Bosch K-Jetronik hengerenkénti befecskendezõ rendszer mûködési vázlata
Az injektor javítása
Ha bepisil a szelep
2002. július 11., csütörtök 8:56
Büszkeség és örömteli borzongás tölt el, amikor a motor madzagokkal és csövekkel hálózott szövevényes injektor rendszerét vizslatom. Aggódva figyelem a csatlakozásokat, és néha tudálékosan megigazítom az elektromos csatlakozókat. De hogy valami elromoljon, arra gondolni sem merek.
Felkészületlenül, gyermeki naivitással kezdtem a beszélgetést Besze Sándorral, az érdi Befecskendezõs Motorok Szervizének vezetõjével. Ma már fantasztikusan képzett vagyok, és tudom, nem az Atlantiszi Mágia a legnehezebb feladat.
A TotalCar-on régebben már olvashattunk a befecskendezõ rendszerek mûködésérõl, de a javítás megértéséhez is érdemes átvennünk újra egy-két alapdolgot.
A mai, korszerû rendszereket a sokféleség jellemzi. A motorháztetõ alá nézve egyértelmûvé válik, hogy az adott típust hengerenkénti vagy központi befecskendezõ rendszerrel látták el.
A hengerenkénti befecskendezésnél minden hengerhez tartozik egy befecskendezõ mágnesszelep, amely a szívószelep elé porlasztja az üzemanyagot. A rendszernyomás általában 2,5-3 bar. A befecskendezõ szelepek mûködése lehet szimultán (minden szelep egyszerre nyit és zár), párhuzamos kapcsolású, csoportos (pl. négyhengeres motornál 2-2 szelep egyszerre dolgozik), vagy szekvenciális (mindegyik szelep a gyújtási sorrendnek megfelelõen eltolva nyit és zár, az adott henger szívószelepének nyitása elõtt kerül sor a befecskendezésre).
Bosch K-Jetronik hengerenkénti befecskendezõ rendszer mûködési vázlata
Néhány központi befecskendezéses típus
Opel Astra F 1,4 i (C14NZ)
Fiat Tipo 1,4 i
Lancia Y10
Citroen ZX 1,1 i
Seat Ibiza 1,4 i
Chrysler le Baron 2,2
Dodge Dynasty 2,2
A központi befecskendezõ rendszereket általában kisebb lökettérfogatú motoroknál alkalmazzák, ámbár egyes - fõleg amerikai - gyártók felhasználják 3 liter körüli motoroknál is. Elõállítási költsége alacsonyabb, alapesetben egy befecskendezõ mágnesszelep kerül beépítésre, amely a fojtószelep elé porlaszt. Üzemi nyomása általában 0,8-1,2 bar. Nem túl szerencsés, hogy a keverék nem homogén, és hogy a szélsõ hengerek - a karburátoros megoldáshoz hasonlóan - némileg szegényebb keverékkel kell hogy beérjék.
Bármelyik szakaszosan ismétlõdõ rendszer legyen is autónkba építve, legfontosabb eleme a vezérlõ egység. (Németül: Steuergerat; angol rövidítése: ECU; a magyar általános szakmai és autópiaci szóhasználatban nemes egyszerûséggel csak komputer.) Az autógyártók ma már motormenedzsment rendszereket építenek be, melyek jellemzõje, hogy a keverék-összetétel és a gyújtás vezérlésének elektronikáját közös házba integrálták. Ezek gyártónként más-más fantázianevet kaptak, így a Saab a Trionic, Bosch a Motronic, a Ford az EEC, az Opel a Multec névvel ruházta fel gyártmányait.
Mivel az elektronika nem tartalmaz forgó-mozgó alkatrészeket, az élettartama gyakorlatilag nagyon hosszú. Természetesen bizonyos játékszabályok betartása mellett. Ha bikázzák, vagy ha az autót nem lekötött akkumulátorral hegesztik, tönkreteheti a legmegbízhatóbb elektronikát is.
Jó ha tudjuk
A motorvezérlõ elektronika épségének megõrzése érdekében néhány szabályt be kell tartani:
- Az akkumulátor saruk legyenek jól rögzítettek.
- Járó motornál soha ne lazítsuk meg az akkumulátor sarukat.
- Az akkumulátor polaritását soha ne cseréljük fel.
- Villamos ívhegesztés elõtt az elektronikát távolítsuk el a kocsiból.
- Bekapcsolt gyújtásnál az elektronika csatlakozóját ne húzzuk le, ez vonatkozik a jeladókra is.
- A gyújtást ne vizsgáljuk "szikraugratással".
- Lehetõleg kerüljük a motor bikázását, fõleg erõsen lemerült akkumulátor esetén.
Ha meghibásodik az elektronika, sokszor csak az egész doboz cseréje a járható út. Ez horror összeg is lehet. Van olyan vezérlõegység, amit százezer forint körüli áron meg lehet kapni, de fõleg a japán típusok nagyon drágák, nem ritka a 4-500000 Ft-os nagyságrend. Persze egyes hírhedt típusoknál a hosszú élettartam az elektronikára sem jellemzõ. Például az Opel Kadett Multec rendszerével eszelõsen sok elektronikus vezérlõegység meghibásodás adódik.