Egyébként ja :D:D:D:D:D:D:D max a acapellához kell egy süketszoba azt csõ.A kiadók lehúzhatják magukat így már..amelyik csapat meg arra ácsingózik, na inkább menjenek dolgozni.
Kereslet-kínálat törvénye itt is érvényesülhetne.... ha a stúdiókban van üres õre, esetleg éppenséggel kong az ürességtõl mert a kiadók bekrepáltak és nem fizetik a horror árakat, akkor biztos vagyok benne hogy az az 1000 dollár lehetne olcsóbb is... :)
Szal csak azt mondom, mindenki gyerünk járjon koncertre, mert abból a zenekarnak is közvetlen bevétele van! Ráadásul közvetlen kapcsolatot jelent a közönséggel.
Persze mögötte lehet egy nagy kiadó, de egy koncerthez nem létszükséglet, más szponzorokkal is összehozható.
Szerencsére ráadásul a koncerteken hallható zene is fényéveket javult az utóbbi idõkben. Amilyen koncerteken manapság voltam elmondhatom, hogy sokkal nagyobb élményt jelentett még zeneileg is egy koncert, pedig progresszív rock, jazzrok, G3 akármilyen koncerteken voltam mostanában. Igaz, hogy villanyhangszerek szolnak, de nem mindegy, hogy milyen hangosításon keresztül, és hogy nyomja rá az egészre a helység akusztikája a bélyeget. Az hangulat pedig stúdióban reprodukálhatatlan.
Nem tudom hányadik zenekarnál vagyok úgy, hogy a koncert iszonyat jó volt, hangzásban is, a lemezük meg egy steril, uncsi, túlfinomított szarság.
másrészt a mai stúdióban készült anyagokat elnézve (plafonig hangosítás, kompresszálás, torzulás) igazából egy integrált hangkártyával jobb minõséget lehet összehozni...
egy stúdió óra lehet akár 1000 dodó vagy több is. Persze van nagyon drága mikrofonok meg keverõk meg ez meg az, ami nagyon megdrágítja a dolgokat, de a poén az, hogy otthon ma már nagyon sok mindent meg lehet csinálni, ami igazán kinyírhatná már a kiadókat. A számítógépek, hangkártyák fejlõdésével már az otthonra is megfizethetõk ezek. A sok stúdió is ugyanazzal a módszerrel dolgozik már, amivel otthon is fellehet venni alap dolgokat. Gitár, szinti, stb. Ha nézel youtube videókat akkor meg kitûnik, mindenkinek otthon van a laptop, s az elõtt nyomja.
Sajnos a kiadó finanszírozza a lemez gyártási és promóciós költségeit. A stúdióidõ rohadt drága (az USA-ben akár 100-150-200 dollár is lehet óránként + a hangtechnikus/hangmérnök, producer stb.). És akkor még nem beszéltünk a jogi költségekrõl, a hangszerkölcsönzésrõl, és még rengeteg mindenrõl. A promó is rengeteg pénzbe kerül, bár a közösségi oldalak, a YouTube, és az egyéb hasonló szolgáltatások elterjedésével ez a dolog azért valamennyit egyszerûsödött az elmúlt években. Egy kezdõ, feltörekvõ zenekar sejtheted meddig tudná finanszírozni mindezt. Semeddig. Szóval a kiadó ad nekik elõleget hogy ne haljanak éhen + mindezt ki tudják fizetni. Egyszerûen nincs más választásuk, kénytelenek aláírni a szerzõdést. Aztán ha már eleget rángattak a dróton, és mondjuk sikeres lesz a zenekar és nem függsz többé a kiadóktól, akkor talán majd megteheted azt, hogy magánkiadásban, vagy pl. creative commons licence alatt jelenteted meg a munkádat.
Steve Albini, a Nirvana "In Utero" c. lemezének producere írt errõl egy nagyon jó cikket. Érdemes végigolvasni.
Vajon megszünne a zene ha nem lennének kiadók? Akár mind csõdbemehet, majd a feltörekvõ zenészek más módon találnak utat az emberekhez, még az is lehet, hogy a zene lesz a lényeg amiért valaki pénzt keres nem pedig azért mert építenek egy kultuszt egy közepes képességü valaki köré.
Ha a Megaupload irtózatos (persze a jogvédõk szerint számszerûsíthetõ) bevételkiesést okozott a kiadóknak, akkor most, hogy már nem mûködik, azt gondolnám laikusként, hogy irtózatos*adó% adóbevétel jelentkezik a kiadók részérõl. Mivel naív ember lennék, ezért gondolom a költségvetés realizálta a sok-sok adóból befolyt javakat. Valakinek eszébe jutott ez ott a nagy vizen túl, ahol Al Caponét adócsalásért kapták el? Költõi kérdés volt. :(