A láncban jelenleg két közvetítõ van a fogyasztó és a szerzõ között. A kiadó és a forgalmazó. Hétköznapi analógiával élve a kiadó a gyár, a forgalmazó a bolt, és a szerzõ a munkás. Na, most arról beszélek, hogy a gyárra nincs szükség, mert a szerzõ azaz a munkás nélküle is termel, a bolt, azaz a forgalmazó nélküle is tudja mit szeretne a piac. Ha az online értékesítésrõl beszélünk. Gyárra csak a papírkiadásnál van szükség.
Én olvastam már pár novellát, amire utólag az idõt is sajnáltam, nemhogy a pénzt. A kindle árára nem panaszkodik senki, pedig állítólag alatta van az elõállítási árnak. Ugyanez a magyarázat a könyvek árára is: ilyen az üzletpolitikájuk. Valamibõl engednek, más terméken behozzák.
A rövid leírás alapján, amúgy meg 1-3 dollárt az ember rááldoz, még olyan könyvre is, ami nem tetszik végül, de 14 dollárnál már zavaró lenne. Egyébként meg mivel magyarázod azt, hogy jó pár premierkönyvnél a papír verzió olcsóbb, mint az e verzió?
A kiadók szûrik az igényes tartalmakat (mármint a szerzõket), költenek a normális szedésre, lektorálásra, és igen, a marketingre. Itt nem csak arról van szó, hogy kinyomtatnak x+1 posztert, és telerakják vele a várost + a webet, hanem olvasótalálkozókat szerveznek, interjúkat "intéznek el" a szerzõvel különbözõ lapokban, tv-mûsorokban, stb. Ha nem lennének kiadók, hanem a szerzõk menedzserei intéznék ezeket, még nehezebb lenne kitûnni a tömegbõl, mert nem engednék maguk közé az újakat.
De nézzük csak a dolog gyakorlati oldalát: naponta felkerülne mondjuk 200 ellenõrizetlen könyv az amazonra, melyeket még csak át sem olvasott senki elõtte. Mi alapján vennéd meg bármelyiket? Rágugliznál, hátha valaki már írt róla kritikát vmi blogon?
Oké, könyvnél ki kell nyomtatni sok százezer példányt, ami anyag, költség, kockázat. Na de egy elektronikus példányban leadja a floppyt a szerzõ az online boltnak és ennyi. Hozni kellene egy törvényi szabályozást, hogy csak a papíralapú terjesztés jogai kerülhessenek el a szerzõtõl az ez után keletkezett mûveknél a kiadókhoz és kész.
Engem nem hatna meg az az érv, hogy marketing is van a könyvek mögött, és akkor a papíralapú kiadók ingyen promótálják a szerzõ elektronikus terjesztését is.
Hát semmilyen biznisz nem tart örökké. Biztos voltak nagy lószerszám márkák hatalmas piaccal, de jött az autó, és a patkóiparnak befellegzett.
Kellene szólni az összes bankárnak, brókernek, ügyvédnek és producernek, hogy meteor tart a Föld felé és építünk egy menekülõ ûrhajót, de mint rendkívül fontos embereknek, övék az elsõ (f)elszállás joga... :-)
A köcsög anyjukat, hogy a globalizáció miatt már akkorák, hogy minden kicsit simán elnyomnak, de ez sem elég, a vásárlókat is jól át kell verniük. Akadjon az ilyen buziknak a pénz a torkukon.