A vista csak harom fontos fejlesztest tartalmaz az xp-hez kepest: uj driver modell (dx10-ez egyutt), beepitett kernel szintu drm rendszer es az aero interface.
A driver modell gyakorlatilag meg mindig modularis monolitikus, de teljesen uj interface-ekkel es ebbol kovetkezoen gyorsabb is. A drm rendszer csak akkor mukodik ha hasznaljak, akinek teljesitmeny kell az kikapcsolhatja. Az aero interface gyakorlatilag az sgi irix rendszer opengl alapu gui-janak a masolata, mint ahogy az sgi xfs filerendszer windows-os megfeleloje lett volna a winfs is. (egyebkent xfs es opengl alapu x mar van linux alatt is)
A vista nem lassu, csak sok memoriat igenyel. Ami ennel is fontosabb, az a rengeteg grafikus memoria, mivel a winxp-vel ellentetben a vista minden programot double buffering-el kezel, tehat annyi eroforrast eszik egy atlagos program, mint eddig egy jatek. Eros videokartya nem kell, csak sok es gyors videomemoria. Ha valaki alaplapi videoval hasznalja, akkor a rendszermemoriat eszi meg, ha kulon videokartyaval, akkor a grafikus kartya ram-jat. Ha a grafikus ram elfogy, akkor rendszerram-ba swap-el, majd diszkre. Akinek agp-s kartyaja volt, az megjarta, mert az agp busz tul lassu a visszairashoz. (mivel ezt a jatekok nem hasznaltak soha) A pci-express busz viszont pont erre valo, mit ahogy az xbox360-ban is grafikus rambol fut minden program. (lasd meg: amiga500)
Aki gyors vistat akar, az ne feltetlenul gyors processzort vagy videokartyat vegyen hanem gondoskodjon rola, hogy legalabb 1Gb _grafikus_ memoria van a gepeben. Ez lehet egy draga kartya vagy integralt vezerlo is (az utobbiba jo a sima ddr2-es ram is es bovitheto is). Aki teljesitmenyt es olcso arat is akar, annak pedig javaslom, hogy keressen egy kozepkategorias pci-express-es kartyat ami tud rendszermemoriabol is dolgozni. Utobbi esetben 256Mb grafikus es 2Gb rendszer ram mar eleg lesz az alapmukodeshez, jatekhoz ezen felul kell vasarolni. Xp eseten 2 Mb grafikus es 256 Mb rendszer ram volt a minimalisan ajanlott. Aki vista alatt jatszani akar, az vagy lekapcsolja az aero-t vagy vesz egy tobb mint 512 Mb-os videokartyat. (pl. 640Mb video, 4Gb rendszer)
Ha a grafikus memoriat levesszuk, akkor csak az extra hatterszolgaltatasok lassitjak a rendszert amik ugyancsak kikapcsolhatoak. (pl. a kereso vagy az indexeles)
"Kezd jó úton haladni az Ms. Mintha egyre inkább a mac osekre szeretni hasonlítani."
Nem, jelenleg mindketto az sgi irix-re probal hasonlitani, csak a macos-x egy par evvel elorebb jar. Az apple osszeszedte a beos es a nextstep fejlesztoit es az ingyenes mach kernelt es abbol dolgozott (meg az ugyancsak ingyenes gnu toolchain-bol). A microsoft viszont a vista fejlesztesekor az sgi-tol beszerzett mernokok tudasat problata hasznositani, ezert is hasolnit par alrendszer neve az irix-beli nevekre. (csak opengl helyett dx10-et hasznal az uj windows-os gdi) Vegul van ket operacios rendszer ami ugyan eltero modon mukodik, de hasonlo a belso architekturaja, es kb. 20 eve lenne jobb megoldas is. (a linux sajnos meg a 30 evvel ezelotti architkturat koveti)