Ja nem száll fel, viszont az űrsikló aerodinamikai fékezéssel, irányítottan lejön a világűrből. Igaz a végül megvalósított gép repülési képességét ha egy féltéglához hasonlítjuk, akkor az utóbbi nyer, de akkor is irányítható, pl a fékezésnél viszonylag intenzív s-seléssel "dobja le" a hőpajzsról a felhevült le levegőt, illetve teszi intezzívebbé a sebesség csökkentését.
Az X-3 meg abszolút nem szárny nélküli, ha arra célzol, hogy rakéta szerűen a nagy tolóerő felesleggel tartja magát a levegőben. Sajna nem készült el a nagyobb teljesítményű hajtómű, ami a tervzett 2M sebességre gyorsíthatta volna, mint az F-104-es. Így csak transzónikus kísérletket végeztek vele. Sajna a tolóerő/tömeg viszonya 0,4 körüli, szárny/aerodinamikai felhajtórő nélkül nem igazán tudna felszállni.
Gyakorlatilag azt kell látni, hogy egy szuperszonikus gép körül bonyolult lökéshullámrendszer alakul ki, általában a sárkány töréseitől indulnak az egyes lökéshullámok. Ezekről tudni kell, hogy elötte és mögötte más az áramlás sebessége nyomása. Viszont nem igazán jó, ha ezek a kúp alakú lökéshullámok metszik az aerodinamikai felületeket, mert azok viselkedése így a sebesség változásával jelentősen változik. A 40-es években valóban ez lehetett a gond az egyenes szárnyú gépekkel, ezért zuhantak le, amikor a hangsebesség körül repültek. Azonban a sárkányszerkezet megváltoztatásával, a törzs megnyújtásával egyenes szárnyú gépek is átléphetik a hangsebességet, lásd még X-15 (6,7M).
Az űrsikló sehogy nem repül fel a világűrbe szárnyakkal. Kilövik egy rakétával és kész, az X-repülő, aminek meg beraktad a képét, gyakorlatilag szárny nélküli.
Megjelent anno több kép róla, olyan is, ahol gyolcsba öltözött meg öltönyös főmuftik nézegetik, egy a "pilótafülkébe" is beült, szóval létezik, de nyilván nem több "életnagyságú" makettnél, a kerekek, a katapultülés valódiak, ahogy a műszerfal is, csak az egy kisgépről származik. De persze aligha jut többre, mint a Shafaq. Egyébként vannak képzett mérnökök, tudósok Iránban, függetlenül attól, hogy 30 éve mik történtek. A 40 éves amcsi technikát tovább éltetik embargó alatt stb. Önállóan harci repülőt csinálni persze aligha tudnak, bemutattak átbarkácsolt F-5-öst, de abból is csak 1-2 példány épülhetett valójában.
Mond kérlek nehezedre esik 3 dolgot elkülöníteni: 1. Zsigeri orosz-amcsi utálat 2. Azt hogy ez egy srác diplomamunkája, semmi több 3. A PAK TA, vagy más képességfejlesztési projekt keretében az orosz hadvezetés mit is akar megvalósítani.
Attól, hogy a 2. pontban igazat adok, még tudom külön kezelni az 1. és 3. pontokat, akár személyre lebontva is, ha baromságot írsz kiröhöglek, ha olyat írsz amit el tudok fogadni igazat adok. Ezt hívják azt hiszem korrektségnek. Te hogy vagy ezzel?
(Molnit már nem is kérdezem ő neki ez hagyományosan nem egy siker sztori). ;) Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.03.29. 17:03:03
Ezt nem is építették meg. Az árnyékok egyszerűen nem igazán stimmelnek alatta, és a pilótafülke elektronikája sem egy vadászgépé. Ez egy üzleti jet műszerfala, amit a King cég gyártott. Egyébként nem olyan egyszerű modern vadászgépet tervezni. A 3D képhez csak egy grafikus kell, de egy használható vadászgéphez aerodinamikusok, hajtóművesek, gépészek, elektronikai szakértők, fegyverzetiek, stb. kell. Most ilyesmit csak az amerikaiak, kíniak, esetleg néhány európai konzorcium tudnak megcsinálni. A Közelkeleten ilyesmire tulajdonképp csak az izraeliek bizonyítottan képesek, mert ők már csináltak hasonlót, még ha a szükséges tudás javát lopták is a franciáktól. Irán vezetői viszont egy nemzedékkel ezelőtt arról lettek hírhedtek, hogy minden műszakilag valamennyire képzett iránit megpróbáltak megöletni, de legalábbis üldözni.
