Magyarázd a magyarázhatatlant. Az összes ország, ahol a szép, nap és biomassza túl van tolva ott a legdrágább az áram. A nyugai árszínvonalú Fr-ban kb. magyar szinten vannak az áram. Atomenergia meg az egekben. Izé...
Peak demand for conventional electricity in Germany coincided with massive exports to France. There is only around 4 GW of interconnection capacity between the two countries, but France imported around 3 GW during the hours of peak demand in Germany. In a nutshell, France relies on Germany to cover its peak demand, not vice versa. Right now, Germany imports nuclear power from France when the French need to dump excess nuclear generation at low prices – not in order to prevent blackouts in Germany.
Várom forrásokkal alátámasztott adataidat a témában, ahogy én is tettem.
Addig csak egy kis hazug féreg vagy.
Esetleg ha gondolod beteheted századszor is ugyanazt a chartot, ami lófaszt nem mondd el semmit arról amiről beszélünk. Az agykárosodásod mértékéről annál inkább.
Azonos árkategóriában, belsőégésű motoros autó képességeivel összehasonlítható képességű EV nincs. Az olcsó, mindenki számára elérhető EV egy elméleti buborékautó, 5 kW teljesítményű motorral, 10 kWh-ás akkumulátorral. Ennyi. Ez aztán a forradalom. Ilyenekkel akarsz járni? https://www.autonavigator.hu/cikkek/puli-a-sosemvolt-magyar-mikroauto/
Nézz szépen utána a 2017-es évben eladott új autók számának és nézd meg mekkora részt tesznek ki belőle az elektromos autók! Annyira veszik a népek az elektromos autókat, annyira dübörög az EV-forradalom, hogy a mennyiségük kerekítési hiba a teljes statisztikában.
A gyorsulással pedig mindig ti jöttök elő, amikor már minden érvetek elfogyott: "Keveset megy egy töltéssel, sokáig tart feltölteni, de legalább átkozottul gyorsul!"
For net electricity exports in 2015, Germany achieved a record foreign trade surplus of 2.07 billion euros, well exceeding Germany’s former record of 1.94 billion euros reached in 2013. A detailed data analysis showed that the average market price realized by Germany for electricity exports was on the same level as for its electricity imports in 2015. Utoljára szerkesztette: paragic, 2018.02.10. 16:39:17
Tehát az mond ellent a fizika törvényeinek, hogy Jancsi egy olcsó Teslára vágyik, és mivel itt ellentmondás van ---- (? X logikai kapocs?)----> az EV-knek reszeltek. Értem.
Juliska egy olcsó Ferrarira vágyik. Mivel ez fizikailag lehetetlen ------(azonos X logaikai kapocs)------> a belsőégésűeknek is reszeltek ezek szerint?
Dolgok amiket nem értek: Ha mindenki Teslát akar, miért a Renault Zoe a legkelendőbb európai EV? Milyen fizikai törvény mondja ki, hogy 1 kWh-nyi akkukapacitás csak $X lehet és nem kevesebb? Miért fontos mindenkinek gyorsulás, pl családanyáknak?
Senkitr nem érdekel az, ha exportált többet mennyiségre, ha a dolog költségvonazat az, hogy nyomott áron vagy ők fizetnek a konrollálhatatlan termelés feleslegért, amikor meg hirtelen kéne áram és nincs, akkor meg mégredrága export. A német áram nem véletlenül 31 eurocent/kWh a kisfogyasztónál, míg nálunk ennek alig a harmada úgy, hogy lassan kb. 1/3 import...
Tudod, ez olyan mint a póker. Lehet, hogy 50%-50%ban nyersz és vesztes, attól még bukhatsz iszonyatosan, ha nyeréskor nyert mondjuk 10 dolcsit, de ha vesztesz, akkor busz 30-at. Jelenleg így működik a német export import.
Egyszerűen fogalmad nincsa témáról... Csak ezért kár volt ide beregeleni. Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.02.10. 16:31:35
Azért nem látod, mert a színes grafikont nem tudod értelmezni. Németország áramfelhasználása nem változott, de termelése leesett (mármint az a része ami stabil termelő). Importálnia kell az áramot. Az meg fosszilis+atom. Tudom én hogy a grafikonok ez ügyben is vetítik a szépet. Mert a szél össztermelése úgy megszalad néha, hogy negatív áron tudják eladni az áramot a szomszédaik meg alig győzik átvenni. Ha meg nincs szél, akkor fosszilisból és atomból van áram.
