bár felfogni a 3D-ben nem lehet a 3D-s térgörbületet, de el lehet magyarázni. Tegyük fel, hogy egy 2D-s világban vannak a dolgok és mi kívülrõl 3D-ben tudjuk mindezt szemlélni. Ennélfogva a téridõ görbület a 2D-s világbeli csillag körül (gravitáció miatt ugye) egy a rajzon látható kúpot eredményez. Felfogni úgyse lehet, el kell valahogy fogadni, hogy így van :D És mérni is lehet valahogy, a 2D-s példát egyszerû: csak gondolj bele, hogy egy 2D-s csillag közepe egy ilyen kúp alján van, a görbület így jelentkezik. Namármost gondold el azt, hogy kimész valamennyit a kúpból. Rajzolsz egy kört a középpont körül. A kúpban ez a kör lesz valamekkora átmérõjû. Azonban! Ha a középponttól húzol egy egyenest ahhoz a körvonalhoz, amit kicsit kijjebb húztál, akkor az evidens, hogy nagyobb lesz az a vonal, mint a körvonal átmérõje! 2D-ben felfogni nem tudod, hogy miért van ez így, de mivel mi kívülrõl megtekinthetjük az egészet, ezért evidens, hogy a görbület miatt nõtt a táv.
Tyler: szerintem ezt ne feszegesd, mert középsuliban se tanítják normálisan a relativitás elméletet. Én se tudom elképzelni pl. az idõnyúlást nagy sebességnél, hogy miért így van (már kezdem felfogni), mégis már olvastam eleget a témáról és tudok is ezt azt.