Kár, hogy a C< csődbe ment, igazság szerint a PC üzletága krepált be és vitte magával a többit, pedig az Amiga még nyereséges volt. Ahogy tudom.
Utána pedig már nem sikerült újjá éleszteni igazán bár a mai napig frissítgetik az eredetire alapozva a hw-t, meg a sw-t is. Tanulságos volt, hogy egy jó, népszerű, felhasználóbarát termék simán el tud tűnni a sűlyesztőben, és ehhez nem kell rosszindulat, csak bénázás, emberi hülyeség.
irigyeltem is az Amigásokat. :) Nekem c64-em volt. Aztán meg 286-os. De abban az időben az Amiga messze verte még az én gépemet mind hangban mind grafikában.
A szoftver sokkal drágább lesz ráadásnak kötelező lesz, nem úgy fog működni, hogy egyszer megvetted és használod. Perkálod majd a lovét a kötelező frissítésekkor (vagy vásárláskor építik be az árba jó pár évre előre). Az a minimum, hogy nem lesznek root jogaid, és távolról bármikor lelőhetik majd a rendszered. Aranybánya lesz ez majd a fejlesztő cégeknek, persze vissza kell hozniuk azt a sok sok milliárdot amit a fejlesztésekbe öltek. Utoljára szerkesztette: dyra, 2017.07.25. 06:39:18
Abban egyetértek veled, hogy egy erős vezetés kellene, félretéve a négy évenkénti választásokat meg egyéb demokráciás lózungokat. Ekkor jöhetnek a hosszútávú tervek, paradigmaváltás... addig csak a maszatolás megy, óvatos (félre)lépésekkel.
A Windowst is drága kifejleszteni, ellenben egyénre lebontva viszonylag olcsó. Egy ilyen szofver ára elenyésző egy autó árához képest. inkább a hardver dobja meg az árat, illetve az intelligens közlekedés rendszerének a közutakat illető része lesz nagyon költséges. Amit te is említettél, hogy nem csak lesz egy fizikai tábla valahol az úton, hanem a navigációs adatokban online frissített adatok lesznek minden útszakasz szabályzásáról. Valójában a fizikai tábla csak a régi autóknak kell majd.
Az egész átállás pedig fokozatos lesz - értelemszerűen.
Sok ember a környezetemben nem szeret vezetni, én sem igazán. Időpocsékolásnak tartom, mégcsak nem is szórakoztat, inkább fáraszt, mint valami kötelező, ócska munka. Oké, van aki élvezi... de élvezhet mást is helyette. Sokan nem tiltakoznának, ha az új Lexus önvezetés közben, relax környezetben átmasszírozná az embert, mire odaér egy tárgyalásra.
Az emberi agy számítási kapacitását már elértük, amennyiben a SyNAPSE project 38 petaflops-os értékét vesszük alapul. Az más kérdés, és ebben én sem vitatkozom, hogy az az agy teljesen máshogyan működik, masszívan párhuzamosabb és energiahatékonyabb.
Az enyém egy 7 Mhz-es Amiga 500 volt :) De pl a Dune 2-ben elég jól megvalósították az egységek útkeresését, meg önálló tevékenységét, szal mondhatni régóta van már MI, ez pl már néhány tucat kukac képességét is lemodellezte. :)
ezt az előre számolást én is olvastam. És az a helyzet, hogy nagyon is jó a valószínűség számításban, hiszen az esetek nagyon nagy részében be is jön neki. 20Hz.. az első szgépem 12Mhz-es volt :)
Kösz, épp ezt kerestem. Amúgy pláne nem egy 1000 $-os szg fogja ezt nyújtani! :D
Az emberi agy ráadásul olyan szinten párhuzamosított amit a jelenlegi hw architektúrával nagyjából képtelenség megoldani. Ha figyelembe vesszük, hogy ébren kb 20 Hz az "alapórajele" és milyen az idegpályákon elektrokémiai elven haladó ingerület sebessége, akkor az a csoda, hogy egyáltalán képesek vagyunk egy leeső üvegpoharat elkapni. Azt mondják, hogy az agy állandóan kb fél másodperces nagyságrendű késésben van a környezetéhez képest, azonban ezer modellel párhuzamosan előre dolgozik ezzel kompenzálja ezt, a legvalószínűbbet pedig hagyja megvalósulni.
De ez is csak elmélet, az hogy hogyan is működik valójában épp hogy kapizsgáljuk.
alapvető bibi ott van, hogy az agy nem digitális elven működik ezért nincs hagyományos értelemben vett adatfeldolgozási sebessége, mint pl. a szgépeinknek. Véleményed szerint 46,5Gigabyte/sec. Ha így is lenne, akkor valamit sokkal jobban tudhat mint a jelenlegi szuper számítógépek lévén, hogy azok sokkal gyorsabbak ennél, és még sem képesek felülmúlni az agyat. Vélhetően az általad megadott adat teljesen hibás. Az emberi agy 1 másodpercét szimulálták 82944 processzorral Ezzel a géppel 1.7milliárd idegsejtet szimuláltak 10,4billió szinapszissal. Gondolom azzal te is tisztában vagy, hogy az agyban 80-100milliárd idegsejt van. Tehát kb. a 2%-át szimulálták 82944 processzorral. A szimuláció 1petabite memóriát igényelt. Ráadásul nem is real time volt, hanem 40 perc kellett 1 másodperc szimulálásához. Tehát ha real time akarod, akkor ennek a gépnek a sokszorosa kellene. ( (tehát a teljes agy nem real time szimulálásához kb. 4147200 proci kell és min. 50 petabyte memória))
ennek a ténynek a fényében eléggé vitzes amikor 46,5Gigabyte/sec feldolgozást írnak. Meg hát ez megdönti a te állításodat is, mely szerint max. 8 éven belül elérjük az agy számítási kapacitását.
