Ezek kicsit olyan szerzõdések, mint nálunk az autópálya vagy a 4-es metró szerzõdései...
Egyszerûbb és tisztább játék lenne, ha a Lockheed-nek azt mondanák: vagy megcsináljátok ennyiért, vagy felejtsétek el a NASA-t, mint pénzforrást... Lehet hogy ez így túl egyszerûnek tûnik, de gyors és hatékony munka csak így várható. Amíg ott a lehetõség, hogymindenféle (akár kereált) indokkal pénzt csikarjanak ki, addig csak erre fognak játszani, az idõt húzzák, ameddig csak lehet...
Miért a Lockheed??? Mert nekik nincs elérhetetlen messzeségben az orbitális pálya... Ugyan Atlas-5 hevay sem repült még, de megbízható(nak tûnõ) komponensekre épül (pl. ruszkiktól licenszelt RD180), illetve az elv a Boeing Delta-4 -nél már bizonyított. A human-rating minõsítés megszerzése 1-2 sikeres tesztrepülés (mehet élesben is pl. mûholddal) után szinte csak papírforma, mivel minden komponens bizonyított már, csak néhány plusz biztonsági komponens szükséges (ezek viszont töredékébe kerülnek, mint egy új rakéta fejlesztése)...
A Scaled ettõl fényévekre van, orbitális pálya elérésére irányuló komplett rendszereik igazából nincsenek. (A szub-orbitális pedig nem keverhetõ ide: az õk eszközeik nem olyanok, mint anno a Mercury ûrhajók, amiket alapból orbitális pályára terveztek, csak megfelelõ teljesítményû rakéta híján, a verseny hevében csináltak ûrugrásokat)
Amit SapceX eddig mutatott, az ide édeskevés (mind megbízhatóságban, mind teljesítményben). Lehet, hogy relative olcsó rakéta lenne a pl. Falcon 9 hevay (ha hasonló elveket alkalmaznak, mint a Falcon-1 -nél), de ha azt átalakítják human-rated szintre, akkor az is nagyon megdrágulna. Sok eddigi költségcsökkentõ megoldás mehetne a kukába.