Akkor nézzük egy kicsit meg, hogy mitõl is van túlnyomás a gép fedélzetén. A gép törzse nem hermetikus, túlnyomás csak azért lehet, mert van folyamatos levegõ betáplálás a hajtómûvek, az APU, vagy esetleges a földi csatlakozó felõl a kondirendszerbe. Ha ez megszûnik, akkor a túlnyomás is elõbb-utóbb megszûnik. Persze joggal merül fel a kérdés, hogy ennek megvárására nincs mindig idõ. A gép törzsét a túlnyomás ellen negatív és pozitív nyomáselengedõ/beengedõ szelepek védik, amik a külsõ nyomáshoz igazodnak, vagyis a földön a földi nyomáshoz képest lévõ túlnyomás fog csak kialakulni és nem akkora, mint mondjuk 12.000 méteren, de persze ez attól még túlnyomás. Ezen kívül a megfelelõ túlnyomás fenntartására egy motoros szelep szolgál, amellett (nem emlékszem pontosan, de 2, vagy 3 villanymotor mûködtett, amelyek más-más energiaforrásról kapják a megtáplálást, annyira, máshonnan, hogy az egyik 27 volt egyfázisú, míg a másik 115 volt háromfázisú.
Nézzük meg más irányból is a kérdést, egy esetleges vészelhagyás esetén mi is a pilóta elsõ dolga? A vészleállítás, ami a hajtómû leállításával az oda be- és kimenõ szelepek zárásával jár, vagyis megszûnik a levegõ elvétel, vele együtt a kondirendszer táplálása, ami elõállítja a túlnyomást.
Az ajtónyitás, mint arra már Fenrir is utalt, ki lehet nyitni az ajtókat mert azok nyitása egy összetett folyamat. A Boeingon, a nyitás elsõ fázisában az ajtó alsó és felsõ felületének egy sávját mozdítod el, amivel gyakorlatilag elengeded a túlnyomást. Az Airbuson egy külön gázaku segít rá a nyitásra vész esetén, mint erõsokszorozó, ezért lehet elrepülni külsõ nyitás esetén, Némileg hasonló a Boeing NG vészkijárata, ahol egy elõfeszített rugó segíti a nyitást (külsõ nyitás esetén nem tanácsos elé állni).
Ezeknek az ajtóknak általában úgy mûködnek, hogy a zárak gyakorlatilag egy kulissza-pályában mozgó görgõk, amelyek zárt helyzetben a külsõ ütközõkre szorítják rá az ajtót. Amikor megkezded a nyitási folyamatot, gyakorlatilag egy az áttétel miatt tudsz akkora erõt kifejteni, hogy a kulisszában való elmozdulás megtörténik és a maradék túlnyomást elmegy, vagy valamilyen szelepként mûködõ ajtót nyitsz meg a nyitási folyamat elején, mint pl az Airbus teherajtaján.
Ezt most csak fejbõl írtam, ha valamiben tévedtem, vagy hiányosan írtam le, akkor majd remélem Fenrir kijavít, amit elõre is köszönök neki!