Az nem kifejezeés, mennyire mellé nyúltak. Szerintem már a kategóriájában is egy gyenge számnak minősül... ÉS SEMMI KÖZE NINCS A MASS EFFEKTHEZ. Amíg nem láttam az N7 logót, meg voltam győződve, hogy ez valami valami más játék lesz. Miután megláttam, fogtam a fejem. Ennél még valami rekt dubstep is jobb lett volna.
kurva jo volt, már az első képkockák után érződött hogy ez a mass effect, a képet figyelted volan és nem a zenét ahogy váltogatták egymást a bolygok, stb, az interface amit a csávó kezelt. Mass effect, azt meg hogy minek van köze a mass effect-nek majd eldöntik a készítők, rendkivül hangulatos kis kedvcsináló volt
a dal szövegében van a lényeg:
"An old cowboy went ridin out one dark and windy day Upon a ridge he rested as he went along his way When all at once a mighty herd of red-eyed cows he saw Plowin through the ragged skies and up a cloudy draw"
valami reaper-féle dolog lesz ez. és a folytatásban is vannak érdekes dolgok:
Their brands were still on fire and their hooves were made of steel Their horns were black and shiny and their hot breath he could feel A bolt of fear went through him as they thundered through the sky For he saw the riders comin hard and he heard their mournful cries
én viszont azt a buborék sisakot még mindig kurvára utálom Utoljára szerkesztette: ldavid, 2015.06.16. 08:03:55
Igen. Ez meg az, hogy ez a pathfinder történet nagyon határvidékes - vadnyugati beütést ad az egésznek. Érdekes, nem ilyen volt eddig a ME, meglátjuk, hogy ez előnyére vagy hátrányára változtat-e a dolgokon.
Jah. Az Insquisition olyan lett sok dologban, mint egy single player MMO. Ha ezt a vonalat követi továbbra is a Bioware, akkor félek, hogy mi lesz az új Mass Effectből.
2016 végén, PC-re, PS4-re és Xbox One-ra fog megjelenni a Mass Effect: Andromeda. A játék az EA tegnap esti konferenciáján mutatkozott be az első trailer társaságában, később azonban a BioWare is közzétett egy posztot, amiből kiderül néhány apró részlet a játékkal kapcsolatban.
Így például megtudtuk, hogy a trailerben látható úriember nem a játék főszereplője lesz, vele kapcsolatban csak annyit erősített meg a fejlesztőcsapat, hogy férfi vagy női, és csak emberi karaktert indíthatunk majd. Az alcímből kitalálhattátok, de azért a jegyzőkönyv kedvéért említsük meg: a játék során az Androméda-galaxist fedezhetjük fel, a BioWare szerint a történet nem csak távolság, de idő tekintetében is nagyon messze játszódik majd az eredeti trilógiához képest. Izgalmas karakterekkel, új csapattagokkal és persze világokkal ismerkedhetünk meg, ebben a felturbózott (és a trailerben is felbukkanó) Mako is a segítségünkre lesz.- GK
az megvan, hogy a végén (1:40 körül) egy rövid ideig hallható a Vigil-féle háttérzene első hangja? (AKA ME1 menü zenéje)
Szerintem az xcom2 -t fel lehet fogni végülis egy olyan /alternatív/ mass effect játéknak ami nem lett "gears of war"-osítva, meg talán az ME1-hez is több köze van mivel taktikai alapokon nyugszik és nem run&gun izomagy dudebro,
és így lehet még a classic xcom-os játékot is várni :D
Nekem alapvetoen tetszik a teaser, erdekes a zene. Ugyanakkor remelem, hogy magan a felfedezesen is lesz hangsuly, es nem egy sci-fi shooter lesz az egesz megtobb akcio megtobb robbanas filozofiat kovetve.