Meg kéne értened, hogy az irániak az utóbbi időben olyan szinten hazudoznak, ami már nekem kínos. Főleg olyankor, amikor a becsapottaknak kell elmagyaráznom, hogy mekkora majmot csináltak belőle.
Ez egy makett, és ránézve biztos hogy nem az F-22 ellenfelének vagy egyáltalán légi harcra szánták, ha csak kamuzás lett volna a cél, építettek volna nagyobb makettet. De feltehetően komoly szándék és tervezői elgondolás van mögötte, persze kétséges, hogy akár csak a prototípusig eljutnak egyhamar. A tervezői szándék egy primitív, de alacsony észlelhetőségű csapásmérő gép lehetett, ami egy kellően miniatürizált atomfegyvert (ami szintén nincs még nekik) el tudna vinni Izraelig (visszarepülni utána nem, de az nem is cél) és lenne minimális esélye áthatolni a légvédelmen a "stealth" jellemzőivel.
Mondd kérlek milyen skizofrénnek lenni? Az előbb még teljes lelkesedéssel próbáltad Balázst meg engem is oroszellenes hisztivel vádolni, most meg helyesled a megállapításainkat?
Nem igaz, hogy azokat próbáljátok részrehajlással vádolni, akik szigorúan szakmai szempontból már jópár mende-mondát tettek helyre itt. Ráadásul pont olyanok, akik minden hülyeséget teljes lelkesedéssel támogatnak, ha az valamennyire amerikaellenes.
Ezt aligha vadászgépnek szánták, inkább olyan szegény ember F-117-esének vagy pilóta vezette X-47-esének. Az amcsi Bird of Prey-ről koppintották leginkább. Persze kétséges, hogy valaha is összehozzák.
Még egyszer, mert látom 100 hozzászólás után is egyesek azon rugóznak elkeseredetten hogy tud-e vagy nem hangsebességgel menni a fenti gép:
Jetfly.hu: "Az első PAK TA széria a tervek szerint még szubszónikus lesz, 900 km/h-s utazósebességgel és közepesnek mondható 4 500 km-es hatótávolsággal. A programban szerepel széles törzsű szállítógép fejlesztése is 80-200 tonna közötti szállítókapacitással, amikkel a meglévő Iljusin és Antonov flottát tervezik leváltani."
TEHÁT: AZ ELSŐ PAK TA SZÉRIA A TERVEK SZERINT MÉG SZUBSZONIKUS LESZ, le vagyon írva, nem tudom miért kell ezt tucatnyi hozzászóláson keresztül a képek alapján hatalmas hozzáértéssel bizonygatni...
És ennek megint mi köze ahhoz, hogy ez a gép egy CGI fos, semmi több...?
A filmekhez: volt Schwarzeneggernek egy filmje. (Az igazság nevében) Nem volt egy nagy szám, de merte a terroristákat embereknek/emberinek ábrázolni, hát bukott is rendesen. Jobb szeretik az emberek a kliséket a valóságnál.
Nézzél már meg akármilyen akár amcsi szályenszfiksön rajzot, publikációt egy-egy projek kezdetekor, köszönőviszonyban sincs a végeredménnyel.
Nagyjából ezen most itt csuklózni kb olyan, mintha azon filóznál, hogy egy dodzsemet hogy tudnál átalakítani hogy induljon az F1 futamon. Alsóban kb kinövi az ember az ilyen perverzióit. Bár van aki megfelelően kreatív marad felnőtt korára is. ;)
A kérdés az, hogy az orosz vezetés valóban akar egy ilyen stratégiai légimozgékonyságú erőt létrehozni, vagy nem.
A gond pl az eddigi elemzésekkel, amelyek a német GDP-hez, meg ilyenekhez hasonlították az orosz védelmi fejlesztési potenciált, hogy Szergely 1/8-ad annyit keres mérnökként mint Hans. Illetve a russzkik, ha egy ilyen műveletben, most kiraknának valamilyen középeurópai fővárosban pár száz páncélozott harcijárművet, akkor otthon még maradna pár ezer, a németeknek meg kb semmi! Ha a Leopard 10/1 arányban lövi a russzkikat egy szárazföldi támadáskor, akkor is vesztettek egy hagyományos háborúban. Ha 1-2 óra alatt ez eldől, akkor viszont nincs értelme atomot bevetni, max bosszúból. Kb erről szólhat egy ilyen koncepció.
