Én azért nem válaszolok Gerrobnak, mert az már nyilvánvaló hosszú ideje, hogy az információkat nem saját kutatás által szedi össze, nem végez elemzést, nem is próbálja megérteni a felhozott érveket, hanem eleve úgy áll hozzá, hogy mibe lehet belekötni. :)
Hogy mindenáron a NASA és az Apollo költségvetéssel jön elõ, amikor én már meg is említettem két alternatívát, tökéletesen jellemzi ezt.
Hiába linkelem be a Russianspaceweb-et, inkább a NASA és az Apollo program költségeivel próbál visszavágni. Alapvetõ hiba, abban a hitben él, hogy a NASA költséghatékony, ami feltételezi, hogy nincs tisztában a NASA mûködési rendszerével, a pénzek elosztásával, és a többi.
Vajon ha egy kicsit utánanézett volna, és összeveti, hogy a NASA jelenleg például egy Atlas V 401-esért 187 millió USD-t fizet (kötelezve van rá, hogy ezt használja), addig egy orosz Proton-M ára 70 millió USD, a SpaceX Falcon 9-é pedig 46-54 millió USD.
Hogy kevés az 5 milliárd? Szvsz ez alatt is kihozható adott esetben. Mibõl gondolom ezt?
Elõször is, Az RKK Energia és a Space Adventures 2005-ben elkezdte a Hold-megkerüléses Hold-turizmus kidolgozását. Ez amúgy megtalálható a Space Adventures oldalán is. A költség cirka 200 millió dollár (2x 100 millió dollár a két ûrturista által, a harmadik ûrhajós egy orosz kozmonauta), és egy külön hajtómûfokozattal ellátott Szojuz ûrhajóval hajtható végre. Az elsõ ilyen utazások viszont az Apollo-8-hoz hasonlóan nem állnának keringési pályára, tehát nekünk egy komolyabb verzió kell, számoljunk tehát egy nagyobb hajtómûfokozattal, legyen tehát 400 millió USD. Hozzávetõleg ennyi pénzért (amiben már kellõ ráhagyás is van) már megvalósítható, hogy az a Szojuz LMO pályára álljon. A következõ kérdés a Holdkomp. Megvannak az eredeti szovjet Holdkomp tervrajzai, és egy példánya ma is megtekinthetõ. Kiindulási alapnak megfelel, bár csak egy fõs, ám a célnak megfelel. Ezt kellene a mai technikákra áttervezni, és megépíteni. Itt most egy durvább becslés következik, de úgy vélem, hogy bõven 1 milliárd USD alatt megvalósítható lenne (ez a kifejlesztés költségével együtt, a Holdkomp ára ebbõl legfeljebb 100 millió USD lehet). Igazából 500 millió alattira számolnám, de ismét a bizonytalansági tényezõ és túlköltekezést beépítve legyen 1 milliárdos költség e tétel mellett. Az indításához egy Proton-M is elviekben elég lehet, ha a leszálló egység tömegét sikerülne 4 tonna körülire lecsökkenteni (mivel nincs személyzet rajta, nagy ISP-jû, kis tolóerejû rakétákkal is megvalósítható). De ha nagyobb a leszállóegység (két fõs személyzet, ~8-10 tonnás tömeg), két Proton-M indítással (1.: leszállóegység, 2.: Gyorsító fokozat), majd LEO pályán összedokkolni, és már indulhat is. A gyorsító fokozat, és két Proton/Proton-M ára hozzávetõleg 250 millió dollár.
A misszió tehát úgy néz ki, hogy Holdkomp indítás (szükség esetén gyorsítófokozat indítás, a kettõ dokkolása), a Holdkomp elindul LMO pályára. Ha pályára állt, a Szojuz indítása, LMO pályán dokkol a Holdkomphoz, szétkapcsolódás, Holdkomp leszáll, megnézi az Apollo-11 leszállási területét, Holdkomp visszaindul, dokkol a Szojuzhoz, átszállnak, a Holdkompot leválasztják, a Szojuz visszaindul a Földre, leszáll, program vége. (Gyakorlati értéke nem sok mellesleg, megjegyzem, egyetlen eredménye, hogy megerõsítette, hogy már jártak emberek a Holdon :D)
Gyakorlatilag már minden jármû adott, eleddig 1,650 milliárd dollárnál járunk, az ûrruhákra, kiképzésre, szükséges felszerelések és Földi kiszolgáló egységek (rádióteleszkópok bérleti díja, stb.) megközelítõleg 150 millió dollár. Még így is 1,9 milliárdnál állunk.
Az 5 milliárd tehát egy erõsen pesszimista megközelítés, de a fenti számokból látható, hogy még ha orosz barátainknál hirtelen elkezdene vastagon fogni a toll, akkor is bele kellene férnie az egész programnak a költségkeretbe.
Ez volt a két évvel ezelõtti vázlatom.
Most annyi változott, hogy elõször a SpaceX-hez mennék, hogy srácok, adott keretbõl le kéne szállni minél hamarabb a Nyugalom Tengerében, mit mondotok rá? :)
Tegyük hozzá, hogy a SpaceX Dragon esetében Musk már említette, hogy a hõpajzs képes akár Hold-pályáról, sõt, akár Mars-pályáról is visszatérni a Föld légkörébe, és túlélni azt (forrás), szóval a Holdhoz való utazás, és az onnan való visszatérés már valószínûleg ott is megfordult a fejekben, tehát lehet egy-két kidolgozott terv a fiókban... :)