Egyebkent az egesz Mass Effect vilag varazsaba nekem beletartozott az is, hogy konnyu volt azonosulni a szereplokkel, mert itt a kozelben (tobbek kozt Fold, Naprendszer, de legrosszabb esetben is Tejut) jatszodott, a nem is annyira messzi jovoben. (Ugye +150-200 koruli ev volt ha jol emlekszem) Itt most ezekszerint ez a varazs csokkenni fog, mert messzebb lesz mind idoben, mind terben.. Annak ellenere, hogy jo, hogy nem rokaborozik tovabb Shepardot, ennek a fejlemenynek nem feltetlenul orulok.
Én attól félek, hogy kapunk egy DAI-féle single player MMO-t. Csak az ne legyen belőle.
Boritekolhato hogy az lesz..motor megvan hozza az inkviziciobol..csak uj kornyezetet kell rahuzni! Sajnos 99% igy oldjak meg! Mert igy erosen koltseghatekony lesz.. es a penz az ur mindenhol! Utoljára szerkesztette: alyr2, 2015.06.29. 09:41:11
Remélem 1-2 visszatérő dolog is lesz azért. Mint mondjuk 1-2 szereplő, akik több száz évig is élnek (pl Liara). De azért túlzásokba nem kell esni, nem kell, hogy mondjuk Shepard-öt istenítsék, hogy miket vitt véghez, és remélem a Kaszásokat is elfelejtik, legalábbis mint ellenséget. Amúgy ma fejeztem be a trilógiát, 150 órába telt kb, és minden DLC megvolt. Bár már a végére kezdtem egy kicsit unni. Nekem valahogy a 3. rész nem nagyon jött be. A fő sztori persze jó, de rengeteg más lehetőségünk volt, és mivel én szeretek mindent megcsinálni, így meg is csináltam mindent (kivéve egy valamit, Omegán Harrotnak nem adtam meg a Aria kanapéjának a koordinátáját, nem találtam), de elég unalmasak voltak. Na meg azért is egy nagy mínusz pont, hogy csak a Fellegváron mászkálhattunk. Na mind1, összességében jó volt az egész trilógia, majd még egyszer végig játszom más nemmel, kaszttal és renegát stílusban, de nem mostanában, egyelőre elég volt ennyi a ME-ből. Mire ezzel én meg játszani fogok... a 2016 végi megjelenésre nem számítok, biztos lesz csúszás, leghamarabb 2017 elején kapjuk meg szerintem. Mire pedig a magyarítás is kéz lesz hozzá, addigra 2020 lesz. Szóval egy 5 múlva játszhatok vele. :D Addigra viszont már biztos kiheverem ezt a trilógiát, mert most egyelőre látni se akarok ME-es dolgokat. :D
Vagy addig megtanulsz angolul, és nem kell magyarításra várni...
Majd egyszer talán, nem sok türelmem, és időm van nekem könyveket olvasgatni. :D És az angol tanulással is hasonlóan vagyok. Bár azért angolul azért már nagyjából tudok, de messze nem úgy, hogy megállás nélkül, folyamatosan olvassak és értelmezzek minden szót.
A negyediket is olvastad? Emészthető? Az első hármat olvastam és valóban nem nagy számok, de egy kis kiegészítésnek megteszik. Azonban a 4. állítólag kimondottan borzalmas, tele hibával.
A 4-et más író írta és tele van hibákkal. Technológiai, kultúrai, karakterbeli és más hibákkal. Emellett állítólag a sztori se nagy szám. Habár azt mondják, hogy jött ki javított verzió és magyarul már úgy jelent meg. Szóval gondolkodom rajta, hogy elolvassam-e, mert mégiscsak Mass Effect, vagy hanyagoljam, mert túlságosan megerőszakolja a világát.
Ez jó hír. Akkor ha másban nem, akkor legalább történetmesélésben megindul náluk valami fejlődés a régi Bioware szint felé. Utoljára szerkesztette: Evoluti0N, 2015.09.20. 23:01:57
Egy projektbol maradt ki csak, annyira sokaig nem lepett le (csak befejezte a konyvet). Most meg az SWtOR-hoz érkezett vissza.