Kurvára nem látod a szélesebb képet csak színes csíkokat a grafikonon. Tudod bármiről lehet bármennyire jól kinéző grafikont csinálni... van aki a helyén tudja kezelni az ilyen hurráoptimista és kurvára semmit sem mutató grafikont. Utoljára szerkesztette: gforce9, 2018.02.10. 16:03:30
"A fizika törvényeinek ellent mond az, hogy emberek EV-t használnak. Ha így gondolod, akkor te nagyon hülye vagy a fizikához."
Az emberek nem használnak EV-t. Egy maréknyi konzumidióta használ, igen, de a többség nem. Többek között te sem használsz elektromos autót, mint ahogyan a lakásodat sem kapcsoltattad le az országos villamosenergia-hálózatról és nincs telerakva az udvarod és a tetőd napelemekkel sem.
A fizika törvényeinek az mond ellent, hogy 1-1,5 tonnás, mindenki számára elérhető árú, 5 másodperc alatt 100-ra gyorsuló, 10 perc alatt (napelemről és szélerőműből) feltölthető, télen-nyáron, fűtéssel-klímával, 130-as autópálya tempó mellett 500+ kilométer megtételére képes autóra vágytok.
A fizika törvényei viszont megengedik a Tesla-féle 30+ millió forintos, teljes értékűnek nem mondható, nagy kompromisszumok árán használható EV-ket, vagy a Nissan Leaf-féle méregdrága autópótlékokat.
"Na tényleg magyarázd már el nekem, hogy hogyan mond ellent a fizika törvényeinek az, hogy userek igényeinek 80-90%-át kielégíti egy ma kapható EV."
Amennyiben a userek igényei a következők, akkor teljes mértékben igazad van: 1,7-2 tonna önsúly, 8 óra töltési idő, brutális értékvesztés, gazdasági totálkárt jelentő akkumulátor-csere. Ja és hatótáv esetében a következőkből egyszerre csak egyet választhatnak: 130-as autópálya tempó/ fűtés-klíma/ 100 km-es hatótáv.
Hol vannak az áramtermelésben azok az új szénbányák? Látod azt a lenti chartot?
Hol van a megnövekedett szénfelhasználás, amiről beszélsz? Mutasd meg a charton, én nem látom, pedig gúvasztom a szemem. Utoljára szerkesztette: paragic, 2018.02.10. 15:57:36
Ja azért nyitnak új barnaszén bányákat épp most. Te olyan szinten távol élsz a valóságtól, hogy arra szavak nincsenek. Bazdmeg a kiesett atomerőművi kapacitásra elsősorban vásárolják az áramot, aminek nagyrésze fosszilis. Jelenleg pedig új szénbányákat nyitnak. Mit gondolsz miért? Átállítják a fűtésüket vegyestüzelésre? Olyan szinten eszel meg minden szar grafikont kritika nélkül, hogy az közröhej. Stanfordi közgazdász? És az ugye akkor garancia a hozzáértésre az energetikában.,.... Még azt sem ismered fel, hogy ki a szakértő és ki az aki jelenlegi trendek szerint mantrázza hülyeséget.
Röhögök. Tized százalékos súllyal esik latba a napenergia a fogyasztási mixben ára, tehát, ha 20-szor többe kerülne, akkor is alig drágítja meg a mixet. A németeknél a bibi az, hogy 20% tája már a szél+nap... A legelemibb matekoz is hülye vagy, mint a segg...
"Régen a templomba jártak az emberek a papok prédikációját hallgatni, ma meg TEDx előadásokon, fórumokon tobzódnak a hívek, akik Elon Musk és a többi "próféta" szavait isszák."
Ezt benézted, mert a TEDx-eket parasztvakításnak tartom Elon Musk helyett meg inkább a kínai és a legacy automakerekben látom a potenciált, Musk csak a katalizátor volt. Utoljára szerkesztette: paragic, 2018.02.10. 14:40:36
The average wholesale price for power on the spot market fell 11 percent from 42.60 euro/MWh in 2012 to 37.78 euros per megawatt-hour in 2013. In 2014, the average spot market price fell to an even lower 33 euro/MWh.
In October 2014, three gigawatts of gas power capacity were registered with the national grid agency (Bundesnetzagentur) as preliminary retired while overall net capacity of power stations – conventional and renewable – that feed their power into the German grid increased from 179.7 GW in 2012 to 188.1 GW (Bundesnetzagentur Monitoring Report, p. 35).