Ez a videón egy BWB (blended wingbody) dizájn, máshol is fantáziáltak hasonlóról. Ehhez talán az X-48 áll legközelebb. Az nyilvánvalónak tűnik, hogy szubszonikus repülésre lenne csak képes, és hogy a hibrid meghajtás elég meredek elképzelés (tekintve az akksik súlyát, bár lehet, hogy úgy gondolták a "tervezők", hogy a turbina termelné az áramot a villanymotoroknak, ennek sincs túl sok értelme.)
> Az X-1-et leszámítva nem ugrik be egyetlen gép sem, ami szuperszonikus lett volna, ami egyenes szárnnyal bírt.
Már rég nem arról szól a történet, hogy ez mennyire csak koncepció vagy esetleg lázálom. Én is arra hívtam fel a figyelmet alább, hogy az amerikaiak esetén más a mérce általatok.
Az orosz flotta pl. két Mistral hadihajóval lenne gazdagabb, ha a franciák nem szegnének szerződést.
N+1 marutazás és idióta koncepciórajznál vagy idióta koncepciónál én és más is jelezte, hogy "ezt mégis hogyan?". Pedig azok ennél ennél fényévekkel voltak kevsébé sci-fik.
Nézzál már ár erre a kurva gépre. Mekkora szárnnyilazása van....? Nézd már meg a szárnybelépő él minimális nyilazási szögét végigmenve az összes valaha gyártott szuperszonikus gépen és lásd a teljesen nyilvánvalót. Aztán nézd meg a szárnyak profilvastagságát és vastagság/húrhossz és egyéb viszonyát. Azért röhögj egy nagyot ezen a CGI marhaságon. Még afelől is kétségem van, hogy mekkora hasznos terhe lenne egy ilyen gépnek...
Az X-1-et leszámítva nem ugrik be egyetlen gép sem, ami szuperszonikus lett volna, ami egyenes szárnnyal bírt. Abban viszont olyan tolóerő volt a rakéta hajtómű miatt, hogy az feltolta a bazinagy hullámellenállás ellenére a hangsebesség fölé. Ellenben emlékeim szerint szimmetrikus és igen vékony szárnyprofilja volt és a géptörzs alakja tüzérségi gránátról lett átemelve, mert annak nincs problémája hangsebesség felett.
Ez az orosz rajzolt repülő azért tudna repülni hangsebesség felett 200 tonna rakománnyal, mert az amerikaiak háborúzó imperialisták..."
Amikor viszont nyugatról érkezik valami művészi alkotás, az viszont a faszkemény valóság és nincs semmilyen mögöttes szándék (profit, marketing fogás a kommunikáció tematizálására - tudják, hogy hülyeség de bedobják, hogy mindenki arról beszéljen) hanem csak a pengeéles mérnöki precizitás és a szándék, hogy bolygónk legeldugottabb szegletébe és elhozzák a békét, a demokráciát, a biztonságot és mindazt az örömöt, amiben nekünk is részünk van a rencerváltás óta.
Amúgy is mindenki tudja a filmekről, hogy mi az amcsi fegyverek által megvívott háborúk realitása?! A "terroristáknak" nincs családjuk és az amcsi hírók egyetlen lövésétől boldog mosollyal ajkukon térnek meg a teremtőhöz, és ezért minden amcsi háború ha nem is igazságos de legalább jóságos és örömteli. XD Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2015.03.28. 08:54:06
Támogatásnak erős lenne nevezni a kínai-jenki kapcsolatot, csak nem vot fagyos. A jobb kínai-jenki viszons légenyégben csak a SALT tárgyalási pozíció javítás miatt volt. A valódi jenki együttműkdöés a '80-as években jött el, amikor gyakorlatialg kurrenst exprot haditechnológiát is exportáltak Kínába igen rövid ideig. Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2015.03.27. 13:49:31
Sok kommentelő mondandójának lényegét összefoglalva.
Ez az orosz rajzolt repülő azért tudna repülni hangsebesség felett 200 tonna rakománnyal, mert az amerikaiak háborúzó imperialisták...
Aham... Valahogy túl sok helyi háború azzal kedődött, hogy a vérkomcsi ország megtámadta a szomszédját... Érdekes módon, ahova a mocskos vörösök betették a koszos mancsukat, ott egyből hullahegyek maradatak. A hab a tortán az volt, amikor az egyik komcsi rúgta már seggbe a másikat. (Vietnám Pol Pot-ot.)