"The short answer: no. I originally came to the Austin studio many years ago to work on SWTOR and – at least for now – that’s what I’m focusing on again."
Attol fugg, hogy hol tart az Andromeda fejlesztese, de tippre nem igen, most a Fallen Empire kovetkezo chaptereit fogja megirni. Reddites AmA-t nem olvastam, csak a blog bejegyzeset, lehet ott valaszolt erre a kerdesre.
#szerk: hja ok, az AmA majd csak oktober 8-an lesz :) Utoljára szerkesztette: PiszkosFred, 2015.09.21. 13:00:34
Hat, nekem vegigfutott a hideg a hatamon, ahogy mondani szokas. Majd lesz kesobb tobb is, de mar nagyon kellett valami uj, meg akkor is, ha semmi uj nem volt benne. Es valahol azert mocsok egy dolog 3 nappal a FO4 elott ez a trailer, mert most megint ramjott a "vegigkellenemegintjatszaniatriologiat" hangulat, pedig nem volt tervben a kovetkezo honapokban :)
Mennek már a találgatások, elrejtett nyomok keresése a videóban ezerrel. :D
0:44-nél bal oldalt van egy dögcédula, amin a Ryder nevet írja. Az eredeti trilógiában Shepard az első amerikai férfi űrhajósról kapta a vezetéknevét, Alan Shepardról. Az első amerikai női űrhajós neve Sally Ride volt. Sokan arra tippelnek a névhasonlóság, na meg főleg a dögcédula miatt, hogy valószínűleg Ryder lesz az Andromeda főszereplőjének vezetékneve. Utoljára szerkesztette: Evoluti0N, 2015.11.08. 01:36:20
Nem tudom, de a DA3 után már nem merek igazán reménykedni. :) Persze a sztori várhatóan ütős lesz. Ugyanaz a motor elvileg mint a DA3. Nagyon remélem a harcrendszer, nem lesz annyira gagyi, hogy az életkedvem is elmenjen tőle.
Hát mivel ez egy bejáratott harcrendszer csak nem baltázák már el, persze a BW legutóbbi alkotásai óvatosabbá teszik az embert...
az nekem is játszhatatlan volt pedig nagyon vártam és a kedvencem az volt ahogy a szakáll kinézett, mintha valami műanyagot olvasztottak volna rá a karakterre :D
ez egyre gyanúsabb nekem :( az ok, hogy ilyenkorra az írók már megcsinálták a dolgukat, de hát csak lenne folytatás. simán lehet, hogy az andromeda projekt lezárult így a szerződése betöltésre került, lejárt így mehet tovább a másik céghez, majd ha jön az andromeda 2 akkor csinálnak egy új szerződést vele és kész. viszont ha nem így van és nagyobb a baj és szétveri az EA a Biowaret, megint pályázhat az EA a legrosszabb cég díjára :D
Az ME3-at gyakorlatilag szétverte, úgyhogy nincsenek nagy illúzióim. Nálam az ME széria keményvonalas RPG-ből piffpuff TPS-é butítása a legvastagabban szedett bejegyzés az EA bűnlajstromán. Nem lennék meglepve, ha az Andromédával ugyanezt a vonalat szándékoznának követni, és emiatt menekülne el lassan az összes fontosabb fejlesztő.
Fejlesztő nem ment el egyelőre, csak két író. Mondjuk két fontos író, bár Gaider inkább Dragon Age-en dolgozott, de a legutóbbi távozó az a ME:A fő írója volt, az tény.
Az én bajom, hogy a Bionál a gond a legutóbbi játékokkal nem az írókban volt elsősorban, hanem a játékmenetben. Nem szeretném, ha a ME:A egy DAI szerű offline MMO lenne. Viszont nagyon nagy pénzbe fogadnék a mai információk alapján, hogy egészen pontosan ez lesz. Ezen pedig egyik író sem tud sem rontani, sem segíteni.