És akkor most figyelj:
Another effect of increased supply from renewables, particularly solar power, is the flattening out of the daily lunchtime peak price at the power exchange.
Q baj csak az, hogy a napenergiát te hoztad elő, Mosni pedig az alternatívája beszélt, Németország kapcsán, ahol is szél energia a döntő. A napenergia a létére kutyát nem érdekli, Európában irreleváns.
Ki a faszt érdkele a szánalmas chartod, Olaszországban sokkal nagyobb a napenergia részaránya, de erről már írtam. Na arról beszélj. De ahhoz meg fasz hülye vagy. Csak tolod itt a hülyeséget. Ja Magyarországon 2010 óta nőtt a napenergia részaránya és közben meg csökkent az áram ára. Látod, lehet itt szépen szemezgetni.
Te lehet, hogy arra gondolsz (több ezer km-es hatótávra), de a linkelt videóidban is csak pár száz km hatótávú gépekről van szó. Ajánlom figyelmedbe újfent a #82 hsz-emet, amiben talán nem írtam végén elég szájbarágósan a végkövetkeztetést: a jelenlegi, és a közeljövőben várható akku technológiához képest nagyságrendi fejlődés szükséges az akksik energiasűrűségében!!! A mostani 05-1 MJ/kg-ról kell eljuttni kb 20 MJ/kg-ig. A közeljövőben csak pár szoros emelkedés várható, amíg ezt a jelenlegi technológiát kimaxolják. A következő lépcsőt jelentő technológia azonban még csak alapkutatás szintjén mozog. Igen volt a Manhattan-projekt, ahol '39-ben megcsinálták a láncreakcióra az első sikeres kísérletet, és a sikeres kísérlethez képest 6 évre már gyakorlati alkalmazást láttunk. Azonban kb 10 évig szórakoztak ilyen kísérletekkel, pl. Szilárd Leó mindig vitt egy kis bőröndöt magával, ahol a hotelszobájában szórakozott, ma simán atomterroristaként lekapcsolnák. ;) A fúziós energia termelés viszont fél évszázada még mindig csak alapkutatás szintjén van, és folyamatosan az a szlogen, hogy "még húsz év és meglesz a piaci alkalmazás!" ;)
Szal én javasolnám az óvatosabb lelkesedést általában a technológiák gyakorlati megvalósulása tekintetében. A lelkes prófétákra, azaz egy adott cég érdekében ész nélkül ingyen gerilla marketinget folytató fanatikusokra majd a már működőképes technológia piaci bevezetésekor lesz szükség. Ez az idő azonban még nem érkezett el! Utoljára szerkesztette: NEXUS6, 2018.02.10. 12:47:16
Persze, annak aki a pénzt kapja. Az egész szél- és napenergia humbug erre épül. Lényegében államilag futatott lopás kategóriája. Ennyi erővel az én hobbimat is lehetne finanszírozni, az legalább a gridet nem kúrja szét...
Szerinted az ilyen hurráoptimista balfasz videók is feltételezve az akksik fejlődését miért 300-500 km-es hatótávot írnak? Mert ennyire nem lehetséges a dolog. Az, hogy fizikailag esetleg lehet ilyen gépet csinálni - az akksik teljesíménye nem ezt mutatja - akkor sem jelenti azt, hogy ez gazdaságos.
BTW ilyen hatótáv mellett az életben nem kap engedélyt senkitől a gép. Ez olyan kis hatótáv, hogy kitérő reptérre nem tud repülni a gép adott esetbn, ha mondjuk Bp helyett Bécsben kell leszállni. Egy 300 km-es hatótávolságú gépnél a 200 km+ kitérés elég vicces.
Ezek szép CGI hülyeségek, semmi több. Ha 1 nagyságrenddel fejlődne az akksi kapacitás, akkor sem lehetne megcsinálni őket rendesen. És a kapacitáson túl vannak egyéb faktorok is.
Rendszerben tartani olyan gépeket, amik csak 300-500 km-es ugrásokra képesek nettó állatság. Baszod, ebbe a hülyeségbe már egyszer belebukott látványosan egy gép, amit annyira kis hatótávolságra optimalizáltak, hogy semmre nem volt jó.
Szóval, amiket te belinkeltél nem rendes utasszálítók, hanem kb. használhatatlan szarok. Valaki ezekért is kapott pénzt, és van annyi pénz, amennyiért valakinek korpás a haja.