"Elárulom, mint a net teljes adatforgalma!" Ez nem igaz, az agy állítólag másodpercenként 400 milliárd bit információt dolgoz fel: http://www.basicknowledge101.com/subjects/brain.html Csak macskás videókból többet töltenek fel másodpercenként.
"Gondolod?" Nem én, a teljes iparág nagy része.
"Nincs is autentikusabb szakember egy ilyen témában, mint egy űrhajózással foglalkozó fazon." Autentikusabb mint egy user az sg.hu-ról. De idézek akkor mást: Ray Kurzweil - 2023
"Szemenszedett hülyeség. Ha az ember elboldogul egy kaotikus világban, egy emberi agy számítási kapacitását elérő, tanulni képes MI is el tud." Ez biztos így van. De vajon tudod-e, hogy mennyi az emberi agy által adott időpillanatban feldolgozott össz adatmennyiség? Elárulom, mint a net teljes adatforgalma! Szal a mai számítógépek kb ott vannak az emberi agyhoz képest, mint a mai számítógépekhez képest egy 80-as évekbeli 4 gombos 12 zenés kvarcóra! XD
"Ismét csak el vagy tévedve. Egy 1000 dolláros számítógép már 2023 környékén rendelkezni fog az emberi agy számíási kapacitásával, ezután továbbra is évente duplázódni fog a teljesítménye." Gondolod? "Hihetetlen, hogy hol tart már a tudomány!" - Gyalog galopp
Azzal ugye tisztában vagy, hogy exponenciálisan növekszik a számítási kapacitás? Azon lehet vitatkozni, hogy az agy számítási kapacitása 10^13 vagy 10^16 flops vagy még több, ettől függően változhat az évszám, Peter Diamandis szerint például 2025-ben érjük el. A lényeg az, hogy nem évtizedekről meg évszázadokról van szó, hanem évekről, legfeljebb egy évtizedről.
Azzal ugye tisztában vagy, hogy 2023 5 év múlva lesz... Jelenleg a szgépek kapacitása és teljesítménye messze az emberi agy kapacitása és teljesítménye alatt van. A jelenlegi MI-k nem mások mint egy nagyon jól optimalizált adatbázis szerverek. Amíg az emberi agy működését nem fogják megfejteni addig olyan gépet sem fognak tudni építeni ami fel tudná vele venni a versenyt. Amit írtál az scifi és jó pár évtizedig az is marad.
"A robotkocsi optimális működéséhez bizony rendbe kell rakni az utakat, a kátyukat betömni, a festéseket, táblákat rendbehozni, a félreérthető, veszélyes kereszteződéseket megszüntetni. Pont mint mielőtt elindítod a robiborszívót, egy viszonylagos rendet kell rakni. És ez jó lesz a humán sofőröknek is."
Szemenszedett hülyeség. Ha az ember elboldogul egy kaotikus világban, egy emberi agy számítási kapacitását elérő, tanulni képes MI is el tud.
"Az, hogy az általad áhított dolgok megvalósuljanak bizony még jó pár évtized kell a világ kisebbik, szerencsésebb felén is"
Ismét csak el vagy tévedve. Egy 1000 dolláros számítógép már 2023 környékén rendelkezni fog az emberi agy számíási kapacitásával, ezután továbbra is évente duplázódni fog a teljesítménye. A következő évtized végére az általános mesterséges intelligenciák kognitív képessége az emberével lesz összevethető.
egyébként akkor lesz tuti minden, amikor egy ddos támadás éri a robikocsik által használt hálózatot. Esetleg egy jó fej hacker elhiteti velük, hogy gond van az úton és az összes kocsi el kezd megállni. És az ember semmit nem tud tenni ellene. Az a szerencse, hogy a következő 20-30 évben nem lesznek autonóm kocsik az utakon. Mire lesznek, addigra engem már rég nem fog érdekelni a dolog :)
a kocsi nem fogja figyelembe venni, hogy az illető gyerek vagy idős. Viszont azt figyelembe fogja venni a döntésénél, hogy hol fogja a legkisebb kárt okozni. És ha úgy dönt, hogy a gyerekek mennek a levesbe akkor sajnos ez van. De még itt nem tartunk. Egyenlőre menjenek végig egy forgalmas belvárosban minden gond nélkül.
Itt a politika is bejön Merkel nem véletlen ágál mellette pont itt volt nemrég egy cikk, hogy 20-év múlva majd külön engedély kell hozzá, hogy vezethesd a kocsid (és itt nem a jogsira gondolt) és ezt pont Merkel mondta. Ha ez az önvezető biznisz beindul akkor megvan az újabb nagyon jó kis növekedési terület amiből általában szépen szakítanak a politikusok is. Persze jön a duma, hogy az emberek biztonsága miatt stb.. de ezt inkább hagyjuk. Az is biztos, hogy a kocsik drágábbak lesznek attól függetlenül, hogy az elektromos kocsikat lehetne talán tényleg olcsóbban is gyártani. Érdeklődve figyelem mi fog belőle kisülni.
