Hartmann meg 1942 októberétõl harcolt - 1940-ben kezdõdött a kiképzése -, szóval nem a háború kezdetétõl. Novemberben lõtte le az elsõ gépeit. Ha évente átlagban 50-et lõtt le, akkor az akkor is csak 200, ha mégha 1942-nél és 1945-nél teljes évvel számolunk. És a többi 152 meg csak úgy leesett?
Az oké, hogy elvileg meghatározott küldetésszám után az angolszász vadászpilóták visszatérhettek a civil életbe, de nem sûrûn éltek vele. Max a sikertelenek. A többség továbbszolgált a háború végéig. A szovjeteknek meg tovább kellett. Az angolszászoknál is fõleg a bombázóezredek repülõsei hagyták abba, ha túlélték azt a bizonyos sikeres küldetésszámot.
Más. Írod, hogy "eltûnt a gyõzelembe vetett hit, lecsökkent a morál, míg az ellenkezõ oldalon, azaz a szovjeteknél kezdett javulni".
Na ez ÍGY nem igaz. Sõt. Ha a dezertálást vesszük, akkor még 1945 tavaszán is, amikor már totál biztos volt, hogy nem nyerhetnek, a német hadsereg még mindig a legjobb morállal rendelkezett. A rossz morál következménye volt, hogy néhány francia bázist még védtek 1945 május 8 (9) után is. Egy szovjet vagy amerikai hadseregbõl még mindig többen dezertáltak, mint egy németbõl. A németben még fogságba esés után is volt nyilvános kivégzés. Német - septiben felállított - katonai bíróság ítélte el és végeztette ki az amerikai õrség hozzájárulásával, de német katonák által, a szerintük katonai esküjét megszegõ, dezertáló és úgy fogságba esõ több hadifogoly társát.
Ászok.
"Hartmann évente átlagban 50 gépet lõtt le, ennyit sok szövetséges ász pilóta összehozott ennyi idõ alatt."
8. Légierõ
Gabreski 28
US NAVY
McCampbell 34
US MARINE
Foss 26
Mellesleg:
Australia Group Capt. Clive R. Caldwell 28
Austria Maj. Walter Nowotny 258
Belgium Flight Lt.Vicki Ortmans 11
Canada Squadron Leader George F. Buerling 31
Czechoslavakia Sgt. Josef Frantisek 28
Denmark Group Capt. Kaj Birksted 10
Finland Flight Master E. I. Juutualainen 94
France Squadron Leader Pierre H. Clostermann 19
Germany Maj. Erich Hartmann 352
Hungary 2nd Lt. Dezjö Szentgyörgyi 43
Ireland Wing Comdr. Bredan E. Finucane 32
Italy Maj. Adriano Visconti 26
Japan Chief Warrant Officer Hiroyoshi Nishizawa 103
Netherlands Lt. Col. van Arkel 5
New Zealand Wing Comdr. Colin F. Gray 27
Norway Flight Lt. Svein Heglund 16
Poland Jan Poniatowski 36
Rumania Capt. Prince Constantine Cantacuzino 60
South Africa Squadron Leader M. T. St. J. Pattle 41