Muszáj tenni a tulajdonságra és fejleszteni, mert ezekre mennek a próbák. Plusz a harcértékek alapját biztosító BPA és BAT (basic parry, basic attack) érték is a tulajdonságokból számolódik. Ahogy például a mágiaellenállás, az endurance/vitality/astral pontok is. Utóbbi kettõt lehet persze növelni külön is, viszonylag olcsón egy ideig, aztán brutális drága lesz.
A játék során mikor egy talent használta történik, a program alapvetõen a kapcsolódó tulajdonságokra dob d20-al (egy próbánál tehát 3xd20). Ha az érték alatta van a tulajdonságnak, akkor okés. Ha fölötte, akkor jön be a talent értéke, mint egy változó, ami csökkenti a túldobás értékét. Ha alacsony mindhárom tulajdonság (mondjuk úgy 10-14 közötti) ami egy talenthez tartozik, akkor a biztos sikerhez, normál nehézségû próba esetén, legalább 18-30 közötti skill érték kell. Egy próba akkor sikeres, ha a módosítók hozzáadása után pozitív érték jön ki (azaz marad még el nem használt talent pont).
Hogy ne legyen olyan egyszerû az élet, nem csak átlagos szintû próbák vannak, vannak nehezebbek is, amik esetében például csökkentett értékkel számít csak bele a próba eredményébe a talent. Ez lehet amiatt mert valami negatív hatás van a karakteren, valami ideiglenes dolog megnöveli a kihívás szintjét (például rontott lockpick próba következménye a 10 mp-es remegõ kéz, ami 10-el rontja a lockpick talent értékét).
Ezek alapján fejleszteni kell a tulajdonságokat is, mert különben nem jutsz sehová. Arról nem is beszélve, hogy a talentek maximális értéke a vonatkozó tulajdonságok átlaga alapján számolódik majd. Tehát nem növelhetõ akármeddig. Plusz a választott karaktertípus is eleve meghatározott maximális értékekig fejleszthetõ csak.
Attól tartani nem kell, hogy nem lesz elég pont, mert a játék során nagyon sok pontot össze lehet szedni (17. szinten 17000+ pontot költöttem már el). Egy harciasabb delikvenst simán ki is lehet maximalizálni (minden tulajdonságát és a fontosabb talenteket is maximális értékre fejleszteni) úgy, hogy még különleges sdolgoakt is tanított neki az ember (harci trükkök, harcmodorok, defenzív dolgok). Egy mágiahasználót már nem fog sikerülni így maximalizálni. Neki ott lesz a megannyi spell amik megtanulása és fejlesztése is pontokat emészt és bár a páncél meg pajzshasználat, sõt egynémely harci képzettség sem fontos számára, marad még sok egyéb amit nem árt fejlesztenie.