Kicsit más, csak hogy rávilágítsak az autózás, az autóipar összetett szempontjaira, mondjuk így. A biztonság pl. érdekes kérdés és ez is alapvetően fizika. A kocsik átlagmérete, tömege egy ideig nőtt, mint ahogy a motroteljesítménye, vagy hengerűrtartalma is. Valójában a tömeg növelése önmagában biztonság növelő tényező. Persze nem a másik fél számára, mert az ő szempontjából pont fordítva, de végül is ő is vehet egy SUV-ot. Mert ugye a mostani méretbeni, meg motorban megnyílvánuló danszájzingolás nem ám a biztonság növelése miatt van, hanem mert a kevesebb beépített anyag, alacsonyabb gyártási költséget jelen, miközben a törésteszten hasonló eredményt lehet elérni. És itt az átvágás, kérem!
Mert xar az Euro NCAP teszt. Nem egy egység tömegű, pl 1,5 tonnás betonkockát gurítanak az álló autónak, hanem az X tömegű autót lökik neki kb 50 km/h sebességgel a falnak. Egyedül az oldalirányú ütközésnél megy sztenderd kicskocsi a karosszériának. A 2X akkora tömegű kocsi karosszériájának persze 2X akkora energiát/impulzust kel elnyelnie, kb ugyan akkora méretben, mint a kiskocsi. Tehát eleve erősebb, jobb. De, ha kiskocsi ütközik a a 2X akkora impulzusú robosztusabb nagykocsival, SUV-val lehet sejteni a szomorú végeredményt. Általános iskolai fizika.
Ha élni akarsz, tehát nagykocsit veszel, nem azért mert gyilkos akarsz lenni, hanem mert félted a családod, vagy csak a segged. Persze az emberek nagyrésze ebbe nem gondol bele és elhiszi az ENCAP maszlagot a biztonságos kisautókról. De az az 5 csillag, marhára nem ugyan az az 5 csillag, mint amit a SUV kap ám!
Igen, az autóipar esetében is fontos szempont, hogy jelentős hozzáadott érték legyen a termékbe. Ez a 90-es évekig a műszaki tartalomban nyilvánult meg. Egy 90-es években gyártott kocsi már kb elérte azt a szintet, amit a maiak, megbízhatóságban, teljesítményben.
Utána jöttek az extrák, ma egy jól felszerelt családi, nagykocsiban olyan dolgok vannak, amelyek még a 80-as években hihetetlen luxusnak számítottak és kb Rolls Royce kat kocsikban lehetett akkor még csak látni.
Aztán most jön az orrbaxájba elektronizálás, kommunikáció, vezetési asszisztensek, menetteljesítmény javítás, és a csodák csodája az MI. De ez a fázis is problematikus, ahogy az előző fázisok is azok voltak. Az új rendszerek javítsa drága, a csúcs elektronizált kocsikba ráadásul ezek integráltan vannak meg, ergo egy jelentéktelen funkció, működéskételenné teszi a kocsit. A javítás egyre többe kerül, egyre magasabb szintű támogatást igényel (szakértelmet nem, mert a vége úgy is csere, nem reszelés).
Nem az autósok megelégedése, vagy pusztán a biztonság növelése a cél, hanem a hozzáadott érték növelése, ami által jogosan lehet egy viszonylag magas árat kérni a kocsikért.
Ha ezt a sok erőforrást a tömegközlekedésbe tolnák akkor tennének is valamit az emberekért de itt szokás szerint lovéról van szó, a rendszer kiépítése működtetése rengetek cégnek hatalmas növekedési lehetőség. Még munkahelyeket is fog generálni hiszen hatalmas karbantartó hálózatok kellenek majd és mindent nem lehet automatizálni, a kocsikhoz pedig még jó sokáig kelleni fog kísérő sofőr tehát nagyon sok munkahely még csak veszélyben sincs. Szóval a duma mögött a szokásos dolog van. A pénz. Az más kérdés, hogy megint rengeteg erőforrás megy a levesbe arról végül is nem ők tehetnek, hogy nem tudunk leállni.
Ja és azt elfelejtettem, hogy a mostani rendszer viszonylag olcsó. Egy ilyen önvezetős buli ökör drága lesz a szoftverfejlesztő cégek nem éppen arról híresek, hogy olcsón melóznának, gondolom a kocsikat is gyakrabban kell majd szervizben vinni, ráadásnak szakemberek egész sorát kell hozzá kiképezni és ha még az utak átépítését is ideveszem akkor azokhoz már eltörpül az automata kocsik viszonylagosan magasabb ára egy full egyszerű emberi kocsihoz képest. Mindezt egy olyan világban kéne megvalósítani ahol éppen a CO2 kibocsájtást akarják visszafogni hát ha ezt a sok hülyeséget mind meg kell csinálni akkor az biztos, hogy egy brutál adagot pumpálunk a légkörbe még ha utána talán a kibocsájtás vissza is esne. Ki fogja ezt fizetni?
egyrészt erről szól a cikk ideális körülmények. Ez a szuper összehangoltság ha csak a vezeték nélküli rendszerekre épülne elég könnyen bezavarható lenne mind természeti mind mesterségesen. Elkerülhetetlen, hogy minden egyes egység önálló döntéseket hozzon és innentől indulnak a bajok. 97 autó egy forgalmi helyzetben egy döntést hoz míg három nem kész is a dugó. Továbbá ezekhez a rendszerekhez nem lesznek elegek az önvezető autók ezekhez át kell építeni az utakat is és le kell cserélni a közlekedési lámpákat, táblákat. A mostani egyszerű könnyen átlátható struktúrát lecserélné egy agyon behuzalozott rendszer ennek horribilis költségei lesznek a gazdag országokon kívül nem fogsz ilyet látni. (Az első komolyabb viharnál megdöglik az 50% a robotok meg majd beállnak.)
