szlovákia nyugati része ill. Szlovénia környékén./ A Hitler által 1940-ben létrehozott Szlovák Protektorátus /ami valójában az elsõ, félig-meddig önálló szlovák állam/ voltaképp nem is volt Szlovákia.
A románok szerint Mátyás igazából román király volt (Hunyadi Jánosról nem is beszélve), aki a magyarok felett uralkodott. A románok a dákoktól származnak, tehát dicsõ római nép az övék, igazából igényt tarthatnának a (megmaradt) magyar Tiszántúlra is. És ezt tanítják az iskolás gyerekeknek. Megvan a román térkép az 1. világháború idejébõl Nagy-Romániáról, ahol minden tiszántúli települést is, beleértve pl. Szegedet, Debrecent, Nyíregyházát, Szolnokot, szépen "románosítottak".
Satöbbi satöbbi... Sok baromságukat lehetne még említeni.
Hiába volt rengeteg értékes aranybánya az országban, azok szinte mindig el voltak zálogosítva - az aranyunk szépen hömpölygött fõként Bécsbe, meg egyéb helyekre. Tehát voltaképpen jogosak az osztrák aranybányák, csak furcsán néznek ki.
Asszem Mátyás kora azon ritka kivételek közé tartozott, amikor az aranytermelésünk nagy része a saját kezünkben volt. Ezt leszámítva azok a bányák nem nekünk dolgoztak.
A "nyugati-szláv" szintén a játéktechnikával kapcsolatos. Így "közelebb állunk" a csehekhez és fõként a lengyelekhez - perszonálunió és hasonló dolgok vonatkozásában.
A lengyelek ebben a korban (ugyebár a játék 1444-ben kezdõdik) évszázadokon át fénykorukat élték; a franciák innentõl alakultak át európai, késõbb világszintû hatalommá; az osztrákok szintén nem sokkal késõbb, a Habsburgok alatt lettek meghatározó tényezõ; mi, magyarok csak egy szûk évszázadig beszélhetünk fénykorról (1526-ig), sõt, igazából csak Mátyás uralma idején. Csak ekkor voltunk "összevethetõk" az osztrákokkal és a lengyelekkel, késõbb nem. De pl. a franciákkal ekkor sem. Egyszerûen nyugaton akkora volt a népsûrûség (és az ebbõl származó elõnyök), hogy lehetetlen volt velük hosszú távon tartani a lépést. A terület önmagában egy dolog, a lakosságszám meg egy másik. Nézd meg ma Japánt - nem nagy ország, mégis világhatalom, technikában legalábbis mindenképp. Vagy nézd meg a luxemburgi munkabéreket.
de ez ben történelmi szimmulátor. csak annyi köze van a történelemhez(vagyis kéne h legyen) ami az adott kezdõ dátum-nál volt a helyzet.
az hogy az adott játékba épp ki alakul mivé az beletartozik a sandbox játékmenetébe. az adott korban meg nem voltak olyan értéktelen tartományaink, nem voltunk kitudja mennyivel lemaradva a szomszédos ausztriától. ezek a tények, ahogy az is h nem szlávok vagyunk.
2011-ben, akkor még az EU3 ügyében már küldtem nekik errõl egy emailt, most küldtem egy újat, a korábbira válaszolva:
címzett: Boel Hi again!
I respond to one of your old emails, but it's the context for this email.
First of all, congratulations on the release of Europa Universalis IV! You guys did an excellent job, it is a true sequel with an epic gameplay.
On the other hand, people on Hungarian forums are offended again, by Paradox not listening to them. The in-game Hungarians are still considered Slavic. People around the world, kids and adult who learn a lot from this game (like myself) are now believe that Hungarians are Slavic. This is like calling an Asian Chinese instantly. Just because Hungarians live in Eastern Europe, it doesn't mean they are Slavic!
Wouldn't it be a good decision to make Hungarians Hungarian, and they accept the Slavic culture too? Like in the real world historical Hungary?
> Hi there Tamas! > > So happy you like our games! > Thank you for the feedback, I sent it straight to our development team! :) > > cheers, > Boel / Paradox Interactive > > > On 2011-08-03 17:04, xx xx wrote: >> >> Dear Paradox Interactive, >> >> I am an admirer of your company, and mostly one of your games, Europa >> Universalis III. I have been playing it for over a year now, but there is >> something I have just noticed. >> >> As a hungarian myself, I often play with Hungary, and to my astonishment, >> when I took a look on the Cultural map mode, the game told me that Hungarian >> people were slavic. >> Well, excuse me, but this is a big mistake. Hungarian people are from the >> Uralic family, like Finnish, Mani, Khanty, Sami, etc. people. The genetic >> researches shows us, that Hungarian people are possible mixed Uralic and >> Turkic. >> >> Maybe it was a decision for the sake of the better gameplay, I don't know. >> But if it's because you didn't know about this ethnic thing, I ask you to >> correct this in the next patch. >> >> >> >> Yours faithfully, >> xx xx > > > >
Nagyon helyes. Valakinek sikerült már átírni a nyugati szlávokat... hát nem is tudom finnugor ? ra XD Csak vicceltem. Na tehát valakinek sikerült már átírnia? és mik lettek a következményei?
