Ahogy már korábban írtam, a B-2A Spiriteknél a "lifter" féle megoldást használják. Ez nem anti-gravitáció, hanem egyfajta "ion-szél". Csak a légkör relatíve sûrûbb részeiben mûködik igazán, ráadásul nem tud rendkívül nagy tolóerõt nyújtani. A B-2A is csak a nagy magasságú repülésnél használhatja, felszállásnál nem (egy adott szintben való repüléshez sokkal kevesebb tolóerõ kell, mint a felszálláshoz). Egy ilyen "Lifter" repülõgép legfeljebb indítójármûnek lenne jó, de valószínûleg ott is elég rossz hatásfokkal mûködne. Rakétaszerû, függõleges indításnál nem igazán játszhatna, ahhoz túl sok energiát kellene befektetni (a korábban belinkelt Lifterrekkel foglalkozó francia oldalon nagyon decens számítások is vannak a hatásfokkal kapcsolatban).
Az X-prize-on résztvevõ cégek nem igazán engedhetik meg maguknak, drága játékszereket, mint egy XRS-2200-at megvásároljanak. A SpacShipOne összköltsége a WhiteKnight-al együtt is több, mint 30 millió dollárra rúgott. Itt a 30 milliót egy külsõ támogató (Paul Allen) adta, és a tervezõ/építõ egy elismert szakember (Burt Rutan) illetve cég (Scaled Composites). A többi induló jobbára nem rendelkezik komoly háttérrel, és ahogy nézegettem, még a szerencsésebbek is csak pár millió dolláros támogatást tudtak összekalapozni. Rengeteg induló úgy "veszített", hogy noha gyakorlatilag mûködõképes elképzelésük volt, pénzük azonban nem (most csak ami fejbõl megy: Canadian Arrow, Pioneer Rocketplane, stb.). Rutan és a többi X-prize-os cég is olcsó, egyszerû megoldásokban gondolkozhatott / gondolkozhat csak. Hogy miért? Nos, akárhogy is nézzük, ahhoz, hogy egy valódi ûrhajót építsen meg valaki, nem elég pár millió dollár, és egy jó ötlet. Inkább pár száz millió kell. A NASA fülére koppintotak pár éve a nagy és drága hordozórakéták miatt. Ezért "gyorsan" kiírtak egy tendert olcsó hordozójármûvek számára. Az egyik gyõztes a SpaceX lett, a másik Kistler Aerospace. Mindkét cég már dollármilliókat fektetett be, és a kettõ közül csak a SpaceX lõtt fel nemrég sikeresen hagyományos rakétát. A Kistler még itt sem tart. Pedig mindkét cég több, mint 100 millió dollárt tett zsebre...