Alapvetõen egyetértés van köztünk, de azért egy-két gondolatra reagálnék.
"Olvastam egy cikket nemrégen az egyik szennylapban ami kivételesen érdekes volt.... nyilatkozott jó néhány ember, hogy van aki pánikba esik ha egy szirénázó mentõautó van mögötte van aki nem tudja mit kell csinálni, valaki meg nem mert szabálytalankodni pl. felhajtani a járdára vagy behajtani lassan a keresztezõdésbe ha piros a lámpa! Érdekes nekem és egy másik autósnak egy szûk felüljárón, a híd közepén felül, sikerült elengednünk egy mentõt! Nem láttam, de lassan mentem mert hallottam és lejátszódott bennem hogy mi történhet és megoldottam a helyzetet!"
A megkülönböztõ-jelzést használó jármûvek, tehát rendõr, mentõ, tûzoltó elengedése majdnem akkora gondot szokott okozni az autósoknak, mint a körforgalom (Magyarországon).
A KRESZ ugye elõírja, hogy mindenkinek az út két széle felé kell húzódnia, és a szirénázó mentõt a középsõ sávban kell elengedni. (2×3 sávos úton, mint pl. a Szentendrei út ki- és bevezetõ szakasza.)
Ha mindenki ehhez tartaná magát, gond nélkül tudnának haladni a mentõk, de az emberek egy része a belsõ sávot akarja felszabadítani, ezért besorol a középsõbe, a középsõbõl besorolnak a belsõbe, így senki semerre nem tud menni.
Aki esetleg szabályosan akarna kisorolni a jobb- vagy baloldal irányába, azt esetleg nem engedik.
A legutóbbi ilyen esetet vasárnap éltem meg, amikor a mentõs már nem tudott mit tenni a sok hülyével, ezért a belsõ sávot választotta, én a legkülsõben mentem, szóval volt köztünk még egy sáv, amiben teljesen normálisan közlekedtek az autósok, a normálistól eltérõ helyzet csak a belsõ sávban állt elõ.
Erre mi történik? Elõttem egy középkorú, nagyon precíznek és elõzékenynek kinézõ úriember a fékre lép, és kihajt a buszöbölbe. Miután én is vészfékeztem, majdnem egymásnak mentünk.
Hangsúlyozom, mentõ a közelünkben nem volt.
"1. 3.-ban hagyom az autót gurulok 20m majd kezd erõlködni a motor ekkor vagy gázt adok ami hülyeség vagy visszateszem 2.-ba ami megin megfogja az autót és ismét gurulok 20m és kénytelen vagyok gázt adni mert erõlködik másodikban és gyakorlatilag már nem gurulok el maradék 60m tehát oda jutok hogy 2.ban ismét gázt adok ami fogyaszt x+1 üzemanyagot
2. Vagy üresbe rakom és a 100m végigurulom és még a végén 2.ban kis motorféket is bevetek ekkor csak x üzemanyagot fogyaszt az alapjárat fenntartására!
Van hogy jövök haza szervízuton este... sehol senki se elöttem se mögöttem... meggurítom 60km/h-ig az autot majd üresbe gurulok 500-600m majd befordulok az utcánkba.... kevesebb üzemanyagfogyasztás és hang mert üresbe eléggé csendes az autó!"
Természetesen mindig a helyzetnek megfelelõen kell eljárni, ezt a KRESZ minden esetre elõírja azokra az esetekre, amikor szabadságot ad a vezetõnek.
A szervizutas megoldás este üres úton nyilván jó, de egy tipikus, nagyforgalmú úton a tapasztalatok bizonyítják, hogy a visszaváltogatás azért is jó, mert az alapjárati fordulatszám fenntartásához szükséges benzint sem eszi meg az autó, szépen fokozatosan lassul, kíméli a fékeket (veszélyes lehet mondjuk az utolsó pillanatban fékezni), illetve dinamikusabban lehet indulni, ha közben zöldre vált.
Az 1.-es ponttal jelölt verziód az, amit jobb oktatók tanítanak.
Gurulsz 3-asban, ha jelentõsen 2000 fordulat alá csökken a fordulatszám, visszaváltasz 2-esbe, és ha szerencséd van, zöldre vált, és 2-esbõl tudsz is gyorsulni. Ha nincs szerencséd, akkor 2-esbõl üresbe váltasz, fékezel és megállsz.