Ácsi, itt senki sem arról beszél, hogy a gépeknek le kell tudni szállnia a Tambora kráterében 8-as VEI mellett. Nyilván van egy szint, ami felett semmi sem véd, de tucatnyi technikai módosítás lehetséges, ami jelentõsen redukálná a veszélyt.
Nem értek hozzá, csak pár ötlet. Pl. lehetne szennyezõdésre figyelmeztetõ szenzorokat a hajtómûbe építeni, vész esetén hajtómûleállítás, beömlõnyílások lezárása, majd siklás közbeni magasságváltással elkerülhetõ a nagyobb baj a hajtómû teljes védelme mellett. Hamufigyelõ radar sem lehetetlen. A pilótafülke üvege is megvédhetõ, kettõs réteg, amibõl a felsõ eltávolítható leszállás elõtt. Ha jól tudom, a konkrét hajtómû-leállást a szellõzõnyílások eltömõdése okozza, ezeket vész esetén felszabadíthatóvá lehet tenni, vagy leállás esetén alternatív utakat megnyitni. Esetleg ideiglenesen lehetne csökkenteni az égéstér hõmérsékletét is. Te is biztos ki tudsz találni tucatnyit, és abban is egyetértünk, hogy a jelenlegi repüléstechnológiában ezzel a kockázattal senki sem foglalkozik, kivéve tényleg a sivatagi alkalmazású katonai gépeket (de ott is a hosszú távú amortizációval foglalkoznak, és a homok is egészen más probléma, mint a tefra).
Ezekkel a módosításokkal lehetne garantálni, hogy a legrosszabb akkor sem következik be, ha a gép berepül egy hamufelhõbe. Legrosszabb esetben leírhatják a hajtómûvét, de talán még azt se kell. Ezektõl nem lesz vulkánbiztos egy gép, de talán nem zuhan le, és a döntéshozók talán kevésbé vonakodnának kockázatot vállalni.
Másrészt még csak nem is biztos, hogy szükség lenne új technológiákra. A mostani légtérzárnál lassan kezd világos lenni, hogy a fõ problémát az okozza, hogy senki sem tudja, pontosan milyen és mekkora hamu mekkora veszélyt jelent, és senki sem vállalta a felelõsséget, pedig a gépeknek valószínû semmi baja se lett volna. A szabványoknak már évek, évtizedek óta létezniük kellene, nem csak néhány vacak és gyengén szuperáló hamufigyelõ állomásnak. Ezeket most nyilván ki fogják dolgozni, de ezek a hivatalok hibáztak. Pontosabban õk is b****dmeg-hajtásúak, magyarán ha történik valami gáz, akkor lépnek, addig mindenki tojik rá.