Ez már a legelején egyértelmű volt elmondták ugyanaz a motor lesz rajta. "jó" hír csak az volt, részben, taktikai harcrendszer felé viszik el a tps gyalázatból. Ahogy mások írnák itt cseberből vederbe. Mert taktikai rpgnek meg a DA:I gyalázat. Nem is tudom melyik a nagyobb gáz.
ME sosem volt keményvonalas, de RPG-nek is max casual nevezhető. Kellemes akciójátéknak nevezném. A szerepjáték fogalmának semmilyen téren sem felel meg:)
Az első rész még megfelelt, a második már erősen elindult a casual irányba a végtelenül gagyi paragon/renegade rendszerrel, a harmadik meg feltette a pontot a butítás i-jére, gyakorlatilag egy Gears of War volt a ME univerzumában. Persze ki mit vesz RPG-nek, egy Telltale-féle játékhoz, vagy akár egy Gothichoz vagy Baldur's Gatehez képest nyilván az első sem volt keményvonalas (bár én továbbra is egy lapon említem őket). Utoljára szerkesztette: yossarianHUN, 2016.02.17. 18:20:46
ahol beleállhatsz 1-3 rakétába, 2 másodperc alatt max hp-n vagy akkor is, ha előtte két tucat ovis ugrálókötelezett a beleiddel, a küldik egy cső, a karakterek pedig akár egy fekete lyukat is elcipelnek, minden csak nem RPG :)
ezt a játékot a hangulata és a story tette AAA kategóriássá, a pecheseknek nem jött be a vége akiknek meg bejött, nos azóta se játszanak más játékkal, mert minek :)
Az RPG számomra nem attól lesz RPG, hogy egy lövéstől halsz. Az a taktikai FPS/TPS, lásd ArmA, vagy Rainbow Six (már utóbbi is kazuárosodik). Ennyi erővel a Baldur's Gate se volt RPG, mert belevágták a fejedbe a kétélű baltát, aztán sutty, healing potion, és mész tovább. Nekem az RPG "RPG"-ségét a storyline kidolgozása, a döntések súlya és a dialógusok bonyolultsága adja.
De ezek kihaltak, úgyhogy kénytelenek vagyunk adjusztálni a "hardcore RPG" fogalmát. Ezek közül valszleg a PoE volt az utolsó, egy-két kis költségvetésű indie címen kívül nem nagyon lesznek már ilyenek, maximum a Telltale-féle GoT/Wolf Among Us/Walking Dead mintájú játékok, de azok meg játékmenet és szabadság szempontjából megint teljesen más kategóriát képviselnek, mint a hagyományos értelemben vett RPG-k. A ME napjaink hardcore RPG-je. Pontosabban volt, az első rész, a második-harmadik még a mai viszonyokat figyelembe véve se nevezhető hardcorenak. Utoljára szerkesztette: yossarianHUN, 2016.02.17. 19:07:29
úgy látom nem vagytok tisztában az RPG fogalmával. nem a nehézség, de még csak nem is a realitás tesz valamit RPG-vé, nem a sztori kidolgozottsága. a rövidítés a RolePlayGamingból ered ami magyarra fordítva szerepjátékot ad. egy helyzetbe tesz amiben el kell játszanod a szerepet. a ME széria maximálisan kielégíti ezt. döntéseket hozhattál, amik azért kevésbé eltérő végben végződtek, de bizonyos szinten jelentősen befolyásoltak, mert nem mindegy ki hal meg, csak madártávlatból...