"Lassuk csak. A haverjaid a masodik vilghaboru ota folyamatosan haboruznak mikozben exportaljak a bankkapitalizmust. Hany haborut nyertek a szuprfegyvereikkel? ( lasd a kiberfegyvert kap az f35-os hulladek cik). Egyet se viszont belevittek a vilagot egy olyan balheba amibol nincs kiszallas. Te egy kreten vagy baszod. :)"
És ennek mi köze van ahhoz, hogy a képen látható repülő aerodinamikailag alkalmatlan a hangsebesség átlépésére? Talán nem véletlen, hogy az eddigi összes hangsebesség feletti repülőgép hátranyilazott szárnyú?
Plusz ott van az is, hogy a folyékony üzemanyagot könnyebb tárolni, mint a gázt. A gáztartály sokkal nehezebb, mint a kerozin tárolására használatos, mert sokkal nagyobb nyomásnak kell ellenállnia.
Mindenhol M2.0-ként hozták le. Egyébként meg úgy sincs értelme. A Sonic Cruiser is azon bukott el, hogy a nagyon magas szubszonikus tartomány elérése is olyan nehéz és költséges lett volna, hogy hagyták a francba. Ez továbbra is igaz. Semmi értelme egy alig gyorsabb szállító gépet építeni, ha olyan marha sokba kerül. Szinte minden airlineres cég az alacsonyabb működési költséget preferálja. Ez a katonai szállító gépeknél is igaz. Senkit nem érdekel, hogy 15-20%-kal gyorsabb a gép, de sokkal drágább. Ahogy mondtam már, a légiszállításnál a tömeg és a térfogat a szűk keresztmetszet, hogy egyáltalán mit szállíthatsz.
Mi a frásznak kellene ilyen új gép, amikor az An-124 mindent elbír, amit az oroszok szállítanak. Ha nagyobb kellene, akkor meg a Mriját kellene feltámasztani, bár a bah az, hogy azt Ukrajnában csinálták.
Summa, summarium. Semmi szüksége erre és a leghalványabb igény sincs rá. Ez az egész valami PR + hírgyártó ostobaság terméke. Valahol hitetetlen, hogy ennyien ráharaptak...
Na szóval miért van az, hogy mai napig kerozinnal megy minden gép, annak ellenére, hogy kevés teszt volt már mással is.
1. Erre épült ki az egész világ elosztó hálózata. Gazdaságos.
2. A kerozin fajlagos energiatartalma (térfogat vagy tömegegységre, ahogy tetszik) megfelelő, nem találtak helyette eddig jobbat az 1. pontot figyelembe véve is.
3. A kerozinban is van még tartalék a körfolyamat hatásfoka szempontjából.. Az első GT-k is keróval mentek, ehhez képest azoknál a turbina előtti hőmérséklet még 1000 fok sem volt. A mai 4. gen gépeknél ez 1250-1300 fok, nagyon szélsőséges esetben és alacsony élettartammal mehet fel 1450 fok tájára is. A F-35-él meg 1600 fok (!) tája van. Tehát a keró képes lenne még emelni a Carnot körfolyamat also és felső hőmérséklete közötti különbséget, amitől nő a körfolyamat hatásfoka, mert ennél magasabb hőmérsékletet is el tudnának vele érni, de a GT anyagszerkezete és a fátyolhűtés a korlát. Tehát azzal semmilyen gép nem fog hirtelen megtáltosodni, hogy más tüzelőanyagot használ, mert a GT aboszlút és fajlagos teljesítményét is a GT turbina előtti hőmérséklet alapvetően befolyásolja. Annyit segítene a magasabb fajlagos energiatartalmú tüzag. ami képes ugyanilyen hőmérsékleten égni, hogy kevesebbet kell belőle vinni, ez édeskevés.
1+2+3 Csak akkor lenne értelme a kerozint lecserélni, ha helyette lenne valami, ami képes lenne azonos hőmérsékletet biztosítani, de úgy, hogy legalább 30-40%-kal magasabb a fajlagos energiatartalma és könnyű kezelni és a meglevő GT-k is megeszik. Na, ilyet eddig nem találtak. De még ezzel sem lenne szuperszonikus ez a CGI vacak. Egyszerűen a csupaszárny alapforma profilvastagságától kezdve minden ellentmond ennek.