Ezentúl az sem tűnik fel neked, hogy nyugaton 400-600 km-es távolságban már ma inkább a vasutat választják, ahol van nagysebességű, mert gyorsabb az. Késés esélye sokkal kisebb, nincs check in, várakozás csomagokra stb. A videóban 2:14 táján levő térképen már most esélye nincs a repcsinek a vasút miatt.
És ezek az elektromos szarok nem 800 km/h-val repülnének a teljesítmény és akksi miatt. Esélyük nincs ezeknek a szaroknak, a nagysebességű vonatok hülyére pofoznák már ma is. Nem extrén nagy sebességrűl beszélek, kb. 200-300 km/h közötti sebességről. Utoljára szerkesztette: molnibalage83, 2018.02.10. 10:45:59
Rendes utasszalitora gondolok 300 utassal, tobb ezer kilometer hatotavval. Kisebb gepek mar 8-10 even belul elkeszulhetnek. EasyJet Wright electric Szoval vannak tervek.
Tisztázzad kérlek, hogy az elektromos repülés a Cessna 172 méretű repcsiket jelenti vagy az regionális jetet és turboporpot vagy a A319 és attól felfele levő airlinereket.
Most ráteszek egy rekesz sört, hogy nem lesz. Mert fizikai képtelenség Cessna 172 szerű gépnél többet értelmesen megcsinálni. Azok kb. egy nagyobb autó teljesítményét igénylik, ezért ultrarövid hatótávolsággal tudnak elektromosokak lenni és 1-2 órát repkedni legfeljebb úgy, hogykét könnyű utast visznek 0 poggyásszal.
Egyre inkább olyan világban kezdünk élni, ahol az okoskodók kerülnek fölénybe az okosokkal szemben. Azt szoktam mondani, hogy a 2x2=4 mindenkire vonatkozik. Attól, hogy az ilyen Paragic-félék a saját tudatlanságukkal telekürtölik az internetet és folyton bizonygatják, hogy ha nagyon akarjuk és hiszünk benne, akkor semmi sem lehetetlen és a 2x2-ből lehet 3, vagy 5, vagy tetszőleges szám, attól még nekik nincs igazuk. A valóságot - amelyet a fizika törvényszerűségei határoznak meg - nem érdekli, hogy ezek a félkegyelműek miben hisznek. A valóság köszöni szépen és jól megvan, mert 2x2=4 amíg az univerzum létezik. És hidd el, pofán fogja csapni őket előbb-utóbb a valóság. Majd amikor a szélerőművel és napelemmel termelt árammal akarják tölteni az iPhone-jukat és a Teslájukat és csodálkoznak, hogy nem megy a dolog, akkor majd leülnek szépen a hideg, sötét szobájukban a földre és elkezdenek majd gondolkozni.
Amúgy nem kell ám őket nagyon félteni. A sok duma mögött nincs semmi tartalom. Szavakban hatalmas elektromos autó és megújuló energia fanok, de sosem önmagukon kezdik el a kísérletezgetést, hanem mindig másokat akarnak kísérleti nyulakká tenni, míg ők otthon a meleg szobából pötyögnek a billentyűzeten...
Ha csak róla lenne szó, hagynám is. De ugye ez egy fórum és az emberek többsége olvas és nem ír. Ha minden csatornán csak az ilyesfajta idiótaságot kapják az arcukba, mint amit Paragic letolt itt nekünk, mellőzve a valóság figyelembevételét, akkor ne csodálkozzunk, ha olyan politikai erők kerülnek hatalomra, akik ezekhez a kérdésekhez zsírhülyeként állnak.
A tényleges mérnökök és energetikusok, akik jelenleg egy-egy ország energiaellátásáért felelősök, ugyan felemelhetik a szavukat, de a választásokon az ő szavuk pontosan ugyanannyit számít, mint bárki másé. Differenciálás az adott szakértelemnek megfelelően nincs. Így viszont záros határidőn belül egy fenntarthatatlan agyhalottak által kikényszerített energiahálózathoz fogunk jutni, amikor a mérnökök azt fogják mondani: "Mi szóltunk előre." Csak akkor már ezzel itörölhetjük, ha szétbasztunk mindent.
Úgy röviden ezért nem hagyom :) Utoljára szerkesztette: gforce9, 2018.02.09. 22:01:12
Hagyd a csudába. Ez egy hívő. Észérvekkel nem fogod tudni meggyőzni. Régen a templomba jártak az emberek a papok prédikációját hallgatni, ma meg TEDx előadásokon, fórumokon tobzódnak a hívek, akik Elon Musk és a többi "próféta" szavait isszák.
