Viszont másnak meg igen, mert a gépnek távvezérelhetõnek kell lennie. At UCAV gépek költségei azért maradnak viszonylag moderáltak, mert az alábbi képességeket nem teremtik meg.
Nem szuperszonikusak, így nagyteljesítményû utánégetõs hajtómûnek nyoma sincs.
Önvédelmi rendszerük 0. Semmiféle elektronikai zavarórendszer, besugárzás jelzõ nincs rajtuk, de még ezekhez képest filléres dipól/infracsapda szórós sem.
Nincs fedélzeti radar. Egy korszerû PESA/AESA elven mûködõ radar ára 5-15 millió USD.
Szóval aminek egy csúcsvadász harcrétékével bíró UCAV-t akrasz az semmievl sem lesz olcsóbb, mint egy ember vezette vadászgép. Sõt. Ellenben a képességei korlátozottabbak lehetnek, mert a pilótafülkében levõ ember jelenleg annyira eleme és olyan képességekkel bír döntés, érzékelés és helyzetértékelés terén, ami remote üzemben és "MI" által jelenleg sci-fi kategória, nem megvalósítható.
A legetöbb alkalmazó számára azért kényelmes, mert rizikós helyre is beküldhetõ és nincs veszély, hogy saját embert elkapnak lelvöés esetén a rosszfiúk. He bemutatják a roncsot, akkor megvonják a vállukat és "na bumm".. A hidegháború alatt a SzU területén maradtak D-21 drónok és nem követte diplopmáciai patálai. A lelõtt U-2-vel meg egy embert is elfogtak, akivel jó kis cirkuszt lehetett csinálni.
A UAV és UCAV gépek ma egy nyílt mindent bele konfliktusban igen hamar elvéreznének...
Jogos, az ûrkabinokra nem gondoltam. :) Akkor valóban az a legfõbb elõnye a drónoknak, hogy nincs rajta ember és az emiatt szükséges berendezéseknek sem kell hely.
Felszálláskor és leszálláskor mell-hát irányú túlterhelés van, amit sokkal-sokkal jobban bír az ember. G ruha nélkül a fordulókban fej-láb irányú terhelésnél egy mezei civil légzéstechnika nélkül - vagy ha az elrontja, akár 6-8 másodperc alatt eljájulhat 6 G felett. Mell-hát irányban a 6G-t hosszútávon egy mezei civil is majdnemhogy korlátlanul elivsel.
Az ûrjármûveknél amikor visszatérnek elég szép ilyen irányú lassulás van. Gondolj bele, az Apollo kabinok néhány perc alatt lett voltak 200 km magasból úgy, hogy a sebességük 10 km/sec táján volt. 4 perc múlva meg már az ernyõn lógott a visszatérõ egység. Ez barátok között is kb. 4G-s átlagos lassulás. Persze az Apolló ûrhajósok nem mezei civilek voltak, de ját már fent ûrturista meg a 70 év feletti John Glenn is.
Mivel a hordozón a gyorsítási hossz azonos az UAV nem fog korábban felszállni, egyszerûen kisebb erõvel indítja a katapult. A katapult teljesíményét indításkor minden felszálló géphez egyedileg beállítják a tömeg és légellenállás alapján.
A jelenlegi csúcsvadászoknál jobb tolóerõ és siklószám és jelentõsen kisebb tömeg kellene ehhez. Nyomokban sem látok olyan UAV koncepciót, ahol ezek teljesülnek. És még ez is csak kis magasságban tolná ki az UAV képességeit, közepes magasságban olyan tolóerõ kellele ahhoz, hogy az ember fiziológia korlátait messze túllépõ terhelést adj, ami sci-fi a jelenlegi technológiával...
Ebben nem vagyok otthon, de hajóról való indításnál nem jelent gondot a hagyományos gépeknél a gyorsítás? Mármint a pilóták miatt. Anyahajóról való felszálláskor nem korlát az emberi test teherviselõ képessége? Egy robotrepülõt - fõleg ha kisebb tömegû -, rövidebb úthosszon lehet felgyorsítani. Legalábbis ezt gondolnám. De nem vagyok jártas a témában, szóval ez inkább kérdés.
Annyi elonye lehet a tobbi vadaszgeppel szemben, hogy nem kell egy pilotat eletben tartani-ergo olyan manovereket be lehet vele vallalni, amit az emberi szervezet nem viselne el.
Jó kis cuccz. Ez tetszik. Ezzel már oda lehet azé csapni bárhol, nem olyan béna, csúf kiskacsa, mint az amcsi drónok.
"Az egyelõre nem világos, hogy a lopakodókra emlékeztetõ kialakítás, és ennek nyilvánvaló elõnyei mellett a Taranis miként tudja majd elkerülni a közvetlen légi harcot."
Sehogy, egy automatizalt lopakodo vadaszbombazorol van szo.
Wikipedia: "The prototype has a maximum takeoff weight (MTOW) of about 8,000 kilograms (18,000 lb), and is of a similar size to the BAE Hawk training jet. It mounts two internal weapons bays, and is intended to incorporate "full autonomy", allowing it to operate without human control for a large part of the mission."