Az elsõ feléhez: a közeljövõben látványos dolgokra nem lehet számítani az emberes ûrrepüléseknél jelenleg, hacsak a Kínai ûrállomás meg nem valósul esetleg hamarosan.
Az USA esetében a kérdés az, hogy 2010-ben leállnak-e az ûrsiklók, avagy sem. Ha leállnak, akár hét évig is legfeljebb orosz ûrhajóval juthat világûrbe amerikai ûrhajós. Hiába 2015-öt emlegetnek, a GAO reportban elég kegyetlenül megmondták a frankót, miszerint az eddigi csúszások és túlköltekezések alapján kizárt, hogy 2015-re az adott költség és határidõket tartani tudják. Ha pedig leáll az ûrsikló, akkor az ISS is féllángon élhet amíg él. Szegény ûrállomás, végre van egy minden szempontból ideális eszköz, ahol a Mir utáni ûrbéli lépéseket meg lehetne tenni, ráköltöttek 100+ milliárd dollárt, majd gyakorlatilag kihasználatlanul kering tovább...
Ja, pardon, egy látványos dolog még lehet, talán 2012-2014 körül elindulhat az elsõ Indiai ûrhajó, a Mercury/Gemini vonalra hasonlító eszköz.
Az Exploration Class-ra nincs konkrét terv, az ARES V. / Jupiter elképzeléshez hasonló lehet. Az "olcsó" megint csak nem szám, hanem kifejezés, ami takarhat akármit, ahogy az ARES I. is "olcsó" megoldásnak indult... A legkínosabb az, hogy tegyük fel lesz egy ekkora hordozórakéta - ám nincs semmi hozzá, amit felvigyen jelenleg. Tehát nem úgy építik fel a programot, hogy na, mi ezt és ezt akarjuk megvalósítani, ehhez ilyen és ilyen eszközök kellenek, amelyekhez X teherbírású hordozórakétára lesz szükségünk, hanem fordítva. Van egy 200 tonnás teherbírású hordozórakétánk, csináljunk vele valamit felkiáltás él.