A hívők (de hívhatnám őket fanatikusoknak is) logikája a vágyvezérelt gondolkodáson alapul. Annyira vágynak egy dolognak a megvalósulására, hogy el is hiszik, hogy az megvalósult. Látták, hogy a számtech-ipar milyen csodálatos fejlődésen ment keresztül és ezt a fejlődést rá akarják erőszakolni mindenre. Persze műszaki analfabéták, mert sokkal trendibb csápolni valami elektromos autós agymenés mellett, mint leülni egy asztalhoz egy papírral, ceruzával és nekiállni számolni.
Ők azok, akik úgy gondolják, jó üzletet csinálnak, ha valakinek adnak 100 forintot és cserébe 50 forint értékű valamit kapnak érte. Bomba üzlet.
Úgy látom meg sem kísérled értelmezni amit írtam. Semmi baj.... tökugyanaz a helyzet amikor sötétzöldekkl vitázok. Hajlandóságot sem mutatnak a megértésre...... fals adatokkal dobálóznak, az energetika teljes összképére meg szarnak, mert kényelmetlen... a további kellemes ücsörgést a buborékodban :)
Ühüm, és melyik országban nem marginális a szerepe? Olaszországban a legnagyobb az aránya, ennél csak kisebbek vannak. Ergo a "De, igen drágítja, mindenhol ahol nem marginális a szerepe." kijelentés = sehol nem drágitja.
Jó.... mit lehet erre mondani...? kb. 80%-ban importra szorul olaszország, tehát 20%-ot termel meg. Ebből a 2 fő forrás a víz és a szénhidrogének égetése. Az import 99%-a is fosszilis. Esik a kőolaj világpiaci ára és a légyfingnyi napelemteljesítmény hányadra hivatkozva te kijelented, hogy ugye hogy enm drágította az áram árát. Hát csak gratulálni tudok az éleslátásodhoz... De, igen drágítja, mindenhol ahol nem marginális a szerepe.
Ja azt meg elfelejted az egész képletből hogy kőolaj ára meg lefelé ment és abból áresés adódik. Olyan kényelmesen hagyod figyelmen kívül a valóságot, hogy az már fájdalmas.
Úgy jön ide az áramár, hogy a megújulók felfelé tolják a végfogyasztói árakat. Ki lehet törölni a segged az olcsósodó napelemmel, ha a megújulók szemmel láthatóan a végfogysztói árat felfelé hajtják. A Föld bolygón élsz te vagy egy messzi messzi galaxisban?
Hogy jön ide a német áramár? Tudod mit teszek inkább hozzá? A napenergia áresését. Hoppá, faszfej. Minek mi köze az akkukapacitáshoz, tahókám? Te keverted ide, ilyen kis sunyi tahó vagy.
LATOM A JOVOT, hogy 10-15 ev mulva amikor az elektromos repules, kb ott tart majd, mint most az elektromos autozas, tehat mar van, a trendek mar egyertelmuek, akkor majd egy forumon, valami masik ugy kapcsan leirom, hogy 10 eve meg mennyire keptelensegnek tartottak az elektromos repulogepet. Akkor majd azt a valaszt fogom kapni ugyan mar eltulzom, "soha senki vonta ketsegbe, hogy akkumlatorokkal is mehetnek az utasszallito gepek, hiszen lathatjuk sima ugy, meg elektromos modellek mindig voltak". Most ez ismetlodik repulogepeknel, mint ami volt az autokkal. Pedig emlekszem mikor 10 eve elektromos autorol beszeltem, nem is ertettek az emberek hogy mirol beszelek, olyan sotetek es tudatlanok voltak. Erdemben, meg csak nem is vitatkoztak, mert a szavakat sem ertetek. Uristen. Olyanokat mondtak, hogy "az marhasag, mert a 12 voltos olom akku, ket percig sem birja az inditozast, soha nem lehet majd autot hajltani vele, meg egyebbkent is 2 ev alatt tonkre megy." Olyan tudatlanok, es sotetek voltak(valoszinuleg meg mindig :) ), hogy fol sem fogtak mirol beszelek, hogy nem a 12 voltos, 200 eves olom akkumlatorral akarom az autokat meghajtani. De azert halal biztosan allitottak "na olyan aztan sose lesz, az egesz biztos". Hat most ugyan ezt a sotetseget latom, ismetelten. Es 15 ev mulva majd azt vonjak ketsegbe, hogy barki is ketsegbe vonta volna most. :) Utoljára szerkesztette: duke, 2018.02.09. 14:37:37
Arra sem számítana épeszű ember, hogy egy olyan technológiát fognak tolni a balfaszok és populizmus miatt, ami 10 év alatt eléri, hogy 12-13%-os termelési arány mellett duplájára emelmi az áram árát.