mivel a játékban kötődni kezdtél egy karakterhez, minél jobb befejezést akartál, ezért igyekeztél mindenkit megmenteni. szerintem más is így volt ezzel, aki nem töltött be előző mentést, hogy másképp csinálja adott karakter megmentéséért, az vagy nagyon ügyes, vagy nagyon szerencsés vagy nem élvezte a játékot mégsem annyira mint állítja.
az ne tévessze meg az embereket, hogy COD-ba meg már mindenbe beltettek RPG ELEMEKET, de attól azok nem lesznek még RPG-k azt osztom, a ME széria sem attól az, hogy lehet fejleszteni a fegyveren, páncélon stb. ez is egy elem, de a fontosság a döntésen van, a legalább 2 úton amelyiken elindulhatsz személyiségednek megfelelően, vagy a vágyott szerep miatt felvett személyiségnek megfelelően.
persze HC RPG fanok olyasmiket is felhoznak, hogy faj választás... ezt ide vetítve, hogy pl miért nem lehettünk krogannal stb, az egyértelmű, hogy a sztori miatt nem mehetett, így is jól beletették a fem-male kapitányt, meg azon belül is a változtatható kinézetet.
mások a sandbox világot kötik az RPG-hez miközben valóban jó meg előny ha olyan, de ez a szerepjátszást nem igazán befolyásolja, azért nem csőjátékabb mint a KOTOR és ott érdekes még nem láttam, hogy megkérdőjelezik az RPG-ségét. pedig szinte ugyanaz, elmész valahova ott felveszed a küldetésszálat ami javarészt cső.
végszónak annyit, hogy akció-RPG scifi shooter a lehető legpontosabb megfogalmazás amit pár szóban össze tudok foglalni.
A motor bánt a legkevésbé. Az rendben volt, frost engine, ha jól tudom. Bőven alkalmas vizuálisan és teljesítményileg is mindenre, amit egy modern játék igényelhet.
A gond a tartalom. Annak örülnék, ha a DAI féle offline grind és "gyűjts X darabot Y-ból" unalomhegyek helyett inkább visszatérnének a lineárisabb ME1-3, DAO, KOTOR, de még DA2 küldetésekhez. Azok jobbak voltak.
Többnyire egyetértek veled, de azért tisztázzuk, hogy szerintem mindenki tisztában van az RPG fogalmával, csak mindenki más-más aspektust emel ki, az egyéni szájíze szerint:) Amit főszálként felhoztál, a "beleélhető" főszereplő, az abszolút igaz, bár számomra annyira evidens, hogy meg sem említettem. Egy RPG itt kezdődik. Mondjuk én fejben még a Diablókban meg egyéb hack & slash marháskodásokban is megírtam a saját kis háttérsztorimat a főhősnek.
Nálam a hcrpg ott kezdödik, hogyvalamilyen formában körökre osztott a harc, szerencsére ilyen az utobbi idöben megint volt egy pár és még lesz is / torment tides of numenera /
A ME első része se volt az én olvasatomban hc, viszont egy marha jó akció-rpg az igen, hozáadva egy epikus storyt. Az utána következö két rész már csak shooterek voltak nyakonöntve rpg elemekkel, story szinten meg nagyon elmaradtak az első részhez képest, szvsz.
Ez már szerintem ízlés dolga. Tudom, hogy sok HC RPG-s ragaszkodik a körökre osztottsághoz, én speciel ki nem állhatom. Számomra baromira rontja a játék átélhetőségét. Tudom én, azt is nehéz elhinni, hogy lézerfegyverekkel lövöldözik egymást pofán a felek, aztán felgyógyulva rohannak tovább, de számomra még mindig hihetőbb, mint hogy felállnak egymással szemben, fél perc után az egyik odafut a másikhoz, pofán vágja, majd visszaáll az alappózba, és várja az ellenfél szintén egymozdulatos reakcióját. Persze ebben vannak az igazi taktikai mélységek, de ezzel visszakanyarodtunk ahhoz, hogy ki mit keres egy RPG-ben. Én nem a hácé taktikázást:)
én úgy éreztem Renegadenek vannak problémái az RPG fogalmával. ha behelyettesíted a "szerepjáték" szót az RPG helyett a hozzászólásaiba akkor meg is éred hogy miért gondoltam. nem személyeskedés ként írtam szóval no offense.