A rendszer legnagyobb baja, hogy ha vissza kell adnia a vezetést nem lesz kinek mert az emberek nem fognak tudni vezetni. Arról már nem is szólok, hogy vajon a sok különböző önvezető rendszer, hogyan fog egymással kommunikálni és mivel más algoritmusok lesznek bennük kész is a konfliktus helyzet. A robotok tudod mit nem tudnak? Gyorsan alkalmazkodni a változó körülményekhez. Ebben az emberi agy sok millió éves előnyben van. Most itt nem egy gyárról beszélünk, ahol semmi nem történik, itt az időjárástól kezdve az autók műszaki állapotáig és egyéb nem látható dolgok ezreiről van szó amire nem lesz algoritmus. Egy ilyen rendszerhez "tudatos" robotok kellenének azok meg sehol nincsenek. Még Go Go-ban is a sok évig fejlesztett tanulni képes robot is vesztett játszmát egy emberrel szemben. És ha az az ember naponta ezzel a rendszerrel GO-GO-na akkor lehet még jobb lenne az arány mert az ember is rohadt tanulékony.
Az önvezető autókra megmondom őszintén szerintem nincs szükség. És tudod mit mondok. A férfiak nagyrésze szeret vezetni, kikapcsol ellazít, ha van egy jó verdád egy szerpentines úton valami baromi jó vezetni. Oké a városi dugókat senki nem szereti de ez ezzel jár. Ugyan minek vennék Ferrarit ha azt egy robot vezeti?
Nem lesz ebből semmi. Autópálya meg dugók. Ott átadod a kormányt az automatának (meg a szőkék parkolásnál). Mindenhol máshol a robotok még sok sok évtizedekig nem fognak az emberek nyomába sem érni. Utoljára szerkesztette: dyra, 2017.07.24. 06:47:53
Igen, valószínűleg ilyen távlatokban kell érteni az autonóm vezetést, de - szvsz - addigra már (100 év) nem kell rendet rakni az utakon ahhoz, hogy a robotautó jól vezessen. Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2017.07.24. 00:34:29
Szóval lejött, valójában nem tudsz, vagy nem szeretsz vezetni, a tömegközi meg büdös neked. Értem a kényelem szeretedet, de van élet ám a komfortzónán túl is. Az, hogy az általad áhított dolgok megvalósuljanak bizony még jó pár évtized kell a világ kisebbik, szerencsésebb felén is, a kevésbé szerencsés 70%-ban, ami kb 6 milliárd embert jelent meg mondjuk 100 év, legalább. És ha esetleg áttévedsz oda bizony meg leszel lepődve, ha esetleg egy humán sofőrre tervezett kocsiba kell majd ülnöd. Oszt bénázol, meg csinálod a balesetet. :D
Van robotporszívód? Az szerinted egy elvadult házibuli után rendet tud rakni? Feltakarítja a hányást, az üvegcserepeket és a bútorok maradványait? Ha tudsz ilyet kérlek add meg a típusát! :D
A robotkocsi optimális működéséhez bizony rendbe kell rakni az utakat, a kátyukat betömni, a festéseket, táblákat rendbehozni, a félreérthető, veszélyes kereszteződéseket megszüntetni. Pont mint mielőtt elindítod a robiborszívót, egy viszonylagos rendet kell rakni. És ez jó lesz a humán sofőröknek is.
Azzal maxigáz egyetértek, hogy emeljék a követelményeket is az emberekkel szemben is. Mazsiknak, vagy csak fáradt, bepiált, begyógyszerezett emberkéknek is megváltás az önvezérlés. De had legyen már egy magasabb szint, amit ha megüt az ember, akkor vezethessen!
"Hogy fogják az emberek kielégíteni azt az igényüket, amit úgy lehet egy szóval kifejezni, hogy szabadság"
Ez a szabadsag vagy, ami nem mas mint felnott ovodasok, celtalan utcai baszakodasa, rengeteg ertelmetlen balesetet, halalt, csaladi tragediakat okoz. Abszolut elfogadhatatlan, hogy egyesek puszta szorakozasbol masok eletet veszelyeztetik.Plusz akadalyozzak a valoban kozlekedni akarokat, mert feleslegessen csak jatszasbol foglaljak az utakat. Es senki nem beszelt tomegkozlekedesrol. A tomott 7-es busz, es az ilyen M.Richard fele degeneralt bortontoltelekek, utcai orjongese kozott azert van par fokozat. Peldaul, hogy mindenki a sajat jarmuvevel, biztonsagossan, kb 30-40 km/h sebeseggel egyenletesen kozlekedik masok meggyilkolasa, akadalyozasa nelkul.
Az auto kenyelmes. A legnagyobb baja szerintem az, hogy nincs hozza egy nagyon tapasztalt, nagyon jo sofor. Legalabbis ha nem vagyunk eleg gazdagok. Az automata autok pont ezt adjak. Mindenki kap egy nagyon jo sofort. Cserebe csak ezek a nagyon jo, mondhatni emberfeletti erzekekkel rendelkezo soforok vezethetnek majd. Ez az emberek nagyreszenek megfelel, mivel no a kenyelmi szintjuk. A robotauto ugyanolyan jo mint a robot cseled, elvegzi az ember helyett a feladatok egy reszet. Most van automata lift es mosogep, sot mosogatogep is. Remelhetoleg elobb utobb lesz egy robot ami beteszi es kiveszi a ruhakat a mosogepbe/bol, meg berakja es kiszedi a tanyerokat a mosogatogepbe/bol. A robotauto meg soforkodhetne. Ja igen, robotposzivo mar van es kis hackkelessel betanithato hogy kergesse a macskat is. (mint a Jetson csaladban, ott be is szivta mindig)
Szerintem ha valami noveli az ember kenyelmet es meg olcso is, akkor nem erdemes tiltakozni ellene. Ha cserebe meg a balesetek szama is csokken, az fonyeremeny. Az automata jarmuvek ilyenek.