Ez a jövőkutató sikeresen megjósotla a hülyéség túltolását. 10 évvez ezelőtti sg-s és más nyilatkozatait egyszer unalmas perceimebm megnéztem. Hasracsapva is elérhető az az arány, amit ezekt a celebek hoznak...
Bocsi, de ezeket azért közgazdasági szempontból vitatnám. Egyrészt bármilyen vállalkozás, ami 10-15 évig veszteséges, pláne a mai viszonyok között, az azért inkább tűnik pénzmosásnak, mint valós vállalkozásnak. Milyen új márkára gondolsz egyáltalán, hiszen az autópiac gyakorlatilag telített, az hogy néhány tuningcég gazdagoknak játékszereket gyártó sportautó gyártó vállalkozássá növi időnként ki magát én nem tartom a piacot jellemző folyamatnak. Másrészt, ezzel összhangban, de még is a te gondolataidat is erősítve elmondható, hogy egyszerűen a világot kézben tartó mamutok mellett nincs hely az autópiacon. Hacsak nem nyílik meg hirtelen egy olyan piac, amin a helyi gyártók gyorsan megerősödhetnek, lásd D-Korea meg Kína. Azonban, hogy a Teslának mennyire nehéz is a dolga jól jelzi, hogy a Model 3-mal összemérhető Chevrolet Bolt-ból a GM 2017-ben simán legyártott és eladott kb 25 000-t, szemben a Tesla nagynehezen kiizzadott 2500 Model 3-ával.
Én azért drukkolok Musk-nak, de nálam pont ezek a baromkodásai verik ki a biztosítékot, másrészt persze ezzel a stílussal tudott eddig is talpon maradni, hiszen láthatólag sokan benyelik.
Azonban jó kérdés, hogy miért gondolja, hogy érdemes egy olyan technológiába fektetni, és a bevezetést eröltetni, ami valójában még nem piacképes!?
Ez szerintem svindlerség, átbaxás, ha meg naívul csinálja akkor simán lúzerség.
Totalcar akkor ír egy autóról jót vagy rosszat, ha gyártók megfizetik, ezt hívják szponzoroknak. Egy új autógyár, kb. 10-15 év után lesz nyereséges, de nem ritka a 25 éves veszteségég sem! Ezeket elhallgatva, tényleg úgy tűnik mintha a Tesla valami szar lenne. Bocs, de teljesen normális a veszteség egy új autógyár, egy új autótípus megjelenésnél, úgy értem évtizedig. Csak ugye, akkor nem lehetne fikázni a Teslát. Ennyi. Érdekes, hogy egy korábbi cikkükben, írnak erről a veszteségességről is, csak éppen akkor amikor fényezni kell egy márkát, hogy ez teljesen normális... Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2018.02.09. 13:16:04
Az energiaűrűségnek van egy fizikai maximuma, amit egy adoot térrészbe tárolhatsz. Az akkumulátorok ma már közel vannak a maximumhoz, amin túl lehetetlen több energiát sűríteni vagy tárolni egységnyi térfogaton. Ez nem technológiai kérdés, hanem fizika, sajnos szuperaksi nem lesz soha, hacsak nem találnak valami kiskaput, vagy valamilyen más megoldást. Pl.: akkumulátorok fizikai növelése. Ettől függetlenül, én is úgy gondolom, hogy a jövő, az elektromos meghajtásé, és olyan 2030 környékén lesz versenyképes, illetve elterjedtebb. Utoljára szerkesztette: Irasidus, 2018.02.09. 13:07:37
Sajnos sok olyan van mint te, akik a zödidiótaságot elhiszik, zöldpártokra szavaznak, akik politikai döntést csinálnak az energetikából és támogatásokkal és könnyítésekkel jó üzletté teszik a napelemtelepítést. Teljesen függetlenül attól, hogy olcsóbban és tisztábban is elő lehet állítani áramot, mégpedig stabilan. AZ általad említett úriember nyilván naiv volt ahhoz, hogy mennyire tud hülye lenni a társadalom és az azt képviselő politikai erők. Utoljára szerkesztette: gforce9, 2018.02.09. 13:00:40
És ennek mi köze az akkukapacitáshoz faszfejkém. Ha már ilyen kurva nagy arcod vana semmire... Esetleg a némát áram árát is tedd hozzá. Ja, hoppá, 1990 óta a triplája lett..
