Mondjuk azt nem vagom, h miert nem lehet megoldani pl 1 utasszallito full automatizalasat? Ok h veszhelyzet eseten ember neha jobban dont meg stb.. de altalaban meg a le es felszallast is teljesen lehetne robotizalni, sot a legi iranyitast is. Az osszes modernebb (elektronikusan vezerelheto) vonatot is, az oceanjarokat, stb..
A vonatok kötött pályás közlekedésben mennek, ott az automatizálás nem annyira bonyolult, és ha gond van, egyszerûen leállítják a vonatot ahol van, és kész. Hajók esetén én nem tudok olyan nyílt vízi személyszállító jármûrõl, amelyik teljesen automatizált lenne, emberi felügyelet nélkül.
Repülgépnél nem ennyire egyszerû a helyzet. Nagyon sok mindent lehet automatizálni, és már automatizáltak is. De egy számítógép csak olyan veszélyhelyzetre tud reagálni, amire felkészítették. Ha olyan szituációval találkozik, amire nem készítették fel, nem tud improvizálni. Ezért szükséges pilóta a gépekre, mert vészhelyzetben szükség van az emberi döntéshozatalra.
Ha valami gebasz üt be, a repülõgépeknél nincs olyan, hogy leállunk, mert ugyebár akár 13-15km magasan is repülhetünk, tehát ilyenkor a legfontosabb, hogy biztonságosan letegyék a gépet. Amíg a számítógépekkel ez nem valósítható meg nagyon nagy sikerszázalékkal ez, addig a pilóta nélkülözhetetlen része a gép üzemeltetésének...