Én - ha lehet és megtehetem - luxuskörnyezetet várok el egy utazástól (is). Sajnos nem mindig lehet, és nem mindig tehetem meg, de ez egy alapvető igényem. Nem a buszmegállóig való gyaloglás a bajom, hanem a pontatlanság, a koszos, büdös, buta emberekkel való együttlét, a harmadosztályú komfort stb. és talán sokan vannak ezzel így. Emiatt nem nyerő a mindenkit tömegközlekedésre célú heringprojekt.
Természetesen azért van a műszaki vizsga, hogy csak jó állapotú autók közlekedjenek. Ha történik egy baleset, vészfékezés akármi, arról nem csak a következő autó szerezne tudomást a szenzoraival és helyzetértékelő szoftverével, hanem az összes környékbeli egyszerre kapná az infót az eseményben érintett járművektől, így tudnának egymáshoz alkalmazkodni. Utoljára szerkesztette: Tetsuo, 2017.07.22. 20:30:11
"És gondolom a fizika törvényeit is meghágják, megszüntetik a tehetetlenséget, mind fékezéskor, mind gyorsuláskor." Rosszul gondolod és nem is mondott ilyet senki.
Te tévedsz, az autónak csak egyik funkciója az A-ból, B-be jutás. Ha ez lenne az egyetlen valódi már ma is mindenki tömegközin utazna. Személyes kontrollálható környezetet, életteret jelent egy kaotikus, elnyomó és túlzsúfolt világban.
Ha a közösségi autózással még ezt is elveszik, szerinted mi lesz a következménye egy még zsúfoltabb világban? Hogy fogják az emberek kielégíteni azt az igényüket, amit úgy lehet egy szóval kifejezni, hogy szabadság, és ha ezt nem tudják megtenni, akkor mit fognak csinálni?
Vegyél egy normális kocsit és megérted, hogy miről beszélek. ;) Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.07.22. 19:47:55
"Értem. Az utakon tehát csupa kórosan agresszív vadállat és imbecilis lúzer közlekedik? XD"
Szerintem igen, az emberek toredeke hasznalja arra a gepjarmuvet, amire az valo, vagyis hogy A-bol B-be utazon vele. Kulonben nem volnanak agyon diszitett autok. Nem kene 1000 Wattos hangrendszer egy 1.5 meternyi terben. Nem kene a szuksegesnel 2 -szer gyorsabb auto, a szuksegesnel 5-szor nagyobb teljesitmenyu motorral. Nem azon kuzdene a sok lelkinyomorek, hogy mikor hol lepheti at megengedett sebeseget, es hogy erre mindenfele kamu magyarazatokat talaljon ki.
"Ez azt is feltételezi hogy az az 50 autó teljesen azonos műszaki színvonalú?Nincs köztük jobb és rosszabb? "
Mire az onvezetes elterjed, addigra szerintem mar nagyreszt elektromos autok lesznek az utakon. Az elektromos autok lenyegesen jobban gyorsulnak a belsoegesueknel, igy a leggyengebb elektromos auto is, konnyeden teljesiteni fogja azt a nemzetkozi szabvanyban rogzitett minimumot, ami szukseges lesz a forgalmi engedelyhez. Szoval ez nem lesz problema.(nyilvan nem a 2 masodperces gyorsulasu Teslabol fognak kiindulni)
Idealis esetben a robotautok jelzik, hogy bekerult a forgalomba egy ember. Egyreszt igy konnyebb lesz kiszedniuk onnan a rendoroknek, masreszt addig is ugy kezelik, mint egy autopalyara betevedt ovodascsoportot. Elotte, utanna, mellette es helyette is szep nagy tavolsagot tartanak. Az emberek tobbsege pedig amint latja mennyire bekavar par emberi vezeto, egyontetuen fogja kovetelni, hogy zavarjak el oket a fenebe, mert ok oda akarnak erni nem jatszani az autoval. Onnantol nincs emberi sofor az utakon. Meg a hivatalos nemet velemeny is ez, hogy egyszeruen ki lesznek tiltva az utakrol az emberi soforok, mint egyszeri lovaskocsi az autopalyarol.
Cserebe tobb ember engedheti meg hogy sajat autoja legyen, mert olcsobb lesz az uzemeltetesuk. (varosi bevasarloautoknak egy fapados elektromos kocsi vmax. 80-al boven eleg, ha van robotparkolas, akkor hely is csak a toredeke kell nekik, akar elukre is allithatjuk oket fuggolegesen egy tarolokereten) Tehat automatizalt autok = tobb embernek lehet autoja es meg olcsobb is lesz, raadasul kevesebb balesettel es csokkeno utazasi idovel. Par auto fanatikust leszamitva mindenki jol jar. (utobbiakkal senki nem szamol, a lifteket is automatizaltak, pedig milyen poen egy sebessegszabalyzo karral liftet vezetni es gyakorolni a szintben megallast)
És ekkor Mr Suzuki a 65 éves nagypapa a maga tétova kiszámíthatatlanságával a szigorúan hétvégén elővett 20 éves Swiftjével besorol a forgalomba, jó esetben nem szembe. És a robikocsik szétrebbennek mint az ijedt macskák és kezdődik a dugó elölről. XD Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2017.07.22. 18:53:10
"Ez azt is feltételezi hogy az az 50 autó teljesen azonos műszaki színvonalú?Nincs köztük jobb és rosszabb?"