Más egyetemeken meg diszruptív technológiákról tanítanak, amihez te sík hülye vagy, mert teljesen megragadtál a jelenben. Mennyit értesz a jövőkutatáshoz? Semmit. Kiválóan tudsz beszélni a jelen technológiájáról, de vak vagy a trendekkel kapcsolatban. Egyszerűen elbeszélünk egymás mellett. Egy futurológiai antitalentum vagy, Tony Seba megenne reggelire. Utoljára szerkesztette: paragic, 2018.02.09. 12:01:44
Félelmetesen nagy marhaságokat puffogtat. Lövése sincs arról, hogy mekkora teljesítménysűrűség tárolható és hogyan és mi a korlát, úgy fogja fel a fejlődést, mint valami lineáris vagy exponenciálisat. Túl sokszor látom azt, hogy az IT számítási kapacitás és fajlagos ár fejlődése miatt a sok botor és tudatlan (vagy hülye) ember ezt mindenre ráhúzza, amikor az a hőerő és egyéb gépekre nem igaz.
Azt meg végképp leszarja, hogy hatalmas villamos töltés tárolása az sok esetben minden, csak nem biztonságos. Egyesek a szuperkondenzátrokkal jönnek. Aki meg látott olyat felrobbani annak komoly fenntartásai vannak azzal kapcsolatban...
Egészen nevetséges, hogy az autóknál ~550 kg az akksi tiszta tömege, mindenféle rögzítés és egyebek nélkül, mert ez a hol tömeg az autó szerkezeti tömegét önmagában megnöveli. Ez elég 85 kWh-ra. Egy kéthajtómáves repcsi felszálláskor valahol 10-20 MW nagyságrenű teljesítményben van mérettől függően fél percig. Ez csak a felszállás, emelkedés közben is magas gázon megy a gép és utazás közben is MW nagysgárendben maradunk. Ha az akksik fajalgos teljesítménye egy nagyságrendet javulna - a közelében nincs ennek semmi - akkor is a gépben levő akkuk tömege nagyobb lenne, mint ma a gép teljes tömöge...
A láthatáron nincs olyan akksi, amivel Cessna méretű gépnél nagyobb értelmesen hajható lenne. A kisgépnél is kb. pont olyan luxusmarhaság, mint az autóknál, nem nagyon praktikus.
Arról az iparról van szó, ami vért pisál, hogy egy 40-100 tonnás gép könnyebb legyen néhány száz kg-mal, mert az teljes életciklusban gépenkét millió dolláros spórolás. Ezt akarja akksikkal hajtani úgy, hogy teljesítménysűrűségben nagyságrendi eltérés van az akksik és bármilyen szénhidrogén hajtóanyag tömegre vagy térfogatra eső energia/teljesítménysűrűségével összevetve.
Akkor egy kis általános iskolai fizika. A kerozin energiasűrűsége 42 MJ/kg. Az elektromos meghajtás hatásfoka ideális esetben 3X akkora is lehet, mint a belsőégésű hajtóműves meghajtásé, vagy is kb 1/3 nagyságú energia mennyiségre van szükség. Egy B-747-8 kb 400 utast visz, max 12 000 km-re, 900 km/h-vál. A max felszállósúlya 447 t, ebből az üzemanyag 193 000 kg. Ez ha jól számolom 8.106.000 MJ. Nem véletlenül robbannak ezek akkorát ha leesnek! ;)
A fentiekkel vesd össze, hogy pl. egy Li-ion 0.58 MJ/kg, a Li-kén 0,94-1,44 MJ/kg energiasűrűséggel bír. A Li-air kísérleti akksinak elvileg 5-15X szörös az energia sűrűsége, csak éppen magas feszültséggel kell tölteni, nagy a töltési veszteség, és csak kevésszer újratölthetőek szal ez még azért sci-fi. Gyakorlatilag ugyan magasabb energiasűrűséget értek el, mint a jelenlegi akksiknál, de az elméleti, a szénhidrogénekkel összevethető közelébe sincsenek.