Ha így nézzük nem lettek volna képesek űrrepülőgépet sem kifejleszteni. Ha sima gáz- kerozin hajtású gép lesz, már fejlesztenek ilyen hajtóművet és nem kísérleti jelleggel. Az írás nem arról szól, hogy többszörös hangsebességgel, hanem arról, hogy a hangsebességnél gyorsabban.
Félelmetes, hogy mekkora idióták kommentelnek manapság az SG-n. Az adott téma 2x2-jével sincsenek tisztában, de úgy igazából semmivel. Itt is eljutottunk a repülősétől a kőolajig és kiderült, hogy ez a huanito nem ért semmihez.
Igen evidens. De egy egyszerű tényből ennyire elrugaszkodott következtetéseket levonni, az már valami. Ha az oroszok tényleg elfoglalják Ukrajnát, azt NEM gazdasági szükségszerűségből fogják tenni, hanem más okokból. Különben már megtették volna azelőtt, hogy a nyugat elkezdi önteni a fegyvert Ukrajnába.
Mert azok a rakéták nem ABM-re voltak tervezve, csak megpróbálták használni. Ember, akkora téveszméid vannak, hogy sírva fakadok. 14 éves vérpistike szintjén van a "tudásod".
Azon lehetne vitatkozni, hogy az oroszok terjeszkedessel akarnak-e lenditeni az gazdasagukon, mivel ez csak egy feltetelezes az eloado reszerol, de ettol meg az orosz demografiai krizis tenye es ennek a gazdasagra es vedelemre gyakorolt hatasa evidens marad.
Nem érdemes veled vitatkozni, mert csak gazdasági számokat nézel. A gazdaság mögött pedig ott a politika és fordítva. Amit leírtam azt is elemzők írták, mondták. Szaud-Arábiáról meg annyit, hogy Amerika soha nem nyilvánította terroristáknak őket, pedig már nem egyszer kiderült, hogy finanszíroztak terroristákat, és fegyvereket is kaphatnak.
Ember, az orosz GPD alig fele a németnek. A PAK-FA program eredeti gyártási számait 2016-18 közötti terv negyedés sem éri el. A seggük kilóg a gatyából, nincs pénzük ilyen marhaságra, ami a felvázolt CGI géppel elevel megvalósíthatatlan.
És ebből mennyit használ fel? Mert szerintem majdnem mindet. Ha megnézed Szaud-Arábia a lakosságához és iparához mérten mennyit használ, akkor látnád ki ad el több olajat a piacot az tudja befolyásolni, mert neki van fölös olaja. Ha megnézed a legtöbb cikket Amerika csak 2025-2030 könyékére képes a jelenlegi fejlődése mellett a legnagyobb exportőr lenni, de nem most! Most más az oka.
A kőolajüzletben nem sokat ér az USA kérése. Érdekes módon az összes olajváltság úgy kezdődött, hogy az OPEC lazán emelni kezdte az árakat, aztán egyszer csak bedőlt a piac, mert nem bírták a vevők. A legtöbb OPEC-ország kifejezetten utálja Amerikát, de Amerika a legnagyobb olajfogyasztó. Ha nem vesz olajat, annak esni kezd az ára.
Különben meg legalább az alapokat meg kéne tanulnod a nemzetközi kereskedelemből. Nem mondanál ekkora hülyeségeket utána.
Ez a fickó nagyon sok baromságot mond azért Papi. És annak is jelentős része propaganda. (illetve talán inkább a propaganda miatt lát dolgokat más fényben és talál kapcsolatot véletlen dolgok között, ahol valójában nincs) Utoljára szerkesztette: ostoros, 2015.03.27. 11:25:45
Ehhez kepest a valosagban a USA a 3. legnagyobb koolajkitermelo a vilagon...
"Country Production (bbl/day) Share of World % Date of Information 1 Russia 10,590,000 14.05% 2014 est. 2 Saudi Arabia 9,693,200 13.09% 2013 est. 3 United States 9,020,000 12.23% 2015 est." (forras)
De ez ne zavarjon abban, hogy a realitas az utadba alljon! Oroszorszag nagy, Oroszorszag eros, Oroszorszag igazsagos, Oroszorszag a legjobb! ;) Utoljára szerkesztette: Papichulo, 2015.03.27. 11:14:53
Nem a kereslet csökkent, hanem az OPEC országok Amerika kérésére lenyomták az olaj árakat így próbálják jobb belátásra bírni az oroszokat, hogy kivonuljanak a Krím-félszigetről. Ennek semmi köze az üzlethez. A kereslet meg akkor csökken, ha az ipari termelés is. Az nem csökkent. Az amik gázt termelnek ki nem olajat. Az olaj ára csökkent nem a gázé, ami levitte a gáz árát is, mivel együtt mozog. De ilyenkor szokott az bekövetkezni, hogy sok ország bevásárol ezáltal nem csökken, hanem nő a kereslet. Furcsa módon mégsem állt vissza az olaj ára.