Igazabol csak az osszes elotte allo gyorsulasi adatait kell lekernie, kivalasztani a leglassabbat es ahhoz alkalmazkodni. Ha az osszes elotte levo is igy tesz. akkor pontosan egyszerre, azonos gyorsulassal fog elindulni az elotte levovel. Kiveve, ha az osszes elotte levo jobban gyorsul, mert akkor a sajat legjobb ertekevel fog elindulni es a mogotte levok fogjak hozza igazitani magukat. A kocsik ezek utan adaptiv modon beallnak a sebessegfuggo kivant kovetesi tavolsagra (igazabol gyorsulas kozben folyamatosan frissitve a kovetesi tavolsag cel erteket) Ez az ertek raadasul sokkal kisebb lehet mint emberek eseten, mert a reakcioido sokkal kisebb. Raadasul ha az elso fekez, akkor az osszes mogotte levo ugyanakkor fog fekezni es olyan mertekben, hogy a kovetesi tavolsagot biztonsagosan tudjak kozel 0-ra csokkenteni a megallas idopontjaban. Igy az lokharitotol logharitoig allo forgalom fel tudott gyorsulni, majd meg tudott allni, vissza lokharitotol lokharitoig, mikozben indulaskor es megallaskor egyenletesen huztak szet es nyomtak ossze a kocsisort.
Nagyon nagy forgalom es utkapacitas hiany eseten pedig az osszes auto kepes varosban folyamatosan a megadott sebesseget kovetni, igy majdnem ugy mozognak mint egy vonat, csak virtualisan osszekotve. Ezzel a gyorsabb autok lemondanak a teljesitmenyuk kihasznalasarol, a nagyobb ateresztokepesseg erdekeben. A nyerheto kapacitas eleg nagy ahhoz, hogy joreszt megszunjenek a dugok.
A lampas megallasok is kihagyhatoak igy, hiszen ket auto meg azelott meg tud allapodni. hogy hogyan engedik el egymast, hogy latotavolsagba kerulnenek. Igy van ido elore lassitani vagy gyorsitani, hogy pont ne utkozzenek ossze amikor mindketto fekezes nelkul atrobog a kereszezodesen. Ennek feltetele, hogy ne legyen emberi sofor a rendszerben, mert vele nem lehet elore kommunikalni csak ha mar latotavolsagban van (addigra meg mar reg meg kellett allni).
A fenti algoritmusok egyebkent a gyakorlatban is hasznalatban vannak, csak nem az utcakon, hanem a robotokkal felszerelt gyarakban. A nem kotottpalyas anyagmozgato rendszerek pont ugyanigy szamoljak ki, hogy soha ne utkozzenek es kozben maximalizaljak az anyagmozgatasi kapacitast is. Es meg a legtobb beugralo embert is kepesek kikerulni.
A trukk az, hogy nem csak latnak, hanem vezetek nelkuli halozaton mindegyik jarmu kepes mindegyik masik poziciojat, sebesseget, iranyat es szandekait is megismerni. Mindezt masodpercenkent tobbszor frissitve. Az ember jelenleg erre egyszeruen nem kepes.
Amit írsz nem életszerű. Millió autó, millió útvonal, célállomás. Megállás, visszatérés a forgalomba. Errő szól egy város. És akkor lesz dugó robotokkal is.
És gondolom a fizika törvényeit is meghágják, megszüntetik a tehetetlenséget, mind fékezéskor, mind gyorsuláskor. XD Van ilyen ember vezette eszköz is, ahol a kocsik cmekre követik egymást úgy hívják vonat. Ott azért nem veszed észre a hernyózást mert a koxsik fizikailag össze vannak kötve.
A robikocsi egyelőre azért giztosáfos mert max biztonságra törekszik pl féktáv tekintetében, Ez 60-nál néhány cm távolságnál nem érvényesül ha jól látom.
Értem. Az utakon tehát csupa kórosan agresszív vadállat és imbecilis lúzer közlekedik? XD Mondjuk az igazság az, hogy az utóbbi szintet egyelőre a robikocsi még nem érte igazán el.
Amúgy mikor győzte le elöször gép a sakkvilágbajnokot, hány év múlva tudták ugyan ezt go esetében is megismételni? Egy 1000x összetettebb környezetben mikor veri majd meg a szg az embert szerinted?
" hanem az autók közötti elindulási idejének 0,5-1 sec-ről 0,1 sec alá csökkentésére. Ez egy átlagos úton egy zöld lámpánál 20 autóról 30-35 autóra növeli az áteresztést."
Ez is jelentossen novelni fogja az atlag sebeseget, es csokkenti a dugokat. Az emberek tipikusan 5 masodperccel lampavaltas utan kezdik keresni a kormanyt, de csak azert mert mar 3-an radudaltak. Akkor persze a hirtelen indulassal, meg le is fulllassza a motort, es igy vegul kb 3 auto jut at a zoldon 3. mar felig pirosban. Ezzel szemben az elektromos hajtasu, robotautoknal egyszerre indul 50 auto, es mind a 50 atfog menni a zoldon. A kovetkezo 50 meg, nyugodtan varakozik a sorara. Minimum ekkora kulonbseg lesz az onvezeto jarmuvek, es az ember kozott.