A Boeingre visszatérve tehát, ha jelentősen nem alakítjuk át, de csinálunk egy olyan elektromos meghajtást amivel 900 km/h elérhető (ezt is kétlem azért, hogy ez technikailag lehetséges) akkor elvileg 1/3 energiával biztosítható a repülése ugyan azokkal a paraméterekkel (ezt is kétlem, de legyen így), akkor a kb. 8 millió MJ egyharmada elég, azaz 2,7 millió MJ. Egy a jelenlegihez képest fejlesztett, kb 2X energiasűrűségű (1 MJ/kg) akksival ez is 2,700 t-át jelentene, amit egy 450 t max felszállósúlyú gépre azért nehezen lehet rárakni.
400db-ot? Hát az kemény. Ráadásúl ez több országban összesen... Figyu: a volt cégemnél ennyi kamion volt alapból, amit ezek eladtak 2-3 országban. A Waberenél meg közell 1000 kamion. Ez Marketing duma. Amikor pl az M.A.N. vagy Volvó új modeljei kijönnek, az előrendelés ennek a számnak a többszöröse.
a gyorsulásnak nem sok köze van ahhoz, hogy pl. fel tud e menni pl. az M7-es törökbálinti emelkedőjén, vagy nem. Ki a fenét érdekel, hogy egy kamion 20 sec alatt fel gyorsúl-e 100-ra vagy sem,a mikor nem mehet gyorsabban 90-nél (nálunk 80-nál). Egy szállítmányozó céget az érdekli, hogy lehetőleg a leg kevesebb kiadással a legrövidebb idő alatt jusson el az árú a célig. Namost egy vassal gond nélkül el lehet menni Bp-ről Párizsig egy tankkal. Egy ekamionnal ezt nem teszed meg. És már bukó is a nemzetközi szállítás. Ha csak 3 órát kell tőlteni, már sok. Lévén, hogy a másikat nem, tankolás meg pár perc. (sz@rással, kávéval 10-15 perc max. )
Hát ha ilyen komolyan beszélgetünk, akkor én is mondok 5 olyan sci-fi filmet, amelyek a közeljövőről szólnak és ma már fájdalmasan xarok, vagy csak megmosolyogtatók, pl Vissza a jövőbe 2. ;)
" De szart se szamit mennyi az akkumlator sulya, mert a lenyeg hogy olcsobb az uzemanyag, es ezert olcsobban uzemeltetheto, a fuvarozo ceget csak ez erdekli." hát ennél azért lényegesen komplexebb a dolog. Minden a kiadás/bevétel arányán múlik. És 5tonna hasznos teher helyet, 5t holt teher szállítása nagyon sok pénz kiesés.5t szállítása nem kis összegű hasznot jelent. (gondolj bele, hogy egy fulra rakott kamion teljes kapacításának közel 1/8 ez) Ki van zárva, hogy az üzemeltetési kiadások annyira jók, hogy a kiesést ott tudnák kompenzálni. A hatótávról meg ne is beszéljünk. Véleményem szerint az e-kamionnal való árú szállítás még csak marketing fogás. Nem igazán gazdaságos. Jelenleg. A kamionok nagyon költség hatékonyak, ha a hatótáv - hasznos teher - üzemeltetési kiadásokat nézzük. A villany vas a hasznos tehernél és a hatótávnál fexik el. Egyenlőre.
Valóban. És a model X miért is 2. T -tól indul? és a 3-s miért is 3.5 T? Ja tudjuk persze, mert amerikában nem ritka. Az hogy az amerikaiak batárnagy verdákat állítanak elő, attól még én a teslát mondjuk egy mazda 6- hoz hasonlítom, ami kategóriájában hasonló. Eddig nulla pontot értél el :)
"Az akkumlatorok fejlodnek, 20 ev mulva elerik azt az energia suruseget, ami szukseges a nagy gepek repulesehez."
Ez nem így működik. És ezt tudnád is, ha kicsit is utánaolvasnál. Van egy elvi felső határ, amit lehet közelíteni, de elérni sohasem. Miért? Mert a fizika és a kémia természeti törvényekre épül és azokat csak az álmaidban tudod megsérteni a valóságban nem. A lítiumos akkuk teljesítményének növekedése. Pontosan ugyanaz, mint a rakéta hajtóanyagoknál. Amíg a hajtóanyag adott, van egy maximális energia, amit abból ki lehet nyerni és mozgási energiává alakítani és akárhogy reszelgeted, nem lépheted át a felső határt.
Amíg nem lesz teljesen új tipusú anyagokra épülő könnyebb és olcsóbb akku (kilátásban sincs ilyen) addig az álmaid álmok maradnak. Miért? Mert a természeti törvények léteznek! Utoljára szerkesztette: gforce9, 2018.02.09. 09:39:06