Na, talán már halottatok a Stryker nevezetû csodáról. Ez egy gumikerekes páncélzott csapatszállító jármû, illetve annak bázisán egy teljes harci jármû család (egyenlõre a csapatszállító (Infantry Carrier Vehicle - ICV) változaton kívûl az önjáró löveg (Mobile Gun System - MGS) változat van fejlesztés alatt, de eredetileg tervben volt légvédelmi változat és páncéltörõ-rakétás verzió is). A lényeg az, hogy az US Army és az US Marines egy olyan járûvet akart, amely olcsóbb, mint az M2 Bradley, olyan könnyû, hogy egy C-130-as is elviheti (a Bradley-t csak C-5 vagy C-17A szállíthatja), úszóképes, és az alapján egy teljes harcjármûcsaládot lehet kiépíteni, amely a XXI. század hadseregének gerince lesz. Szép terv, de a valóság kissé árnyaltabb:
-A Stryker gyakorlatilag rosszabb, mint a BTR-80-as család, annál magasabb és nehezebb (üresen az ICV variáció súlya ~17 tonna, a BTR-80A 14,4 tonna), rosszabbul felfegyverzett (Stryker ICV: 1x M2 12,7mm-es gpu., 1x M19 30mm-es gránátvetõ vagy 1x M240 7,62mm-es gpu., BTR-80A: 1x 2A72 30mm-es gpá., 1x 7,62mm-es PKT gpu.), ráadásul nem úszóképes...
-Mechanikai problémák gyötrik a Stryker-t, borulásra hajlamos, nagy a fordulóköre, rossz a terepjáró képessége.
-Nincs alaphelyzetben RPG-védelme, így gyakorlatilag egyetlen, a fõ konfliktushelyeken minden utcasarkon megtalálható RPG-7-es képes kilõni....
A dokumentumban van egy kedves kis kép, amely 2003 augusztában készült: a Stryker-t körös-körül "grilled shield" veszi körül, amely gyakorlatilag egy acéllemezekbõl összehegesztett valami. Elméletileg lesz hozzá egy külön felhelyezhetõ pótpáncél, ám ez jelentõs súlytöbletett jelent.
-A belsõ tere igen szûk. Vannak képek, ahogy egy átlagos magasságú katona ül a parancsnok ill. a Stryker Mobile Gun System tüzér ülésén. Mint majom a keréken...
-A Stryker ICV távirányított tornya nem stabilizált, mozgás közben tehát nem lõhet (illetve lõúhet, csak semmit sem fog eltalálni)...
-A Stryker MGS tüzelés közben szabályosan szétrázza a 3 fõs legénységet, ráadásul az ágyúcsõnél veszélyesen nagy a torkolattûz
-Bár eredetileg direkt úgy tervezték, hogy C-130-asokban fogják szállítani, olyan nehéz lett, hogy gyakorlatilag csak a C-130H-k képesek effektíven szállítani, mivel a korábbi tipusok (amelyekbõl a legtöbb van az USAF berkeiben) maximális teherbírásánál alig könnyebb a Stryker, így viszont a C-130-asok hatótávolsága jelentõsen csökken.
-Egy Stryker ICV ára körülbelül 3,5 millió $!!! Viszonyításképpen a PIRANHA III/LAV III. (amelybõl kifejlesztették a Stryker-t) amely kisebb öntömeg mellett alig nyújt kevesebbet, ráadásul úszóképes, csupán 900.000$...
-A Stryker üzemeltetési költsége jelenleg egy mérföldre (~1,6km) viszonyítva 52$, a tervek szerint ezt sikerülhet lenyomni 25$-ra. Az M113A3 ugyanekkor csupán 3$-t követel ekkora távon. A Stryker fogyasztása ráadásul olyan nagy, hogy a 60 gallonos üzemanyagtartálya csak kb. 120 mérföldes (~194km-es) hatótávolságot enged meg...