a körökre osztottságról én csak m&m heroesekben kedveltem, ott viszont nagyon :) máshol nem sikerült. a keverés mint pl az xcom bureaunál vagy a mass effectnél, hogy megállítod a helyzeted és a "te köröd van rögtön" majd megléped a taktikád aztán folytatódik, azt vettem észre training résznél még használom meg aztán néha eszembe jut, de leginkább saját magamra figyelek és kilövöm magam a bajból nem igazán működik nekem. más játék sem tudta a heroesen kívül jól megoldani ezt a körökre osztott dolgot a számomra. kivéve a hearthstone és hasonló kártyajátékok, de az már nagyon más kategória
"de azért tisztázzuk, hogy szerintem mindenki tisztában van az RPG fogalmával, csak mindenki más-más aspektust emel ki, az egyéni szájíze szerint:) "
Pontosan. Olyan ez, mint a "szep no" vagy a "jo munka", vagy a "kis pihenes" stb. fogalma. MIndenki tudja, milyen a szep no, mindenki tudja, hogy milyen egy jo munka, mindenki tudja, mit jelent a pihenes es megis. Ha megkerdezed, rendszerint 10 emberbol 10-en maskent irjak korul.
ezek szerint embere válogatja kinek mitől lesz valami szerepjáték, valakinek legyen a hangsúly a sztorin, valakinek az is szerepjáték, hogy felrajzolja a 15. szintű törpét, +7-es vorpal buzogánnyal. Nekem kell az a bizonyos háromszög: sztori, világ, rendszer.
erről jut eszembe: engem a cimbik több mint egy éven át nyaggattak, hogy kezdjem már el, mert istenkirálymesejó, én meg megnéztem valakinél....tyú....tyú....hallhatatlan karakterek...űrvarázslók...tyútyú. Na mondom ezzel a fostalicska lövöldözős szarral én soha nem fogok játszani. Aztán kiadták a kettőt, na mondom, legyen, hátha békénhagynak a barátaim, hol az az első rész.
Mondanom sem kell, pár nap múlva csillogó szemekkel telepítettem a második részt. :)
És választasz a háromszögből kettőt? :) Utoljára szerkesztette: Maala, 2016.02.18. 02:13:48
nahja, ha a kisgyerek fakarddal hadonászik, az is szerepjáték, ha az asszonyt este beöltözteted apáca ruhába hancúrozás előtt, az is szerepjáték..
de a Role-Playing Game (RPG), magyar megnevezésén "szerepjáték" az 1970-es években megjelent Dungeons and Dragons által terjedt el széles körökben és ihletett számtalan másikat (Shadowrun, World of Darkness, stb)
kis hazánkban a magyar készítésű M.A.G.U.S. burjánzott leginkább el
ezek a "klasszikus" RPG-k, amiket manapság Tabletop RPG (asztali szerepjáték) vagy PnP RPG (pen-and-paper - ceruza és papír rpg) néven is szokás emlegetni az egyértelműség végett.. de van, aki csak valódi szerepjátékként hivatkozik rá...
ezekhez nem kel gép, csak 2 - 6 fős társaság, elegendő fantázia, kockák, ceruza, papír, pizza és pia
gyakori itt is a "van egy csapat, megbízzák őket, elvégzik, szintet lépnek" sablon, de kellő fantázia és kreativitás támogatásával nincsenek határok.. és ha a mesélő rugalmas, nem az "egy megoldás van, minden másba belehaltok" fajta, akkor bizony számtalan végkimenetele lehet ugyanannak a kalandnak, szituációnak, stb..
