"elvileg ugye a metróba se kell vezetõ, mert automatán megy. (vagy ez urban legend?)"
A magyar metrok kozzul a kisfoldalatti a kezdetektol fogva kepes lett volna az automata uzemre, de csak nagyon durva vezerlessel. (max gyorsulas, max fekezes) Soha nem goldtak arra, hogy ezt igy kellene hasznalni, viszont veszfekezesre tokeletes, igy ha akarnak sem tudnak egymasnak menni a szerelvenyek. (gyakorlatilag ez volt a vilag elso elektomos foldalatti vasutja ezert nagysagrendekkel tulbiztositottak a rendszert es a tavvezerelheto jatekvasutak mintajara epitettek ki) Erre a vonalra lenne a legegyszerubb automata szerelvenyeket telepiteni, csak a mostani jarmuveket kellene egy programvezerelt menetkapcsoloval es nehany ajto foglaltsag erzekelo szenzorral felszerelni. Minden mas adott.
A harmas metro (kek vonal) most is automata a vezetok tobbnyire csak egy gombot nyomkodnak, minden mas automata. Ha veletlenul valami gond van, erezni hogy ember vezet, mert pontatlanabb a megallas es neha erezni a mechanikus fekek szagat is (egett gumi szag), amikre a normal motorfekes megallasnal nincs szukseg a lassitashoz.
A kettes metro (piros vonat) sajnos teljes manualis, csak biztositorendszer van, fel kellene ujitani.
"Párizsban az egyik metróvonal már kb 10 éve ilyen volt."
Kanadaban, Vancouverben a 70-es evek ota ilyen a teljes skytrain rendszer. Ez egy kombinalt metro/magasvasut halozat es mar az elso vonal is teljesen automata volt. A legutobbi reszet most adtak at az olimpiara. Minden szerelveny vezetheto kezzel is, de alapbol nincs bennuk fulke, csak a szelvedo alatti panelek alatt van par gomb, de normal mukodesnel ott utasok ulnek.