Nem teljesen. Az automatizálás egyik lényege az lenne, hogy a sok robotautó összhangban működne, vagyis nem csak az előttelévő autóról lenne infója, hanem a környéken mindegyikről. Így indulhatnak el mindannyian tizedmásodpercen belül és gyorsulhatnak egyformán, közöttük "minimális" távolságot tartva. Tehát az egyik lényeg pont, kiszűrni a káoszt. ;-)
"Pusztán teoretikus az a médiában gyakran előforduló kérdés, hogy egy baleset esetén a gépkocsinak választania kellene egy 80 éves nő vagy egy csoport gyermek között. A fejlesztőknek és az iparnak azon kell dolgoznia, hogy elkerüljék az ilyen döntések meghozatalát."
Ez a tipikus demagog baromsag, ami leginkabb csak emberek szamara jelent problemat, akik a legkevesbbe sem az vezetesre figyelnek. Hanem azzal vannak elfoglalva hogy a 70-es uton, minimum 77-el menjenek, mert 77-nel meg nem buntet a trafipax, es persze azzal, hogy uvoltve anyazza az elotte 75-el togymorgoket. Es ha ekozben 78-nal megis lefenykepezik, akkor szemet penzbehajtasrol uvoltozik, meg a kormanynak azonnal le kell mondania. A lenyeg, hogy egy kurva masodpercig sem figyel a vezetesre, hanem kizarolag azert ul az autoban, hogy a nyomorek, onbizalomhianyos lelkivilagat fenyezze, es apolgassa. Ezzel szemben, egy robotauto tobb szaz meterre elore felmeri a forgalmat, es nem megy bele olyan szituacioba, amit nem tud 100 %-os biztonsaggal lekezelni. Elorre fekez, kihuzodik, fennyel, hanggal jelzi hogy jon, es persze eleve jobban lat, gyorsabban reagal, igy nem kerul fizikailag megoldhatatlan helyzetbe.
Igen, ezt a videót ismerem. Gondolom ugyan ilyen videód van robot sofőrrel is. Csak mert itt nem csak az emberi sofőr bénasága jön ám be, hanem ez gyak egy kaotikus rendszer jó kis modellje. És nagyon erős a gyanúm, hogy hasonló hernyózást fogsz látni ám robikocsival is, mert a kaotikus rendszer egyik fontos jellemzője, hogy van egy sokaság, ami ciklikusan végez valami tevékenységet, ahol a ciklikusság a kis difiket az ismétlések miatt felerősíti. Tök mindegy, hogy a vezérlést ki végzi egy szerves, vagy egy szervetlen logika!
Nem centikre vanló távolságról van szó, hanem az autók közötti elindulási idejének 0,5-1 sec-ről 0,1 sec alá csökkentésére. Ez egy átlagos úton egy zöld lámpánál 20 autóról 30-35 autóra növeli az áteresztést.
Az ember kapitálisan szar sofőr egy jól műkdő géphez képest forgalmi helyzetben, ha a gépek együtt dolgoznak, mert az ember csak REAGÁL. A gép egyidőben összehangoltan cselekszik.
Ezt a centikre mennek egymástól a kocsik már jó rég feltalálták. A Vonatok így mennek. Csak az egy picikét más, más féktávokkal. Berohan egy kóbor kutya az egyik robot satut nyom akkora karambol lesz hogy azt elképzelni is nehéz. Infó átadás ide vagy oda egy 120-as temponál számold ki, hogy ha csak egy icike - picike difi van a fékezésben az mit jelent centikben? Full SCFI amit te nyomsz ilyenfajta közlekedés csak kötött pályán elképzelhető. A városokban meg totál blödség, a bevásárló kocsikat a munkában járó kocsikat stb amik abszolulte nem mennek nagy távolságot max 50 kilométer telepakolni egy rahedli felesleges cuccal miközben csak a tescoba akarsz lerohanni. Büdös életben nem fogják automatizálni a városi közlekedést egyszerűen nem racionális és nem gazdaságos. Az autópályák más tészta.
ui: ha mégis akkor a tömegközlekedést fejlesztik fel de nagyon. az lenne előrelépés. Utoljára szerkesztette: dyra, 2017.07.21. 17:51:13
Az átlagautók és a forgalom átlagos képességeit nézve nincs nagy difi...
"az adott útszakasz valós áteresztő képessége a korlát és nem az, hogy mennyire ügyesen indulnak el zöldnél" De, pontosan ez a korlát. Két autó között kb. 0,5-0,8 sec indulási idő van. Ez az emberi vezetés egyik legnagyobb problémája. Irgalmatlan messze vagyunk emiatt az emléleti matematikai kihasználtságtól a gyakorlatban.
"az adott útszakasz valós áteresztő képessége a korlát és nem az, hogy mennyire ügyesen indulnak el zöldnél"
Pont hogy ilyenkor alig számítanak az egyes autók műszaki tulajdonságai, mert 0-ról 50-re nincsenek nagy eltérések, sokkal inkább az számít, hogy az első után késleltetve, egymás után ad gázt a többi, vagy egyszerre indul meg az egész sor. Utóbbi esetben az áteresztőképesség a többszöröse. Utoljára szerkesztette: Cat, 2017.07.21. 16:46:54
Pontosan ezt írtam... Fizikai paraméterekre tudnak optimalizálni, de olyan nincs, hogy fiatal vs öreg... Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2017.07.21. 16:43:18
"Nem fognak. Pontosabban akkor nem fognak ha nem raknak kozzejuk emberi soforoket. Ugyanis egy tisztan robotautokbol allo forgalom nem igenyel lampakat es centikre mehetnek egymas mogott nagyobb sebessegnel is."
