Na jó, tényleg megvárom, hogy mit írnak a felhasználók a Gathering Stormról, addig ez felejtős. Amellett, hogy az AI egy rakat trágyadomb, a csatamechanizmus még azt is felülírja. Mi az, hogy crossbowman 15-16-ot sebez egy rombolón meg csatahajón?! 100/100-as modern tank vs. 2/100-as (!) alabárdos (!), és 5-öt veszít a tank, wtf?! Lovag sebzi a helikoptert?! Nem hiszem el, hogy ezeket a f*szságokat nem lehetett kiküszöbölni (még mindig).
Ameddig a Civ harcrendszere generális és csak mennyiségi, de minőségi modellezés nincs benne, addig ilyen lesz. Az egyetlen minőségi modellezés az a naval és air egységeknél van, hogy nem támadhatja őket mindenki, de ennyi. Olyan filtert lehetne alkalmazni, hogy mondjuk 2 era különbséggel egységek egymást nem sebezhessék.
A százalékszámítás továbbra sem erőssége a proginak, kémem küldetése egymás után kétszer tartalmazta azt a 2%-os esélyt, hogy elkapják - naná, hogy mindkétszer elkapták, ó hogyne.
Ez reloadot jelent? Mert a civ IV és talán V-nél is volt olyan, hogy a randomizációra volt opció. Egy rakás játék úgy működik, hogy a kör elején mindenre kiszámol egy értéket, tehát reload esetén sem lesz más a végeredmény. Ha ez két egymás utáni körben volt reload nélkül, akkor pech.
Nekem is volt már sok játékban ilyen, hogy azért vesztek akár gép, akár MP játékban, mert a random generátor istene utál. A Wagame játékban volt olyan, hogy 71% találati aránnyal zsinórban 5 rakétám nem talált. Ennek esélye ezrelékes, velem mégis megtörtént. Evvan...
AI meg tényleg... Egyedül az utolsó ellenfél, Viktória fejtett ki komolyabb ellenállást (na nem minőségben, hanem mennyiségben, lovakogból és vöröskabátosokból álló seregével a gépesített gyalogság, modern tank, rakétakilövő egységeim ellen). És ő is igazából csak azért, mert a többiek elaltattak a bénázásaikkal, így lusta voltam a hazai kontinensen állomásozó nagyobb sereget is odavezényelni. Na de addig?! Habkönnyen gyalogoltam át bárkin. Alig-alig van katonájuk, és ami van, azt sem bírják használni. Nettó hetekben (de lehet, hogy hónapokban) mérhető, amennyit játszottam a CIV 1,2 és 4. részeivel, de ilyen, hogy valaki hadat üzen hadsereg, sőt egyáltalán katona nélkül, ilyenre nem emlékszem. Ha hadat üzent, már ott toporgott a hadserege a határaimnál, a flottája a partjaimnál. Ehhez képest Kína pl. úgy üzent hadat egy korábbi mentésben (mert Quin Shi Huangban épp félrállt a fing vagy nem tudni miért), hogy összesen egy egysége volt. Így három városát ellenállás nélkül foglaltam el. Pedig nem is akartam akkor háborúzni vele. Mostani mentésben Traianus-szal mentem dominanciára, igazából a közepétől már nagyon unalmas volt (főleg a városmenedzsment, a végére volt vagy 25-30 városom). Csak a favágó munka, semmi meglepetés, semmi próbálkozás az ellenfelek részéről. (Erősség King volt, de igazából nincs jelentősége, minden szinten segghülye az AI, csak magasabb fokozaton kap segítséget.) Értékelhető mennyiségű egysége csak Viktóriának és meglepetésre Katalinnak volt, de használni csak az angol tudta őket, a francia a tengereken hajókázott az egységeivel háború idején. Ki tudja, hová, mert az én partjaimnak a közelébe sem jött, csak tengeri egységekkel. Egyátlalán nem upgrade-elnek, így fordult elő sokszor, hogy a szárazföldön még a reneszánsz kor egységeit hozták, tengeren meg atomtengeralattjárót. Járkálnak fel s alá a settlerekkel, Frigyes letesz két várost fél kontinensnyire a birodalmától, félig tundra, félig havas vidékre, strat erőforrás nuku. Vajon mi késztette erre? Hogy tőlem vegyen el szabad területet? Hát az sikerült, de ki a sz*r akart arra terjeszkedni? Szintén Frici: kér tőlem egy rakás resource-ot meg pénzt (demand), hadsereg nélkül, nyilván arcon röhögtem. Következő körben bepróbálkoztam "csak úgy" én is egy demand-dal, körönként 30 arany 30 körön át - simán megadta :-(
A civ minden részében egy ökör az MI és én ezért adtam fel az ilyen játékokat. Értelmetlen csaló MI ellen bohóckodni. Az tény, hogy a 6. rész eddig a legalja szint közelében van.
A végén direkt megnéztem az összes grafikont, toronymagasan voltam a legjobb mindenben a vallást leszámítva, pedig egyrészt kimondottan csak dominanciára akartam menni, másrészt nem szöszmötöltem a mikromenedzsmenttel. Alig-alig épített pl. district-eket az AI, holott az egész várostervezésnek az az alapja.
Az MI számára minden civ részben fake volt az egész rendszer, mert azon kívül él. Becsalhat bizonyos faktorok alapján bármit. Képes egy városban egy kör alatt akár két egységet és épületet is felhúzni.
A CIV közösség arcul csapása ez a rész, pedig marhára tetszene az alap játékmechanizmus, tetszenek a districtek, az épületek, a csodák (ezek mindig is a kedvenceim voltak), a vezetők bónuszai szerintem marha jól lettek kitalálva stb. De az egészet hazavágja a minden eddiginél ostobább AI és a csatamechanizmus. Kíváncsi vagyok tényleg, milyen lesz a G.S., mert Mátyással azért jó lenne csapatni. de ha ezekben nem lesz érdemi fejlődés, biztosan nem adok ki erre több pénzt.
Nekem a Civ VI alap rendszere tetszett eddig a legjobban az összes rész közül. Csak ez szart sem ér, ha MI 20 év kitartó fejlesztése után sincs, csak csal és a diplomácia rész még az eddigin "színvonalat" sem éri el és a warmonger miatt tök lényegtelen.
Valójában a sokféle győzelmi mód is igazából mind katonai hódítást jelent, csak eltérő mértékűt. Innentől fogva meg a Civ is csak egy rush játék, csak nem RTS. Ennyi a difi. Más csomagolása. Nehezebb szinten arról szól a játék, hogy mindenkit lerohansz és lecsapsz, mert lefejlődni úgy sem tudod, a gép annyira csal.