Azt hiszem érdemes kicsit kitérni ezekre az általunk csak civik-nek nevezett társadalom politikai beállításokra. Rendezett formában elõször a Civ4-ben jelentek meg. Ezek népünk államformáját, gazdasági struktúráját, munka, vallás és hadügyi dolgait lehetett állítani.
Namost a harcon kívül ebben lesznek a legnagyobb változások. Ezentúl összesen 10 ágból választhatunk. Az ágak feloldása a városok által megtermelt kultúra pontokkal történik, az ár pedig attól függ, hogy hány ilyen ágat oldottunk már fel, illetve, hogy milyen korban válik elérhetõvé az adott csoport. Például a racionalizmus majd csak a reneszánsz korban.
Kezdõ ágak a Tradíció, Liberty és Honor. Vannak olyan ágak, amik kizárják egymást ilyen a Piety /vallásosság/ és a Rationalism /ésszerûség/ vagy a Freedom és az Autocracy.
Minden ágon belül több választható dolog van, nekem úgy tûnik 5-5 minden ágon belül. Jó ha tudjuk, hogy ha feloldottunk egyet, akkor azt már nem lehet visszacsinálni, nincs váltás az ágak között, ha a vallást választottuk /s vele a boldogság bónuszokat!/ akkor lemondhatunk örökre az Ésszerûségrõl /s vele a kutatást támogató bónuszokról.../.
A 4. résszel ellentétben itt az, hogy milyen társadalom politikai ágakat választottunk nem lesz befolyással diplomáciai kapcsolatainkra, illetve csak a városállamokra! Lesz például amit követelnek majd, hogy vezessünk be, ha jó viszonyt szeretnénk velük.
A 10 ágból ha 5-öt kompletten feloldunk /tehát mind a 25 lehetõséget.../ akkor elérhetõvé válik az Utópia nevû csoda. Ha ezt megépítettük, kulturális gyõzelmet arattunk.
Akkor kicsit részletesebben ezekrõl az ágakról:
1) Tradíció. Fõleg a kisebb államoknak kedvez, a fõvárosunk számára több nagyon erõs bónuszt ad. Alapból azonnal +1 kaja a fõvárosban körönként. A benne lévõ feloldható bónuszok:
- Aristocracy: +33% a csodák építéséhez...
- Oligarchy: +20% az egységeink támadó erejéhez, a határainkon belül
- Legalism: csökkenti a népességbõl adódó boldogtalanok számát a fõvárosban 33%-al
- Landed Elite /nem ismert/
- Monarchy /nem ismert/
2)Liberty. Azok válasszák akik gyorsan akarnak terjeszkedni. Ahogy felvesszük a telepesek gyártása azonnal 50%-al gyorsul...
- Collective Rule: az újonnan alapított városainkban 50%-ról indul az élelem, így fele annyi idõ alatt 2-es nagyságúak lesznek
- Republic: +1 production /kalapács/ minden városban
- Citizenship: a munkások 25%-al gyorsabban építenek létesítményeket
- Meritocracy /nem ismert/
- Representation
3)Honor. A hadsereget erõsítõ dolgok gyûjtõhelye. Alapból azonnal 25% bónuszt ad katonáinknak a barbárok ellen, illetve jelez, ha a közelben barbár tábor jelenne meg.
- Warrior Code: egy nagy hadvezér jelenik meg a fõváros mellett
- Military Caste: 1-el csökkenti a boldogtalanságot azokban a városokban, ahol van barakk
- Discipline
- Military Tradition
- Professional Army
4) Piety. A kultúrát növeli a birodalomban. Azonnal 2-vel növeli a boldogok számát az országban /most már a boldog-boldogtalan emberek száma összeadódik és így dõl el, hogy milyen hatása van.../
- Organized Religion: a boldog emberek számával lesz összefüggésben az Aranykor, és ez ennek mértékét csökkenti 25%-al.
- Reformation: azonnal elindít egy 6 körös Arany kort
- Theocracy
- Free Religion
- Mandate of Heaven
5) Patronage. A városállamokkal kapcsolatos bónuszokat adja. Alapból fele olyan gyorsan csökken a befolyásunk.
- Aesthetics
-Cultural Diplomacy
- Educated Elite: a szövetséges szintû városállam egy nagy embert ad
- Philanthropy
- Scholasticism
6) Order. Csak az ipari korban válik elérhetõvé: kommunizmus, nacionalizmus, tervgazdálkodás, united front
- szocializmus: az épületeke fenntartási költsége 10%-al csökken
7) Autocracy. Ipari korban válik elérhetõvé, katonai diktatúrákhoz ideális. Fasizmus, militarizmus, rendõrállam, populizmus és ami ismert:
- Totális háború: +33% sebzés az egységeinknek 20 körön át
8) Freedom. A reneszánszt elérve költhetünk rá. Alapból a specialistára állított lakosság fele annyi boldogtalanságot generál.
- Szólás szabadság: a további civic "vásárlások" kultúra költsége 30%-al csökken
- Civil Society: a specialisták fele annyi kaját igényelnek
- Constitution
- Democracy
- Universal Suffrage
9) Rationalism. A reneszánsz korban válik elérhetõvé. Humanism, Scientific Revolution, Secularism, Sovereignty.
- Szabad gondolkodás: kutatás pontot ad a Kereskedelmi állomás fejlesztésekhez /olyan lesz ez mint a farm, vagy a bánya/
10) Kereskedelem. Bónuszokat ad a tengeri hatalmaknak illetve növeli a pénzbevételeinket. Alapból azonnal 25%-al növeli a pénzbevételt a fõvárosban. Mercantilism, Merchant Navy, Naval Tradition, Protectionism, Trade Unions
Ennyi lenne. Ha megnézzük a kereskedelmi ágat, két hajózással összefüggõ van benne a kereskedõ flotta és a tengerészeti hagyomány. Ha ehhez hozzá adjuk, hogy az egységeknek most már nem lesz szüksége szállító hajókra, hanem vízhez érve maguk alakulnak át szállítóhajóvá akkor azt hiszem biztató jelei vannak annak, hogy nagyon fontos szerepet szánnak a hajózásnak a játékban.