Csak ha sokat csúszik akkor elmarad az egész. Nem ez lenne az első, és nemcsak az oroszoknál. Teli a történelem bejelentett és elmaradt típusfejlesztésekkel.
teddybear: Azért alacsony már egy ideje a kőolaj ára, mert az amerikaiak nem vesznek annyit külföldről. A palagáz és olajhomok technológiával egyszerűen megtermelik maguknak azt ami kell. (#65)
te: A palagázt még nem is kezdték el nagyüzemileg kitermelni (#73)
en: [grafikon, hogy a USA-ben igenis van nagyuzemi termeles] (#75) Utoljára szerkesztette: Papichulo, 2015.03.27. 11:02:33
Hanem azért, mert a vevők nem adtak érte annyit, amennyi régebben volt. Tényleg ennyire nehéz felfognod, hogy az üzlet márpedig ilyen? Annyiért tudod eladni az árudat, amennyit hajlandók adni érte?
A kőolaj világpiaci ára lement, mert az amerikaiaknak elég az, amit maguk bányásznak, és nem vásárolnak. A többi fogyasztó meg nem tud, de nem is akar annyival többet venni, hogy a keresletkiesést ellensúlyozza. A kitermelők meg teli vannak eladatlan kőolajjal.
Az M1-ben és a Leopard 2-ben a toronyban hárman vannak, sőt még a lőszereket is ott tárolják, mégsem lázadtak fel.
Ez igy van.
Az összehasonlításból kihagytad azt az apróságot, hogy a LEO2-es az M1-es és a többi nyugti harckocsi kezelő személyzete nem sorállományú, hanem zsoldos, aki jobb kiképzést kap és többet is gyakorolhat anyagi okok miatt.
Milyen osszehasonlitasbol? Elolvastad a cikket? Ez a gorog hadsereg tesztje volt, ahol minden esetben gorog katonak teszteltek a kulonbozo harckocsikat. A T80UE-bol viszont kiszalltak, mert nem birtak az embertelen korulmenyeket.
Megbocsáss ültél te már harckocsiban? Az M1-ben és a Leopard 2-ben a toronyban hárman vannak, sőt még a lőszereket is ott tárolják, mégsem lázadtak fel. Az összehasonlításból kihagytad azt az apróságot, hogy a LEO2-es az M1-es és a többi nyugti harckocsi kezelő személyzete nem sorállományú, hanem zsoldos, aki jobb kiképzést kap és többet is gyakorolhat anyagi okok miatt. Közületek hány ember volt katona?
Szép grafikon, csak ellentmond annak, hogy a repesztéses technológiánál szükség van vízre, amibe különféle adalékanyagokat kevertek.
Magyarul azt allitod, hogy a grafikon nem fedi a valosagot? Meresz... Akkor mutass olyan grafikont, ami a te allaspontodat tamasztja ala!
Ez max. az amerikaiaknak olcsóbb
Igen, es vegig a USA-rol is volt szo:
Azért alacsony már egy ideje a kőolaj ára, mert az amerikaiak nem vesznek annyit külföldről. A palagáz és olajhomok technológiával egyszerűen megtermelik maguknak azt ami kell. (#65)
A palagázt még nem is kezdték el nagyüzemileg kitermelni (#73)
". Ami miatt lement az olaj és vele együtt a földgáz ára az az OPEC országok döntése. Ők viszont csak ebből élnek, nem tudják sokáig fenntartani."
Tökmindegy, hogy meddig bírják a jelenlegi szintű költségvetési kiadásokkal, ha egyszer nem kapnak többet a kőolajukért. Emelhetnek árat, legfeljebb még ennyit sem tudnak eladni.
Szép grafikon, csak ellentmond annak, hogy a repesztéses technológiánál szükség van vízre, amibe különféle adalékanyagokat kevertek. Ezt szivattyúzzák le a föld alá, ami a felszínre hozza a gázt. Ez max. az amerikaiaknak olcsóbb. Ami miatt lement az olaj és vele együtt a földgáz ára az az OPEC országok döntése. Ők viszont csak ebből élnek, nem tudják sokáig fenntartani.