Valamint én próbálkoztam a nyugati technológiai csoportba rakni magamat ami hatására nyugat európai egységeket kaptam. valakinek van ötlete ennek a kiküszöbölésére?
Annyiban történelmi szimulátor, hogy a késõbbi eseményeket is próbálja vázlatosan rekonstruálni. Három dologban tér el a valóságtól: egyrészt minden téren van némi random tényezõ, másrészt az AI is cselekedhet furcsán, harmadrészt ott a játékos, aki teljesen "történelmietlen" döntéseket is hozhat. Egyébként viszont a játék igenis igyekszik szimulálni a késõbbi valóságot is. Pl. decisionök, küldetések, és gondolom az AI is programozva van bizonyos irányokra. Plusz: a kiinduló helyzet is olyan, hogy késõbb valóra válhasson az, ami történt! Sokakat - köztük téged is - ez zavarhat, hogy a startnál lévõ értékekben is benne rejlenek a késõbbi lehetõségek. Például a törökök: kezdetben megvan bennük a potenciál, jó ideig gyarapodhatnak (az EU3-mal ellentétben), viszont két-három század múlva hanyatlásnak fognak indulni, azért (is), mert a muszlim tech groupba tartoznak. Vagy mi, magyarok: a kiinduló helyzetbõl az AI soha nem fog tudni sokat kihozni, sõt, Mo. általában egy-másfél évszázadon belül csúnyán megfogyatkozik.
A kereskedelmi útvonalakat és központokat lehet változtatni az idõk során? Tehát hogy krakow és bécs helyett Pest legyen a térség központja... Sajnos nekem kimaradt a 3 as.
slavoniát nem találom sehol a sistory\provinci mapában. Próbáltam fõváros alapján. Ha valaki már megtalálta írjon, hogy hogy kell rákeresni
Mivel elvérzett a nyugati technológiai kategóriához való csatolásának terve bementem és a nemzeti alapképességeknél átríttam, hogy 20 %al kevesebbe kerüljön a technológia kifejlesztése. Azonban a játék kifagy ha rákattintok a fejlesztésekre. Valakinek van hasonló szintû tapasztalata? Vagy csináljak egy eu4 moding topikot?
en is most kezdem tanulni...pontosabban a ck2-t elfelejteni es xvisszarazodni az eu kornyezetebe...ahogy nezem ezek a koaliciok es a keves manpowet elegge behatarolja a lehetosegekez...
Na ha ebben a játékban letarolod a teljes térképet akkor templomot építek neked:)
Valóban, sokkal nehezebb, de reálisabb is lett a játék. Nekem így bejön :) Mondjuk kicsit erõsnek tartom a tech fejlõdés (meg úgy általában minden) uralkodói képességhez kötését, talán átestek a paci túlfelére. De még mindig jobb, mint ami a háromban volt (pár évtized alatt világhatalom bármelyik kis európai egyprovinciás Csóringerlandbõl, országok - Cseh-, Lengyel-, stb. - kígyózó terjeszkedése nomád területeken ésatöbbi). Aki itt gyengébb országból akar bivalyerõset, tényleg fel kell kötnie az alsót :)
Minimális EU4 (és elég jó EU3) tudással elsõ játékom kudarcba fulladt. A lengyelek ellen nem volt elég katonai erõm, villámgyorsan fogyott a manpower - erre a négyben külön figyelni kell, mert rohadt lassan tölt újra. A revoltriskrõl nem is beszélve, ami meg gyorsan nõ. Szóval az osztrák sógorok is betámadták totál kimerült országomat (mivel claimet szereztek Sopronra), gyorsan white peace a lengyel-litván-moldován szövetséggel. Volt egy-két csata, ami pont elég volt arra, hogy belássam: buktunk. De a Habsburgok nem érték be Sopronnal, ellenben nagyon tetszett volna nekik, ha Horvátországot elengedem. Legyen úgy. Viszont ekkorra már annyi volt a revoltrisk és a lázadás, hogy a 4-esre legyengült seregemmel nem tudtam vele mit kezdeni.
Kész, vége, jöhet az újabb játék, némi tapasztalattal felvértezve :) Asszem, átnézem a guide-ot is, nem árthat meg :)
Nuuvemen máris akciós a játék EU IV Ez kb 5000 forint. Az extreme edition 6k.