és persze a játékosok habitusuktól függően lehetnek csendes, szűkszavú egyének vagy harsány "szóban eljátszom, hogy mit mond a karakter" típusok.. igazából mindegy, a lényeg, hogy mindenki jól érezze magát, mind a játékosok, mind a mesélő..
ennek élményét próbálták átültetni számítógépes játékokra..
ezeket igazából CRPG-nek, azaz Computer Role Playing Game-nek kellene hívni, csak a C valahogy kikopott a köztudatból (vagy tán be sem épült..)
értelem szerűen a számítógépen korlátozottak a lehetőségek
de minél több variációt ad a játék, annál közelebb állhat az igazi RPG érzéshez... ami persze relatív, aki játszott valódi RPG-t, az minden bizonnyal egyetért, hogy a közelébe sem ér.. ez nem azt jelenti, hogy egy CRPG nem lehet qrva jó, de én inkább azt mondanám, hogy más érzést ad.. ezt el kell fogadni.. az ember ugyanúgy el tud órákig lenni egymagába a Fallout 2-vel mint társaságba játszani egy DnD kalandot.. mindkettő jó móka, de más érzést ad.. ha valaki ugyanazt várja egy CRPG-től, mint egy RPG-től, az rosszul áll hozzá..
persze CRPG és CRPG között is van különbség.. ott is van, ami azért törekedik arra, hogy hasonlítson egy valódi szerepjátékhoz, mint például a már emlegetett Fallout 2, ahol lehettél hős, boxbajnok, maffiabérenc, pornószínész vagy házas ember.. vagy az elődje, a Fallout 1, ahol a főgonoszt simán ledarálhattad gépágyúval, besunnyoghattál és aknát tehettél a segge alá, vagy a lelkére beszélve rávezetted, hogy milyen rossz egyén is ő és szégyenében öngyilkos lett.. a számos párbeszéd-lehetőségről nem is beszélve..
ehhez viszonyítva a Diablo eléggé fapados volt.. kapsz egy küldetést, amihez hozzá se szólhatsz, mész, ütsz-ütsz-ütsz, lény megöl, küldetés lead, szintlépés.. és ez jó sokszor.. talán érthető, hogy sokan miért nem értettek egyet az "év RPG-je" címével.. jó játék, én is végigtoltam párszor, de RPG-nek nevezni kissé túlzás..
pedig manapság sok CRPG ezt a vonal vitte tovább.. főleg az MMO-k.. de igazából ezek csak nyomokban tartalmazzák az RPG-t..
egy fokkal szerencsésebb mondjuk a Mass Effect sorozat, vagy a Fallout 3-4.. ezek is már erősen eltolódtak az akció irányába, de tán kevésbé monoton hangvétellel
de valamiért az emberek többsége (akiket causal gamer-ekként emlegetnek..) erre vevő, nem a gondolkodásra..
a sandbox jellegű CRPG-k becsapósak tudnak lenni.. úgy érzed, hogy jaj de szabad vagy, mész amerre akarsz, ez ám a valódi szerepjáték.. nahja, csak mellette nyíl mutatja, hogy hova kell menni, jobb esetben van 2-3 választási lehetőség a párbeszédekben, meg igazán lényegi döntésről 1-2..
Például ott a Fallout 4, ami szép játék, jó játék, sok mindent lehet benne csinálni, de ha jól megnézed a párbeszédeket, van 4 opció : 1) elfogadod amit mond, párbeszéd letudva 2) kérdezősködsz, de végül választanod kell a maradék 3 lehetőségből 3) beszólsz, de végül választanod kell a maradék 3 lehetőségből 4) nem értesz egyet / nem vállalod.. közlik, hogy gyere vissza, ha meggondoltad magad.. addig meg áll a dolog..
