Nem feltetlenul korrupcios/politikai, hanem komoly reszben strategiai is.
A Lockheed elvitte az evszazad ket nagy uzletet is, az F-22 es F-35 egyarant naluk keszul. Ezzel a lendulettel a tobbi gyarto vadaszgep-reszlege be is zarhat, mert ez evtizedekre meghatarozza, hogy ok megrendelest nem kapnak.
Meg ha a Lockheed adta is a legjobb ajanlatot es joggal nyertek el mindket nagy uzletet, strategiailag akkor sem szerences dontest, ezert sorra dobnak ilyen mentooveket a tobbi gyartonak is.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy egy racionalis dontes eredmenyekent premiumot fizetnek azert, hogy legalabb egy masik gyarto fenntartsa a vadaszgep-gyartoi kepesseget, ami azt eredmenyezi, hogy egy jovobeli palyazaton nem csak 1 indulo lesz aki annyit ker amennyit akar.
Ez egy jo erv hogy miert volt hulyeseg a "Joint" a JSF programban. Ha 3-4 kulonbozo 5. generacios gepet rendelnek tobb kulonbozo gyartotol, akkor ezt most nem kene eroltetni, hanem menne a piaci verseny magatol.