Én is belefolytam Hunyadi János régensünkkel és a Magyar Királyi Fösereggel(hosszú ékezet híján), 4lovas 16 gyalogos ezreddel, a Bohémia Lengyel unió(Litvánia, Mazóvia és még vmi kicsi vazallus) közötti háborúba Breslauért. Érdekes hogy ahogy rögtön, és még jó párszor Krakkót, a kereskedelmi központjukat kezdtem ostromolni, az egyesített seregükkel mindent hátrahagyva nekem jöttek. És bár Hunyadi kora legjobb hadvezére volt(talán Montecuccoli volt nagyobb), váltakozó sikerrel folytak a csaták, hát persze hogy visszaverik a sereget ha már elõtte kimerült. De ha kezd nagyon kimerülni az ország, diplomáciai pontokkal csökkentheted 0-ra, így a sereg morálja egyenesbe jön, a lázongások lecsillapodnak stb. Viszont elköltöttem a diplomácia techre szánt pontokat, dehát dokkot minek építeni egyetlen kikötõre, marketplace-ek(+1 trading power) helyett majd courthouse-okat(+20% tax modifier) építek a 4. szintû admin technológia kifejlesztésével.
bajorokkal, csehekkel, vagy velencével érdemes játék kezdetekor egybõl szövetségre lépni, utána nyomatni a claimet lengyelekre/valamelyik balkán nemzetre, másik diplomatával meg osztrák kapcsolatot javítani. Sajnos a lengyelek elõbb utóbb mindenképp meg fognak támadni, az osztrákokról nem is beszélve. Annyiban segít most a játék, hogy nagyon durva warscore-orkat lehet kapni már a legkisebb csatákért is. Pl 0.9%-ot kapsz már akkor is, ha 1k-s sereget kinyírsz. A csapatmozgásokra figyelve ezt könnyen elõnyödre tudod fordítani, fõleg azoknál a nemzeteknél, ahol kurva sok a manpower (Emperor, Lengyelo., törökök). Másrészt a 3. résszel ellentétben itt jobban megéri offenzívre és qualityre építkezni.
Vazallusokat és nem-core tartományokat nem éri meg tartani.
nem azért de semmi ilyen nincs a muszlim tech grouphoz csatolva. pl eu3-ba a muszlim group kisseb módosítóval rendelkezik, de nincs rajta lassítás ellentétbe az easternel amin van egy ilyen kód.
vannak eventek amik történelemhez vannak kötve, de a játékmenet az sandbox és random h épp mit csinál az ai. Pont ez a lényege.
az adott kezdõ pontok meg azért számítanak mert ha épp van 1-2 vazallusa az országnak vagy perszonáluniója,jó provinciája teljesen más felállás és balansz van.
Akkor valamit félreértettél... Két külön dologról írtam, vesszõvel elválasztva, a másodikban gondolatjelek közé foglalt példákkal.
"pár évtized alatt világhatalom bármelyik kis európai egyprovinciás Csóringerlandbõl, <-VESSZÕ országok - Cseh-, Lengyel-, stb. - kígyózó terjeszkedése nomád területeken ésatöbbi"
Én a játék kezdetekor a csehekkel léptem szövire, az osztrák viszonyt akartam építeni (mivel ezt választottam elsõ missziónak), ill. a lengyeleket szemeltem ki célpontnak és jelöltem riválisnak. Na, ebbõl kb. semmi nem jött össze. A Habsburgok, ill. Magyarország mint osztrák rivális miatt a viszonyom sosem ment 100 fölé, igazából az 50-et sem érte el (folyamatos border tension, rival, stb.). A csehek az osztrák támadáskor elárultak, korábban a lengyel csatában meg nem hívhattam õket, mert engem is a Teutonok hívtak segíteni. A lengyeleket meg nem tudtam kettesben a teutonokkal leverni, mert utóbbiakat közben Dánia (és vele persze a skandinávok) tizedelték meg, egyedül meg nem volt erõm Lengyelo.+Litvánia+Moldávia ellen. White peace, utána támadtak a HREmperor osztrákok, akikkel elvileg a jó viszonyt kellett volna ápolni... Bukás, Horvátország kiszakad, lázadások, játék abbahagy.
Apropó, cascading alliance van a 4-ben is? De utáltam...
Nem a muszlimra, hanem az ottománokra gondoltam, bocs. Ottoman tech group, ugyanannyi málusz, mint az easternnél (asszem +20%). Ebben is kódolva van a késõbbi lemaradásuk. A katonai egységeket nem néztem még meg, de szinte biztos vagyok benne, hogy a koraiak erõsek. A késõbbieket meg nehezen érik el a tech lemaradás miatt.
