Nehéz ügy... Az egyik legfõbb problémám az ilyen félúton való felülvizsgálatokkal az, hogy több milliárd dollárnyi befektetést tesznek kvázi semmissé, úgy, mint anno a Venture Star / X-33 lelövése...
Az Orionra és az ARES I.-re ha jól tudom, már legalább négy és fél milliárdot költöttek összesen (de régi adat, valószínûleg többet). Igazából sem az Orion, sem az ARES nem tetszik, fõleg az embertelen magas ára miatt.
A fõ probléma szerintem az a tény, hogy hatalmas fix költségek terhelik mind az ûrsikló, mind a fejlesztés alatt álló Ares+Orion programot. Szívem szerint én egy újrafelhasználható, repülõgép indította, vagy SSTO rendszer mellett döntenék, de a nulláról elkezdett munka miatt ez szinte elképzelhetetlen.
Ha nem lesz plusz pénz (én pedig arra számítok, hogy nem kap a NASA pluszt pénzt, bármennyire is rágják a költségvetési bizottság fülét), akkor az Option 2 egyértelmû, az ARES I. és V. költségei egyszerûen már most úgy elszálltak, hogy nincs mese, váltani kell, ennél már csak jobb megoldás lehetséges...
Ha lenne pénz, én az Option 4B mellett döntenék, egyfelõl azért, mert remélhetõleg így nem lenne legalább 4 éves kiesés az emberes missziókban (és ez jóval nagyobb lehetõségeket biztosít az ISS tudományos kihasználtságának), másfelõl pedig talán az STS származék nehéz hordozó kevesebb rizikót jelent fejlesztés terén.