:) És ilyet láttál is már, vagy ez is csak olyan álmodozás, mint a robikocsikkal kapcsolatos legtöbb ábránd? Fizika. Nincs két egyforma kocsi, gyorsítás fékezés és kanyarodás tekintetében, a fizika törvényeit még a mesterséges intelligencia sem tudja majd meghágni, ha lesz egyszer ilyen.
Közepes forgalomnál nem kell egymás seggébe tolni a kocsikat mert van hely, dugóban meg a lámpák, az adott útszakasz valós áteresztő képessége a korlát és nem az, hogy mennyire ügyesen indulnak el zöldnél (keresztforgalmat hogy engeded át lámpa nélkül?). Valamit segít a hernyózáson, kb 10%-kal gyorsabban át is jutsz majd reggel/este a dugón ami ugye 1 óra helyett, kemény 55 percet jelent. Szerintem.
Autópályán aláírom, hogy soxor segíthet, mert bizony az emberek nagyrésze hülye módon egyszerűen lassít bámészkodni, ha pl. lát egy kocsit a leállósávban, vagy kimegy kamiont előzni kemény 101 km/h-val leszarva hogy a mögötte felgyült kocsioszlop áthaladása után is megtehetné. Meg ilyenek.
"A totojázó robikocsik fognak majd csak igazi dugókat csinálni!"
Nem fognak. Pontosabban akkor nem fognak ha nem raknak kozzejuk emberi soforoket. Ugyanis egy tisztan robotautokbol allo forgalom nem igenyel lampakat es centikre mehetnek egymas mogott nagyobb sebessegnel is.
Ez azt jelenti, hogy lakott teruleten kisebb lesz a forgalom csucssebessege, de nagyobb lesz a rendszer ateresztokepessege, mert az atlagsebesseg javul. (a sok gyorsitas, lassitas, megallas, elinduldas helyett egy szep nyugodt, de folyamatos tempo hatekonyabb tud lenni, nem csak fogyasztas, de atlagsebesseg tekinteteben is)
Autopalyak eseten (foleg keritessel vedett esetben) pedig sokkal gyorsabban mehet minden robotauto, kisebb kovetesi tavolsaggal, igy mind a kapacitas, mind az atlagsebesseg none. Itt is feltetel, hogy ne rohangaljon koztuk se betevedt vadallat, se emberi sofor.
Hát ez az. Az un. bizalmi elv miatt tartanak az emberi sofőrök irracionálisan nagy sebességet pl egy szűk, parkoló autókkal teli utcában: ovis gyereknek megaszonta az anyja hogy ne menjen ki az autók elé, emberke meg nem vágódik ki eléd a városi telepjárójával se, amíg nem jelezte már 5 percig hogy kijönne a parkoló kocsik közül stb. Aztán, amikor még is, akkor csatt.
A robikocsi biztonságos, mert nála nincs bizalmi elv. Ez az, ami esetleg javítja a baleseti statisztikát majd. Persze a bizalmi elvet eltörölhetnék már most is, csak akkor beszarna már ott is a forgalom, ahol ma még csordogál.
A totojázó robikocsik fognak majd csak igazi dugókat csinálni! XD
Egy onvezeto auto csak akkor mukodik jol, ha adott helyzetben nem megy gyorsabban mint ami a biztonsagos sebesseg. Ha elofordulhatnak gyerekek az uton (gyerek=kisebb meretu mozgo targy, nehezen kiszamithato palyaval; elofordulhatnak=az auto gyalogosokat is tartalmazo zonaban van), akkor ertelemszeruen olyan lassan kell hogy menjen, amennyi az altala belatott terulet szerint szukseges. Ha a sok parkolo autotol/szemetestol/stb-tol nem latja be az utcat, akkor addig lassit, amig kepes lesz megallni az egyik auto mogott kuporgo, az utra ele kiugrani keszulo gyerek elott is. Tehat az algoritmus soha nem valaszt a mozgo targyak kozott tipus szerint, hanem megelozi az utkozest. Amennyiben megsem lenne lehetseges, tehat hibas a szoftver es gyorshajtott, akkor a megadott lassulasi es megallasi profil szerint fog megallni. Ez azt is jelenti, hogy nem rantja felre a kormanyt, hanem maximalizalja az utkozes nelkul megteheto fektavot. (amit lehet kikerul anelkul, hogy barmi masnak nekimenne, tovabba statikus targynak soha nem megy neki, se veletlenul, se szandekosan, max. nekilokhetik veszfekezes kozben)
ps: Egy robotauto szamara nem igazan van olyan hogy nyugdijas, meg gyerek. Mozgo es statikus targyak vannak, amiket ugyan tud osztalyozni, de jellemzoen meret, sebesseg es a mozgasi palya biztossaga alapjan tudjak megoldani hogy mi micsoda. Egy ossze vissza rohangalo kisebb gyerek es nagyobb kutya nagyjabol ugyanaz a kategoria.
A legtöbb etikai felvetés faszság az önvezető autónál ,mert az autó nem életkor és nem alapján szelektál. Az kell eldönteni, hogy egy tárgynál legyen minimum az ütközési sebesség, vagy a tárgyakat ért mozgásni energia legyen minimum stb.
Egészen elképesztő, hogy egy olyan írást sem láttam még, ahol ez lett volna. Mindig teljesen ökör példák....
1 db 80 éves nő vs sok gyerek... ez nem etikai kérdés, hanem logikai. az egy védelme a sokkal szemben. nyilván nem a csoporton fog áthajtani...