A lassítás alatt nem tudom, mit értesz. Tudtommal az EU3-ban is ugyanakkora volt az ottomán és a "keleti" (eastern) lemaradás a technológiában, leszámítva, hogy az ottók magasabbról indultak, asszem 5-rõl.
Az AI teljes randomitását megkérdõjelezném. Pl. követik a küldetéseket. Az eventek meg szinte minden országnál mások. Ezen kívül pl. Magyarországgal játszva tudtommal mindenkinek az az érzése, hogy Ausztria mindenképpen megtámadja Magyarországot, a törökök mindenképpen igyekeznek megszerezni a balkáni államokat és így tovább. Bár lehet, hogy ezek a küldetésekben vannak benne. Plusz: biztos vagyok benne, hogy az is szerepet játszik a cselekményben, hogy melyik ország mennyire van ellenséges viszonyban a másikkal. Lényeg a lényeg, igyekeztek úgy összehozni az EU4-et, hogy 100-200-300 év múlva hellyel-közzel hasonló erõviszonyok legyenek, mint a valóságban. Nyilván minél messzebb haladunk az idõben, annál nagyobb lesz az eltérés, meg aztán ott van a játékos ténykedése is.
A bukott mentésemben a végére, kb. a 16. század közepére ugyebár az országom lényegében összeomlott (ez lehet az én hibám is ), a törökök szépen terjeszkedtek a balkánon, a franciák megerõsödtek, ahogy a lengyelek is. Moszkva hatalmas területeket szerzett. Kb. ennyi lényeges változást érzékeltem. A nagy furcsaság csak annyi volt, hogy Anglia csúnyán megszívta a skótok révén, és technológiában is lemaradt. Az EU3-ban ekkorra már szinte minden borult volna, még ha nem is csinálok érdemlegeset.
hmmm...így elsõre nem hiszem, hogy sikerülhet...de pár hónap múlva amikor überpro leszek kiderül...egyértelmûen az lesz a célom, hogy behúzzam a teljes térképet...eu3-ban is sikerült, itt is megoldom valahogyan :)
a technológiákhoz ennyi van kódolva, amibõl látszik, hogy az easternen van lassítás míg az ottománoknál nincs. tekintettel arra, hogy a western annyiiban jobb csak h a módosítója nagyobb.(valszeg eu4-be kb ugyan ez van)
a history fájloknál is csak az adott kezdõdátum uniói,háborúi és egyéb dolgai vannak kódolva, de az h mi fog csinálni az ai az nincs.
azért esik szét a játék késõbbi szakaszában mert akkor már akkora a tech különbség a nyugatiak és a magyarok között h onnan már lehetetlen tartani+nincs is olyan nagy manpowere az orzságnak és ha erre rávesszük azt h az ai játéka korántsem olyan hatásos mint azt egy ember csinálná így az olyan helyzteket nem is tudja megoldani.
Keresztes hadjárathoz hogy tudok csatlakozni? magyarokkal vagyok 1457ben és a pápa meghirdette a háborút az oszmánok ellen, de nem tudok ellenük háborút indítani, mert nem találom a keresztes hadjárat casus bellit.
3ban sem volt sétagalopp, de pont ez a jó benne. :D
valaki ismer modolással foglalkozó fórumot vagy oldalt? csak mert én nem találom
Mi a nyavalya az a slow_limit? A többit vágom.
EU4-ben változott a helyzet a 3-hoz képest. Elsõsorban azzal, hogy az uralkodók értékei nagyon sokat számítanak a techben is. Az meg, hogy milyen uralkodót kapsz, gondolom elég random dolog.
Hát én Mátyás Királyt kicsit megerõsítettem és vele szoktam kezdeni szóval ezzel behozom a méltatlan hátrányt De igen utána elég random. És mivel az ai megkapja a történelmi adatok szerinti tápot így csak mélyül a hátrány. De akinek nem tetszik irány vissza az age of empires méltán nagy de letûnt korszakába
hogy mi azt nem tudom, de az kikövetkeztethetõ, hogy ha az easternél,nomádnál van míg a westernél nincs így kivehetõ h valami negatív módosító. és ugye az ottomán tech-be nincs.
az eu4 mivel nincs meg nem tudom, de én úgy halottam h a tech-ekhez nem nagyon nyúltaka 3-hoz képest. lehet jobban beleszámít de az alap gondolom ugyan az mint a 3-ba van.
Viccelsz? Az EU3 és EU4 techjeiben csak annyi a hasonlóság, hogy mindegyik 3-ról (EU3 ottók 5-rõl) indul, illetve a nevek és a bónuszok, amit adnak. De a szisztéma teljesen más lett.