Jobbratartásról jut eszembe. 14 éves koromban kezdtem a motort, persze "jóérzésû" 50ccm-en kezdtem, és mivel errõl még senki nem írt, tanulságos példának leírom, aztán matekozzon vele mindenki, ahogy tetszik:
- Teljesen jogosan jobbratartási kötelezettségem van. Csakhogy. Az út szélei darabokban, ezenkívül kavicságy. Az út szélétõl kicsit beljebb a nehézgépek (=> köszönjük, vasútfejlesztés) olyan vápát nyomtak, ami még tizenötnél is úgy megdob, hogy az extrémsport, hiszen gyakorlatilag nem tudod megközelíteni a párhuzamostól nagyon eltérõen. Adódik, hogy a murva és a nyomvápa "dombja" közötti cirka 10 centis sávon kell elmenni.
- A sebességhatár mopedre városon kívül is(!) negyven. (=> öngyilkosság. Külsõ szélen azért, mert szinte ötpercenként adódik valami, amin hasalhatsz, belül azért, mert egyébként teljesen jogosan, letolnak a francba, hiába tolod neki nyolcvanig akár. Már ha megy, ugye. Habár akkor már kereken kétszeresével lépted át a sebességhatárt. Nevetséges...)
- A biciklisek ugyanebben a sávban közlekednek, mivel õk sem kívánják magukat leöletni. Nincs is ezzel semmi gond, csakhát szánalmas kismotor ide, vagy oda, én azért mégiscsak kereken négyszer annyival szeretnék utazni. Elõzés tehát vagy jobbra, az árokban (amibe a murva miatt amúgyis csak fejjel elõre fogsz beérkezni, elvégre a robogókerék nem alkalmas salakmotorozásra), vagy balra, ahol ha élve átjutsz a vápán, matricáz egy kamion azalatt a tizenöt másodperc alatt, amit bent töltesz.
- Ugyanebben a sávban találhatóak többnyire az elütött állatok, nagyobb kövek, kátyúk, csatornaátvezetések szélei, egyebek.
Nem kívánom ennél bõvebben leírni, hogy hogyan néz ki kismotorral A pontból B-be eljutás városon kívül (városban még oké, mert én is megyek hetvenet, meg a Merci is megy hetvenet a negyvenes táblánál. Õ örül a fejének, hogy hajthat; én meg örülök a fejemnek, hogy nem taposnak el, mint egy férget.); legyen elég annyi, hogy nagymotoron nyolcadannyiszor sincs annyi "Na, ha ebbõl egyben kijövök..."-élményem, mint anno.
Összefoglalva, a sebességkorlátozás egy vicc, a jobbratartást maga az úttest teszi lehetetlenné, a motorosokra (értem ezalatt a kismotort, értelmes nagymotornak úgyis csak a rendszámát látod) nagyívben szarnak, nanáhogy, elvégre a kocsiban van légzsák. Még õ a hülye, hogy egyátalán elindult, szerencsétlen tizenéves csóringer. ZOH! Utak, utak kellenek, jó, és széles utak, avagy kerékpárutak. Bár elsimerem, hogy a szabálymódosítás mindig nagyságrendekkel olcsóbb, és a prémium ugyanúgy járhat érte.
Bazi okos KRESZ-ünk a kismotornak tiltja amúgy, hogy lakott területen belül a kerékpárutat használja. Na, nem mintha lennének.