Közben találtam egy érdekességet: talán emlékeztek azokra a furcsa repülõgép/helikopter jármûvekre a 6. napon cimû Swarci filmben. Nos azt tudtam, hogy régebben ez téma volt (még a 70-es, 80-as években), de csak terv szinten. Nos úgy tünik, hogy gõzerõvel dolgoznak rajta a Boeing-nél.
A dolog lényege, hogy a gép fel- és leszálláshoz egy iszonyú nagy húrhosszúságû (vagyis nagyon széles) rotorlapátot használ, ami aztán a törzsre merõlegesen megáll, és utána szárnyként funkcionál tovább. Ezt hívják "Canard Rotor/Wing"-nek (rövidítve CRW), amit talán a Canard Rotor/Szárny-nak lehet magyarítani.
A Canard Rotor/Wing mûködési elve
A Boeing Phantom Works (ami a sokkal ismertebb Lockheed Skunk Works megfelelõje a Boeing-nál, és a titkos vagy kevésbé titkos fejlesztõ/kutatómunkát végzik a cégnél) az X-50A demonstrátoron dolgoznak, amely még 2002 végén hajta végre elsõ felszállását. A Boeing mérnökei szerint 2010-re már kiforrot rendszer lesz a kezükbe, amit mind ember vezette, mind pilótanélküli gépeknél fel lehet majd használni.
A dolog érdekessége, hogy ez a megoldás egy kvázi konkurense a billenõrotoros technológiának, ami ugye éppen most volt téma.
Az X-50A kisérleti gép, amelyen a CRW technológiát tesztelik a Boeingnél.
Fantáziarajz egy CRW technológiára épülõ, hajófedélzetrõl üzemeltethetõ pilótanélküli géprõl.