Egyébként én sejtem, hogy sokaknak azért utálatos a Gothic sorozat, mert a harc nem körökre osztott, és igen nehéz. Ezt meg kell szokni (persze csak ha akarja az ember), de maga a sztorik szövevényessége, az NPC-k napi ciklusa, a sok lehetõség anno az 1-esnél nagy innováció volt. A kettesben pedig a rettenetes sok melléjszál volt érdekes, és a szövevényesség, na meg a nehézsége. A mai RPG-kkel (és ami miatt a G4 is értékelhetetlen vacak) egyrészt a butítás, konzolosítás, rövidités, egyszerûsítés, könnyítés a fõ gond. Sok szöveget írni könnyebb, mint hónapokig egyensúlyokat tesztelni.
Ez igaz minden feljesztõre. Morrowind *sokkal* jobb mint Oblivion, BG sokkal jobb mint NWN1-2, NWN-ek sokkal jobbak mint DO:A, Gothic 1-2 sokkal jobb mint G3, G3 sokkal jobb mint G4 és így tovább. Ez az egészben a szomorúság, és ez keserít engem a G4-el kapcsolatban is.
Egyébként a régi veterán MMO-soknak is ez a baja fõleg.