Ez évek óta a leghülébb kifogások egyike, olyan, mint a dohányzást népszerûsítõ emberkék...
Bár van ilyen balesettípus, pl. a vízbe esés. Az ember ijedt állapotában ösztönösen menekülne, de az öv visszafogja, és a sokktól azt sem tudja, hogyan kell kikapcsolni.
De: 1-2 m magasról vízbe esni - a dummy öv nélkül kap egy akkora ütést a buksijára, hogy elájul, és nagyobb a valószínûsége, hogy vízbe fullad, mint ha be lett volna kötve.
Ha ez az érv valakinek nem lenne elég, elmondanám, hog 1000-bõl 3-4 baleset a vízbeesések aránya, kerekítsük föl 1 %-ra. Mire fogadnál? Az 1:100 esélyre, vagy a majdnem tutira? (99:100)
Másik alapvetõ téves ellenérv: "volt, akit a biztonsági öv fojtott meg, törte el a bordáját, stb.
1: A biztonsági övet (régebbi autókon) be kell állítani. GyK a helyes beállításnál a becsatolt öv és a mellkasunk közé éppen be kell, hogy férjen az öklünk. Ez elegendõen laza, ergo kényelmes, de nem túl laza, hogy a kormányig engedeje a fejemet.
Újabb autókon már automatizálták, ezzel a beállítással sem kell veszõdni. FONTOS: Az automata öv nem azt jelenti, hogy balesetkor automatikusan bekapcsolódva megvéd bennünket! (sajna volt ilyen feltételezés is.)
2. Képzeljük el, ha a biztonsági öv ekkora sérüléseket okozott a testén, a kormány vagy a mûszerfal pereme mit csinált volna a fejével? "Semmit, mert kondizom és kitámasztottam volna magamat.", mondják sokan. Megnézném, de szerintem az ezen véleményen lévõk a fizikáról nem sokat tudnak.
Ha autónak ütközöl, 0,5 m alatt lassulsz 50 km/h-ról nullára. Ha elõtte fel tudsz készülni, tehát nem, váratlanul ér, akkor <futtatás, calc.exe> 13.8 m/s / 0,5 m = 27,6 m/s2 lassulást produkálsz. Ez majdnem 3G mínuszban, tehát a testsúlyod háromszorosát kellene megtartanod.
A számításhoz elég enyhe körülményeket választottam, lehet, hogy az illetõnek nem lesz fél métere a megálláshoz.