tehát igazából 2 lehetőség van, 1 - vállalod egyből vagy később, 2 - kihagyod a küldetést.. ami a főszál esetén azt jelenti, hogy sose jutsz a végére.. tehát ha a végére akarsz jutni, igazából 1 lehetőség van csak.. nahjó, választhatsz 4 frakció közül, hogy kit támogatsz, de ennyiben ki is merül a választás lehetősége
de mondjuk ha a Witcher 3. részét is végigvitted, azért érezni fogod a különbséget...
hogy kinek mi teszi a CRPG-t RPG-vé ? jó kérdés.. van akinek elég a fejlődés, másnak a sztori a lényeges vagy épp a választási lehetőségek
én azt mondom, hogy ezek együtt teszik azzá.. csak kiragadni egyet vagy kettőt olyan, mintha minden pizzát Hawai pizzának neveznék, amin van ananász, függetlenül az összes többi összetevőtől.. vagy minden húst Cordon Bleu-nak nevezni, amibe sajt van, függetlenül attól, hogy van-e benne sonka, vagy hogy mi mást gyömöszöltek mellé..
és persze akkor lesz igazán jó, ha minden a helyén van, mindenből sikerül megtalálni a megfelelő mértéket és eltalálni a hangulatot (hiányosságai ellenére a Mass Effect sorozatnak utóbbi kitétel jól sikerült)
de ez a PnP RPG-re is igaz, nem csak a CRPG-kre.. egy délutáni játék hangulatát meg tudja ölni a nem megfelelő szabályrendszeren való vita, egy lagymatag "megyünk és megölünk 30 orkot" kaland ugyanúgy nem lesz emlékezetes mint egy gagyi sztorival rendelkező CRPG, és frusztráló, ha a mesélő minden ötletedet elkaszálja, csak hogy az általa kijelölt ösvényen maradj (sajnos volt "szerencsém" ilyen mesélőkhöz is), hasonlóan néhány CRPG csőkalandjához (és itt nem a bejárható területet értem..)
persze lehet a definíción jókat vitatkozni, csak amikor az egyik fél 15 - 20 éve DnD-zik, a másik fél meg csak számítógépen látott RPG-t, az számomra olyan, mint ha a Fifa konzolos bajnoka próbálna kioktatni egy valódi labdarúgót arról, hogy mi is a foci
"egy helyzetbe tesz amiben el kell játszanod a szerepet. a ME széria maximálisan kielégíti ezt." Ebben a formában az összes létező játék lehet RPG, amiben azonosulni tudsz a főhőssel, legyen az Doom, Half Life vagy Tomb Raider:)
A D&D féle szerepjáték, azaz RP alapvetően nem csak egy szerep eljátszásáról szól, hanem a karakter fejlődésről (tapasztalat szerzés), és ugye a matematikai esélyekről (szerencse/sors). Ennek nem kell körökre osztottnak lennie, lehet realtime is - még ha nehezebb is megvalósítani, modern példával élve pl a Fallout 3-ban teljesen jól lett implementálva. Azt nevezhetjük RPG-nek, de akár a Morrowind/Oblivion is belefér.
Tehát nyersen az RPG: azonosulás, fejlődés és matematika. Mass Effect, Diablo, Jade Empire, Dark Souls, Dragon's Dogma, alapvetően nem szerepjátékok, mert a fenti hármasból valamelyik hiányzik mindből, de a modern videojátékok esetében az RPG jelölés egy jól bevált gyűjtőfogalom, más jelentéssel.
Pár modernebb (3D) RPG: Dragon Age Origins, Neverwinter Nights, Original Sin, Shadowrun, Fallout 3/Vegas, Legend of Grimrock és határeset, de a Borderlands sorozat is megfelel a szabályoknak.
Kellene egy kerekasztal beszelgetes/vita sok-sok meghivott emberrel/forumozoval/jatekossal arrol, hogy mi az RPG :) A vegeredmenyt megjosolni sem lehetne, de az szinte tuti, hogy meg ket het mulva sem lenne egyetertes az asztal korul ulve...