Jónéhány single hadjárat és skirmish pálya utána a C&C4-rõl íme a véleményem
Kezdem a pozitívumokkal:
(+) Kiváló a zene. A hadjáratoknak és a multis csatáknak nagyon jó aláfestést adnak a c&c4 zenéi, szinte bizsergetik a fület. Dinamikusan változnak az eseményeknek megfelelõen, jól eltaláltak a hangszerek és az énekhangok. A GDI zenei részei katonásak, pattogósak, némileg visszafogottabbak mint a NOD elvont, fantasztikusan filmszerû, keleties zenéi. Utóbbiak kissé jobban sikerültek, hamisítatlan NOD-os 'káosz' érzést adnak, míg a GDI részrõl az 'indulunk a csatába' érzésen kívül nem ad különösebb jellegzetességet ehhez az oldalhoz.
(+) Eltaláltak az egységhangok. A C&C széria mindig híres volt az egységek eltalált hangjairól, itt sincs ez másként. Lehetnének picit változatosabbak, de összességében piros pont.
(+) Az új MCV rendszer, a Crawler. Magát a mozgatható bázisok ötletét jónak tartom, stratégiailag hozzátesz a játékhoz, és a 3 kaszt [Offense / Defense / Support] frakciókra bontása is jó.
(+) A fejlõdési rendszer ÖTLETE. Maga az ötlet itt is jó, azaz a játékos nem egybõl kap mindent, hanem meg kell küzdenie kicsit érte, tetszik. A rendszer kivitelézésérõl viszont bõvebben majd a negatívumoknál...
(+) Az új multis játékmód, a CTF jellegû Domination. Vérfrissítést ad a szokásos 'semmisíts meg mindent ami ellenfél' c&c multihoz. Az 5v5 mód multiban kiválóan mûködik, nagyon szórakoztató.
(+) Néhány egységdizájn. Tetszetõs pl. a brutális Mastodon, a mérnökök kibõvített alkalmazási területe.
És most jöjjön a negatívumok hosszú-hosszú listája...
(-) Grafika. Bár van néhány szép grafikai megoldás a játékban (pl. a száraz sivatagi pályák, a 'Blood and Sand' és társai tetszenek), összességében csalódás. 1680x1050-es felbontáson, mindent fullra húzva nem akarom elhinni, hogy 2010-ben ez a maximum egy ilyen nagy nevû RTS-nél. A 2007-es Tiberium Wars-ban sokkal szebb a tûz, jobbak a robbanások, jóval kidolgozottabb a talaj, élesebbek a textúrák. Mi ez, talán visszamentek az idõben az engine-nel?
A RA3-ból átmentett egységdizájnról nem is beszélek, egyszerûen botrányos, hogy pl. a legendás Orca milyen béna bumfurdi lett, nem is beszélve a NOD egységeinek nagy részérõl. A mutánsok busza is csak valami paródia lehet, rettentõ béna.
Egységkijelölés? Nem akarom elhinni, hogy volt ember akinek tetszett a RA3 színes körvonalas megoldása.
Ha továbbmentek volna a TW többé-kevésbé realisztikusságra törekvõ grafikája által kijelölt úton, most lenne egy gyönyörû RTS-ünk, nem pedig egy ilyen eldizájnolt öszvér.
Ami a RA3 paródisztikus giccsében még mûködött (sokaknak már ott sem) az itt egyszerûen letaglózó.
(-) Nincsenek tibériummezõk. Valami ûrbigyó dobálja le nekünk a kristályokat? Rossz vicc. Olyan tibérium lepte, poszt-apokaliptikus városokat szerettem volna látni, mint ami az intro-ban is szerepel. A harvesterek a C&C védjegyei voltak, erre kidobták. A multiban jól mûködik a kristályleejtõ-elszállító rendszer, azonban elvenni a single-bõl és a multiból a tibériummezõket - óriási negatívum.
(-)A komplett single player. Epikus kampány? Nyomokban sincs. Védd meg ezt, majd foglald el azt, a végén rombold le amazt. A kampány olyan egyszerû, mint a faék, három rajongó összedugva a fejét sokkal jobb kampányt, feladatokat találna ki, mint ezek a sablonos, ezerszer látott valamik. Rövid, sablonos, unalmas.
(-) Az átvezetõ videók. Ennyire low-budget videóbejátszásokat rég láttam. Szinte kár rá a szót vesztegetni, a forgatókönyvírót nem lenne szabad billentyûzet közelébe engedni 10 évig. Színészileg egyedül Kane hozza amit kell, a többi felejtõs. A díszletekre sem idõt, sem pénzt nem áldoztak, nagytotál akció szinte a nullával egyenlõ.
(-) A menü. A bétázás alatt volt annyi jóhiszemûség bennem, hogy azt gondoltam, a bétához összedobtak valamit, a kiadott játékban rendes C&C dizájnos, fullos menü lesz. Hát persze. Ugyanaz a semmitmondó, jellegtelen valami a menü, mint amott. Gratulálok a dizájnereknek, ingyen csináltam volna mérföldekkel jobbat mint ez.
(-) EGYETLEN multis mód, a Domination. A bétában remekül szórakoztam, viszont azt gondoltam, lesz itt több, 4-5 féle játékmód is, és ez csak egy lesz a többi közül. Nos hát nem. Van egy játékmód, és más semmi. Írd és mondd, 12 db pályával. TIZENKETTÕ. Van 4-5 darab pályatípus, ezek variációi adják ki a pályákat. Elõször azt hittem, rosszul látok, amikor végignéztem mindet, és kerestem valami újdonságot. Nem kaptam.
(-) A fejlõdés rendszer KIVITELEZÉSE. Óriási potenciál lett volna benne: a játékos által kiválasztható fejlesztések, tech-tree, upgrade-ek, nem pedig 'játszom és automatikusan kapok valamit' mód.
(-) És még sorolhatnám...
Hihetetlen, hogy ezt kaptuk 'epic conclusion' címén. Vannak a játéknak jó pillanatai, a bétában kiválóan szórakoztam sokszor, ám a teljes játék egy jó nagy csalódás. Meggyõzõdésem, hogy csak azért kapott 10/7, 10/8 értékeléseket, mert C&C - ha nem ragasztották volna oda a címet, ez a játék 2010-en nem kapott volna többet sehol 10/6 pontnál, vagy 60%-nál.
Annyira rámentek a multira, hogy teljesen figyelmen kívül hagyták azt, ami a C&C-kben hagyományosan jó, a roppant hangulatos single playert.
Az EA óriási hibát követett el, amikor ilyen utat választott lezárásként. Nagyon remélem, hogy a játék negatív visszhangja nagy arculcsapásként éri az EA-t, és õszintén örülök az EA Los Angeles szélnek eresztésének - ez a kontár banda nem cseszhet el még egy C&C játékot.
Hamvaiból pedig évek múlva egy új C&C emelkedhet fel, új, lelkiismeretes fejlesztõkkel, akik nem adnak ki a kezük közül ilyen öszvért. A neten, hivatalos fórumon, C&C közösségekben óriási a felháborodás a rajongók részérõl, legyen ez intõ példa.
Persze mindez bennünket, C&C fanokat nem vigasztal - Kane ennél sokkal minõségibb és jobb lezárást érdemelt volna.